واردات خودرو صفر و کارکرده ( گزارش لحظه ای + قوانین و شرایط )

واردات خودرو صفر و کارکرده ( گزارش لحظه ای + قوانین و شرایط )
سهند جعفری زاد
43 دقیقه پیش
10,003 بازدید
0 1
با توجه به ابلاغ دستور تسریع واردات خودرو کارکرده ( دست دوم ) و صفر به کشور و مطالبه مردم برای اجرایی شدن واردات خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری، گزارش و اخبار لحظه ای واردات خودرو را می توانید از این صفحه بازارخودرو دنبال کنید.




16 اردیبهشت ماه 1404

آغاز دور جدید فروش خودروهای وارداتی در سال جدید + جزئیات

به گزارش بازارخودرو، آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند 1401 ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می توانند جهت انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز یکشنبه مورخ 1403/02/16 تا ساعت 23:59 روز سه شنبه 1403/02/18 اقدام کنند.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند یک اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر انتخاب نمایند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت نام کنندگان مرحله اول که در اسفند ماه سال 1401 حساب خود را بلوکه نموده اند می‌باشد.

تبصره 2 - قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تبصره 3 - عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر 5 روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می‌گردد.

تبصره 4 –کلیه شرکت‌های واردکننده می‌بایست مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام نمایند در صورت تاخیر در تحویل و ... قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهند شد.

تبصره 5 - تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره 6 - آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پرتال خود گزینه عدم تخصیص را مشاهده می‌نمایند، در صورت تمایل نسبت به خودروهای ارائه شده در جداول فوق در این مرحله خودرو جدید انتخاب کنند.

تبصره 7 - اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.


فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز آغاز شد + اسامی خودروها

به گزارش بازارخودرو، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه ، از آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت 16 امروز 16 اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: این طرح فروش مشمول آن دسته از متقاضیان است که در اسفندماه 1401 در سامانه یکپارچه پول بلوکه کرده بودند.

وی در رابطه با جزئیات خودروهای عرضه شده ، افزود: در این مرحله دو خودروی برقی شامل هوندای برقی معین خودرو و لونا برقی ایران‌خودرو عرضه می شود.

خودروی هیبریدی لاماری آرین پارس و نیسان سانی بنزینی هم در لیست خودروهای عرضه شده هستند.


7 اردیبهشت 1403

پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس

به گزارش بازارخودرو، سیدکمال هادیانفر یادآور شد: با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ 600 میلیون یورو و همچنین 4000 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود 9 درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در فاز نخست 150 میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از 5 سال ( قیمت هر دستگاه تا 220 هزار دلار) در نظر گرفته شده است. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح شنبه 8 اردیبهشت، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

وی تاکید کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

بر اساس دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره 7 قانون بودجه 1402 اولویت واردات اتوبوس با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزارهای آنهاست.

شرکت‌های حمل‌ونقل باید تعهد دهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.

هر شرکت می‌تواند حداکثر 25 دستگاه اتوبوس وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند، در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن 10 سالگی امکان فروش آنها را ندارند.

حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید 150 هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا...) این مقدار توسط سازمان راهداری کاهش یابد.

واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری، حداکثر سه ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری امکان پذیر خواهد بود..

شرایط تامین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند 3)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود.


31 فروردین ماه:

واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد. ادامه خبر را از اینجا بخوانید


7 فروردین ماه:

برنامه واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ ( واردکنندگان خودرو تا 9 فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند)

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای خطاب به شرکت‌های واردکننده خودرو از آن‌ها خواست طی سه روز و تا نهم فروردین‌ماه، اطلاعات لازم برای جمع‌بندی و برآورد نیاز ارزی واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ را به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند.

در این نامه آمده است: به منظور تعیین میزان تخصیص و برآورد سقف ارزی واردات خودرو سال ۱۴۰۳، شایسته است حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نسبت به نهایی نمودن برنامه واردات مطابق جدول ذیل اقدام لازم صورت پذیرد آمار‌های اعلامی با مستندات کافی (مانند استاد تولید پرداخت حمل، قبض انبار و.) قابل قبول است.


ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش بازارخودرو، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانیان ۳ واردکننده اول خودرو سواری به لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ بودند.

رضوانی‌فر گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۴۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۸ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار توسط سایپا، یک هزار و ۱۴۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۴ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار از سوی ماموت خودرو و ۹۸۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار توسط معین خودرو ایرانیان وارد شده است. ادامه خبر را از اینجا دنبال کنید


4 فروردین ماه:

تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.داود منظور اظهار کرد: فرض می کنیم که سال ۱۴۰۳ حدود دو - سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. می دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم در حالیکه داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین افزود:معادل ۱۵ میلیارد دلار یا ۱۳.۶ میلیارد یورو برای تامین ۱۰ قلم کالاهای اساسی مردم با نرخ حمایتی اختصاص دادیم.


1 فروردین ماه:

سرعت واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

با گذشت نزدیک به یک سال از حضور عباس علی‌آبادی در رأس وزارت صمت، سرانجام واردات خودرو آن‌طور که باید انجام نگرفت و این موضوع یک کارت قرمز برای وزیر صمت و دیگر مسئولان وزارت‌خانه است.با توجه به آمارهای منتشره از سوی برخی از مسئولان دولتی، تا زمان انتشار این گزارش، وعده واردات خودرو تنها به اندازه حدود هفت درصد برآورد شده است. این درحالی است که عباس علی‌آبادی در واکنش به سوال خبرنگار مبنی‌بر واردات خودروهای کارکرده می‌گوید:«از شنیدن این سوال کهیر می‌زنم!»

این صحبت وزیر صمت در شرایطی مطرح شد که بزرگ‌ترین دلیل استیضاح و برکناری رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، طولانی شدن روند واردات خودرو و آشفتگی بازار خودرو بود.با توجه به اینکه آمار لحظه‌ای از تعداد خودروهای واردشده به کشور وجود ندارد، تنها راه رسیدن به این آمار استناد به صحبت‌های مسئولان وزارت‌خانه و گمرک در مقاطع مختلف زمانی است.

آخرین آماری که تا زمان انتشار این گزارش به دست رسیده سخنرانی مربوط وزیر صمت در نشست خبری بود که اعلام کرد: «بیش از 60 هزار ثبت سفارش انجام شده و این عدد در حال رشد است. همچنین بیش از 22 هزار خودروی وارداتی تحویل یا در حال تحویل به مردم یا در حال پلاک‌گذاری است، اما عده‌ای به دنبال این هستند که بگویند خودرو وارد نمی‌شود تا خودرو را گران کنند.»گرچه در برخی از موارد همین آمارهای اعلامی دولت‌مردان نیز غیرواقعی از آب در می‌آید، اما با استناد به این تعداد اعلام شده نیز تنها هفت درصد از وعده داده شده به سرانجام رسید. بماند طبق این وعده‌ها قرار بود واردات خودرو طوری انجام بگیرد که زیرساخت‌های گمرکی کشور پاسخگوی این تعداد خودروی وارداتی نباشد.در حالی که بازار خودرو در اواخر سال 1401 با التهاب شدیدی روبه‌رو بود، دولت خبر از جدی شدن واردات خودروهای کارکرده داد. این وعده در حالی مطرح شد که پیش از آن، وعده‌های واردات 100 هزار و 200 هزار دستگاه خودرو به طور کامل عملی نشده بود.

مشکل بزرگ دیگری که در مورد واردات خودرو مطرح می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی کشور است. به این ترتیب تقریباً هیچ کشوری غیر از چین مایل به همکاری با ایران نیست و برای واردات خودروهای غیرچینی، باید به جای ثبت سفارش مستقیم از شرکت‌های خودروساز با روش‌های دیگر و در تعداد بسیار محدودتر خودرو وارد کرد.

حتی بسیاری از خودروسازان بزرگ چینی همچون چری به‌رغم اینکه شریک تجاری بزرگی برای ایران به شمار می‌رود، از مونتاژ محصولات خود با برند اصلی جلوگیری کرده و این محصولات را با نشان مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می‌کند.

بنابراین در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که تنها هدف دولت از تصویب و پیگیری واردات خودرو، انجام خبردرمانی و پایین نگه داشتن جو روانی بازار خودرو بود و احتمالاً در سال 1403 نیز همانند سال گذشته واردات چندانی انجام نمی‌گیرد.



27 اسفندماه:

خودروی تانک در سامانه جانبازان عرضه می شود

تانک 300 یکی از جدیدترین خودروهای اضافه‌شده به سامانه جانبازان است که قرار است وارد کشور شود.تانک 300 یکی از جدیدترین خودروهای اضافه‌شده به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان است. محصول فوق یک خودروهای شاسی بلند آفرود چینی بوده که توسط شرکت گریت وال به تولید می‌رسد و قرار است توسط شتابران خودرو پرشیا برای جانبازان وارد کشور شود.

تانک 300 همانطور که از نامش پیداست، یک خودروی آفرودی محسوب می‌شود که در صورت ورود به بازار رقیب مستقیم خودروهای آفرودی وارداتی و مونتاژی همچون لوکانو، سوزوکی جیمنی 5، دایون Y7 خواهد بود. البته بسیاری از خودروها با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته معرفی شدند، هنوز هم با تعداد بالا وارد کشور نشده و خبری از تحویل آن‌ها به متقاضیان نیست.


25 اسفند ماه:

یک خودروی ژاپنی به جمع وارداتی‌ها پیوست

یک واردکننده جدید تصمیم گرفته است تا خودروهای وارداتی هوندا CR-V را به همراه هوندا ZR-V به بازار ایران عرضه کند.هوندا CR-V یکی از کراس‌اوورهای میان‌رده محبوب و پرفروش در بازار جهانی است که حضور کوتاهی نیز در بازار ایران داشت. این خودرو رقیب جدی تویوتا RAV۴ در بازار خودرو جهان محسوب می‌شود. اکنون یک شرکت جدید تصمیم گرفته است تا هوندا CR-V را به همراه هوندا ZR-V به بازار ایران عرضه کند. این شرکت آذریوردسال نام دارد و دو مدل کراس‌اوور هوندا را به عنوان خودروهای وارداتی جانبازان وارد سامانه یکپارچه کرده است.


22 اسفندماه:

دور جدید ثبت نام خودروی جانبازان آغاز شد

طبق برنامه ویرایش سوم خودرو وارداتی جانبازان 70 درصد ویژه سه شنبه 22 اسفند و جانبازان 70 درصد عادی چهارشنبه 23 اسفند هفته جاری انجام می‌شود.

همچنین جانبازان 50 تا 69 درصد می‌توانند پنج شنبه همین هفته 24 اسفند ماه ویرایش سوم خودرو وارداتی را انجام دهند.

جانبازانی که تمایل به تغییر نوع خودرو وارداتی دارند یا چنانچه در مرحله پیش ثبت‌نام خودرو وارداتی از ثبت نام جا ماندند در این روزها می‌توانند نسبت به انجام تغییرات، اصلاحات یا ثبت نام اقدام کنند.


14 اسفندماه:

ابلاغ مجوز وزارت کشور برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودروی سواری

تصویب نامه مصوب جلسه مورخ 1402/12/02 هیات وزیران درخصوص «اصلاح تصویبنامه موضوع اصلاح تصویبنامه درخصوص مجاز بودن وزارت کشور نسبت به ثبت سفارش، ورود و ترخیص 2000 دستگاه خودروی سواری با اولویت خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی)» طی نامه شماره 227329 مورخ 1402/12/09 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.



13 اسفندماه:

فروش کد ملی برای ثبت نام و واردات خودرو تخلف است

وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو اطلاعیه ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدینوسیله ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به اطلاع عموم می رساند؛ هرگونه واگذاری( فروش) کدملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.ضمنا بر رفتار افراد هنجار شکن نیز (اشخاصی که مبادرت به سوءاستفاده از کد ملی سایرین می نمایند) مسئولیت حقوقی و کیفری جاری خواهد بود. لذا ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به سایرین، مانع از هرگونه سوء استفاده در این خصوص گردند.


12 اسفند ماه:

تخصیص ارز برای واردات قطعات خودرو از محل صادراتِ غیر، مجاز شد

به گزارش بازارخودرو، سامانه جامع تجارت اعلام کرد که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط اداره تخصیص ارز بانک مرکزی و با عنایت به توقف تأیید درخواست‌های تخصیص از «محل صادرات دیگران» برای قطعات منفصله خودرو (CKD)، آن دسته از بازرگانانی که قبلاً ارز حاصل از کوتاژهای صادراتی را خریداری نموده یا با صادرکنندگان توافق نموده‌اند و در حال حاضر درخواست تخصیص ارز آنها در وضعیت «آماده برای تخصیص» است، می‌بایست درخواست خود را به صورت مکتوب برای اداره تخصیص ارز بانک مرکزی ارسال و کوتاژهای توافق شده را اعلام نمایند.

مهلت ارسال درخواست تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ است. همچنین بازرگانان جهت ثبت تأمین ارز درخواست‌های تخصیص شده، فقط «۷ روز» مهلت دارند.

شایان ذکر است، اعمال «نظر دستگاه» بابت درخواست‌های قطعات منفصله خودرو (CKD) جهت تخصیص ارز به قوت خود باقی است.



آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی

مطابق اعلام سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی "آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند 1401 ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفا جهت انتخاب خودروها از روز چهارشنبه مورخ 1402/12/09 تا ساعت 23:59 روز شنبه 1402/12/12 در دسترس است. بنابراین امشب آخرین مهلت انتخاب خودرو بوده و متقاضیان باید خودروی مدنظر خود را انتخاب کنند.

تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی (نوبت‌دهی اولیه صورت گرفته) و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌شود؛ آن دسته از متقاضیان خودروهای وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده، اما هنوز تخصصی به آن‌ها صورت نگرفته و در پورتال خود «عدم تخصیص» را مشاهده می‌کنند، در صورت تمایل در این مرحله این امکان را داشته که نسبت به ثبت‌نام یک خودرو از میان خودروهای ارائه شده اقدام کنند.پس از اعلام نتایج، پیامک واریز از سوی شرکت برای منتخبان ارسال خواهد شد و پس از آن، مشتریان پنج روز فرصت واریز خواهند داشت؛ عدم واریز وجه طی مدت تعیین شده، پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه حذف می‌شود.



ورود خودروهای کارکرده مناطق آزاد به سرزمین اصلی

به گزارش بازارخودرو، امکان ثبت‌سفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قبل از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

در راستای اجرای مصوبه شماره 190058/ت61385هـ مورخ 1402/10/19 هیات وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کشور، امکان ثبت‌سفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قبل از تاریخ 1402/10/19 به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

برای این منظور محل تامین ارز جدید ذیل عملیات ارزی بدون انتقال ارز با عنوان «از محل بند 9 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات - بند (ث) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402» ایجاد گردید.

تمام کدهای تعرفه هشت رقمی ذیل گروه‌های 8701، 8702، 8703 و 8704 مشمول استفاده از محل تامین ارز مذکور می‌باشد.

وضعیت نمایندگی برای کدهای تعرفه انتخاب شده می‌بایست «از محل بند (ث) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402» انتخاب گردد و اخذ تاییدیه خدمات پس از فروش برای این وضعیت نمایندگی در فرآیند ثبت سفارش الزامی می‌باشد.

مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران خودروهای ساخت آمریکا یا برند آمریکایی و خودروهای با برند لمبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی (خودروهای مستثنی شده از حکم بند (1) تفاهم‌نامه مشترک «شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» و «گمرک ایران») مشمول استفاده از مصوبه مذکور نشده و امکان ثبت‌سفارش ندارند.

مجوز «دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» جهت بررسی معاینه فنی و عوارض خودروهای مذکور در فرآیند ثبت‌سفارش کارسازی شده است.

تا اطلاع ثانوی صرفا کاربران دارای کارت بازرگانی فعال امکان ثبت‌سفارش و واردات از این محل را خواهند داشت.


4 اسفندماه:

ترخیص ۸ هزار خودرو در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه سال جاری ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار وارد و از گمرکات کشور ترخیص شده است. در بین شرکت‌های واردکننده خودرو سواری به کشور، شرکت تولید اتومبیل سایپا با واردات یک هزار و 947 دستگاه خودرو سواری در 11 ماهه سال جاری در صدر عمده ترین واردکننده خودرو سواری به کشور قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، شرکت کرمان خودرو با واردات 1000 دستگاه، معین خودرو ایرانیان با 736 دستگاه، ماموت خودرو با 616 دستگاه، بهمن موتور با 597 دستگاه، ایران خودرو با 506 دستگاه، ایساکو کیش با 450 دستگاه، کرمان موتور با 299 دستگاه، کوشا خودرو نگین با 218 دستگاه و پارس خودرو با 463 دستگاه، در رده‌های بعدی شرکت‌های عمده واردکننده خودرو قرار گرفتند.

6 هزار و 832 دستگاه خودرو سواری در 11 ماهه سال جاری، توسط 10 شرکت فوق و مابقی توسط سایر واردکنندگان انجام گرفته است.در 11 ماهه سال گذشته، 321 دستگاه خودرو سواری به ارزش 10 میلیون و 181 هزار دلار وارد گردید.



3 اسفندماه:

آغاز ویرایش ثبت‌نام خودرو وارداتی جانبازان از شنبه ۶ اسفند

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: جانبازان می‌توانند از شنبه ۶ اسفند ماه، نسبت به ویرایش یا اصلاح ثبت نام اولیه خودروهای وارداتی اقدام کنند.مهدی ضیغمی، گفت: نظر به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان تغییر کرده و برخی جانبازان بر اساس آیین‌نامه، شرایط گروه انتخاب خودروی آنها جابه‌جا شده، لذا لازم است مجدداً ویرایش جدید صورت پذیرد.

وی افزود: حدود 3 هزار جانباز واجد شرایط نیز نتوانستند در طرح واردات خودرو جانبازان ثبت‌نام اولیه کنند که بر همین اساس مقرر شد؛ این افراد هم با مراجعه با سامانه، ثبت‌نام اولیه خودروی خود را انجام دهند.رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: به دلیل درخواست‌های مکرر جانبازان نسبت به تغییر خودروی انتخابی و همچنین افزوده شدن تعدادی خودرو جدید تصمیم گرفته شد فقط یکبار به کلیه جانبازان معزز اجازه داده شود در صورت تمایل مجدداً خودروی خود را ویرایش کنند.

بر اساس اطلاعیه صادر شده جانبازان ویژه 70 درصد 6 و 7 اسفند و سایر جانبازان 70 درصد 8 و 9 اسفند جانبازان 50 تا 69 درصد نیز 10 تا 12 اسفند می‌توانند به سامانه مراجعه و نسبت به ویرایش درخواست خود اقدام کنند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به جزئیات تغییر آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان گفت: منع قانونی 5 سال عدم فروش خودرو از آیین‌نامه حذف شده و جانبازان راساً می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند.وی اشاره کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید چنانچه فرد جانباز اقدام به واردات کند کلیه مراحل مربوط به اخذ خدمات پس از فروش، استاندارد، محیط زیست، امور گمرکی و شماره‌گذاری را شخصاً باید انجام دهند. مگر آنکه قبلاً خودرو انتخابی وارد کشور شده و مراحل استاندارد و محیط‌زیست را طی کرده باشد که در این صورت دو مرحله استاندارد و محیط زیست را لازم نیست انجام دهد.



28 بهمن ماه:

۵۰۰ میلیونِ مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد

مهدی تقدسی با اشاره به اینکه از امروز پول‌های بلوکه شده مردم در بانک‌های عامل برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی رفع مسدودی می‌شود، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سیستم بانکی نسبت به برداشت 500 میلیون تومان خود اقدام کنند.وی در خصوص اعلام نتایج ثبت‌نام خودروهای وارداتی نیز، گفت: پایش اطلاعات زمان بر است و احتمالاً طی چند روز آینده نتایج ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در رابطه با دور جدید فروش خودرو در سامانه نیز افزود: این هفته طرح فروش تعدادی از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اجرا خواهد شد البته هنوز جزئیات آن مشخص نشده و به محض نهایی شدن اطلاعیه آن منتشر می‌شود.


25 بهمن ماه:

دو شرط مهم آیین نامه واردات خودروهای نو

آیین نامه واردات خودروهای نو به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و 38 قانون جمهوری اسلامی ایران ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 اصلاح و مورد تصویب قرار گرفت.

براساس ماده 4 این آیین نامه ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می باشد.

ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

همچنین براساس تبصره این ماده صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقوقی و حقیقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوطه از وزارت صنعت و رعایت ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 است.

در ماده 5 خودرو با کارکرد 99 کیلومتر براساس نام تجاری و نوع مدل با نوع مدل ساخت خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی کاراکتر مربوطه در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور تعیین می گردد.


سود بازرگانی واردات خودرو با کاربرد انتظامی و امنیتی یک درصد شد

با ابلاغ محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور سود بازرگانی هرگونه واردات خودرو که با تایید وزارت‌خانه های کشور و اطلاعات جهت کاربرد انتظامی و امنیتی استفاده می شود یک درصد خواهد بود.

دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت خانه های کشور و اطلاعات و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهییه و بالاغ می شود


24 بهمن ماه:

ترخیص بیش از ۲۴ هزار دستگاه کشنده به کشور

در دولت سیزدهم ۲۴ هزار و ۱۵۰ دستگاه کشنده در جهت نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان جاده ای کشور وارد شده است.رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: این تعداد دستگاه کشنده براساس بند«ث»ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور و بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال جاری، در طول دولت سیزدهم از گمرکات کشور ترخیص شده است.رضوانی فر در خصوص واردات دستگاه های کشنده در 10 ماهه سال جاری افزود: براساس بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 و آیین نامه اجرایی آن که در 28 مرداد 1402 ابلاغ شد، در این مدت 5 هزار و 160 دستگاه کشنده به ارزش حدود 640 میلیون دلار وارد کشور شد.


23 بهمن ماه:

ورود ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی به ناوگان عمومی تا پایان سال

به گزارش بازارخودرو، کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: 600 خودروی برقی ترخیص شده‌اند و 600 خودرو در گمرک داریم و 1500 خودرو در حال حمل هستند و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از عید 2500 خودروی برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل شود و..ادامه خبر را از اینجا بخوانید


22 بهمن ماه:

فروش کد ملی برای ثبت نام خودرو وارداتی

براساس اعلام سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تا روز دوشنبه تاریخ 1402/11/23 تمدید شده و متقاضیان واجد شرایط می توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

جالب اینجاست اختلاف قیمت خودروهای وارداتی از سامانه تا بازار باعث شده تا برخی با فروش کد ملی در فضای مجازی اقدام به کسب سود کنند.اما نکته مهم اینجاست سایت های فروش محصولات در فضای مجازی به جای بررسی این آگهی ها آنها را منتشر کرده و فضا را برای تخلفات فراهم کرده‌اند.در یکی از این آگهی ها هزینه خرید شماره‌های ملی برای ثبت نام در طرح خودروهای وارداتی 250 میلیون عنوان شده که این رقم البته متناسب با خودروها متفاوت است.


21 بهمن ماه:

مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تمدید شد + جدول

به گزارش بازارخودرو، بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو در روند ثبت نام خودروهای وارداتی، مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تا روز دوشنبه تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ تمدید شد.ادامه خبر و جدول شرایط و قیمت ها را از اینجا مشاهده نمایید.


20 بهمن ماه:

افزایش ۷۹ درصدی درآمد گمرک از واردات خودرو..

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک گفت: آمار درآمد وصولی گمرک و واریز به خزانه در 10 ماه سال جاری گواه رشد 45 درصدی درآمدهای گمرکی است.

وی افزود: جمع کل وصولی ها و واریز به خزانه از سوی گمرک در 10 ماهه امسال 157 هزار و 546 میلیارد تومان بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته وی، میزان حقوق ورودی وصولی کالاها 50 هزار و 579 میلیارد تومان بوده که 45 درصد افزایش یافت.

رضوانی فر افزود: در 10 ماه امسال میزان حقوق ورودی وصولی کالاها به علاوه خودرو، گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار و 23 ردیف درآمدی گمرک در مدت یاد شده به 78 هزار و 510 میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 79 درصدی همراه بود.

رئیس کل گمرک اضافه کرد: میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی نیز در همین مدت با 22 درصد رشد به رقم 79 هزار و 35 میلیارد تومان رسید.


18 بهمن:

آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان اصلاح شد

به گزارش بازارخودرو، آئین نامه اجرایی واردات خودرو سواری توسط جانبازان موضوع بند و تبصره 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور اصلاح و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که از مهم‌ترین موارد اصلاحی حذف شرط عدم امکان فروش رسمی، عادی و وکالتی تا پنج سال است.

در این مصوبه آمده است:

هیأت وزیران در جلسه 1402/11/11 به پیشنهاد شماره 400/02/233183 مورخ 1402/9/21 بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور مورخ 1402/5/18، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1- تبصره زیر به ماده (10) الحاق می‌شود:

«تبصره - نظام اولویت دهی امکان واردات خودرو توسط جانبازان متناسب با درصد جانبازی و همچنین منابع و ظرفیت‌های موجود خواهد بود.»

2- در بند (1) ماده (17) پس از عبارت «قطع نخاع» عبارت «یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور» اضافه و تبصره زیر به ماده مذکور الحاق می‌شود:

«تبصره - جانبازان می‌توانند با توجه به غیرتجاری، بودن بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش با تشخیص و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران راساً نیز اقدام به واردات خودرو طبق شرایط بند (1) این ماده نمایند مشروط به اینکه خودروی وارداتی دارای تأییدیه های فنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات پس از فروش باشد.»

3- ماده (20) حذف شد.


مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودروی وارداتی تمدید شد:

به گزارش بازارخودرو، مطابق اطلاعیه سامانه یکپارچه از محل مازادِ خودروهای وارد شده، ددور جدید فروش خودروهای وارداتی برای متقاضیان جدید فراهم‌شده است.

البته قرار بود از یکشنبه ١5 بهمن‌ماه تا ساعت ١٣ تا چهارشنبه (١٨ بهمن ماه) فرصت وکالتی کردن حساب‌ برای متقاضیان باشد که رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرده است: این سامانه به خاطر اختلال بین سامانه یکپارچه و بانک‌ها تا پایان روز جمعه 20 بهمن ماه برای وکالتی کردن حساب تمدید و امکان ثبت‌نام تا پایان روز شنبه 21 بهمن ماه فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بحث ثبت نام خودروهای وارداتی، محدودیت‌های پلاک فعال برداشته شده است؛ از این رو متقاضی دارای خودرو، اگر 5 سال از پلاک و مدل خودرو گذشته باشد می‌تواند نسبت به ثبت نام اقدام کند و اگر خودرویی انتخاب نکرده باشد می‌تواند از سایر سامانه‌ها اقدام به ثبت نام کند.


17 بهمن ماه:

تخصیص 950 میلیون یورو برای واردات خودرو

رییس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه تا سه ماه آینده ۳۰ هزار خودروی بنزینی وارد کشور خواهد شد از اختصاص ۹۵۰ میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد. خبر کامل را از اینجا بخوانید.


سود بازرگانی ۱ تا ۲۶ درصدی واردات خودروهای برقی ابلاغ شد

به گزارش بازارخودرو، نرگس باقری زمردی (مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای، مصوبه هیات وزیران در تاریخ ٢٣ دی ماه امسال در خصوص سود بازرگانی انواع خودروهای سواری برقی (ابلاغی معاون اول رئیس جمهور) را خطاب به دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، جهت اطلاع و اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس آنچه که هیات وزیران در ٢٣ دی ماه برای واردات خودروهای سواری برقی مصوب کردند، سود بازرگانی برای خودروهای برقی (براساس قیمت خودروها) یک تا ٢6 درصد تعیین شده است.


16 بهمن ماه:

قیمت قطعی ۷ خودروی وارداتی اعلام شد+ جدول

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قیمت قطعی ۷ خودروی وارداتی در مبادی ورودی را اعلام کرد.جدول شرایط و قیمت ها را از اینجا بخوانید


15 بهمن ماه:

آغاز فروش ۱۳ خودروی وارداتی برای متقاضیان جدید

به گزارش بازارخودرو، بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه از محل مازادِ خودروهای وارد شده، متقاضیان جدید می توانند در سامانه ثبت‌نام کنند. بر این اساس، کلیه متقاضیان واجد شرایط در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروسواری (مصوبه جلسه 543 شورای رقابت) می‌توانند از امروز (یکشنبه ١5 بهمن‌ماه) تا ساعت ١٣ روز چهارشنبه (١٨ بهمن ماه) یکی از حساب‌های خود نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه را به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ 500 میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند. ادامه خبر را از اینجا بخوانید.



9 بهمن ماه:

زمان ثبت نام خودروهای وارداتی برای جانبازان تمدید شد

مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، گفت: جانبازان 70 درصد از روز چهارشنبه 1402/11/04 تا روز دوشنبه 1402/11/09 فرصت داشتند در سامانه یکپارچه فروش خودرو جانبازان به نشانی janbazan.saleauto.ir مراجعه و ثبت نام کنند که این فرصت تمدید شده است.

وی گفت: در این مرحله از ثبت نام فقط جانبازان 70 درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف 35 هزار یورو می‌توانند از خودروهای اعلامی، خودرو انتخاب کنند.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اضافه کرد: از فردا سه شنبه 1402/11/10 تا روز جمعه 1402/11/13 فقط جانبازان 50 درصد تا 69 درصد می‌توانند تا سقف 25000 یورو از خودروهای اعلامی، خودرو انتخاب کنند.تقدسی در خصوص ثبت نام جدید برای خودروهای وارداتی هم گفت: به زودی اطلاعیه برای ثبت نام خودروهای وارداتی ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.



7 بهمن ماه:

جانبازان ۵۰ درصد به بالا مجاز به واردات یک دستگاه خودرو شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب جزء ۱۰ بند ث تبصره ۱۳ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«۱۰- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ استفاده ننموده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید. در خصوص سایر مشمولان ماده (۴۵) قانون مذکور از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بند (ث) این تبصره برای خرید خودرو داخلی اقدام می‌گردد.

گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.»


4 بهمن ماه:

۴۹۹۷ دستگاه خودرو سواری از گمرک ترخیص شدند

به گزارش بازارخودرو، بر اساس اعلام گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در 10 ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه 8703 به تعداد 4997 دستگاه و به ارزش 101 میلیون و 722 هزار دلار بوده است.در 10 ماهه سال گذشته تعداد 276 دستگاه خودرو سواری به ارزش 8 میلیون و 342 هزار دلار وارد کشور شده بود.


3 بهمن ماه:

فروش ۹ مدل خودروی وارداتی از امروز آغاز شد

به گزارش بازارخودرو، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی اعلام کرد که برای آن دسته از متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده، سامانه صرفا جهت انتخاب خودروها از روز چهارشنبه چهارم بهمن تا ششم اسفندماه باز شد. در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب نمایند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت نام کنندگان قبلی می‌باشد. ادامه خبر و جدول محصولات را از اینجا ببینید.


2 بهمن ماه:

اعلام زمان بازگشایی سامانه یکپارچه برای خودروهای وارداتی

به گزارش بازارخودرو، رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان این که متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه ترجیح می‌دهند خودروهای غیر چینی انتخاب کنند و این باعث شده که روند انتخاب خودرو طولانی مدت شود، خبر داد: سامانه برای ثبت‌نام‌ جدید خودروهای وارداتی مازاد باز می‌شود.. ادامه خبر را از اینجا بخوانید.


عرضه خودروهای وارداتی تا پایان امسال تکمیل می‌شود

عباس علی‌آبادی در حاشیه بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بازار خودرو روبه‌بهبود است، اما عده‌ای در این بازار به دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مردم باید حوصله کنند زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تولید خودروهای داخلی افزایش خواهیم داد، گفت: تولید خودروهای مونتاژی افزایش یافته است.

علی‌آبادی گفت: عرضه آزاد در خودروهای وارداتی داریم و تا پایان سال تعهدات انجام خواهد شد و از سوی دیگر واردات خودرو نیز ادامه دارد.

وزیر صمت ابراز داشت: خودروهای برقی و وارداتی عرضه خواهد شد و مردم می‌توانند انتخاب کنند و .. ادامه خبر را از اینجا بخوانید


ا بهمن ماه :

مجوز دولت به مناطق آزاد برای واردات خودروهای جدید با سقف ۲۰ هزار دلار

به گزارش بازارخودرو، دبیر شورایعالی مناطق آزاد از مصوبه دولت برای واردات خودروهای جدید به مناطق آزاد خبر داد و گفت: به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شود، اجازه‌ی واردات یک خودرو به منطقه آزاد با سقف ۲۰ هزار دلار داده شده است.

حجت‌الله عبدالملکی اظهار کرد: موضوع خودرو در مناطق آزاد به دو بخش واردات خودرو‌های پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی و واردات خودرو‌های نو به مناطق آزاد تقسیم بندی می‌شود.. ادامه خبر را از اینجا بخوانید


30 دی ماه :

امکان انتخاب خودروهای وارداتی برای کلیه جانبازان فراهم شد

9 خودروی جدید وارداتی در جدیدترین بروزرسانی به سامانه یکپارچه اضافه شد. این خودروها ویژه عرضه به جانبازان هستند. ادامه خبر را از اینجا بخوانید.



28 دی ماه :

هفت خودروی وارداتی جدید به سامانه یکپارچه اضافه شد

سامانه یکپارچه فروش وارداتی ها نام هفت خودروی ژاپنی جدید را برای عرضه متقاضیان اعلام کرد.به جمع محصولات سامانه یکپارچه وارداتی ها نام هفت خودروی ژاپنی از نشان های نیسان و تویوتا اضافه شده است. به طور قطعی نمی توان گفت که کدام شرکت ها متولی واردات این خودروها هستند. اما می دانیم که نام شرکت های معین خودرو اروند و برساوش به سامانه اضافه شده است.

نیسان ایکس تریل، نیسان آلتیما و نیسان قشقایی از جمله محصولات ژاپنی هستند که احتمالاً توسط معین خودرو اورند به بازار می آیند.

همچنین تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو۴ هیبرید، تویوتا هایلندر هیبرید و تویوتا ونزا در جایگاه چهار محصولات جدید ژاپنی قرار دارند. اطلاعات اولین نشان می دهد که عرضه خودروهای جدید تویوتا توسط شرکت برساوش انجام خواهد شد.



26 دی ماه:

۸ خودروی جدید برقی به زودی رونمایی می‌شود

به گزارش بازار خودرو، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در آیین رونمایی از تاکسی‌های برقی شهر تهران با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز در آیین رونمایی از خودروهای برقی شرکت کردیم. کاری بزرگ که بیش از 30 سال در کشور سابقه علمی دارد و گروه مپنا بیش از ده سال است که روی این موضوع کار کرده و دانش این کار در کشور پایه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه فناوری این امر در داخل کشور ما نهادینه شده است و این افتخار را داریم که در حوزه فناوری خودروهای برقی از کشورهای صاحب نام باشیم، اظهار کرد: این یک اقدام تحولی بزرگ است چرا که این اقدام در هندسه فکری برخی کشورها قرار نمی گیرد. برقی سازی از اهداف دولت سیزدهم است و ما جزو کشورهایی هستیم که در مقیاس کشورهای درجه اول و صاحب نام در این زمینه هستیم.

علی‌آبادی بیان کرد: خودروهای گازسوز خوب هستند و مزیت آنها برای کشور ما عدم مصرف بنزین است اما با این خودروها نمی توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی کنند. البته مسائل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد.

وزیر صمت ادامه داد: اگر همه ما به موضوع محیط زیست اهتمام نکنیم زندگی تلخی‌ در آینده خواهیم داشت. ماشین هایی که امروز رونمایی می‌شوند تا حدودی در این حوزه موثرند. این ماشین ها سطحی از هوشمندی را دارند. این هوشمندسازی می تواند به بهبود محیط زیست کمک کند. این ماشین ها اشتراکی و ارتقا پذیرند. اشتراکی کردن ماشین ها از جمله اقداماتی است که می توان در راستای کمک به محیط زیست انجام داد.

وی با بیان اینکه 8 خودروی جدید برقی را به زودی رونمایی خواهیم کرد، گفت: بسیاری از کارخانه های ماشین سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کرده اند. خودروهای برقی دو نسل دارند. امروزی ها به باتری های با راندمان بالا وابسته است و این باتری ها تا حدودی به کار کمک می کنند.

علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو سال هاست که گران است، گفت: ما تعرفه واردات خودرو برقی را به یک درصد رساندیم؛ این شاهد این ادعاست که دولت به فکر کمک به مردم است. خودروهای امروز بهترین نیستند اما جزو خوب‌ها هستند. خود خودروسازها مسئولیت پشتیبانی از این خودرو ها را بر عهده خواهند داشت تا آرام آرام به فرهنگ تاکسیرانی ما اضافه بشود.


25 دی ماه:

مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی

براساس اطلاعیه سازمان یکپارچه خودروهای واراتی آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند 1401 ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌توانند صرفاً جهت انتخاب خودروها تا ساعت 23:59 روز دوشنبه 1402/10/25 ( امشب )اقدام کنند.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر انتخاب کنند. لازم به ذکر است هیچ گونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت نام کنندگان قبلی است.البته عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر 5 روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می‌گردد.



23 دی ماه:

واردات خودروهای دسته‌دوم به‌زودی اجرا می شود

عباس علی‌آبادی وزیر صمت با اعلام اینکه "مشکلی در خصوص واردات خوردوهای دسته‌دوم به کشور نداریم و این مهم به‌زودی اجرا می‌شود"، گفت: گام اول واردات را از مناطق آزاد کشور شروع می‌کنیم.



18 دی ماه

درآمد گمرک از واردات خودرو ۱۱ برابر شد

بررسی آمار درآمدی گمرک ایران نشان می دهد، در 9 ماهه سال جاری حقوق و عوارض واردات خودرو با ثبت رقم 1300 میلیارد تومان حدود 1100 درصد رشد کرده است.

شاداب فر مدیرکل نوسازی و تحول اداری گمرک ایران گفت: در این مدت کل درآمد گمرک 66 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 درصد رشد کرده است.

به گفته وی در 9 ماه ابتدای سال درآمدهای گمرک از محل عوارض صادرات، عوارض هلال احمر، اسکن کامیون نیز حدود 20 همت بوده که رشد 164 درصدی داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر در شرایطی که درآمد گمرک در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 از واردات موبایل بالای 600 دلار، حدود 170 میلیارد تومان بوده، این عدد در 9 ماهه سال جاری تا کنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی محسوب می شود.همچنین بر اساس اعلام شاداب فر مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری گمرک ایران، تا پایان آذر ماه 134 هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده به خزانه واریز شده است. بر این اساس حدود 68 همت از محل مالیات ارزش افزوده وصول شده است.



12 دی ماه

توضیحات وزیر صمت درمورد واردات خودرو

عباس علی آبادی روز سه شنبه در جریان سوال جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس اظهار داشت: بنده از زمانی که زمام امور در وزارت صمت را در دست گرفته ام، ۶ موضوع را مورد پیگیری قرار داده ام.

وی با بیان اینکه توجه به رشد تولید که نتایج خوبی را در پی داشته است، افزود: این موارد شامل اصلاح ناترازی انرژی، تمرکز بر توسعه تجارت خارجی، مدیریت و کنترل بازار با مدل جدید، ایجاد زیست بوم جدید صنعت دانش بنیان از طریق طراحی رویداد صنعت دانش بنیان صادرات محور، تمرکز بر افزایش کیفیت کاهش ارزبری و ارزآوری از طریق شاخص گذاری نظام ارزیابی عملکرد است.

علی آبادی افزود: در کنار تولید، صادرات و واردات هوشمندانه نیز بازار را تنظیم می کند، تولید را رونق می بخشد، فناوری را ارتقا و رقابت سالم را شکل می دهد؛ اما رقابتی درست نه اینکه واردات بی رویه باشد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون در تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه گذشته ایم، خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۶ درصد رشد برخوردار است.

علی آبادی افزود: تولید ۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین اعم از کامیونت و کشنده و رشد ۲۱ درصد تولید در این حوزه از دیگر آمار قابل ذکر است. همچنین در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: علاوه بر این، در ۹ ماه اول سال جاری ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۹۶ درصدی را نشان می دهد.

وزیر صمت با بیان اینکه برنامه های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است، اظهار داشت: پس از چند سال توقف در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی های کمی و و کیفی و سلیقه ای، واردات از سر گرفته شد.

علی آبادی افزود: در مورد واردات خودرو تعداد خودرو ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ مورد، تعداد خودروهای وارد شده به کشور ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ دستگاه و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار دستگاه بود که این آمارها دائم در حال تغییر و افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها در حالی است که کل افراد ثبت نام شده و دارای شرایط 33 هزار و 938 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر، افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر بوده اند.

وزیر صمت اظهار داشت: فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزکی، تویوتا، کیا، هندا و سایر برندها نظام گرفته و روال پیدا کرده و امید است ملت شریف ایران با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند.

علی آبادی تصریح کرد: تعداد ۲۳ شرکت برای واردات خودرو مجوز گرفته اند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و من معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد بتوانند خودشان خودرو وارد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در باره واردات خودروی کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد، این آیین نامه پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیون های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ می شود.

وزیر صمت اظهار داشت: با ابلاغ این آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان رفع خواهد شد.

علی آبادی افزود: من هر مقدار که ارز برای واردات خودرو دریافت کرده ام به همان میزان خودرو وارد شده است.

وی ادامه داد: دو عارضه در صنعت خودرو کشور بین سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ یعنی کاهش تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه و تولید خودروهای ناقص، توقف واردات و نیز تلاطم بازار کالایی کشور، امروز بر اساس برنامه های اجرا شده مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودرو کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر با حذف تلاطم بازار خودرو و کاهش قیمت ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.

وزیر صمت اظهار داشت: همچنین به طور متوسط قیمت خودرو تولید داخل در بازار از ابتدای سال جاری ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود و با افزایش تولید و عرضه در ماه های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت های بازار به قیمت های کارخانه باشیم.

علی آبادی افزود: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می دهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایه ای جامعه، غالب خودروها با کاهش تقاضای متقاضیان همراه بوده است و در مورد بعضی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد از متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد کرده اند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان کمتر از ۵۰ درصد بوده است.



11 دی ماه

۹ هزار خودرو وارد کشور شد

وزیر صمت گفت: در حوزه واردات خودرو با پیگیری فراوان، پس از چند سال و با هدف رفع ناترازی‌های کمی و کیفی، واردات از سر گرفته شد.

وی افزود: تعداد 93 هزار و 343 عدد خودرو ثبت سفارش شده است، تعداد خودروهای وارد شده 9 هزار 176 عدد، تعداد خودروهای در حال حمل 10 هزار و 176 عدد، تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت‌نامی 8 هزار و 220 عدد، و تعداد خودروهای پلاک شده حدود 4 هزار عدد است.

علی آبادی گفت: واردات خودرو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هندا و خودروهای چینی نظام گرفته و روال پیدا کرده است.



آغاز فروش 12 خودرو وارداتی از فردا + جدول

13 دی ماه، 12 خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه بارگزاری و فروش آن آغاز می شود.

خبر کامل را از اینجا بخوانید



6 دی ماه

شماره‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی تقریباً متوقف است.

در حالی طبق آمار گمرک تاکنون بیش از ۴۳۰۰ خودرو وارد کشور شده ولی خبرهای دریافتی حاکی از آن است که از این میزان تعداد بسیاری کمی تاکنون شماره گذاری و تحویل مشتری شده و تقریبا می توان گفت، روند شماره گذاری و تحویل خودروهای وارداتی متوقف است.



5 دی ماه

واردات خودرو در آذر 100 درصد افزایش می یابد

به گزارش بازارخودرو، گمرک ایران از واردات قطعی تعداد ۴۳۸۶ دستگاه خودرو سواری در ۹ ماهه سال جاری به کشور خبر داد.گمرک ایران افزود: آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در 9 ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه 8703 به تعداد 4386 دستگاه و به ارزش 86 میلیون و 478 هزار دلار بوده است.

این در حالیست که در 9 ماهه سال گذشته تعداد 247 دستگاه خودرو سواری به ارزش 7 میلیون و 513 هزار دلار وارد کشور شده بود.

بنابر این گزارش در حالی تعداد واردات خودرو طی 8 ماهه امسال 3488 خودرو بوده است که این رقم در آذر ماه با افزایش حدود 900 عددی به 4386 خودرو رسید.

متوسط واردات خودرو در 8 ماهه امسال 436 خودرو بوده که این رقم با رشد 100 درصدی در آذرماه مواجه شده است.

به نظر می‌رسد، موانع واردات خودرو به مرور در حال کاهش و واردات سرعت گرفته است که این امر در کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد موثر خواهد بود.



2 دی ماه

تعرفه واردات خودروهای برقی کاهش می‌یابد

عباس علی آبادی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی، گفت: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی اختلاف قیمت مختصری دارند که با جبران تعرفه در تلاش هستیم قیمت‌ها را به هم نزدیک کنیم.

وی افزود: برای تشویق مردم در استفاده از این خودروها، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی سوخت باید مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرد که یکی از این مشوق‌ها تعرفه بوده و در آیین‌نامه پیشنهادی به دولت دیده شده یعنی تعرفه آن بسیار کم در نظر گرفته ایم.

وزیر صمت به خانه ملت گفت: اگر این موضوع مصوب شود کمک بسیار خوبی برای تعادل در قیمت خواهد بود و بازار را به شدت مدیریت می‌کند.




فروش خودروهای وارداتی یک روز تمدید شد

در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودرو شورای رقابت و اعلام سامانه یکپارچه خودرو وارداتی و شرکت‌های وارد کننده مبنی‌بر مازاد عرضه و عدم تکمیل ظرفیت‌های موجود، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای متقاضیان به ترتیب اولویت صرفا جهت انتخاب خودروها از روز چهارشنبه مورخ 1402/09/29 تا ساعت 23:59 روز جمعه 1402/10/01 در دسترس بود که بنا بر تصمیمات جدید ثبت نام یک روز تمدید شده و امروز نیز متقاضیان می توانند نسبت به ثبت نام خودروهای وارداتی اقدام کنند.

ر این مرحله از فروش خودروهای وارداتی افراد زیر امکان ثبت نام را دارند.

الف) اولویت اول:

کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که اولویت آن‌ها مشخص شده لیکن تاکنون دعوت‌نامه دریافت نکرده‌اند.

ب) اولویت دوم:

کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی که در مرحله اول ثبت نام نموده و موعد زمانی تحویل خودرو آن‌ها پیش از این در فصول آتی و یا سال 1403 تعیین شده و تا کنون قراردادی منعقد نکرده و وجهی به حساب شرکت‌های خودرو ساز واریز نکرده‌اند.

پ) اولویت سوم:

کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی که در مرحله دوم ثبت نام نموده و موعد زمانی تحویل خودرو آن‌ها پیش از این در فصول آتی و یا سال 1403 تعیین شده و تاکنون قراردادی منعقد نکرده و وجهی به حساب شرکت‌های خودرو ساز واریز نکرده‌اند.

* متقاضیانی که در این طرح ثبت نام می‌‌نمایند به صورت سیستمی انصراف از طرح ایشان در سامانه خودروی داخلی یا وارداتی ثبت می‌گردد و در صورت تخصیص خودرو، اولویت‌های اعلامی قبل ایشان کن لم یکن گردیده و از کلیه سامانه‌های مذکور حذف می‌گردد. در صورت عدم تخصیص خودرو اولویت قبلی در سامانه قبل به قوت خود باقی خواهند ماند.

متقاضیان می‌توانند یک اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر انتخاب نمایند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نمی‌شود.



27 آذرماه:

واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو سواری توسط نیروی انتظامی

مصوبه هیات وزیران درخصوص مجاز بودن وزارت کشور ( فراجا) نسبت به ثبت سفارش، ورود و ترخیص 2000 دستگاه خودروی سواری با اولویت خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی) با سود بازرگانی یک درصد ابلاغ شد.این مقرره 22 آذر ماه به وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و فراجا ابلاغ شده است.


21 آذرماه:

واردات خودرو ادامه دارد

به گزارش بازارخودرو، «مهدی ضیغمی» امروز سه شنبه (۲۱ آذر ماه) در حاشیه نشست خبری برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در جمع خبرنگاران در خصوص واردات خودرو و صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: نظر آقای منظور در خصوص واردات خودرو این بوده که با توجه به برنامه واردات خودرو که در بودجه در نظر گرفته شده، وقتی واردات طبق برنامه انجام نشود، ناترازی ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ رویه دولت در خصوص واردات این است که امسال واردات با قطعیت انجام می‌شود و در بودجه سال آینده نیز واردات بودجه منظور شده و این موضوع بدون خلل انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: برای واردات خودرو به معنای عام مشکل ارزی نداریم و با بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز جلسات متعددی داریم تا روند تخصیص را تسهیل کنیم.

ضیغمی افزود: مثلاً در دو هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به شرکت‌ها ارز دادیم اما اعلام کرده‌ایم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که ظرف ماه آتی بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم و با بانک مرکزی در این زمینه نیز صحبت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که تا پایان سال چه تعداد خودرو وارد می‌شود گفت: تعداد واردات خودرو تا پایان سال بستگی دارد که طی دو الی سه هفته آینده بانک مرکزی چقدر ارز تخصیص دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تا پایان سال پتانسیل واردات حداقل 40 هزار خودرو دیگر وجود دارد اما شرط آن است که بانک مرکزی بتواند به سرعت ارز مناسبی را تخصیص دهد.

وی در خصوص آزاد شدن واردات لوازم‌خانگی اظهار داشت: درباره واردات لوازم‌خانگی معاون مربوطه در وزارت صمت باید توضیح دهد و جزئیات واردات لوازم‌خانگی بسته به اینکه چه نوع لوازم‌خانگی باشد و برای اصلاح روند انرژی باشد متفاوت است لذا اگر بگویم واردات آزاد شده ممکن است درباره تمام گروه‌های کالایی درست نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس اتاق تعاون به عنوان بهره بردار نمایشگاه بین المللی گفت: 100 درصد با این موضوع مخالف هستیم و مانع این قضیه در حد توان خواهیم شد. لذا از طریق وزارت صمت مواضع خود را اعلام می کنیم، چنین موضوعی قطعا تعارض منافع بسیاری جدی ایجاد می کند. نمی دانم این موضوع چرا مطرح شده است و ما این موضوع را خیلی جدی نمی گیریم.



7 آذرماه:

۳۴۸۸ دستگاه خودرو سواری در 8 ماهه امسال به کشور وارد شدند

به گزارش بازارخودرو به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در 8 ماهه سال جاری زیر ردیف تعرفه 8703 به تعداد 3488 دستگاه و به ارزش 69 میلیون و 615 هزار دلار بوده است.

بنابر این گزارش این در حالیست که در 8 ماهه سال گذشته تعداد 185 دستگاه خودرو سواری به ارزش 5 میلیون و 310 هزار دلار وارد کشور شده بود.



6 آذرماه:

گمرک چابهار به گمرکات تخصصی ترخیص خودرو سواری اضافه شد:

بر اساس بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران به کلیه گمرکات اجرایی کشور با هدف تسهیل ارائه خدمات به واردکنندگان، گمرک چابهار به گمرکات تخصصی ترخیص خودرو سواری اضافه شد.



5 آذرماه:

به زودی،آمبولانس‌های وارداتی از گمرکات ترخیص می‌شوند

به گزارش بازارخودرو،رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دستور ترخیص آمبولانس‌های وارداتی در گمرکات را به مدیران کل استاندارد در استان‌های مرزی ابلاغ کرد.

مهدی اسلام‌پناه در جلسه راهبردی کمیته تخصصی مدارک سیستم مدیریت کنترل کیفیت که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مشارکت مجازی مدیران کل استانی برگزار شد، بر ارتقای سطح امدادرسانی در کشور با بهره گیری از آمبولانس‌های مطابق با استانداردهای روز دنیا تاکید کرد.

وی اظهار داشت: لازم است گمرک با تسریع در فرایند قانونی، نسبت به تسهیل و روان سازی در ترخیص آمبولانس‌های مدرن وارداتی موجود در گمرکات اقدام و نتیجه گزارشات خود را در این زمینه اعلام کند.



30 آبان:

ثبت نام ۱۱ خودروی وارداتی تا امروز ( 30 آبان ماه ) تمدید شد.

به دنبال تأخیر در ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی زمان ثبت نام یک روز تمدید شد . بر همین اساس متقاضیان تا پایان امروز، سه شنبه ۳۰ آبان ماه، فرصت دارند تا با مراجعه به سایت نسبت به انتخاب خودروها اقدام کنند.


24 آبان:

ارز مورد نیاز واردات خودرو دست دوم تامین شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس : یکی از مشکلات موجود در زمینه واردات خودروی دست دوم به کشور مربوط به تامین ارز مورد نیاز بود که مساله رفع شد.

سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی درمورد به تعویق افتادن واردات خودرو همزمان با افزایش نرخ تولیدات داخلی گفت: افزایش قیمت خودروی داخلی به دلیل نا ترازی عرضه و تقاضا دربازار است،لذا‌ واردات خودروهای کارکرده نقش خوبی در کاهش قیمت در بازارخواهد داشت .وی تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو در دولت به تصویب رسیده و برای ثبت سفارش رفته، لذا کار تقریبا تمام شده است.قطعا با واردات خودروهای کارکرده قیمت در کشور کاهش خواهد داشت و تصور می کنم تا یک ماه آینده این واردات آغاز شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تاثیر واردات خودرو بر تورم کشور خاطر نشان کرد:با توجه به این که بخشی از نقدینگی بازار جذب خرید خودرو می شود به نظرمی رسد تاثیرمهمی بر تورم کل کشور خواهد داشت .وی تاکید کرد: وقتی شاهد ناترازی در عرضه و تقاضا دربازار هستیم ،‌نقدینگی به سمت خرید خوردو می رود اما وقتی واردات شروع شود ،‌ آرامش بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.وی افزود: یکی از مشکلات زمان بری در واردات خورو دست دوم ،مربوط به تامین ارز مورد نیاز بود که این مساله رفع شد.


23 آبان:

تعیین تکلیف خریداران خودروهای وارداتی تا پایان آذر

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود.

وی در خصوص واردات خودروهای کارکرده نیز افزود: آئین‌نامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آئین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.

علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.


تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد شد

تعرفه واردات خودروهای برقیحدود 4 درصد تصویب شد، خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا 15 درصد تعرفه افزایش پیدا کند البته برای خودروهای دیگر تعرفه تا 75 درصد است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (1) مصوب شده و باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودروهای برقی تا پایان سال وارد می‌شود؟ گفت: تا 100 هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم.

علی آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با تامین ارز این موضوع موافقت کرده است؟ بیان کرد: بله موافقت کرده و مشکل ارزی هم نداریم؛ ما برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتیم و فکر نمی‌کنم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این موضوع که قیمت بیشتر خودروهای نو وارداتی بیش از یک میلیارد تومان می‌شود و همه افراد توان خرید آن را ندارند، تصریح کرد: ما برای واردت خودروهای نو سقف 20 هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حد نصاب خودرو -قابلیت لازم را داشته باشند-در دنیا از 5 هزار دلار تا حدود 60 هزار دلار است، سقفی که در واقع برای ما تعیین شده حدود 20هزار دلار است که به نظر من حد قابل قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزش‌گذاری می‌شود اما برای خودروهای برقی که عرضه می‌شوند، مقیاس‌های پایین‌تر برای سطوح پایین‌تر درآمدی نیز وجود دارد یعنی می‌توان با عددهای کمتر از این نیز خودروی موردنظر را تامین کنند؛ با توجه به اینکه تعرفه نیز حداقلی است جای نگرانی وجود ندارد.



بانک مرکزی با تخصیص ۲۰۰میلیون دلار برای واردات مجدد خودروهای نو موافقت کرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این خبر که بانک مرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰میلیون دلار تخصیص داده است، گفت: واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آیین‌نامه در هیئت دولت همچنان در انتظار موافقت بانک مرکزی برای تأمین ارز است.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر دیروز کمیسیون متبوعش با وزیر صمت گفت: در این جلسه چند موضوع از جمله تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی مورد بررسی قرار گرفت.بر همین اساس مصوب شد که تعرفه خودروهای برقی صفر و خودروهای هیبریدی نیز به 15 درصد کاهش پیدا کند، برای واردات نیز یک سری تسهیلات در نظر گرفته شده از جمله اینکه برای تاکسی‌ها بتوانند به‌شکل پرتکرار وارد کنند.عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: براساس آنچه آقای علی‌آبادی گفت تاکنون 250 میلیون دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص داده شده و 200 میلیون دلار نیز در مرحله تخصیص است و بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام کرده است.

جدی ادامه داد: اما در بحث خودروهای کارکرده آیین‌نامه آن هم‌اکنون در هیئت دولت به تصویب رسیده است منتها اجرای آن با توجه به محدودیتهایی که در بحث تأمین ارز وجود دارد منوط به موافقت بانک مرکزی شده است.وی تأکید کرد: در جلسه بعدی کمیسیون صنایع که احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود، از مسئولان بانک مرکزی دعوت کردیم تا موضوع تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده نیز حل‌وفصل شود و با این کار به‌نوعی به وزارت صنعت برای تسریع در پروسه واردات خودرو کمک کنیم.


16 آبان:

قیمت نهایی خودروهای وارداتی جتا VS5 و جتا VS7 اعلام شد

به گزارش بازارخودرو، شرکت ماموت قیمت نهایی دو خودروی وارداتی جتا VS5 و جتا VS7 را با احتساب کلیه هزینه های جانبی ویژه آبان 1402 اعلام کرد:


قیمت نهایی جتا VS5 :

2,120,000,000 تومان


قیمت نهایی جتا VS7 :

2,535,000,000 تومان


15 آبان:

مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا آغاز می شود

به گزارش بازارخودرو،مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا آغاز می شود.همچنین بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، فقط آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله نخست ثبت‌نام کرده و اولویت آنان مشخص شده است، می‌توانند برای انتخاب خودروها از فردا (سه‌شنبه، ۱۶ آبان) تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز پنجشنبه (١٨ آبان) اقدام کنند. برای خواندن ادامه مطلب و مشاهده جدول محصولات و قیمت ها اینجا کلیک کنید



خبر مهم برای مشمولان واردات خودرو کارکرده / آغاز مهلت زمانی واریز وجه

طبق تاکید رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، متقاضیان واردات کشنده مشمول پرداخت نقدی هرچه سریعتر بایستی نسبت به واریز وجه اقدام کنند.

مهران سالاریه ضمن اشاره به بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی، اظهار کرد: بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفاً برای یکبار و یک دستگاه برای مدت ۱۰ سال می‌توانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنح درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشماره‌گذاری پرداخت کنند که در دسته متقاضیان واردات کشنده مشمول پرداخت وجه قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، مقرر شد متقاضیانی که تا ۲۴ مهر ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام خودرو در سامانه ستاد نوسازی به طور کامل اقدام کرده‌اند، مشمول پرداخت نقدی هستند و مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس متقاضیانی که مشمول پرداخت نقدی هستند، بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی اقدام کنند تا مشمول ارائه گواهی اسقاط نشوند.به گفته وی مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند.سالاریه در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی گفت: تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به عنوان مثال به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده همچنین در خصوص قیمت گواهی‌های اسقاط خودروهای سنگین اظهار کرد: برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر ۵۵ میلیون تومان است.به گفته سالاریه موارد فوق تا پیش از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.




14 آبان:

پیش فروش جدیدترین محصول وارداتی ایران خودرو آغاز شد

به گزارش بازارخودرو، پیرو اطلاعیه شماره 3 عرضه خودروهای وارداتی بر مبنای فرآیند نوبت دهی طرح یکپارچه عرضه خودرو آبان 1402 در سامانه یکپارچه به اطلاع متقاضیان حائز شرایط خرید خودروی شاین مکس بنزینی که در اسفند ماه سال 1401 در سامانه مذکور نسبت به ثبت نام اولیه و خرید خودروی واراداتی اقدام نموده و در مهر ماه سال جاری نسبت به انتخاب خودروی شاین مکس بنزینی در سامانه اقدام نمودند، می رساند براساس اولویت بندی صورت گرفته توسط وزارت صمت و تعداد خودروی وارداتی،امکان ثبت نام خودروی درخواستی براساس اولویت های اعلام شده جهت حائزین شرایط"با ارسال پیامک اطلاع رسانی" مطابق شرح ذیل فراهم گردیده است. برای خواندن ادامه مطلب و مشاهده جدول محصول و قیمت اینجا کلیک کنید.


واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امیدواریم تا پایان امسال با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، روند واردات خودرو برای جانبازان را داشته باشیم وی افزود: مقرر شده شرکت های واردکننده خودرو در پورتال خود، فضایی را برای معرفی و ثبت نام خودرو ویژه جانبازان و ایثارگران باز کنند.

شرکت‌های واردکننده خودرو برای واردات خودروی جانبازان اعلام آمادگی کرده اند. شرکت‌ها درخواست خود را داده اند و ما در حال بررسی مدل‌ها و برند‌های پیشنهادی آن‌ها هستیم. احتمالا هفته جاری شرکت‌های واردکننده امکان ثبت نام جانبازان را در پورتال خود ایجاد خواهند کرد، زیرا مقرر شده شرکت‌ها در پورتال خود، فضایی تعبیه کنند تا برند‌ها و مدل‌های تاییدشده برای واردات ویژه جانبازان را اعلام کنند.

وی بیان داشت: گام اول اعلام خودرو‌ها در سایت‌های واردکننده خودرو و ثبت است و گام بعدی پس از اعلام خودرو‌ها از سوی شرکت‌های واردکننده، ثبت نام جانبازان است.


12 آبان:

جدول کامل حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی از 20 تا 175 درصد

حقوق ورودی خودروهای سواری در سال 1402 بر اساس مصوبه مورخ 21 خرداد ماه 1402 هیات وزیران به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور و قوای محرکه از 20 درصد تا 175 درصد متغیر است.




11 آبان:

قیمت قطعی 6 خودروی وارداتی اعلام شد

به گزارش بازار خودرو، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: قیمت ۶ خودرو وارداتی قطعی و در سامانه یکپارچه عرضه خودرو های وارداتی اعلام شد.

برای خواندن خبر کامل و مشاهده جدول محصولات و قیمت ها اینجا کلیک کنید.




سود بازرگانی ۱۱ تا ۱۷۱ درصدی خودروهای سواری وارداتی

مصوبه هیات وزیران پیرامون افزایش سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی ابلاغ شد.

با صدور تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص "اصلاحات تعرفه‌ای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات"، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری افزایش یافت.بر اساس این مصوبه سود بازرگانی خودروهای برقی وارداتی از صفر به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین سود بازرگانی خودروهای ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر نیز از صفر به ۱۱ درصد، خودروهای ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۱۱ درصد به ۱۶ درصد و خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۲۸ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است.بدین ترتیب، کمترین سود بازرگانی خودروهای وارداتی ۱۱ درصد و بیشترین آن ۱۷۱ درصد تعیین شده است.


10 آبان:

ورود و تخلیه خودروی کارکرده بدون ثبت سفارش ممنوع است

به گزارش بازارخودرو،صدری خواه مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی بر ممنوعیت تخلیه محموله های خودرو کارکرده بدون ثبت سفارش تاکید کرد.


بخشنامه :




8 آبان:

واردات خودرو دست دوم به این مناطق آزاد شد

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: عطف به مصوبه هیات وزیران، واردات انواع خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون که سن خودرو بر مبنای سال ساخت در زمان ورود به کشور کمتر از ۵ سال باشد، به مناطق آزاد کل کشور به ویژه منطقه آزادچابهار آزاد شد.

امیر مقدم گفت: از لحاظ استراتژیک بندر چابهار بسیار مورد توجه بوده و به همین منظور نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مهم و مجهز است که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و ترانزیت این امر بسیار حائز اهمیت است.وی بیان کرد: یقیناً واردات خودرو دست دوم هم فرصتی برای رونق و احیای تجارت و ترانزیت و هم از لحاظ نوسازی در ناوگان حمل و نقل شهری بسیار به نفع مردم خواهد بود.وی تاکید کرد: مردم را نیز با تسهیل شرایط باید پای کار بیاوریم و از ظرفیت های آنان برای توسعه اقتصاد منطقه استفاده شود.


تازمانی که واردات خودرو انجام نشود، به هر بهانه ای قیمت افزایشی خواهد شد

بهزاد رحیمی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که راهکار اصلی رفع مشکلات صنعت خودرو، یعنی خارج کردن این صنعت از انحصار تولید و ایجاد رقابت با واردات خودروهای نو و کارکرده اجرایی نشود، هر از چندگاهی شاهد افزایش قیمت خودرو به دلایل مختلف خواهیم بود.


7 آبان:

اسامی جانبازان مشمول طرح واردات خودرو اعلام شد

محسن بزرگی درباره آیین نامه واردات خودرو ویژه جانبازان گفت: بنیاد شهید ظرف یک ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه طبق ماده ۳ ، اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند و این وزارتخانه هم مکلف است مجوز واردات خودرو را به این عزیزان اختصاص دهد .

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی از ظرفیت کارشناسی بنیاد شهید و امور ایثارگران در قانونگذاری ویژه قشر ایثارگران بهره ببرد، گفت: در بررسی این آیین نامه اتفاقات خوبی رقم خورد و سیاست دولت در بحث واردات خودرو در قالب لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس ارائه و مجلس هم آن را در قالب دو فوریت تصویب کرد.وی افزود: دولت سیاست خود را از منع ورود خودرو به تجویز واردات تغییر داد و دیگر انتقال فناوری و منع ورود خودروی کارکرده در اصلاحیه قید نشده بود بنابراین لازم بود مجوز واردات برای جانبازان بالای ۵۰ درصد شامل امتیازاتی شود.معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از جمله این امتیازات اختصاص تسهیلات بیش از ۲۰ هزار یورو برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای ۵۰درصد است.


5 آبان:

376 خودروی خارجی سازمان املاک تملیکی وارداتی به فروش رفت

به گزارش بازارخودرو، رئیس هیات مدیره سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: 376 خودروی خارجی سازمان اموال تملیکی به ارزش یک هزار و 250 میلیارد تومان در مزایده شماره 581 به فروش رفت. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.



3 آبان:

قیمت گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت واگذار شد / افزایش سرعت تحویل خودروها

مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای تسریع در عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان از شورای رقابت درخواست کردیم که در این رابطه تدبیری بیاندیشد، شورای رقابت هم دیروز مصوب کرد که از این به بعد قیمت تعیین شده از سوی هیئت تعیین و تصویب قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت ملاک خواهد بود. خبر کامل را از اینجا بخوانید.


اعلام جزئیات فروش 9 خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه / جدول قیمت

به گزارش بازارخودرو، سامانه یکپارچه در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد: به اطلاع آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفا جهت انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز سه شنبه مورخ 1402/08/02 تا ساعت 23:59 روز جمعه 1402/08/05 در دسترس است. برای خواندن ادامه مطلب و مشاهده جدول اینجا کلیک کنید.


2 آبان:

پرداخت ۲۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به پرداخت ۲۵۰ میلیون یورو برای واردات خودرو، گفت: در حال حاضر خودروهای موجود در ایران را عرضه می‌کنیم که حدود ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو می شود.

مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری اظهار کرد: امروز سومین عرضه خودروهای وارداتی شروع شد؛ ۷ خودروی جدید و ۲ خودرو که از قبل وارد شده بود عرضه کردیم. عرضه‌ها به صورت مستمر ادامه دارد و یک هفته دیگر به روزرسانی سامانه عرضه یکپارچه را خواهیم داشت.معاون وزیر صمت در مورد تعداد خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر خودروهای موجود در ایران را عرضه می‌کنیم که حدود ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو یا در ایران یا نزدیک به کشور هستند.فعلاً عرضه‌ها به خودروهای موجود در ایران محدود می‌شود و البته برای خودروهایی که شرکت‌های معتبر وارد می‌کنند و روی آب هستند رزرو می‌گیریم و مشتریان می‌توانند با شرکت‌ها وارد معامله شوند. در سری اول فقط انتخاب‌های اول را چک می‌کنیم.مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شده اما یک بخشی از ارزها هنوز از سوی شرکت‌ها استفاده نشده و نتوانستند ارز را بگیرند و منتظر هستند پس از عرضه خودروها، ریال دریافت کنند و ارز را بگیرند.وی افزود: تا پایان سال به لحاظ ارزی و سایر مؤلفه‌ها، می‌توانیم بیشتر از ۶۰ هزار خودرو را عرضه کنیم.


تعرفه واردات خودرو را افزایش یافت

دولت و وزارت صمت که در ظاهر به دنبال کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو هستند، در طرحی افزایش تعرفه های سربار خودرو را در نظر گرفته اند.همین چند ماه قبل بود که به طور ناگهانی تعرفه واردات خودرو به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. نکته مهم این است که طی این مدت هیچ کدام از مسئولان دلیل افزایش تعرفه ها را اعلام نکرده اند و صرفاً دولت و مجلس این اتفاق را گردن هم می اندازند. حال می بینیم که این بار نوبت به افزایش تعرفه خودروهای مونتاژی رسیده است. محصولاتی که در ثبات قیمت خودرو در بازار تاثیر زیادی دارند و افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، تبعاتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. البته این اتفاق می تواند بار دیگر اثبات کند که دولت حمایت زیادی را از دو خودروساز بزرگ انجام می دهد و با این اقدامات به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای ایران خودرو و سایپا است.

در حال حاضر سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سی سی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰ درصد، ۲۸ درصد است. حال دولت تعرفه این بخش را به ۵۱ درصد رسانده است. سود بازرگانی دولت از خودروهای با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد در شرایط فعلی ۶ و ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه می شود. اما دولت سود بازرگانی این بخش را هم افزایش داده و ناگهان به ۲۸ درصد رسانده است.در بخش خودروهای با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر (که عملاً در شرایط فعلی اتفاق نمی افتد) سود بازرگانی دولت از ۱ و ۶ درصد به ۱ درصد رسیده است.

در بخش خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هم می بینیم که سود بازرگانی داخلی سازی کمتر از ۲۰ درصد از ۱۶ به ۵۱ درصد رسیده است. همچنین ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد هم در این بخش از ۱ و ۶ و ۱۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به مدارک موجود، وزارت صمت سود بازرگانی و تعرفه های جدید را مصوب کرده و در جلسه ای به خودروسازان خصوصی و دولتی اعلام نموده است. قطعاً خودروسازان موافق این افزایش تعرفه ها نیستند و گفته می شود که مخالفت خود را با افزایش سود بازرگانی دولت آن هم در شرایط فعلی اعلام کرده اند.


29 مهر:

واردات خودرو تا 60 هزار دستگاه امکان پذیر است/آغاز واردات خودروی برقی

به گزارش بازارخودرو، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو ارز واردات خودرو خبر داد و گفت: از دیدگاه ما واردات خودرو تا ۶۰ هزار دستگاه امکان پذیر است. ادامه خبر را از اینجا بخوانید.


ورود بیش از 1125 خودروی وارداتی به کشور

به گزارش بازارخودرو، سامانه یکپارچه خودروها در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر خودروهای داخلی و مونتاژی، خودروهای وارداتی از سوی یک شرکت خودروسازی نیز مجوز عرضه گرفت و از پایان شهریور ماه، فرآیند تحویل آغاز شد.حال این شرکت ۱۱۲۵ خودرو دیگر (علاوه بر ورود ۱۱۰۸ خودرو در گذشته) وارد کشور کرده است؛ مدیرعامل این شرکت‌ واردکننده پروسه قانونی و اخذ مجوزهای لازم برای پلاک‌گذاری تا تحویل خودروها را ۲۶ فرآیند برشمرد. ادامه خبر را از اینجا بخوانید.



26 مهر:

فروش ۷۶۶ خودرو وارداتی در مزایده ۲۴۶۰ میلیارد تومانی اموال تملیکی

به گفته معاون سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مجموع قرار است حدود ۷۶۶ خودرو در مزایده به فروش برسد که ارزش پایه کارشناسی آنها برابر ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان است.


شرط واردات خودرو نو و کارکرده اعلام شد

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: قانون‌گذار در بند الف تبصره ۳ اصلاح ماده قانون ساماندهی صنعت خودرو گفته است که مالکان و شرکت‌های حمل و نقل فقط برای یکبار و یک خودرو می توانند به مدت ۱۰ سال وارد کنند.

او گفت: اگر گواهی اسقاط موجود باشد دارنده‌ کشنده‌ باید گواهی اسقاط خریداری کند و اگر گواهی موجود نبود باید ۵ درصد از قیمت خودرو را بپردازد.

مشهدی شریف گفت: برای هر دو خودرو کشنده‌ای که وارد کشور می‌شود یک خودرو باید اسقاط یا خارج شود به عنوان مثال اگر یک کشنده وارد کشور می‌شود ۱۶ گواهی دارد و با نصف گواهی یعنی معادل ۸ گواهی می تواند شماره‌گذاری کند. اگر گواهی موجود باشد مستلزم خرید ۸ گواهی است و اگر موجود نبود باید ۵درصد قیمت خودرو را پرداخت کند.

وی افزود: باتوجه به موجودیت گواهی اسقاط، تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده موظف هستند برای شماره‌گذاری خودرو گواهی اسقاط تهیه کنند. در حال حاضر ۸ گواهی اسقاط برای کشنده و سایر کامیون ها هم به نسبت دو به یک ( به ازای یک واردات دو کامیون نو یک کامیون باید اسقاط شود) باید رعایت شود.


24 مهر:

چه افرادی مجوز واردات خودرو می گیرند؟

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۲۴ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی یک ماده ۵۹ این لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، دولت مجاز است در ازای اسقاط هر دستگاه کشنده جاده‌ای بالای بیست و پنج سال نسبت به اعطای مجوز واردات دستگاه کشنده و اتوبوس جاده‌ای با سن کمتر از ده سال به مالک کشنده اقدام نماید.​

آیین‌نامه اجرایی این بند با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم از جمله اعطای تخفیف در عوارض گمرکی حداکثر ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.


23 مهر:

  1. ورود این خودروها مجاز شد

شرایط واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شد

کارخانجات تولیدکننده داخلی: ۳۰۰ دستگاه در هر مرحله

شرکت‌های حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر سازمان راهداری: ۲۵ دستگاه در هر مرحله

واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۲۵ دستگاه در هر مرحله

رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکت‌های حمل و نقل خودمالک نیز می‌توانند نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند.

همچنین به منظور دریافت تاییدیه فنی، شرکت‌های واردکننده باید درخواست خود برای واردات ناوگان منضم به تصویر اساسنامه شرکت، کارت بازرگانی، مدارک هویتی صاحبان امضا را در سامانه rpf.rmto.ir بارگذاری و نسبت به ثبت نام در سامانه مورد اشاره با تعیین تعداد و نوع ناوگان درخواستی براساس بندهای ۱ و ۲ اقدام کنند.

واردکننده برای بهره مندی از معافیت تخفیف ۵۰ درصد سود بازرگانی ملزم به ارائه تعهدنامه محضری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند.


  1. قیمت 6 خودروی وارداتی مشخص شد

به گزارش بازارخودرو، قیمت های حدودی ۶ خودروی وارداتی جدید اعلام شد. سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از امروز 23 مهر 1402 تا روز 25 مهر، ثبت نام برای خودروهای وارداتی خواهد داشت. همچنین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، قیمت ۶ خودروی وارداتی جدید را به صورت علی الحساب اعلام کرد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.


نام خودروهاقیمت با احتساب 40 درصد ارزش افزوده

زوتی DL5 یک میلیارد و 78 میلیون تومان

هیوندای کرتا یک میلیارد و 890 میلیون تومان

هیوندای النترا دو میلیارد و 240 میلیون تومان

جتا VS7 دو میلیارد و 310 میلیون تومان

کیا سلتوس دو میلیارد و 520 میلیون تومان



  1. شرایط فروش خودروهای مزایده ای وارداتی اعلام شد

شرایط مزایده و فروش 1038 دستگاه خودروی مزایده ای توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام شد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.


20 مهر:

۸ خودروی وارداتی جدید به سامانه یکپارچه فروش اضافه شد

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در جدیدترین بروز رسانی اسامی جدیدی از خودروها را در سامانه بارگذاری کرد.


19 مهر:

سامانه یکپارچه برای فروش 6 خودروی وارداتی باز شده است

به گزارش بازارخودرو، سامانه یکپارچه برای فروش 6 خودروی وارداتی باز شده است.

در این نوبت سایپا با عرضه چانگان CS55، پارس‌خودرو با عرضه خودروی زوتی DL5، ماموت خودرو با عرضه فولکس‌واگن جتا VS7، کوشا خودرو با خودروی کیا سلتوس، کرمان موتور با هیوندای النترا و معین خودرو با تویوتا کرولا حضور خواهد داشت.

متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به‌نشانی saleauto.ir با اطلاع از مشخصات فنی خودروهای وارداتی ثبت‌نام کنند.

نکته مهم:

باید این نکته را توجه کرد که ثبت‌نام جدیدی برای خودروهای وارداتی هنوز انجام نمی‌شود و خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه فقط برای ۳۰ هزار ثبت‌نامی سال گذشته است که ۵۰۰ میلیون تومان در حساب واریز کرده و ثبت‌نام خود را نهایی کرده بودند.


شرط واردات خودرو توسط مردم از زبان عباس علی آبادی

عباس علی آبادی گفت : واردات خودرو‌های نو، برای همه مردم امکان پذیر است اما طبق ضوابطی قابل قبول.

وزیر صمت افزود: با توجه به اینکه تقریبا انحصار در حال شکستن است، برای واردات، ضوابط قابل قبولی گذاشتیم، ضوابطی که کاملا در دنیا معمول است و به قدری باید بتوانیم دست صنایع کشور را باز نگهداریم تا با دنیا رقابت کنند در آن رقابت سالم، هم صنایع رشد خواهند کرد و هم مردم تحت فشار قرار نخواهند گرفت.

علی آبادی ادامه داد: امروز واردات خودرو‌های نو، برای همه مردم امکان پذیر است، خودرو‌های مونتاژی هم خودرو‌هایی است که گام اول تولید داخل را برداشتند، اما باید گام‌های اصلی که داخلی سازی بالای ۵۰ درصد است را بردارند تا بتوانند از امتیازات ملی استفاده کنند.


18 مهر:

آغاز مزایده 1038 دستگاه خودروی تملیکی

عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی گفت: 1038 دستگاه خودروی تملیکی در مزایده مهرماه این سازمان عرضه می‌شود.

سعید غلامی باغی با اشاره به برگزاری سه مزایده (خودروی تملیکی) منقول این سازمان در مهرماه اظهار کرد: مزایده سراسری 272 در همه استان‌ها برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند از امروز 18 مهرماه از کالاها بازدید و پیشنهاد خود را ارائه کنند.غلامی به برگزاری مزایده 581 اشاره کرد و گفت: این مزایده به صورت فوق العاده در کلیه استان‌ها برگزار می‌شود و مختص وسایل نقلیه اعم از خودروهای سواری، سنگین و ماشین‌آلات راهسازی است.عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خاطرنشان کرد: تعداد کل خودروهای عرضه شده در سه مزایده مهرماه 1038 است.وی گفت: 580 دستگاه خودروی سواری و 458 دستگاه خودروی سنگین و دستگاه ماشین‌آلات راه سازی است.

غلامی تصریح کرد: اکثریت برندهای خودروهای سواری شامل هیوندا، تویوتا و بنز است.برای رعایت عدالت در برخورداری مردم از اموال به تملک درآمده دولت در مزایده‌ها،‌ در سال جاری مزایده‌ها به شکل الکترونیکی و سراسری برگزار می‌شود تا امکان مشارکت آحاد جامعه در این مزایده‌ها فراهم شود.



تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری هفتگی خود درباره واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: آیین نامه واردات خودروی کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و به زودی در صحن علنی دولت نیز مطرح و مصوب خواهد شد که احتمالا هفته آینده خواهد بود.


واردات خودرو برای همه امکان پذیر است

وزیر صمت: در حال شکستن انحصار بازار خودرو هستیم و در این باره قوانین واردات را مشخص کرده ایم، زیرا در یک رقابت سالم، صنایع رشد می‌کنند. البته واردات خودرو‌های نو برای همه مردم امکان پذیر است و برای واردات دست دوم هم اقدام می‌شود.


ثبت نام ۶ خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه آغاز شد

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به‌روزرسانی شده است. و خودروهای وارداتی جدید در این سامانه قرار گرفته اند. در این نوبت سایپا، ماموت خودرو، کرمان خودرو،1پارس خودرو، معین خودرو و کوشا خودرو حضور دارند و به‌ترتیب چانگان CS55 پلاس، جتا VS7، هیوندای النترا، زوتی DL5، تویوتا کرولا و کیا سلتوس را عرضه می‌کنند،همچنین قرار است در روزهای آتی محصولات دیگری چون چانگان CS35 پلاس، هیوندای کُنا، هیوندای توسان، هیوندای کرتا، فیات 500 و… به این سامانه اضافه شوند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد متقاضیان از چهارشنبه مورخ 19 مهر 1402 می‌توانند نسبت به ثبت‌نام این خودروها اقدام کنند.


برای واردات میلیون‌ها خودرو آماده هستیم

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ما برای واردات میلیون‌ها خودرو آماده هستیم، فرقی هم نمی‌کند که نو باشد یا کارکرده، ما همچنان روی حرف خودمان هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در گمرگات 6 هزار خودرو وارد شده که نصف این خودروها ترخیص شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: به محض اظهار هر خودرویی در گمرکات، مشروط بر آنکه گواهی مطابقت داشته باشد، در 24 ساعت ترخیص خواهیم کرد.



17 مهر:

تغییرات جدید آیین نامه خودرو چه هستند؟

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس در گفتگویی اعلام کرده که آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم را مجلس تصویب کرده و برای اجرا به دولت فرستاده، اما حالا دولت دوباره چهار تغییر در این آیین‌نامه ایجاد کرده است.

تغییرات آیین نامه واردات خودرو :

1- قرار بود واردات خودرو با کارت ملی انجام شود و هر دارنده کارت ملی مجاز به واردات خودرو به کشور باشد. اما حالا دولت این بند را تغییر داده و شرط واردات خودرو را داشتن کارت بازرگانی عنوان کرده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کنند که کارت بازرگانی دارند؛ بنابراین بند پرسروصدای آیین‌نامه که در چند ماه گذشته واکنش‌های زیادی را به همراه داشت که بر اساس آن به ازای هر کد ملی می‌شد یک خودروی کارکرده وارد کرد، از آیین‌نامه حذف شده است.

2- مساله دوم مساله منشا ارز واردات خودرو است. ارز موردنیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی و بقیه موارد مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شد. حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده‌اند، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌اند. با این حساب با ارز منشا خارجی می‌توان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود خودرو وارد کنند.

3- تغییر دیگری که سیاهکلی اعلام کرده درباره احتمال سرقتی بودن خودرو‌های وارداتی است. این نماینده مجلس گفته نگرانی پلیس راهور این بود که خودرو‌های سرقتی وارد کشور شود و پای اینترپل را به موضوع باز کند. یکی از تغییرات آیین‌نامه این است که مسوولیت حقوقی در مورد این دست مشکلات خودرو‌های وارداتی به عهده شخص یا شرکت واردکننده است.

4- تغییر آخر هم به سقف موتور خودرو‌ها بر می‌گردد. در آیین نامه اولیه سقف و محدودیتی برای موتور خودرو‌های وارداتی اعلام نشده بود، اما حالا در آیین نامه جدید قرار است تنها واردات خودرو‌های تا سقف ۲۵۰۰ سی سی مجاز به واردات هستند.

به گفته این نماینده مجلس: هفته گذشته آیین‌نامه در کمیسیون زیربنایی مصوب شده و به هیات دولت ارسال شده است. سیاهکلی می‌گوید احتمالا هفته جاری هیات وزیران این آیین‌نامه را به تصویب برساند.



15 مهر:

شرط جدید واردات خودرو

مدیرکل فنی و مهندسی وزارت صمت: اگر واردکننده ۱۰ هزار خودرو وارد کند و خدمات پس از فروش نداشته باشد دیگر به آن شرکت وارد کننده اجازه واردات داده نمی‌شود.


14 مهر:

مزایده خودروهای متروکه و سواری اموال تملیکی برگزار می‌شود

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از برگزاری مزایده‌های خودروهای متروکه، سواری و ماشین‌آلات به صورت جداگانه از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه خبر داد.

سید عبدالمجید اجتهادی گفت: در این مزایده، ۲۲۳ ماشین‌آلات راه‌سازی، لودر، بولدوزر، گریلدر و حداقل ۵۰ خودروی سواری که خودروهای وارداتی و عمدتاً خودروهای کره‌ای هستند، به حراج گذاشته می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی با اشاره به مزایده‌ای خاصِ خودروهای متروکه با شماره ۵۸۱ گفت: این مزایده از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه آغاز و متقاضیان می‌توانند اقدام به ثبت قیمت پیشنهادی کنند، این پیشنهادات سوم آبان ماه رمزگشایی و برندگان مزایده اعلام می‌شوند.اجتهادی تاکید کرد: این مزایده مختص به وسایل نقلیه در کلیه استان‌های سراسر کشور است که همه ۳۰ استان کشور در راستای اجرای بند ۵ تغییرات متفرقه قانون بودجه ۱۴۰۲ خودروهای سواری و سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی را در این مزایده عرضه خواهند کرد.

وی به نحوه شرکت در مزایده خودروهای سواری اشاره کرد و گفت: مزایده‌های الکترونیکی از طریق سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت انجام می‌شود هموطنان باید از قبل به سامانه ستاد الکترونیک دولت به آدرس https://www.setadiran.ir/setad/cms مراجعه و ثبت نام کرده و توکن امضای الکترونیکی خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بیان داشت: امکان بازدید از خودروهای سواری در انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور در مهلت‌های قانونی فراهم شده است.



13 مهر:

بازگشایی سامانه یکپارچه برای واردات خودرو

سامانه یکپارچه خودرو وارداتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «به اطلاع متقاضیان خرید خودروهای وارداتی می‌رساند از آنجا که شرکت‌های واردکننده فرایندهای قانونی برای مجوزهای لازم (استاندارد، محیط زیست و…) را انجام داده‌اند، سامانه عرضه خودروهای وارداتی در هفته آینده برای افرادی که در مرحله اول ثبت‌نام نموده و دارای اولویت می‌باشند (‌ثبت‌نام جدید در این مرحله انجام نمی‌شود) جهت انتخاب باز می‌گردد.

لازم به ذکر است، قبل از عرضه، مشخصات فنی و تصاویر خودروها جهت بررسی و انتخاب متقاضیان محترم ارائه می‌شود. البته ضیغمی معاون وزیر صمت نیز پیش از این با بیان اینکه سامانه خودروهای وارداتی در یکی ۲ روز آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد، گفته بود، از هفته آینده عرضه ۸ مدل خودروی وارداتی آغاز خواهد شد. قرار است با بارگذاری مشخصات خودروها متقاضیان نسبت به انتخاب آنها اطلاع پیدا کنند، البته باید سازمان حمایت جزئیات قیمت‌ها را به شورای رقابت ارسال کند تا این بخش با بررسی آنها قیمت‌ها را به تصویب برساند. بر همین اساس، بعد از نهایی شدن قیمت‌ها خودروها در اختیار متقاضیان قرار گیرد.


12 مهر:

عرضه 8 مدل خودروی وارداتی از هفته آینده/ اسامی خودروها و زمان تحویل

مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت گفت: از هفته آینده عرضه 8 مدل خودرو‌ی وارداتی آغاز خواهد شد.زوتی، سی‌اس55 چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی که این خودرو‌ها کمتر از 20 هزار یورو قیمت دارند.و همچنین تلاش می‌کنیم این خودرو‌ها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود.

مهدی ضیغمی افزود: سامانه خودرو‌های وارداتی در یکی دو روز آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد، در مرحله اول اطلاعات خودرو‌ها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودرو‌های عرضه‌شده را ببینند، بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودرو‌ها عرضه می‌شود.


11 مهر:

محل تامین ارز برای واردات خودرو مشخص شد

مهدی ضیغمی درباره تامین ارز خودروهای وارداتی، اظهار داشت: واردکننده خودرو، ارز مورد نیاز برای واردات را از محل صادرات خود و همچنین‌ محصولات غیر که الزامی به عرضه ارز در سامانه نیما نداشته باشند، تامین می‌کند؛ کالای غیر هر کالایی می تواند باشد، به شرط آنکه در گروه کالایی که قرار دارد الزامی برای ارز حاصل از صادرات آن کالا در سامانه نیما وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بعضی از گروه‌های کالایی وارداتی مانند خودرو هم نمی‌توانند از ارز نیمایی استفاده کنند، اظهارداشت: البته سال گذشته طی مدت کوتاهی ارز نیمایی به واردات خودرو تعلق گرفت، اما از اواخر سال گذشته تاکنون واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر و ارز حاصل از صادرات گروه‌های کالایی است که مجازند کوتاژ صادراتی‌شان برای واردات سایر کالاها واگذار شود. ضیغمی گفت: بنابراین افراد می‌توانند ارز حاصل از صادراتشان را به صورت توافقی و براساس پروتکل مشخص به واردکننده خودرو بفروشند و الزامی نیست که واردکننده خودرو ارز خود را از یک صادرکننده خاص خریداری کند اما حتما باید این معامله در صرافی تحت نظر بانک مرکزی انجام شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: هیچ مشکلی برای تامین ارز واردات خودرو وجود ندارد.

در خصوص واردات خودروهای دسته‌دوم نیز ۹ مهر امسال بود که محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک، اظهار داشت: فعلاً خودروی دسته‌دومی به گمرکات کشور وارد نشده است چون هنوز بعد از تصویب لایحه دوفوریتی تیرماه مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارت صنعت نهایی نشده است، در زمان حاضر رفت‌وبرگشت‌های کارشناسی انجام شده اما هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم نهایی نشده است و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم صورت نگرفته است.



۲۷۲ چانگان وارداتی پلاک شدند

مطابق گزارش دریافتی تا روز جاری از مجموع 460 نفر ثبت نامی تعداد 272 دستگاه خودروهای چانگان مشتریان فاکتور و تخصیص پلاک صورت پذیرفته و خودروها در حال تحویل به مشتریان می باشد.


10 مهر:

واردات خودرو دست دوم وارد فاز جدیدی شد

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در نامه‌ای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد.

(پیش تر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: بدون مجوز زیست محیطی، واردات خودروی کارکرده صورت نمی‌گیرد.)

منوچهر منطقی در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرده است.در متن این نامه آمده است:

"پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰ تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی <<بازنگری پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) عاده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع واردات خودروهای کارکرده ، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود. "



9 مهر:

هیچ خودروی دست‌دومی وارد گمرک نشده است

محمد رضوانی‌فر رئیس گمرک با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم گفت: فعلاً خودروی دسته‌دومی به گمرکات کشور وارد نشده است چون هنوز بعد از تصویب لایحه دوفوریتی تیرماه مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارت صنعت نهایی نشده است.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: در زمان حاضر رفت‌وبرگشت‌های کارشناسی انجام شده اما هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم نهایی نشده است و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم صورت نگرفته است.


ترخیص ۷ مدل خودروی وارداتی از گمرک

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ممکن است اطلاعات ارسالی برخی شرکتهای واردکننده به سازمان حمایت ناقص بوده وهمین امر باعث کندی روند قیمت گذاری شده است،گفت: در حال حاضر خودروهای هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی بستیون و هونگچی از گمرک ترخیص شدند.



پاسکاری قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بین وزارت صمت و شورای رقابت

در حالی رئیس سازمان توسعه تجارت مدعی است تحویل ۵ هزار خودروی وارداتی به مشتریان منتظر قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت است که شورای رقابت مدعی است هنوز از سوی وزارت صمت درخواست قیمت‌گذاری و اطلاعات مورد نیاز خودروهای وارداتی جدید ارسال نشده است.

براساس اظهارات جدید ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت تاکنون 100 دستگاه چانگان براساس نوبت به متقاضیان تحویل شده است.

البته وی در خصوص اینکه چرا عرضه خودروهای وارداتی با کندی انجام می‌شود، گفته است: خودروهای وارداتی باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شود و پس از ابلاغ قیمت نهایی، در سامانه یکپارچه برای عرضه به مشتریان و پرداخت وجه، بارگذاری شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: پیش از این تعدادی خودروی وارداتی چانگان که توسط شرکت سایپا وارد شده بود برای عرضه در سامانه بارگذاری شد اما در زمان عرضه، قیمت نهایی این خودرو هنوز توسط شورای رقابت ابلاغ نشده بود؛ بنابراین جهت عرضه این خودرو در سامانه یکپارچه، قیمت به صورت علی‌الحساب اعلام شد‌؛ اما پس از نهایی شدن قیمت این خودرو مشکلاتی برای خریداران ایجاد شد و عده‌ای اعلام کردند که پیش‌بینی نمی‌کرده‌اند که قیمت خودرو چانگان، مبلغ تعیین شده باشد بنابراین این خریداران برای تکمیل باقیمانده وجه با مشکلاتی مواجه شدند.

وی افزود: برای جلوگیری از تکرار این قضیه منتظر هستیم تا شورای رقابت قیمت خودروهای وارداتی را ابلاغ کند و سپس عرضه سایر خودروهای وارداتی در سامانه انجام شود و ثبت‌نام‌کنندگان براساس نوبت خودروهایشان را تحویل بگیرند. هم‌اکنون امکان بارگذاری و عرضه حدود 4 تا 5 هزار خودرو وارداتی در سامانه وجود دارد اما از این کار امتناع می‌کنیم تا قیمت نهایی آنها مشخص شود.

در همین زمینه شورای رقابت معتقد است براساس مصوبه 543 اسفندماه 1401 شورای رقابت فرایند قیمت‌گذاری خود‌روهای وارداتی تعیین شده و براساس آن روند قیمت‌گذاری انجام می‌شود اما هنوز از سوی وزارت صمت درخواستی مبنی بر تعیین قیمت خودروهای وارداتی جدید ارسال نشده تا براساس آن روند بررسی قیمتی خودروهای وارداتی آغاز شود.




6 مهر:

ارز واردات خودرو از کجا آمد؟

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: با همکاری سازمان استاندارد، محیط زیست و وزارت صمت روند واردات خودرو تسریع خواهد شد.مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ارز خوبی برای واردات خودرو در حدود یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است همچنین چندین شرکت، منابع را برای واردات خودرو دریافت کرده‌اند و می‌توانند ثبت سفارش خوبی هم در این زمینه انجام دهند.رئیس سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: در حال حاضر یک شرکت داخلی برای دو ماه ۱۲ هزار خودرو ثبت سفارش در کارخانه سازنده داشته است تا برای آن هر ماه ۶ هزار خودرو ساخته و تحویل این شرکت شود.وی بیان کرد: ما محدودیتی برای واردات خودرو نداریم فقط برخی از شرکت‌ها تا بتوانند استاندارد کامل محیط زیستی را دریافت و قیمت ارزش خودرو را در گمرک تایید کنند زمان بر خواهد بود.وی ادامه داد: با همکاری سازمان استاندارد، محیط زیست و وزارت صمت روند واردات خودرو تسریع خواهد شد.



شرط گمرک برای واردات خودرو

رییس کل گمرک ایران از آمادگی تمامی دستگاه‌های مجوز دهنده برای صدور مجوز ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات خبر داد و گفت: از این پس اجازه ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور داده نخواهد شد و درخواست گمرک این است که تجار و شرکت‌های بازرگانی این امر را مد نظر قرار دهند.معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: تمامی دستگاه‌های همجوار شامل استاندارد، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت طبق برنامه زمانبندی در حال عمل به تکالیف شان در خصوص ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات هستند.

رضوانی فر افزود: امیدواریم که ظرف چند روز آینده روند ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات آغاز و ظرف هفته‌های آینده از گمرکات ترخیص شوند.


مزایده جدید خودروهای وارداتی سبک و سنگین از 23 مهرماه برگزار می شود. خبر کامل را از اینجا بخوانید.



5 مهر:

رشیدی کوچی: در ماه‌های آینده واردات خودرو به کشور تسریع خواهد شد / واردات خودرو با ارز خصوصی

نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت:با رایزنی ها و تلاش هایی که با دولت به ویژه معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت، مشکل تامین ارز برای واردات خودروهای نو و کارکرده در مسیر حل و فصل شدن قرار گرفته و در ماه های آینده باید شاهد تسریع در واردات خودرو به کشور باشیم.

رشیدی کوچی در ادامه گفت: ما در قانون ساماندهی بازار خودرو دو نوع ارز را برای واردات خودروهای نو و کارکرده تعریف کردیم، یکی ارز ناشی از صادرات و دیگری ارز دارای منشا خارجی اما متاسفانه برخی ها برای اینکه بخواهند خودشان را عاقل جلوه دهند این دو را با هم یکی می کنند.وی افزود: ارز ناشی از صادرات به معنای آن است که شما کالایی را به خارج از کشور صادر کرده اید و مابه ازای آن خودرو وارد کشور کنید. در حالی که ارز منشا خارجی عبارت است از ارز در اختیار شرکت ها یا بنگاه هایی خارج از کشورکه مالکان آنها ایرانی اند و منابع ارزی خود را از تبادلات تجاری و اقتصادی که بیرون از کشور دارند به دست آورده اند.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: مجلس در قانون ساماندهی بازار خودرو به این دسته از افراد مجوز داد تا اساس گردش مالی حساب های تجاری شان امکان را داشته باشند که به کشور خودرو وارد کنند

نماینده مرودشت در مجلس تصریح کرد: به طور مثال فردی که در خارج از کشور گردش مالی سالانه 200 میلیون دلاری دارد می تواند سالانه به میزان 50 میلیون دلار خودرو وارد ایران کند. بنابراین این مسئله هیچ ارتباطی به سازوکارهای اقتصادی داخلی و قوانین و آیین نامه های بانک مرکزی هم ندارد.


واردات خودرو تسریع می شود

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، درباره دلایل عدم اجرای مناسب قانون واردات خودرو گفت: اجرای کند آیین‌نامه واردات خودرو در شش‌ماه اول امسال چند دلیل داشت؛ یک بخش این بود که اولویت‌های تخصیص و سرمایه‌گذاری پیش‌تر از آن مطرح شده بود و بعد از آن، تخصیص ارز به واردات خودرو انجام می‌گرفت.

وی افزود: البته ابلاغ این آیین‌نامه نیز زمان‌بر شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم این مسئله در شش‌ماه دوم سال سریع‌تر و بیشتر انجام بگیرد.



4 مهر:

بلاتکلیفی 33 هزار نفر متقاضی خودروهای وارداتی

حدود 7 ماهی از آغاز طرح فروش خودروهای وارداتی گذشته است و هنوز متقاضیان خودروها بلاتکلیفند و حتی نمی‌دانند چه خودرویی ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است چه زمان و چه خودرویی تحویل بگیرند. براساس اعلام مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در اسفند ماه سال گذشته 33 هزار نفر از 120 هزار متقاضی با واریز 500 میلیون تومان در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند که به‌عنوان اولویت اول جهت دریافت خودرو انتخاب شده‌اند.


واردات خودرو در هاله ای از ابهام

واردات خودرو چندماهی است که در انتظار تصویب آیین‌نامه است. آیین‌نامه‌ای که در هیات دولت مانده و با گذشت شش ماه از سال هنوز به تصویب نهایی نرسیده، این در حالی است که چند ماه از تصویب قانون واردات خودروها نو و کارکرده در مجلس می‌گذارد اما همچنان برنامه مشخصی برای واردات اعلام نشده است.

این روزها که روند واردات خودروهای نو بسیار کند پیش می‌رود و خبری از آیین‌نامه واردات مدل‌های کارکرده‌ نیست، تایید و تکذیب‌ها درمورد مساله تامین ارز نشان می‌دهد این موضوع کماکان مانع اصلی و رسمی بر سر راه ورود خودروهای خارجی به‌کشور است. طی یک سالی که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر می‌گذرد، اخبار رسمی و غیررسمی از وجود چالش بزرگی به‌نام تامین ارز در مسیر ورود خودروهای خارجی حکایت دارد.

اخیرا اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی مبنی بر استفاده از ارز کشاورزی برای واردات و تکذیب این موضوع از سوی بانک‌مرکزی، بار دیگر بر وجود این چالش بزرگ صحه گذاشت. هرچند برخی معتقدند مخالفت‌های خاموش و پشت پرده نیز ورود خودرو به‌کشور را محدود کرده، اما آن‌چه رسما اعلام شده و اتفاقات روز آن را تایید می‌کند، وجود مانعی به‌نام ارز بر سر راه واردات است.



3 مهر:

جک T9 وارد بازار ایران می شود

کرمان موتور فرآیند ثبت سفارش قطعات پیکاپ کی‌ام‌سی KMC T9 را انجام داده است و قصد دارد نسخه اتوماتیک و ارتقا پیدا کرده T8 به نام جک T9 را روانه بازار کند. بنابراین به زودی جک T9 وارد بازار ایران می شود.



2 مهر:

آیا واردات خودرو از عربستان کلید می خورد؟

از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده توسط مجلس، باعث شد تا برخی از گمانه‌زنی‌ها در مورد واردات خودرواز طریق عربستان روانه شود.

امکان وقوع این اتفاق به قدری است که برخی معتقدند در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشور به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور شاید مذاکراتی در رابطه با واردات خودرو یا آغاز همکاری‌هایی در این راستا رخ داده باشد.


30 شهریور:

واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی تکذیب شد

به گزارش بازارخودرو، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شد، طی آخرین تصمیم دولت، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شده است، بانک مرکزی با رد این ادعا، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را تکذیب کرد.

محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در نودمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اعلام این خبر گفته بود: اکنون تمامی صادرکنندگان می‌توانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند.


29 شهریور:

واردات ۵۰هزار خودرو تا پایان سال با ابلاغ و اجرای سریع آیین‌نامه

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: «در صورت تسهیل و تسریع اجرای دستورالعمل واردات خودرو، بازار تا پایان سال می‌تواند شاهد عرضه ۵۰هزار دستگاه خودرو خارجی باشد.»

وی افزود: «طی چهار سال گذشته واردکنندگان خودرو به سمت تولید سوق داده شدند. اکنون نیز تولیدکنندگان خودرو به واردات روی آوردند.» دادفر ادامه داد: «بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، برندهای چینی هستند و حدود ۲هزار دستگاه خودرو غیرچینی تاکنون به کشور رسیده است.»


28 شهریور

اولویت وزارت صمت ، واردات خودروهای حدود 10 هزاریورو

مهدی ضیغمی ­مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی؛ گفت: اولویت وزارت صمت، فقط واردات خودرو‌های اقتصادی با حدود قیمت 10 هزار یورو است. خبر کامل را از اینجا بخوانید.


22 شهریور:

تعیین تکلیف 207 دستگاه خودروی وارداتی رسوبی در بنادر

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به ۲۰۷ دستگاه خودروی رسوبی در بندر شهید رجایی گفت: خودروها اگر مجوزهای استاندارد را دریافت کنند، تا مهرماه تعیین تکلیف می‌شوند.سید عبدالمجید اجتهادی اظهار داشت: پس از بازدید معاون رئیس جمهور از گمرکات بنادر، تصمیماتی برای تعیین تکلیف سریع کالاهای مانده در انبار به خصوص خودروها گرفته شد که تا ماه آینده خودروهای دارای استاندارد، تعیین تکلیف می‌شوند.وی افزود: مقرر شد ظرف مدت 7 روز مجوزهای لازم برای اموال تملیکی و مواردی که در اختیار گمرک است، دریافت شود.


21 شهریور:


اعلام زمان بررسی آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت:

عباس علی‌آبادی درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: این آیین‌نامه به دولت ارائه شده و احتمال دارد هفته آینده یا در جلسه بعدی هیئت وزیران بررسی شود؛ البته نوبت‌دهی با من نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما آیین نامه را در موعد مقرر و حدود ۳ هفته پیش تحویل هیئت دولت دادیم، نوبت به بررسی آیین‌نامه برسد، مطرح می‌شود، این آیین نامه همان چیزی است که مجلس هم با آن موافق است؛ در این زمینه با کمیسیون صنایع و معادن هماهنگ بودیم.


قالیباف: با وزیر «صمت» درباره واردات خودرو جلسه می‌گذاریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده محلات ( حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ) درباره عدم تعیین تکلیف آیین‌نامه واردات خودرو گفت: در اولین فرصت با وزیر «صمت» جلسه می‌گذاریم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.


20 شهریور:


واردات خودرو باعث تعادل بازار خودرو می شود

فرهاد طهماسبی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این روزها واردات خودرو ازجمله الزامات برای تعادل بخشیدن به این صنعت و بازار است و هیچ مانعی جز تامین ارز برای واردات خودرو وجود ندارد. اکنون ناترازی عرضه و تقاضا و دخالت واسطه گران و انحصار تولید ازجمله دلایل اصلی گرانی خودرو است.

او همچنین به اقدامات مجلس برای واردات خودرو اشاره کرد و یادآور شد: درهمین راستا نیز مجلس شورای اسلامی طی جلسات متعددی سال گذشته، واردات خودرو را تصویب کرد و اخیرا نیز واردات خودروی کارکرده را تصویب و تبدیل به قانون کرده است و آئین نامه این قانون در وزارت صمت با همکاری نهادهای مختلف ذی ربط تنظیم شده و منتظر ارائه آن در دولت و تصویب و ابلاغ آن هستیم.

وی درانتها یادآور شد: با این اوصاف تنها مانع واردات خودرو تامین ارز مورد نیاز آن است و هیچ مانع قانونی دیگری وجود ندارد. بانک مرکزی می تواند ارزهایی با منشا مشخص را تعیین کند تا واردات سریعا اجرایی شود.



19 شهریور


سخنان جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو و خودروهای برقی:

عباس علی‌آبادی با اشاره برنامه خود در خصوص ارتقا کیفیت خودرو، اظهارکرد: کیفیت پارامتری نیست که فقط به خودرو منحصر شود، کیفیت همزمان با کمیت عواملی هستند که رشد و تولید را شکل می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما به خودروسازان گفتیم کیفیت حداقل انتظار مردم است و این مطالبه را از خودرو سازان می‌خواهیم اما باید به آنها فرصت دهیم ضمن اینکه پارامتر کیفیت پارامتر موثر است اما پارامتری نیست که به تنهایی موثر باشد.علی‌آبادی بیان کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که پارامتر کیفیت و قیمت را با یکدیگر ببینیم و در آن با دنیا رقابت‌پذیر باشیم و آنچیزی که از خودروسازان خواسته شده رقابت‌پذیر بودن است.

وی در خصوص خودروهای برقی گفت: خودروهای برقی خودروهای روز هستند و دیگر خودروهای آینده نیستند، امروز لازم است به این تحول تن دهیم.

علی‌آبادی عنوان کرد: برای عبور از مشکل بنزین، مشکل آلودگی شهرها و گازوئیل لاجرم باید از این رویکرد بین‌المللی و برقی‌سازی خودروها استقبال کنیم و به این سمت حرکت کنیم که خودروسازان خود را برای حرکت در این مسیر آماده می‌کنند و به آنها تکلیف شده و ما از آنها حمایت می‌کنیم تا به این سمت بروند.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم با خودروهای وارداتی سعی می‌کنیم اهداف کمی برنامه را ان‌شاالله محقق سازیم.



17 شهریور


بازی افزایش قیمت در صورت عدم واردات خودرو!

به گزارش بازارخودرو، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این که واردات خودرو می تواند جلوی زیاده خواهی خودروسازان و درخواست های مکرر آن ها برای افزایش قیمت را بگیرد گفت: امیدواریم وزیر صمت که خود نیز مصمم به واردات خودرو است این موضوع را عملیاتی کند.

الهویردی دهقانی گفت: در صورتی که واردات خودرو به درستی انجام نشود خودروسازان به بازی افزایش قیمت ادامه می‌دهند.

دهقانی درباره عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو‌هایی مانند شاهین اتوماتیک و اطلس که در دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش رفته است، گفت: قیمت این خودرو‌ها باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود؛ ما نیز این موضوع را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری می‌کنیم. خبر کامل را از اینجا بخوانید.



15 شهریور


جزییات آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده اعلام شد

سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد که هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی است.

مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیئت نظارت است.طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست دوم وارداتی با یکی از شرایط مطرح شده در آئین نامه، قابلیت ارزیابی و صدور تأیید شده پیدا خواهند کرد.

جزئیات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را از اینجا بخوانید.



14 شهریور


جزییات آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده


سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از آخرین وضعیت واردات خودروی کارکرده و اجرای این قانون توسط دولت گفت: این قانون توسط مجلس تصویب شد و اکنون منتظر هستیم دولت آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت را مصوب کند

سیاهکلی به تشریح جزییات آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت پرداخت و تصریح کرد:

در این آیین نامه ذکر شده است :

که افراد می‌توانند با ارز خود که منشا خارجی یا ارزی ناشی از صادرات محصول خودشان یا صادرات دیگران است، استفاده کنند و خودرو وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: به صراحت می‌توان گفت که در این آیین نامه ابهامات ارزی به‌طورکامل حل شده است و مشخص کرده است اگر دولت نتوانست ارز تامین کند می‌توانیم از ارزها برای واردات استفاده و مسئله را حل کنیم. بنابراین این امر نیازمند همت دولت است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به لزوم اسقاط خودرو برای واردات عنوان کرد: نکته بعدی که در آیین نامه به آن اشاره شده در خصوص اسقاط خودرو است تاکید شده است که وارد کردن یک خودرو باید همراه با اسقاط یک خودرو دیگر در داخل باشد. این یک کار بسیار خوب و پسندیده برای حفظ محیط زیست تلقی می‌شود تا خودروهایی که ناایمن و مصرف سوخت بالایی دارند به محیط زیست آسیب می‌زنند از رده خارج شوند.

سیاهکلی گفت: نکته بعدی نیز واردات خودروی کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی است. در این آیین نامه تصریح شده است کسانی که قصد دارند یک خودرو وارد کشور کنند نیازی نیست که ثبت سفارش انجام دهند و می‌توانند بدون ثبت سفارش یک خودرو وارد کنند.

نماینده مردم قزوین و البرز در مجلس افزود: اما اگر کسی بخواهد بیش از یک خودرو وارد کند باید ثبت سفارش انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آیین‌نامه است که مسئله محور بوده و با بررسی درست، این موضوع را که مسئله بود حل کرده است‌.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: موضوع بعدی این است که اداره استاندارد، استانداردهای قابل قبول خود را در این آیین‌نامه اعلام کرده است. مانند استاندارد اروپا و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن و تاکید کرده خودروهایی که با این برند وارد شوند نیاز به تاییدیه ندارند و همچنین تاکید کرد اگر خودروی خارج از این برندها وارد کشور شود باید استاندارد ۸۵گانه را پاس کند. بنابراین سازمان استاندارد نیز در این راستا همکاری بسیار حرفه‌ای خود را به عمل‌ آورد.

وی درانتها مطرح کرد: بنابراین مجلس و بخش‌های مختلف دولت از جمله سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت همکاری خوبی داشتند و یک آیین نامه بسیار جامع و کاملی تنظیم کردند که قابلیت اجرایی دارد‌ و منتظر هستیم تا دولت آن را تصویب کند.


لیست برندهای مجاز خودرو برای واردات اعلام شد / واردات بنز و بی ام در صدر خبرهای وارداتی

به گزارش بازارخودرو، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دسته دوم مجاز را منتشر کرد. بر این اساس خودروهای کارکرده از کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.

برندهای مجاز خودرو برای واردات به شرح زیر هستند:

بنز، بی‌ام‌و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا،ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ.




13 شهریور

واردات خودرو خارجی فقط با ۱۷/۵ میلیون تومان !

مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: قیمت گواهی اسقاط خودروهای سواری ۳۵ میلیون تومان است. به ازای واردات هر دو خودرو، گواهی اسقاط یک خودرو برای این دو خودرو الصاق می‌شود؛ یعنی با ۱۷ و نیم میلیون تومان می‌توانید یک خودرو خارجی وارد کنید.


12 شهریور


رشیدی کوچی به سودجویی برخی برای واردات خودرو واکنش نشان داد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آمار، گواهی اسقاط برای واردات خودرو به اندازه کافی در سامانه وجود دارد تا افراد برای واردات پول را پرداخت و گواهی دریافت کنند، گفت:‌ اجازه نخواهیم داد افراد سودجو در واردات خودرو خلل ایجاد کنند.

جلال رشیدی کوچی درباره ساز و کار پیش بینی شده در قانون برای واردات خودرو به ازای دریافت گواهی اسقاط، بیان کرد: موضوع اسقاط خودرو و دریافت گواهی اسقاط موضوعی است که در قانون ساماندهی بازار خودرو، برای واردات خودرو در نظر گرفته شده و اشاره ای به خودروی نو یا کارکرده نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون مشخصات یک‌سری خودرو در سامانه اسقاط از قبل وجود دارد و افراد پول را واریز می کنند که فکر کنم حداکثر ۳۰ میلیون تومان باشد و یک گواهی اسقاط دریافت می کنند، بدین ترتیب در واردات خودرو نیز خللی ایجاد نخواهد شد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه تقریبا دو هفته قبل آئین نامه واردات خودرو در وزارت صمت نهایی شده و به هیات دولت رفته تا به تصویب نهایی برسد، تصریح کرد: آنچه که در وزارت صمت نهایی شده و به هیات دولت رفته، آئین نامه خوب و کاملی است و می تواند گره گشای خیلی از مشکلات باشد و انتظار ما این است آن چیزی که در وزارت صمت تصویب شده است، عینا در هیات دولت مصوب شود.وی در پایان گفت: قرار بود هفته گذشته آئین نامه واردات خودروهای کار کرده نهایی شود اما انتظار می رود بعد از اربعین حسینی در جلسه هیات دولت نهایی شود.



واردات خودروهای گذرموقت به کشور از «گمرک نوردوز» متوقف شد:

حدود یک ماه است که ورود خودروهای دارای پلاک گذرموقت از گمرک نوردوز که در 65کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد و تنها مرز مشترک با کشور ارمنستان نیز به‌شمار می‌رود، متوقف شده و علت آن نیز گویا عدم بیمه شدن این خودروها از سوی شرکت‌های بیمه است.

مسیح نوروزی‌کلدهی، فعال و کارشناس حوزه خودرو درخصوص علت محدود بودن ورود خودرو از گمرک نوردوز گفت: «گمرک نوردوز فعالیت برای واردات خودرو به درون کشور را مجاز اعلام کرده، اما تاکنون از این گمرک برای واردات خودرو استفاده نشده که علت آن استقبال نکردن تجار بومی برای واردات خودرو از این گمرک است. درواقع ورود خودرو از این گمرک صرف به‌صورت گذرموقت بوده است، زیرا به علت بعد مسافت، هزینه بیشتری برای حمل‌ونقل در این مسیر وجود دارد.»

از سوی دیگر، مناقشات ارمنستان با دیگر کشورهای منطقه، حجم تجارت آن با بازارهای جهانی را کاهش داده است. بنابراین، نرخ اکثر محصولات در این کشور افزایش داشته و کالاهای ارمنی از حیث به صرفه بودن نسبت به دیگر همسایه‌های ایران در بازار، قابل رقابت نیستند.و همچنین، مشکلی برای واردات خودرو از این گمرک وجود ندارد. ولی با توجه به کمتربودن هزینه حمل دریایی در بندرعباس، بوشهر، بندر لنگه و خرمشهر و اعمال نشدن معافیت مالیاتی برای واردات خودرو، برای تجار از نظر اقتصادی به‌صرفه است که واردات خودرویی را بیشتر از گمرکات استان‌های جنوبی کشور انجام دهند.


11 شهریور


۱۲۱۸ دستگاه خودروی خارجی ترخیص قطعی شد

گمرک ایران اعلام کرد: تعداد ۱۲۱۸ دستگاه خودروی سواری خارجی در پنج ماهه امسال پس از انجام تشریفات گمرکی از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. ارزش این تعداد خودروی سواری وارداتی به میزان ۲۵ میلیون و ۳۷۱ هزار دلار بوده است.

در ۵ ماهه سال جاری در مجموع تعداد ۲۳۲۳ دستگاه خودروی سواری نو در گمرکات بوده که از این تعداد ۱۲۱۸ دستگاه ترخیص قطعی و وارد کشور شده است و تعداد ۱۱۰۵ دستگاه نیز به گمرک اظهار و در جریان تشریفات ترخیص قرار دارد.



10 شهریور


واردات خودروهای دست دوم تویوتا توسط سایپا:

محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در یک مصاحبه خبر از واردات خودروهای دست دوم تویوتا به ایران داد. بنابر گفته‌های وی، این خودروهای کارکرده از نوع هیبریدی بوده و مدل همه آنها 2023 خواهد بود. ظاهراً سایپا در امر واردات خودرو به ایران فعال‌تر شده و این شرکت پس‌از چانگان‌های وارداتی حالا مسئولیت واردات خودروهای برند معتبر و خوش‌نام تویوتا را نیز برعهده گرفته است.

محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا اعلام کرد: «در حال ثبت سفارش برای خودروهای تویوتا دست دوم هیبریدی مدل ۲۰۲۳ هستیم.»


افزایش شدید قیمت خودروهای فرسوده در مورد یک شایعه وارداتی:


درآخرین بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر داده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توانید برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد؛ تا جایی که قیمت برخی خودروهای مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافته و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

همچنین شایعه شد که شرط ترخیص خودروهای وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بنابراین برخی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خود را با قیمت‌های فرای تصور به فروش بگذارند.


6 شهریور


همه خودروهای وارداتی تا پایان آذرماه تحویل متقاضیان می شود.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت از سرعت گرفتن جریان واردات گفت و وعده داد تا پایان آذر ماه، تمامی تعهدات طرح سامانه فروش خودروهای خارجی به ثبت‌نام‌شدگان این سامانه محقق شود.

مهدی ضیغمی در حاشیه مراسم تحویل خودروهای وارداتی به مشتریان در نمایشگاه بین‌المللی تهران، اظهار داشت: تا کنون حدود 5 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار طی کردن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط زیست بودند این تأییدیه دریافت کرده‌اند، بنابراین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود. بر این اساس حدود 10 هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 70 هزار خودرو ثبت سفارش شده و واردات این خودروها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور از سوی بانک مرکزی به خوبی در حال تخصیص به متقاضیان است و امیدواریم با منابعی که فراهم می‌شود در زمستان امسال بتوانیم در هر ماه تا 20 هزار خودرو وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه 35 شرکت برای واردات خودرو تأیید شده‌اند گفت: از این تعداد 18 شرکت ثبت سفارش واردات انجام داده‌اند و 14 شرکت تا‌کنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و یا در حال واردات هستند.مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت:‌ تقریبا از همه کشورها ثبت سفارش خودرو انجام شده است و منعی برای واردات به جز ممنوعیت‌های ابلاغی وجود ندارد و تا روزهای آینده نیز خودروهای تویوتا و نیسان نیز ترخیص خواهند شد و وارد نمایشگاه (نمایشگاه بین‌المللی تهران) می‌شود.

وی با بیان اینکه 33 هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، اظهار د‌اشت: با انصراف 2 هزار نفر اکنون باید تعهدات‌مان را نسبت به 31 هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود امیدواریم این خودروها همانطوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود همچنین امید داریم تعداد قابل توجهی ‌خودروی هیبرید و هیبرید پلاگین نیز وارد شود.

وی با بیان اینکه در خصوص ثبت سفارش، تأیید و تخصیص منابع مشکلی وجود ندارد، گفت:‌‌ فکر نمی‌کنم واردات 200 هزار خودرو تا پایان سال محقق شود ولی با توجه به احتمال واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود ضمن اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات 200 هزار خودرویی که قبلا اعلام شده بود محقق شود.

وی در مورد آئین‌نامه واردات خودروی کارکرده بیان داشت: این آئین‌نامه به هیأت دولت ارسال شده و در این آئین‌نامه امکان واردات خودرو برای اشخاص فراهم است در واقع هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند و بنابراین برای این واردکنندگان موضوع خدمات پس از فروش و دارا بودن نمایندگی ملاک نیست.


تحویل نمادین خودروهای وارداتی به متقاضیان در هفته دولت

صبح امروز با حضور وزیر صمت، تعدادی از خودروهای صفر کیلومتر وارداتی در نمایشگاه بین المللی تهران تحویل متقاضیان شد.

علی‌آبادی در این مراسم با اشاره به اینکه پیگیر تحویل خودروها هستیم گفت : مطالبه ما این است که روند تحویل سرعت و شتاب بگیرد و ظرف سه تا چهار ماه آینده همه خودروهای وارداتی تحویل داده شوند.وزیر صنعت، افزود: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به دولت داده‌ شد و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد که پس از تصویب در هیئت دولت آن را اجرایی خواهیم کرد.

خبر کامل را از اینجا بخوانید


تحویل خودروهای چینی، کره‌ای و اروپایی وارداتی زیر 2500 سی‌سی به متقاضیان

علاوه بر این اولین خودروی وارداتی چانگان cs35 تحویل مشتری شد و محمد علی تیموری مدیرعامل سایپا اعلام کرد که به زودی 1108 خودروی وارداتی این شرکت تحویل مشتریان می‌شود.


تجهیز تهران به شارژ برقی خودروها:

علی آبادی یادآورشد: امسال تلاش می‌کنیم تا شهر تهران را به تجهیزات شارژ برقی خودروها مجهز کنیم. در هفته دولت امسال 100 ایستگاه شارژ خودرو در تهران و کرج افتتاح شده و تا پایان سال به 5000 ایستگاه در سراسر کشور خواهد رسید. برای واردات خودروهای برقی تعرفه بسیار مخفف در نظر گرفته‌ایم پیشنهاد ما 4 درصد برای خودروهای برقی است و برای خودرو های هیبریدی تعرفه 4 تا 15 درصد را پیشنهاد داده‌ایم.


5 شهریور


هر کد ملی = یک خودروی وارداتی

رشیدی کوچی، نماینده مجلس با انتشار ویدیوی از خود اعلام کرد:

اشخاص حقیقی می توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش از محل سپرده ارزی خود که به تائید بانک مرکزی رسیده باشد با رعایت سایر قوانین و مقررات اقدام نمایند.


4 شهریور


آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به دولت ارسال شد.

عباس علی‌آبادی، جمعه‌شب در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است و این آیین نامه در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.

برپایی نمایشگاه برای خودروهای صفر وارداتی :

وزیر صمت همچنین در مورد واردات خودروهای صفر نیز گفت: روال کاری واردات خودروهای نو انجام می‌شود و تعداد زیادی خودرو وارد شده که یک نمایشگاهی برپا می‌کنیم و مردم می‌توانند خودروها را ببینند.

واردات خودروهای برقی:

وزیر صمت با اشاره به واردات خودروهای برقی، ادامه داد: واردات خودروهای برقی که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند نیز ، در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود.


3 شهریور


سازمان اموال تملیکی مجاز است خودروهای سواری و موتورسیکلت های رسوبی را بدون مجوز ورود شماره گذاری کند.

معاون سازمان اموال تملیکی ( سعید غلامی ) با بیان اینکه واردات برخی ماشین‌آلات معدنی با عمر بیش از ۵ سال ممنوع است، گفت: اموال تملیکی در سال جاری مجوز دارد تا ماشین‌آلات راه‌سازی، خودروهای سواری، موتورسیکلت و خودروهای سنگین را بدون مجوزهای ورود وارد کشور کند.

سازمان اموال تملیکی مجاز است تا در سال 1402، ماشین‌آلات راه‌سازی، خودروهای سواری، موتور سیکلت و خودروهای سنگین را بدون نیاز به مجوزهای ورود(مانند مجوز عمر 5 ساله)، با قابلیت شماره‌گذاری به فروش برساند. خط قرمز ما در این زمینه نیز مجوز سازمان استاندارد است. مجوز استاندارد و محیط زیست به دلیل ایمنی و سلامت جامعه مورد تاکید دولت است.

محدودیت تعیین شده در زمینه ممنوعیت واردات برخی ماشین‌آلات با عمر بیشتر از 5 سال مصوبه دولت بوده است و مجوز جدید مربوط به قانون تصویب شده در مجلس است به همین دلیل اولویت بالاتری دارد.



1 شهریور


پورشه های لوکس وارداتی بندر نوشهر طی دو ماه آینده عرضه می شوند.

رئیس سازمان فروش و جمع‌آوری اموال تملیکی از عرضه خودروهای پورشه بندر نوشهر که حدود ۱۰ سال در توقیف بوده‌اند، طی ۲ ماه آینده خبر داد.عبدالمجید اجتهادی گفت: خودروهای پورشه‌ای که چند سالیست در گمرک مانده، با توجه به ظرفیت قانونی بودجه سال 1402 به زودی با پلاک‌گذاری ملی عرضه و به مزایده گذاشته خواهند شد.

وی با بیان این که این خودروها نه قاچاق هستند نه متروکه افزود: این خودروها تاکنون با دستور قضایی به دلایل مشکلات مالیاتی، حجم بیش از 2500 سی‌سی و عدم ثبت سفارش توقیف شده بودند که در گذشته، ظرفیتی در قانون برای تعیین تکلیف آنها وجود نداشت، اما این ظرفیت قانونی ایجاد شده و طی 2 ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد.



31 مرداد


ثبت سفارش خودروهای برقی آغاز شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت از شروع ثبت‌سفارش برقی‌ها خبر داد.

دغدغه مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی و همچنین آلودگی روزافزون کلان‌شهرها، تولید و واردات وخودروهای برقی را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. اما این امر آیا با منابع محدود و مشکلات ارزی که در حال حاضر واردات خودروهای صفر و کارکرده با آن درگیرند، امکان پذیر است؟!

منطقی در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف ثبت سفارش گفته است: جهت اطلاع، ثبت سفارش خودروهای برقی هم آغاز شده است؛ ضمن اینکه واردات خودرو نو و کارکرده در یک مسیر قرار دارد.


1000 دستگاه خودروی وارداتی آماده تحویل به مشتریان هستند.

قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان از رفع کامل موانع ترخیص ۱۰۰۰ خودروی خارجی از بنادر و گمرکات هرمزگان با پیگیری و اقدام دستگاه قضایی خبر داد.


با شروع واردات خودرو، قیمت خودروهای مونتاژی کاهش یافت.


30 مرداد


تسهیل واردات 2000 اتوبوس برای اربعین!

سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه ای به گمرک کشور شرایط زیست محیطی برای واردات 2000 خودرو کارکرده برای ارائه خدمات به مسافرین اربعین حسینی را اعلام کرد.در این نامه اشاره شده است که نیازی به تایید شرایط محیط زیستی و فنی فوق الذکر در فرایند ثبت سفارش نبوده و مجوز سازمان مذکور باید در زمان ترخیص اتوبوس های فوق الذکر اخذ گردد.



مفاد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده:

واردات انواع خودروهای سواری ،اتوبوس مینی بوس کشنده و موتورسیکلت کمتر از پنج سال

تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده وارداتی توسط وزارت صمت وزارت اقتصاد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه

تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران جذب ر سرمایه گذاری ارز منشأ خارجی و باقی راههای مورد تایید بانک مرکزی

ضوابط فنی کار کردهها شامل تاییدیه ،چین استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس ای مارک ،اروپا استاندارد یورو ۵ و یورو ۶

اجازه واردات به شرکتهای دارای تاییدیه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت

اجازه واردات یک دستگاه خودروی کار کرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش

اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کار کرده وارداتی



آیین نامه واردات خودرو دست دوم به طور غیر رسمی رونمایی شد. ( با ارزهای خانگی خودرو وارد کنیم ! )

یک نماینده مجلس به‌طور غیررسمی از آیین نامه واردات خودروهای دست دوم رونمایی کرد. آیین‌نامه ورود کارکرده‌ها 22 مرداد از سوی وزارت صمت به هیات دولت ارسال شد.طبق این آیین‌نامه، واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز اعلام شده است. آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که مشتمل بر هشت ماده است در وزارت صمت مصوب و اکنون در انتظار بررسی هیات وزیران است. جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس که به نمایندگی از خانه ملت در جلسات وزارت صمت برای بررسی این آیین‌نامه حضور داشته، در فضای مجازی به تشریح هفت بند از هشت بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پرداخت و نکته قابل‌توجه این است که در این مصوبه وزارت صمت نسبت به آیین‌نامه واردات خودروهای نو، شرایط سهل و آسان‌تری برای واردات کارکرد‌ه‌ها در نظر گرفته شده است. موضوع دیگر اینکه در آیین‌نامه پیشنهادی وزارت صمت، هیچ سقف ارزی در نظر گرفته نشده و محدودیت‌هایی برای حجم موتور خودروهای دست‌دوم وارداتی و تعداد این خودروها قرار داده نشده است. همچنین استانداردهایی که برای واردات این دست از خودروها در نظر گرفته شده بسیار آسان‌تر از آیین‌نامه واردات خودروهای نو است. از آنجا که قیمت خودروهای کارکرده کمتر از خودروهای نو است، به نظر می‌رسد سیاستگذار تصمیم گرفته فعلا محدودیت ارزی اعمال نکند.درواقع اگر آیین‌نامه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پذیرش قرار بگیرد، واردکنندگان خودروهای مستعمل برای تامین ارز خود منابع بیشتری نسبت به واردات خودروهای نو خواهند داشت. شاهد این موضوع پذیرش ارز خانگی در این آیین‌نامه است. پیش از این بارها مسوولان مختلف در مورد استفاده از ارزهایی که در اختیار مردم است، برای واردات خودرو سخن به میان آورده بودند؛ اما بیش از همه این نمایندگان مجلس بودند که روی استفاده از این ارزها تاکید داشتند. پیش از این لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفته بود: «قرار نیست این خودروها از محل ارز دولتی وارد شوند بلکه مردم می‌توانند با ارزهایی که در خانه‌های خود دارند و تا ۶۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اقدام به واردات کنند.»حالا در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به نظر می‌رسد این موضوع مورد پذیرش قرار گرفته است. در‌واقع هر شخصی با ارز خود می‌تواند یک دستگاه خودرو وارد کند و همچنین به گفته رشیدی کوچی حتی شرکت‌های واردکننده می‌توانند از محل این ارزها برای واردات کلان استفاده کنند.




واردات خودروهای صفر بهتر است یا دست دوم؟ کدام به پایین آمدن قیمت خودرو در بازار کمک می کند؟

هرچند حرف و سخن در مورد سخت گیری های سازمان استاندارد و محیط زیست برای واردات خودرو به میان آمده است. اما بالاخره مشخص شد که برای واردات خودرو، چه صفر و چه کارکرده، مسئله اصلی تامین ارز است. مشخص نبودن شیوه تامین ارز برای واردات خودرو موجب به تاخیر افتادن این مهم در کشور شده و البته سنگ اندازی های تولید کننده های داخلی هم بی اثر نبوده است. این نکته حائز اهمیت است که بی تردید واردات خودرو صفر و کارکرده به میزان کافی، هر دو لازم و ملزوم همدیگر برای کنترل قیمت ها دربازار هستند و این مقایسه مع الفارق که کدام واردات بهتر است نتیجه ای نخواهد داشت.



29 مرداد


1000 دستگاه هیوندای النترا از گمرک ترخیص شدند.

به گزارش بازارخودرو، ۱۰۰۰ دستگاه خودرو هیوندا النترا، امروز ترخیص خواهد شد. رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رفع موانع ترخیص خودرو‌های موجود در گمرک شهید باهنر بندرعباس، گفت: ۱۰۰۰ دستگاه خودروی هیوندای النترا امروز ترخیص می‌شوند.مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد در حاشیه بازدید از بندر شهید باهنر بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک هزار دستگاه خودروی النترا، امروز ترخیص خواهد شد و به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهد کرد.

خبر کامل را از اینجا بخوانید.


28 مرداد

20 هزار خودروی وارداتی در گمرک وجود دارند که باید شماره گذاری شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مانند مجلس برای واردات خودرو مصمم است و کیفیت، قیمت و واردات خودرو سه محور کلیدی است که از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با جدیت دنبال می‌شود و همچنین برای واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شد تا خودروهایی که بین یک تا پنج سال عمر دارند، وارد کشور شوند.

روح الله عباسپور در ادامه اظهار کرد: دولت نیز آئین نامه واردات خودرو را تهیه کرد و بر اساس گزارش مسئولان وزارت صمت، اکنون بالغ بر ۲۰ هزار خودروی وارداتی در گمرک کشور وجود دارد که باید شماره گذاری شوند.


واردات خودروی وانت چینی BAW T6 به کشور تایید شد.

وانت T6 نیز یکی از محصولات شرکت BMW است که در دو نسخه تک و دو کابین در بازار چین عرضه می‌شود. این خودرو قیمتی در حدود 600 هزار و 800 دلار تا 9 هزار و 300 دلار دارد که می توان قیمتی بالای 700 تا 800 میلیون تومان را در بازار ایران تخمین زد.


27 مرداد


خودرو چانگان CS35 پلاس اولین سری خودروهای وارداتی از سایپا است که در دوره جدید واردات خودرو مجوز شماره گذاری را دریافت کرده است و طی روزهای آینده تحویل این خودرو به مشتریان آغاز می شود.


26 مرداد


لیست خودروهای هیوندایی که وارد ایران می شوند منتشر شد : برای دیدن تصاویر و مشخصات خودروها به خبر (کدام خودروهای هیوندایی وارد ایران می شوند ؟ ) مراجعه کنید


هیوندای النترا – Hyundai Elantra

هیوندای کرتا – Hyundai Creta

هیوندای اکسنت – Hyundai Accent

هیوندای توسان – Hyundai Tucson

هیوندای آی 20 – Hyundai i20


25 مرداد

روند شماره گذاری خودروهای وارداتی آغاز شد و از هفته بعد واگذاری ها شروع می شود.خبر کامل را از اینجا بخوانید



25 مرداد

به گزارش بازارخودرو و به نقل از خانه ملت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اکبر تالار پشتی از تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داد و گفت: این آئین‌نامه در وزارت صمت به تصویب رسیده و برای بررسی و تصویب به هیأت دولت ارسال شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم هیأت دولت هرچه سریع‌تر آئین نامه واردات خودرو را تصویب کند. از دولت می‌خواهیم این موضوع را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهد زیرا این موضوع مطالبه مردم است. وی همچنین تاکید کرد واردات خودرو می‌تواند به تنظیم و ساماندهی بازار، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و افزایش رقابت‌پذیری کمک کند.


21 مرداد

وزارت صمت با صدور یک دستور ناگهانی، از فرصت دو روزه برای ثبت واردات خودروهای کارکرده توسط شرکت‌ها خبر داد.

مرداد 1402 انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، بعد از برگزاری جلسه مورخ 21 مردادماه 1402 با مدیران دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در خصوص ابلاغ مجوز واردات خودروهای کارکرده به منظور انجام تمهیدات لازم، طی فراخوانی به شرکت‌های عضو این انجمن، از آنها خواسته است تا در صورتیکه تمایل به واردات خودرو دست دوم را دارند، جزییات دقیق این خودروها را شامل برند، مدل، حجم موتور، تعداد و میزان ارزش آنها را تا روز سه‌شنبه مورخ 24 مردادماه 1402 به انجمن اعلام نمایند.

فراخوان واردات خودروهای کارکرده (PDF)

شرکت‌هایی که نام‌شان در این اطلاعیه آمده، عبارتند از:

شرکت ایساکو

شرکت سایپا یدک

سازمان خدمات پس از فروش گروه بهمن

شرکت ایرتویا

شرکت پرشیا خودرو

شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو

شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو

شرکت خدمات فنی رنا

شرکت زامیاد

شرکت گواه

شرکت مایان دیزل

شرکت آتین پارت

شرکت پیلسان

شرکت تیتان دیزل

شرکت خدمات و تجارت بم خودرو

شرکت ستاره نیک آریا یدک (اسنا یدک)

شرکت کوشا خودرو نگین

شرکت ماموت خودرو

شرکت مکث موتور

شرکت ویرا دیزل


10 مرداد

دستور ترخیص 1000 خودروی وارداتی صادر شد

رییس کل دادگستری هرمزگان، برای جلوگیری از معطلی و احتکار، دستور ترخیص 1000 خودروی وارداتی در بنادر استان را داد.


به گزارش بازارخودرو، مجتبی قهرمانی، رییس کل دادگستری هرمزگان روز سه‌شنبه با اشاره به گزارش‌های واصله مبنی بر واردات حدود هزار دستگاه خودروی «هیوندای النترا»، «توسان»، «کریتا»، «اکسنت» و «سان یانگ» به کشور و معطلی چند ماهه آن‌ها در بنادر استان هرمزگان، با صدور دستور ویژه قضایی از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست ضمن پیگیری موضوع به سرعت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها اقدام کنند.

وی به دادستان بندرعباس و مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان نیز ماموریت داد به منظور جلوگیری از احتکار و سوء استفاده‌های احتمالی با ورود به موضوع تاخیر به وجود آمده در ترخیص خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده را مکلف نمایند به نحوی عمل کنند که در حداقل زمان ممکن، فرآیند ترخیص این خودروها انجام شود و همچنین از این دستگاه ها خواست با اتخاذ تمهیدات لازم بر روند ترخیص این خودروها تا زمان تحویل آن‌ها به مشتریان واقعی نظارت کنند.

رییس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه انبارهای گمرکات نباید به مامنی برای احتکار کالا تبدیل شوند، تاکید کرد: در صورت اثبات هرگونه تخلف و معطلی بدون دلیل با هدف احتکار و افزایش قیمت کالاهای وارداتی یا کسب منافع غیرقانونی، ضمن تشکیل پرونده قضایی و تعزیراتی برای متخلفان با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: سیاست دستگاه قضایی استان تسهیل تجارت و رفع موانع صادرات و واردات است که با حضور میدانی و نظارت پی درپی قبل از رسوب کالا ها و ایجاد آسیب و با ورود به موقع در کمک به بازرگانان و حمایت از دولت، وظایف غیرمحکمه داری خود را انجام می‌دهیم.


3 مرداد

سد بزرگ سازمان استاندارد در برابر واردات خودرو

تقریباً نزدیک به یک سال از اعلام باز بودن واردات خودرو توسط مجلس و وزارت صنعت می‌گذرد و در این بین از فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت گرفته تا نماینده‌هایی که سینه‌چاک برای باز شدن مجدد واردات خودرو در صحن علنی رای مثبت دادند و همگی سعی در برطرف کردن موانع رنگارنگ برای ورود مجدد خودروهای روز دنیا به بازار کسل‌کننده خودرویی کشور کردند، اما افسوس که هنوز هم حتی یک دستگاه خودروی وارداتی پلاک ملی دریافت نکرده و این خودروهای پرحاشیه در پیچ‌و‌خم مشکلات مختلف و بروکراسی بی‌پایان گم شده‌اند. حال پس از گذشت این زمان طولانی، فاطمی‌امین سکاندار واردات خودرو استیضاح و برکنار شد و از عمر مجلس یازدم هم کمتر از یکسال باقیمانده و کورسوی امید واردات خودرو کم‌کم رو به خاموشی است.


پس از اعلام عمومی وزارت صمت برای از سرگیری واردات خودرو، شرکت‌های مختلفی برای این امر قدم جلو گذاشتند و بسیاری نیز توانستند مجوزهای لازم و همچنین ثبت سفارش برای واردات خودروهای مختلف با سقف قیمتی و قوانین تعیین شده را انجام دهند، حتی نمونه‌های مختلفی نیز برای گذراندن تست‌های اولیه به کشور وارد شد اما تابحال هیچ‌کدام نتوانستند خود را به پلاک ملی برسانند و هر کدام در قسمتی از این راه طولانی و بروکراسی ترسناک گیر کرده‌اند. در اصل مشکلات واردات خودرو را می‌توانیم به دو دسته طبقه‌بندی کنیم. ابتدا بحث ارز اختصاصی برای واردات خودروها است که ابتدا قرار بر ارز نیمایی بود و سپس نظر وزارت تغییر کرد و حال داستان اختصاص ارز حاصل از صادرات مطرح شده است. داستانی که بسیاری از شرکت‌ها را از این میدان رقابت خارج کرد و موجب انصراف آن‌ها از این ماراتن سنگین شد. البته که نامشخص و مبهم بودن وضعیت فروش خودروها در انتهای مسیر نیز مزید برعلت برای کنار کشیدن بسیاری از قدیمی‌های شرکت‌ها شده است.


اما سد بزرگ‌تر برای باقی بازیگران این زمین، بروکراسی بی‌انتها و عجیب استاندارد است که موجب شده بسیاری از خودروهایی وارد شده جهت تست‌های اولیه در پشت این سد متوقف شوند. مشکلی که بارها از سوی وزارت صمت نیز پیگیری شده اما گویا قرار نیست این مانع سنگین راهی برای عبور خودروهای وارداتی باز کند. خودروهایی که در بازارهای بزرگ جهانی به راحتی توانسته‌اند استانداردهای مختلف را بگیرند و به رقابت با رقبای گردن‌کلفت خود بپردازند اما به نظر می‌رسد کار برای آن‌ها در بازار بسته خودرویی کشور که تعداد بسیار محدودتری از خودرو عرضه می‌شود، بسیار دشوارتر است. خودروهایی که اکثر آن‌ها توسط دو خودروساز دولتی کشور تولید می‌شوند و همگی آن‌ها روی پلتفرم‌های بسیار قدیمی پیاده‌سازی می‌شوند، اما محصولات این سوگولی‌ها برای عبور از استانداردهای چندین‌گانه، شیرین‌تر از وارداتی‌های بروز جهانی هستند. رمان عجیبی که مشخص نیست راه‌حل آن در دستان کدام شخص است تا بالاخره مردم ایران نیز بتوانند پس از سال‌ها رنگ و بوی خودروهایی بروز و جهانی را ببینند.


روشن است که این دو مشکل بزرگ ذکر شده در این مقاله، دو سد عظیم برای واردات خودروهای صفرکیلومتر هستند و یقیناً اگر این دو مشکل به سرعت حل نشوند، می‌توان به وضوح گفت که واردات خودروهای دست دوم نیز در حد یک شعار باقی خواهد ماند و باید در ادامه و با شکستن اعتماد عمومی به این انبوه خبرهای خوش، منتظر بازگشت وضعیت اسفناک رشد قیمت‌ها در بازار خودرویی کشور باشیم.


2 مرداد

واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم به کشور چه کسانی هستند؟

با توجه به تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده توسط نمایندگان مجلس و تایید نهایی آن توسط شورای نگهبان و مجم تشخیص مصلحت نظام، حال سؤالاتی ذهن مردم را درگیر کرده است که واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم چه کسانی هستند؟ و آیا افراد عادی نیز می‌توانند خودرو دست دوم به کشور وارد کنند؟

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است [ آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت ،آنها به پیشنهاد وزارت ، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است. و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.


1 مرداد

جزئیات لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت بالاخره به تصویب مجلس رسید.

بر اساس این مصوبه؛ موارد زیر به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شوند:

ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز می‌باشد.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازمالرعایهنمی‌باشد.

تبصره ۲- آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازمالاجراشدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود:

تبصره ۶- ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو، کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکت‌های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولید کننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.


شرایط واردات خودروهای کارکرده

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.

ارزش ماشین آلات راه سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت‌های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد. البته حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نو سال ساخت) اعمال شده است.


جزئیات تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی

حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد؛ به طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح ذیل است:

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد

بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد

بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد

بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد

بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد

بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد


هزینه های گمرکی خودروهای کارکرده وارداتی

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر

عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی

عوارض ریالی وارداتمینیبوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری

عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزشفوب

در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علیالحساب

علاوه بر این هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد.

منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده ۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) می‌باشد. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد. همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک مرکزی برسد.


منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0