ابرچالش دولت جدید؛ ریزش شدید قیمت خودرو یا افزایش دو برابری

ابرچالش دولت جدید؛ ریزش شدید قیمت خودرو یا افزایش دو برابری
بازار خودرو
3 سال پیش
403 بازدید
0 0
دولت آقای رییسی در حوزه خودرو با ابرچالش روبه‌رو نیست، بلکه وسط ابرچالش است. بر همین اساس، چاره‌ای ندارد جز این‌که هر چه سریعتر تصمیمی عقلانی در این حوزه اتخاذ نماید.

خودروهای وارداتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود افزایش صف‌های فروش خودرو، اما در سمت تقاضا همه منتظر نشسته اند و نگاه‌ها مملو از ریسک احتمالی در بازار حاکم است.

بازار خودرو از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات خودرو، درگیر تغییرات قیمتی بسیار شد و بر همین اساس است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند؛ یکی از مهم‌ترین تغییراتی که دولت سیزدهم در آغاز به کار خود برای حوزه خودرو به ارمغان بیاورد، آزادسازی دوباره واردات خودرو به ایران است.

ممنوعیت واردات خودرو برای صرفه‌جویی ارزی سیاست اشتباهی بوده که در سه سال اخیر دنبال شده و نه تنها صرفه‌جویی ارزی به همراه نداشته بلکه با سوق دادن شرکت ها به سمت اس‌کی‌دی باعث بالا رفتن مصرف ارزی کشور شده. و باعث شده یک خودروی ۲۰ هزار یورویی، ۳۰ هزار یورو تمام شود. همین است که مردم با تعجب می‌گویند چرا یک خودرو ۱۵ هزار دلاری در ایران که باید قیمتی ۴۰۰ میلیون تومانی داشته باشد، با قیمت نجومی ۹۰۰ میلیون تومانی عرضه می شود.

دولت آقای رییسی می‌تواند این بازی را جمع کند و جلوی این پدیده مضحک تولیدی را بگیرد و در ازای آن، واردات را آزاد کند. با این موضوع، دو اتفاق می‌افتد؛ یکی این‌که ارز کمتری از کشور خارج می‌شود و دوم این‌که فشار روی بازار به شدت می‌شکند و قیمت‌ها پایین می‌آید. بر همین اساس، بهترین راهکار دولت این است که واردات را آزاد کند و پروژه اس‌کی‌دی و ۲۰ درصد ساخت داخل را حذف کند و این‌گونه حداقل ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

از طرف دیگر بهترین جایی که دولت می تواند خبط بانک مرکزی و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد را در سال ۹۹ جمع کند - فروش ارزی که ریال آن را توزیع کرده، ولی ارز آن را هزینه نکرده، چون دسترسی به آن نداشته است- همین واردات خودرو است. زیرا تعرفه بالا روی این کالا پذیرفته شده است. همین امروز هم اگر واردات خودرو آزاد شود، به ازای هر دلار می‌توانند ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان پول از مردم در قالب درآمدهای مالیاتی و پول ارز بگیرند.

دوم این‌که برای مثال، می‌توان یک میلیارد دلار از این طریق به بازار تزریق کرد و این خاصیت را هیچ مارکت دیگری در ایران ندارد. این می‌تواند اثر ضدتورمی خیلی خوبی داشته باشد، و اگر این اتفاق بیفتد، چیزی در حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان از اضافه تولید پولی که در کشور اتفاق افتاده را می‌شود به داخل بانک مرکزی برگرداند که این اتفاق به شدت ضد تورمی است. به عبارتی، اگر دولت این کار را بکند، به شدت می‌تواند این سیاست اشتباه را جبران کند و تورمی که می‌رود به سمت اعداد بالاتر برسد را تا حدی کنترل کند.

نتیجه گیری اینکه اگر واردات آزاد شود، کاهش ۵۰ درصدی قیمت در بازار کاملا محتمل است، اما اگر واردات آزاد نشود، به لطف تورم احتمالا قیمت‌ها تا دو برابر بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

اعلام قیمت رانا پلاس شش دنده TU5 پلاس
شمارش معکوس برای رونمایی از K125 ایران خودرو

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0