تیگو 8 پرو؛ چینی لوکس، با قابلیت رانندگی خودکار

تیگو 8 پرو؛ چینی لوکس، با قابلیت رانندگی خودکار
علی ناصری
3 سال پیش
6,016 بازدید
0 1
مدیران خودرو قصد دارد برای رویارویی با سایر رقبا، تیگو 8 پرو را با آپشن های جذاب راهی جاده های کشور کند.

به گزارش بازارخودرو و به نقل از باما، درحالیکه پرچمدار چری، در بازار چین با نام چری Tiggo 8 Plus شناخته می‌شود اما مدیران خودرو تصمیم گرفته تا برای بازار ایران، نام این محصول را به Tiggo 8 PRO تغییر دهد. البته در کشورهایی مانند روسیه، فیلیپین و عراق و حتی حوزه خلیج فارس نیز مشتریان چری، این خودرو را با نام تیگو 8 پرو می‌شناسند. در ادامه این متن، همه چیز را درباره چری تیگو 8 پرو بخوانید.

تولید نسخه آزمایشی تیگو 8 با ظاهری متفاوت

خرداد 1400: براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از تولید خودروسازان، مشخص شده که شرکت مدیران خودرو از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت 1400 دقیقا 60 دستگاه چری تیگو 8 را به تولید رسانده است. سرانجام نیز اولین تصاویر جاسوسی از تیگو 8 مدیران خودرو، در اواخر بهار 1400 لو رفت. اگر شما هم از نام برند این خودرو تعجب کرده‌اید، باید بگوییم که درست خوانده‌اید! ماجرای تغییر نام چری به ام‌وی‌ام ظاهرا جدی‌تر از قبل شده و همانطور که در تصاویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، تیگو 8 احتمالا قرار است تحت برند MVM در بازار کشورمان عرضه شود.

نکته دیگری که در نام این خودرو وجود دارد، حذف عبارت Plus از روی درب صندوق است. حتما می‌دانید که در بازار چین نام اصلی این خودرو، چری تیگو 8 پلاس است چراکه نسل اول تیگو 8 همچنان در چین، مشتری دارد و فروخته می‌شود.

تیگو 8 پلاس در چین؛ تیگو 8 پرو در ایران

چری بعد از معرفی نسل دوم تیگو 7 که در سال 2020 و با ظاهری کاملا متفاوت به بازار چین عرضه شد، از سال 2021 نیز دومین نسل تیگو 8 را در اختیار مشتریان چینی قرار داد؛ نسل جدید این خودرو حالا با نام تیگو 8 پلاس شناخته می‌شود.

از تابستان 98 بود که خبرهای آمدن چری تیگو 8 به ایران، در میان رسانه‌های کشورمان پیچید. اما این آمدن، آنقدر تاخیر داشت و طولانی شد تا اینکه چری در تابستان 99، نسل دوم تیگو 8 را با نام «چری تیگو 8 پلاس» به بازار چین آورد. بعد از این اتفاق، مدیران خودرو نیز از عرضه و تولید تیگو 8 نسل اول منصرف شد و به سراغ نسل دومش رفت.

مشخصات فنی چری تیگو 8 پرو

نسل جدید چری تیگو 8 پلاس، روی پلتفرم پرحاشیه T1X طراحی شده است. پلتفرمی که مهندسان سابق ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز و فورد در توسعه آن کار کرده‌اند. آنطور که شرکت می‌گوید زبان بصری این خودرو پیرو نسل سوم سبک Life in Motion است. به همین دلیل بوده که این خودرو تا حدودی شبیه به دیگر مدل شرکت یعنی چری اکسیدTXL از آب درآمده است.

با این حال جلوپنجره چندضلعی با طرح ماتریسی کروم‌رنگ و چراغ‌های جدید، تیگو 8 پلاس را مدرن‌تر از تیگو 8 نسل اول کرده است. در نمای عقب، کاملا مشخص است که چری سرانجام از سبک اتصال چراغ‌های پشتی، دست برداشته. همچنین تعبیه نام CHERY با حروف جدا از هم، حس و حال لوکس‌گرایانه‌ای به آن بخشیده است.

چراغ‌های چری جدید از فناوری AFS یا حرکت هم‌زمان با فرمان استفاده می‌کنند. این فناوری خودرو را قادر می‌سازد تا هنگام پیچیدن تا 15 درجه زاویه داشته باشند. طول، عرض و ارتفاع 4722، 1860 و 1745 میلی‌متری تیگو 8 پلاس حاکی از یک شاسی‌بلند معقول با سایز متوسط است.

چری تیگو 8 نسل اول با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.6 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شد. برای نسل دوم نیز چری دقیقا از همین موتورها استفاده کرده است.

خوشبختانه مدیران خودرو، قوی‌ترین موتور تیگو 8 پرو را به ایران آورده؛ موتوری که از نسل سوم خانواده ACTECO است و در سال 2019 نیز یکی از «10 موتور برتر بازار چین» بوده. این موتور که حدود 21 کیلوگرم سبک‌تر از نسل دوم است، می‌تواند تیگو 8 پرو را در 8.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برساند. تفاوت موتورهای تیگو 8 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

همچنین این نکته را فراموش نکنیم که هردوی این موتورها، روی تیگو 7 پلاس هم نصب شده‌ بودند.

کابین لوکس تیگو 8 پرو

مدیران خودرو با اینکه نسخه 7 نفره چری تیگو 8 پرو را به ایران آورده اما خیلی‌ها معتقدند که ردیف سوم صندلی‌ها، کاربردی چندانی برای بزرگسالان ندارد. اگر شما هم چنین تصوری دارید، پس بهتر است دو صندلی‌ موجود در ردیف سوم را بخوابانید تا فضای بار عقب به عدد 1179 لیتر برسد. البته اگر صندلی‌های ردیف دوم را هم بخوابانید، این فضا به 2101 لیتر هم می‌رسد.

اما علاوه‌بر فضای بار بسیار خوب، در کابین تیگو 8 پرو، امکانات جذاب دیگری هم وجود دارد. اگر از سنسور باد تایر، استارت دکمه‌ای، دوربین 360 درجه، صندوق برقی، فرمان دی‌کات برقی، صندلی‌های برقی با مموری و ایربگ‌های شش‌تایی که در اکثر خودروهای امروزی قرار دارند، صرف‌نظر کنیم، باید بگوییم که کابین این خودرو، آپشن‌های خوب دیگری مانند شارژر وایرلس و کول‌باکس (در محفظه زیرآرنجی راننده) با حداقل دمای 16 درجه نیز دارد.

همچنین دریچه‌های تهویه هم در ردیف دوم و هم در ردیف سوم تعبیه شده با این تفاوت که سرنشینان ردیف دوم، می‌توانند دما و شدت پرتاب باد را از طریق پنل لمسی و بصورت مستقل، تغییر دهند. به عبارت بهتر، سیستم تهویه مطبوع تیگو 8 پرو از نوع چهارگانه اتوماتیک است. ولی هنوز یک ویژگی جذاب دیگر نیز در کابین تیگو 8 پرو به چشم می‌خورد که چیزی نیست جز مانیتور سرتاسری!

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، در چری تیگو 8 پرو، صفحه کیلومتر دیجیتالی با نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای خودرو ادغام شده که حاصل آن، به وجود آمدن یک مانیتور سرتاسری 24.6 اینچی است. حتی پنل سیستم تهویه برای سرنشینان جلو نیز از نوع لمسی بوده و سایز 8 اینچی دارد. 

آپشن‌های ایمنی در تیگو 8 پرو

مدیران خودرو برای چری تیگو 8 بازار ایران، آپشن‌های ایمنی متعددی را درنظر گرفته که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1- رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert

اگر با دنده عقب، حرکت‌تان شروع کنید و مثلا بخواهید از پارکینگ خارج شوید اما خودرویی در نقطه کور شما باشد، سیستم ایمنی RCTA فعال شده و به شما هشدار صوتی خواهد داد. رادارهای قرار گرفته در طرفین سپر عقب، می‌توانند خودروهای عبوری از فاصله 30 متری را براحتی تشخیص دهند.

2- رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning

اگر در حال رانندگی باشید اما به طور ناگهانی، فاصله شما تا خودروی جلویی‌تان از حد ایمن، کمتر شود، سیستم FCW فعال شده و به شما هشدار صوتی می‌دهد.

3- رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection

اگر در حین رانندگی، خودرویی در نقطه کور چری تیگو 8 پرو قرار بگیرد، سیستم BSD که سنسورهای آن در طرفین خودرو و نزدیک قسمت انتهایی خودرو هستند، فعال شده و علامت هشدار در آینه جانبی، روشن می‌شود.

4- کروزکنترل هوشمند یا Active Cruise Control

در کروز کنترل‌های معمولی، سرعت خودرو همواره ثابت است. بنابراین در صورتیکه خودرویی جلویی شما، از سرعتش بکاهد، فعال بودن کروزکنترل بسیار خطرناک می‌شود. اما در کروزهای هوشمند یا ACC، سرعت خودرو متناسب با سرعت خودروی جلویی، به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. بنابراین حتی اگر به ترافیک رسیدید، سرعت خودرو بصورت اتوماتیک کاهش می‌یابد. اما بعد از برطرف شدن ترافیک و سرعت گرفتن خودروی جلویی، تیگو 8 پرو نیز مجددا سرعت‌گیری می‌کند تا دوباره به سرعت مشخص شده‌اش برسد. 

5- هشدار بازشدن درها یا Door Open Warning

اگر چری تیگو 8 پرو در حال توقف باشد و بخواهید از آن پیاده شوید، در صورتیکه خودروی دیگری در نقطه کور باشد اما درب خودرو را باز کنید، سیستم DOW فعال شده و به شما هشدار صوتی می‌دهد.

6- کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant

تیگو 8 پرو به لطف داشتن رادار جلو، سنسورهای جانبی و همچنین دوربین جلو، می‌تواند خطوط جاده را تشخیص دهد. اما با فعال بودن سیستم کمکی ماندن در لاین یا LKA، در صورتیکه به دلیل اشتباه راننده یا حواس‌پرتی راننده، خودرو به سمت یکی از خطوط جاده متمایل شود، این سیستم وارد مدار شده و ضمن هشدار به راننده، کنترل فرمان را در دست گرفته و خودرو را مجددا در بین خطوط قرار می‌دهد.

7- کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant

برای رهایی از ترافیک‌های خسته‌کننده که مدام باید پدال‌های گاز و ترمز را فشار دهید، تیگو 8 پرو با آپشنی به نام TJA می‌تواند خیال راننده‌ها را راحت کند. این سیستم که برای سرعت‌های کمتر از 60 کیلومتر برساعت است، در صورت فعال بودن می‌تواند با حفظ فاصله ایمن تا خودروی جلویی، کنترل پدال‌های گاز و ترمز را در اختیار بگیرد. این سیستم همچنین کنترل فرمان را هم در اختیار می‌گرد تا مسیر حرکت خودرو را بین دو خطوط جاده، حفظ کند.

رقیبان چری تیگو 8 پرو در ایران

محصول جدید مدیران خودرو، رقبای هم‌وطن زیادی در بازار کشورمان دارد مانند فیدلیتی پرایم 7 نفره از بهمن موتور، لیفان X80 از خودروسازان بم، جی‌ام‌سی S350 از ریگان خودرو، اف‌ام‌سی T5 از خودروسازی فردا و اس‌دبلیوام G05 از سیف خودرو، از جمله رقیبان اصلی چری تیگو 8 پرو مدیران خودرو هستند.

قیمت چری تیگو 8 پرو

در بازار چین، قیمت چری تیگو 8 با موتور 1.5 لیتری، حدود 121 هزار یوآن یا معادل تقریبی 18 هزار دلار است. اما اگر موتور 1.6 لیتری را سفارش دهید، قیمت چری تیگو 8 حدود 125 تا 160 هزار یوآن می‌شود؛ یعنی تقریبا 19 تا 25 هزار دلار.

برای بازار ایران نیز هنوز قیمت چری تیگو 8 مدیران خودرو مشخص نشده اما از آنجایی که باید منتظر عرضه تیگو 7 پلاس در سال 1400 هم باشیم، این احتمال وجود دارد که چری تیگو 8، حدود 150 تا 250 میلیون تومان گران‌تر از از تیگو 7 پلاس باشد؛ یعنی قیمتی بین 1.2 تا ۱.۵ میلیارد تومان.

بیشتر بخوانید:

برگ سبز خودرو برای تعیین تکلیف وراث کافیست/ ویدیو

پایان دوره 8 ساله شیوا در شورای رقابت


منبع: باما
ارسال توییت
0