به گزارش بازارخودرو و به نقل از مهر، سهیل معمارباشی در مورد قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: اینکه چه نهادی قیمت گذاری کند خیلی مهم نیست بلکه مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ تولیدی که با زیان همراه باشد رو به نابودی میرود. اتفاقی که طی سه سال گذشته برای صنعت خودروی کشور رخ داده است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: تمام بحث ما همواره این بوده که قیمت گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینههای منطقی و معقول صنعت خودرو باشد.
وی ادامه داد: این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست بلکه بر زنجیره هایی همچون قطعه نیز است.
معمارباشی گفت: حتماً باید فرآیندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: اینکه شورای رقابت عهده دار این مهم باشد یا هر نهاد دیگری، بستگی به تصمیم نهادهای بالادستی دارد. ولی هدف کامل مشخص است و آن اینکه به طور کلی روند کنونی به هیچ عنوان نمیتواند ادامه داشته باشد.
این به معنای آزادسازی قیمت خودرو نیست
معمارباشی در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمهای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، افزود: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به هیچ وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و تعیین آن در حاشیه بازار نیستیم.
وی گفت: با توجه به بررسیهای انجام شده در صورت اجرای کامل بسته اصلاح صنعت خودرو همچون اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی - مالی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که میتوانیم به افزایش تولید، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسریها در تولید خودروهای ناقص، اصلاح فرایند تولید و روابط خودروساز با قطعه ساز کمک کنیم و در نهایت وضعیت بازار را سامان دهیم.
بیشتر بخوانید:
دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار بدون مشتری