کام شیرین سوداگران در بازار خودرو/ حباب قیمت خودرو نتیجه چیست؟

کام شیرین سوداگران در بازار خودرو/ حباب قیمت خودرو نتیجه چیست؟
علی ناصری
3 سال پیش
831 بازدید
0 0
افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها در شرایطی که تحریم ها بر سر کشور سایه انداخته اند باعث فشار بیش تر بر روی قشر ضعیف و متوسط جامعه بوده و هر روز ضعیف تر هم می شوند.
به گزارش بازارخودرو و به نقل از اسب بخار، هوای این روزهای بازارهای موازی کاملاً مساعد حال سوداگران و سفته بازهاست.

در همه جای دنیا خودرو کالایی ست سرمایه ای، ارزش دلار به نسبت پویایی اقتصادشان در نُرمی مناسب قرار دارد و قیمت طلا و مسکوکات شان با شیب تند و تورمی بالا نمی رود.
اما حال و روز بازار ایران، از قند و شکر و ارزاق عمومی تا ارز، سکه، طلا، زمین و ملک و خودرو، همه و همه با انتظارات تورمی سر و کله می زند و گرانی هر روزِ آن ها به کام سوداگران شیرین و به کام عامه ضعیف جامعه تلخ می شود.

این روزها باز حرف از پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان برای متعادل سازی قیمت ها به گوش می رسد.
روزگاری نه چندان دور، اگر قیمت خودرو گران می شد، دو عامل بزرگ و مهم مطرح می شد: افزایش نرخ تعرفه های تولید و یا واردات و افزایش نرخ ارز.
این همه هیاهوی گرانی های امروز پس از سه سال بسته بودن واردات و انحصار بازار غیررقابتی در دست مونتاژکنندگان به اصطلاح تولیدکننده برای چیست؟
وقتی به تغییرات نرخ ارز، از سال ٩۶ به بعد، توجه می کنیم ( حداقل ٣/٢۴٣ تومان و حداکثر ۴/٢۵٠ تومان ) و رشد آن را با حداکثر نرخ این روزها مقایسه می کنیم ( ٢٧/٣٠٠ تومان روز چهارشنبه ٢۶ خرداد ماه ٩٩ ) با رشد ۵۴٢٪؜ بر مبنای نرخ حداکثری روبه‌رو می شویم.
در بازار سکه هم حال و روز همین است؛ در مدت زمان مشابه قیمت سکه در سال ٩۶ با حداقل ارزش ١/٢٩۴/١٠٠ تومان بوده و امروز به ارزش حدود ١٣/٠٠٠/٠٠٠ تومان یعنی به نرخ رشد حدود ٩٠۴٪؜ رسیده است.

وضع خودرو در شرایط بهتری نیست. برای مثال، قیمت یک خودروی وارداتی را مثال می زنیم که متأثر از تأثیر مستقیم نرخ ارز، تغییرات نظام تعرفه ای، عدم تعادل عرضه و تقاضا و هیجانات بازار است.
قیمت خودروی «سانتافه» در سال ٩۶، که آخرین سال دربند نبودن واردات بود، درکامل ترین مدل سال ٢٠١٨، ٢٢٧ میلیون تومان بوده است و امروز قیمت کامل ترین مدل سال ٢٠١٨، دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان، یعنی با رشد ٩۵٧٪؜ روبه‌رو شده است.
در شرایطی که اقتصاد بیمار ایران، بدون علاج، با بیماری بی تدبیری دست و پنجه نرم می کند، در بطن جامعه نیز حس ناامیدی و بی سرانجامی از این همه تورم و حباب بازار متبلور شده است.
اگر همگام با شیب افزایش نرخ رشد دلار همراه شویم و قیمت سانتافه سال ٩۶ را در نرخ رشد دلار ضرب نماییم در حاصل‌ضرب عدد ١/٢٣٠ میلیارد تومان را شاهد هستیم، پس این حباب ١/١٧٠ میلیاردی نتیجه چیست؟

این حباب صرفاً نشئت گرفته از انتظارات تورمی سرمایه گذاری موج سوارانی ست که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و سازماندهی کارآمد دولتمردان و نمایندگان خانه ملت به جای جاری شدن در تولید، کشاورزی، کارآفرینی و… در بازارهای موازی مانند خودرو، بورس، سکه، ارز و طلا و مسکن جریان پیدا کرده و موجب افزایش تورم شده اند.
در شرایطی که تحریم ها بر سر کشور سایه انداخته اند و دولت های نهم تا دوازدهم جز شعار دادن و گفتاردرمانی کاری نکرده اند، فشار بیش تر بر روی قشر ضعیف و متوسط جامعه بوده و هر روز ضعیف تر هم می شوند.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0