بحران جدی برای خودروسازان؛ این خودروها خریدار ندارند!

بحران جدی برای خودروسازان؛ این خودروها خریدار ندارند!
علی ناصری
3 سال پیش
982 بازدید
0 0
تعداد زیادی از برندگان پیش فروش های ایران خودرو و سایپا از تکمیل وجه منصرف شده اند و این یعنی شروع یک بحران جدی برای خودروسازان.

به گزارش بازارخودرو و به نقل از ایران کار نیوز، آمار منتشر شده از نفرات رزرو دوم و سوم پیش فروش تارا و فروش های فوق العاده سایپا نشان می دهد تعداد بسیار زیادی از برگزیدگان از تکمیل وجه منصرف شده و خودروها روی دست خوردوسازان باقی مانده است.

زمانی که طرح قرعه کشی خودرو مطرح شد تقریبا تمامی متخصصان بازار خودرو این امر را یک بدعت نابود کننده اعلام کردند که باعث ورود تقاضاهای کاذب بسیار زیاد به بازار شده و عملا تعادل را از بین می برد. حال پس از گذشت بیش از یک سال از این قانون و با توجه به برکناری عامل این بدعت، به بررسی این موضوع می پردازیم. 

پس از آن که خودروسازان نتوانستند شورای رقابت را به قیمت گذاری منطقی محصولات خود متقاعد کنند به سراغ تولید خودروهای جدید با قیمت های بالا رفتند. حال با نزدیکی قیمت کارخانه و بازار برای این خودروها شاهد این هستیم که خودروسازان توانایی فروش این محصولات را در بازار ندارند. دلیل آن نیز این هست که در قرعه کشی بسیاری از مصرف کنندگان حذف شده و دلالان نیز پس از برگزیده شدن در صورت عدم فروش حواله در بازرار، اقدام به تکمیل وجه نمی کنند. برای درک بیشتر دو بخشنامه اخیر ایران خودرو و سایپا را بررسی می کنیم.

۱- پیش فروش یک ساله تارا دنده دستی:

این پیش فروش که در شهریور ماه با ظرفیت ۹ هزار خودرو برگزار گردید حال پس از اعلام بیش از ۲۷ هزار برگزیده، فقط ۱۳۵۸ نفر اقدام به تکمیل وجه کرده اند. 

۲- فروش فوق العاده مرحله سیزدهم سایپا:

این بخشنامه از سوی سایپا ویژه شهریور ماه و با ظرفیت ۱۱ هزار خودروی برای ۵ خودرو اعلام شد که اکنون پس از اعلام ۳۰.۶۸۱ نفر هنوز بخش عمده این خودروها از سوی برگزیدگان تکمیل وجه نشده و روی دست سایپا باقی مانده است.

این سیستم فروش باعث شده است که تامین نقدینگی برای خودروسازان دشوار شود و به نظر می رسد تنها راه حل، برگزاری فروش نقدی و حذف محدودیت ها می باشد. نمونه موفق این کار فروش نقدی خودروهای هایما S7 پلاس از سوی ایران خودرو بود. در حالیکه در فروش فوق العاده مرداد ماه با ظرفیت ۷۰۰ دستگاه فقط ۱۴۰ خودرو از سوی برگزیدگان تکمیل وجه شده بود، این شرکت در فروش نقدی مهر ماه توانست ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو را با قیمت بیشتر از مرداد ماه طی حدود ۹۰ دقیقه فروخته و نقدینگی مناسبی تامین کند و از سوی دیگر مصرف کنندگان بسیاری نیز توانسته بودند خودروی خود را ارزانتر از بازار تهیه کنند. 

بیشتر بخوانید:

پادرا پلاس روی دست سایپا ماند/ جایگزین نیسان مشتری ندارد

سورپرایز بهمن موتور با 3 محصول جدید


منبع: ایران کار نیوز
ارسال توییت
0