به گزارش بازارخودرو، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات هیات دولت گفت: یک مصوبه بسیار مهم که هیات وزیران تصویب کرد، آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور بود.وی ادامه داد: یک خودروساز ۵ هزار میلیارد تومان به دلیل گران فروشی محکوم شده بود؛ در کنار این اقدام سلبی، اقدامات ایجابی مثل افزایش تولید یا تامین ارز مورد نیاز انجام شد تا تولید خودرو تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. همچنین واردات خودروی برقی، هیبریدی، آمبولانس و راهداری انجام شد.
سخنگوی دولت گفت: با ابلاغ آیین نامه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آیین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آیین نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود.
این مصوبه دو نکته مشخص دارد؛ یک نکته آنکه در آن اعلام شده است که همه ایرانیان میتوانند خودرو وارد کنند و نکته دوم اینکه شرایط تأمین ارز را بانک مرکزی باید تعیین کند.
در واقع تعیین منشأ ارز را بانک مرکزی باید تأیید کند، با توجه به این موضوع بهنظر میرسد که امکان تأمین ارز از بازار آزاد برای واردات خودروی خارجی کارکرده وجود نداشته باشد.
تأیید منشأ ارز مهمترین مانع واردات خودروی کارکرده توسط اشخاص حقیقی
با توجه به مدلی که در سالهای اخیر مورد استقبال دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است، بهنظر میرسد شرایط برای واردات خودروهای کارکرده از طریق رویه واردات از محل صادرات خود فراهم باشد.در واقع از این کانال شخص حقیقی میتواند پس از صادرات کالا، اقدامات لازم برای واردات خودروهای خارجی کارکرده را انجام دهد، این در حالی است که در روشهای دیگر ابهامات مرتبط با حوزه ارزی از جمله عدمتأیید منشأ ارز مانع جدی برای اشخاص حقیقی در زمینه واردات خودروهای کارکردی تلقی میشود.
لزوم اخذ کارت بازرگانی برای واردات خودرو با رویههای تجاری
در روش واردات خودرو از طریق صادرات خود نیز، شخص حقیقی باید کارت بازرگانی دریافت کرده باشد که خود این موضوع یک محدودیت است، در این بین باید منتظر ماند تا شرایط، ضوابط و دستورالعملهای نهایی از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی تعیین شود.