خودروی صفر کیلومتر را چگونه آب بندی کنیم؟

خودروی صفر کیلومتر را چگونه آب بندی کنیم؟
علی ناصری
3 سال پیش
2,616 بازدید
0 0
درباره آب بندی خودروی صفر کیلومتر نظرات متفاوتی وجود دارد .
به گزارش بازارخودرو، همه کسانی که خودروی نو خریداری می کنند دوران طلایی آب بندی خودروی صفر کیلومتر را سپری خواهند کرد که در طی این دوره قالباً تجربه رانندگی لذت بخش با خودروی صفر را خواهند داشت، ظاهر و صدای موتور آنچنان دلنشین است که هرگز نمی خواهید به دلیل سهل انگاری، این مجموعه ایرادی پیدا کند.

در چنین روزهایی است که از هر گوشه و کناری، توصیه های متنوعی پیرامون افزایش عمر موتور یا حفظ زیبایی ظاهری خودرو به شما ارائه می شود، از جمله این توصیه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماشین را باید هار کرد! طوری باهاش رانندگی کن که انگار در حال فراری!
۱۰۰۰ کیلومتر اول هرگز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت نباید رفت!

آب بندی چیست؟

همانطور که گفته شد درباره آب بندی خودرو باورهای گوناگونی وجود دارد که بر اساس آن توصیه می شود تا حد امکان با خودرو مدارا نمود و با ملایمت رانندگی کرد یا اینکه آنقدر با ماشین محکم و پر شتاب رانندگی کرد که خودرو اصطلاحاً هار و جسور شود! در هر صورت از نظر کسانی که این توصیه ها را می کنند خودرو به درستی آب بندی می شود و بعد از آن صاحب خودرو، برای یک عمر از آب بندی اولیه راضی خواهد بود.

تشریفاتی که به آب بندی خودرو شهرت پیدا کرده اند عمدتاً بر اساس تجربیات متدوالی شکل گرفته اند که بسته به نوع و مدل خودرو ها متفاوت هستند البته تکنولوژی های ساخت خودروهای امروزی تا حدی تکامل یافته اند که می توان گفت مراقبت های زیادی برای خودروهای تولیدی، به خصوص به روش های سنتی نیاز نیست.

به طور کلی پس از خریداری خودروی صفر باید مدتی قطعات مختلف با فشار کم کار کنند تا نهایتاً به کارکردی مطلوب برسند، این تعریف ساده ای از آب بندی است.

از جمله مهمترین توصیه ها که بعضی از آنها نه تنها برای آب بندی خودروی صفر کیلومتر، بلکه تا سالها برای افزایش کارایی و طول عمر قطعات مفید خواهند بود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب بندی موتور خودرو

شاید خودرو جدید شما بسیار پر سرعت باشد، اما فشردن پدال گاز و رساندن موتور به آخرین حد قدرتش جز در موارد اضطرار، به هیچ وجه ایده خوبی نیست ضمناً از آنجاییکه در دوره آب بندی، موتور خودرو باید سرعت های مختلفی را تجربه کند، بهتر است از قابلیت کروز کنترل که سبب می شود موتور در یک دور تقریباً ثابت کار کند استفاده نشود همچنین از طی مسیرهای کوتاه نیز اجتناب کنید، چراکه در این دوره موتور باید به دمای مناسب رسیده و مدتی در این دما کار کند که با سفرهای کوتاه این امر تحقق نخواهد یافت.

در دوره آب بندی به هیچ وجه، خودرو یا وسیله دیگری را یدک نکشید

این کار سبب می شود موتور وزنی بیشتر از وزن خودرو را تحمل کند و به شدت تحت فشار قرار گیرد، این حالت در مسیر های طولانی یا سربالایی ها نیز صادق است سعی کنید در این نوع سفر ها تعداد سرنشینان خودرو زیاد نباشد.

هنگام رانندگی سعی کنید دنده متناسب با سرعت خودرو انتخاب و تعادل در گاز دادن را رعایت کنید تعویض دنده ها را در دورهای پایین و قبل از رسیدن نشانگر دور موتور به محدوده قرمز رنگ روی صفحه کیلومتر انجام دهید، به بیان دیگر اجازه ندهید هیچ گاه دور موتور از ۴۰۰۰ دور در دقیقه تجاوز کند البته طول دوره آب بندی به خصوص در خودرو های جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بوده و پس از آن می توان به دور موتور و سرعت های بالاتر رسید.

قطعات متحرک موتور

در گذشته به دلیل آنکه جنس بلبرینگ و میل لنگ ها از درجه کیفی مناسبی برخوردار نبودند، در دوره آب بندی، فشار بیش از حد به موتور باعث تغییر شکل یا در بعضی موارد سبب ترک خوردن این قطعات می شد. همچنین روغن موتور ها نیز به خوبی امروز نبودند، هرچند موتورهای پیشرفته امروزی هم در طراحی اختلاف چندانی با نسل های گذشته ندارند، اما در استحکام و تحمل فشار بسیار پیشرفت کرده اند و تغییر شکل پذیری قطعات به حداقل رسیده است.همانطور که گفته شد، فشار بیش از حد به موتور و رساندن دور موتور به منطقه قرمز رنگ، در خودروی صفر کیلومتر، ایده بسیار بد و مخربی است که رعایت این امر نیز مانع از یک رانندگی عادی و دلچسب نخواهد بود، پس سعی کنید از تست سرعت، یدک کشیدن وسایل سنگین تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول خودداری کنید.

روغن موتور

اگر سلامت موتور خودرو برایتان مهم است ترجیحاً بعد از حدود ۱۰۰ کیلومتر کارکرد اولیه خودروی صفر کیلومتر، و بعد تر پس از طی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید. در لحظه اول اکثراً بر این باورند که این روغن نباید تفاوت چندانی با روغن نو و استفاده نشده داشته باشد، اما واقعیت چنین نیست. این روغن مملو از براده های ریز فلزات و ذرات بسیار کوچکی است که به دلیل ساییده شدن قطعات متحرک موتور، وارد جریان روان کننده می شوند و توسط پمپ روغن به طور پیوسته داخل موتور در حال چرخش می باشند و پس از گذشت زمان به نوعی لجن تبدیل شده که می تواند در قسمتهای مختلف موتور رسوب کرده و بعد از مدتی باعث دردسرهای بزرگ شوند.

البته بدیهی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از کارکرد خودرو، قطعات موتور مانند میل لنگ، رینگ ها و بلبرینگ ها تا حد مناسبی سیقلی شده و دیگر شاهد ورود این براده ها در جریان سیال روغن نباشیم.

عده ای بر این باورند که در دوره آب بندی باید از روغن موتور های با پایه معدنی یا مینرال استفاده کرد، چون روغن موتور های سنتتیک روی سطح فلز قرار می گیرند و از آنجا که بیش از حد لغزنده اند، اجازه جدا شدن نا همواریهای ریز و میکروسکوپی که باید به شکل براده های بسیار کوچک وارد روغن شوند را نمی دهند، لذا در هنگام تعویض روغن از محیط داخل موتور خارج نخواهند شد؛ از این رو این ناهمواریها برای مدت طولانی تری بر روی سطح قطعات می مانند، که این امر مشخصاً باعث طولانی تر شدن دوره آب بندی خواهد شد. البته این مطلب در مورد خودروهای مدرن مانند پورشه و مرسدس که در زمان تولید از روغن موتورهای سنتتیک پر می شوند آنچنان صدق نمی کند و شما می توانید آب بندی را برای این خودروها روغن موتور های سنتتیک انجام دهید اما اگر به فکر کاهش هزینه ها هستید، به دلیل اختلاف قیمت روغن موتور های مینرال و سنتتیک و اینکه در دو مرحله ۱۰۰ کیلومتر و ۱۰۰۰ کیلومتر، باید روغن موتور تعویض شود، استفاده از روغن موتور های مینرال مقرون به صرفه تر می باشد.

توجه نمایید در مورد خودروهایی که در کارخانه به طور پیش فرض از روغن موتور سنتتیک استفاده می شود و همچنین مراحل براده گیری قبل از ریختن روغن صورت گرفته و از طرف کارخانه اعلام شده تا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر اولیه هم نیازی به تعویض روغن نیست، باز هم بهتر است برای امنیت بیشتر روغن موتور تا قبل از ۱۰۰۰ کیلومتر اول تعویض گردد پس در این مورد نیازی به تعویض روغن موتور در ۱۰۰ کیلومتر اولیه نیست.

اگر در مناطق آب و هوایی بسیار گرم زندگی می کنید یا موتور خودرو شما به دلایل مختلف مانند یدک کشی یا مسابقه، تحت فشار قرار دارد، روغن موتور مناسب برای خودروی شما، روغن های سنتتیک می باشند چرا که به مراتب بهتر از روغن های مینرال فرآیند روانکاری را انجام می دهند اما مانند دیگر روغن ها، این نوع از روغن ها نیز در برابر آلودگی های مختلف ناشی از آلودگی هوا، ذرات حاصل از سایش قطعات موتور، آب و اسید مصونیت نداشته و کیفیت خود را به مرور زمان از دست می دهند و تعویض به موقع آنها ضروریست.

سیستم ترمز

سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنت ها و دیسک ها در حقیقت نیازی به آب بندی ندارند. بر روی سطوح آنها یک لایه محافظ نازک قرار گرفته است که پس از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوب به خود می گیرند، با این حال بهتر است تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار نیاورید.

اتومبیل صفر کیلومتر هنوز دست انداز ها و رفتن در جاده های ناهموار را تجربه نکرده است به همین دلیل در این مسیر ها سرعت خودرو نباید زیاد باشد.

ظاهر خودرو

استفاده از مواد براق کننده بر روی سطوح داخل اتاق خودرو باعث می شود لایه نازک محافظ پلاستیکی که بر روی این سطوح کشیده شده است به مرور زمان از بین برود و سطوح در معرض ترک خوردگی قرار بگیرند.

در سالهای گذشته برای آنکه حلالهای داخل رنگ خودرو بطور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس های براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد می کردند، به دام نیوفتند، تا ۹۰ روز از زدن واکس و سایر براق کننده ها بر روی رنگ خودرو خودداری می شد.

 اما امروزه در کارخانه های تولید خودرو از کاتالیزورها و موادی برای رنگ آمیزی استفاده می شود که بلافاصله بعد از خروج از خط تولید، باعث تثبیت کامل رنگ خودرو خواهد شد، همچنین یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو قرار می گیرد که رنگ را از آسیب های ناشی از نور خورشید و آلودگی های محیطی حفظ می کند، با این حال یک لایه واکس بر روی رنگ خودرو می تواند سطح رنگ را از کثیفی های ناشی از باران، آلودگی ها و اثرات بجا مانده از حشرات و پرندگان بیشتر حفظ کند و خودرو را تمییزتر جلوه دهد.

امروزه تکنولوژی تولید خودرو به خصوص در ساخت موتور، تا حدی پیشرفت کرده است که آب بندی خودروی صفر کیلومتر به مانند گذشته مورد توجه قرار نمی گیرد چراکه در گذشته به دلیل کمبود تکنولوژی در ساخت قطعات، خریداران خودرو ناگزیر بودند برای جلوگیری از صدمات جدی به موتور، اقداماتی را انجام دهند اما در عصر حاضر، نمونه اقداماتی که در بالا گفته شد بیشتر می توانند در جهت افزایش کارایی و طول عمر قطعات بسیار کارآمد باشند.

بیشنر بخوانید:
منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0