آیا قیمت خودرو باز هم افزایش می‌یابد؟

آیا قیمت خودرو باز هم افزایش می‌یابد؟
علی ناصری
3 سال پیش
795 بازدید
0 0
با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو نیز وجود خواهد داشت.
به گزاش بازارخودرو و به نقل از خودروکار، در صورت تصویب سران قوا و با تصمیم کمیته خودرو از این پس سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود. درخواستی که فعالان این صنعت همواره به دنبال تحقق آن بوده اند اما در همین حال نظرات متفاوت دیگری در این باره وجود دارد که تاکید دارد با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت باید شاهد کاهش عرضه و همچنین کیفیت خودرو باشیم ضمن آن که احتمال افزایش دوباره قیمت ها نیز وجود خواهد داشت.

در حالی بر اساس تازه ترین اظهارات و تصمیمات کمیته خودرو، واگذاری تعیین قیمت خودرو تا زمان مشخص شدن سازوکار عرضه در بورس کالا بر عهده سازمان حمایت خواهد بود و اجرایی شدن این موضوع نیز در انتظار تایید سران قوا است اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با خروج شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، وضعیت این صنعت به کجا خواهد رسید؟
زیاندهی میلیارد دلاری صنعت خودرو در سال های اخیر به واسطه قیمت گذاری دستوری بر کسی پوشیده نیست و خودروسازان پایه نادرست فرمول تعریف شده از سوی شورای رقابت را دلیل اصلی این روند عنوان کرده و معتقدند این شورا بدون توجه به افزایش هزینه ها تنها نسبت به درصد محدود افزایش قیمت اقدام کرده که این امر زیان صنعت خودرو را به دنبال داشته است. هرچند اعضای این شورا نظر دیگری دارند.

آلبرت بغزیان، عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت  با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: هنوز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و عرضه این کالا ، ماهیت بورس کالا را تغییر می دهد بنابراین به شدت با این شکل عرضه مخالف هستیم.

وی با طرح این پرسش که باید مشخص شود دلیل عرضه خودرو در بورس چیست؟ می افزاید: مشخص نیست هدف از عرضه خودرو در بورس کالا کاهش قیمت و یا کشف آن است این در حالیست که کشف قیمت در شرایط کنونی که خودروها مشتری خود را دارند، ضرورتی ندارد.

بغزیان ادامه می دهد: در شرایطی که تولید به یک سوم کاهش یافته و شرایط عادی در نحوه توزیع خودرو وجود ندارد طبیعی است که قیمت ها به این سطح فعلی برسد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که شورای رقابت در این سال ها هیچ گاه اقدام به قیمت گذاری نکرده بلکه تنها فرمول قیمت گذاری را تعیین کرده است، تصریح می کند: شورای رقابت تنها دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری را تعریف می کند که در این فرمول قیمت تمام شده، کیفیت خودرو، بهره وری، هزینه های تولید و قیمت پیشین مدنظر قرار می گیرد.   عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت با بیان این که در فرمول قیمت گذاری باید قیمت تمام شده هر خودرو در اختیار شورای رقابت قرار گیرد، تصریح می کند: در سال های گذشته خودروساز هیچ گاه نسبت به اعلام این قیمت به صورت رسمی اقدام نکرده و همواره با ارایه اسناد خود این کار را بر عهده شورای رقابت گذاشته و به اندازه ای اعداد مشکوک هزینه ای وجود دارد که فرمول شورای رقابت بر اساس بهترین حالت زمان فروش خودرو است.

بغزیان می افزاید: این شرایط در حالیست که به گونه ای وانمود می شود که اختیار خودروساز در دست شورای رقابت بوده و قیمت ها در حال افزایش است  در حالیکه شورای رقابت تعیین کننده نیست بلکه تنها نسبت به صدور دستوالعمل رقابتی اقدام می کند هرچند که همیشه این دستورالعمل افزایش قیمت پایین تر از درخواست خودروسازان است اما قیمتی از سوی این شورا اعلام نمی شود.

وی تاکید می کند: خودروساز باید کنترل هزینه های خود را در اختیار بگیرد تا با محاسبه قیمت خارج از کارخانه، عدد پایین تری به دست نیابد.

بغزیان با تاکید بر این که بدون شک با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت قیمت ها نه تنها در بازار کاهش نمی یابد بلکه شاهد کمبود عرضه و همچنین افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، اظهار می کند: فرمول شورای رقابت بر اساس علمی و مزیت های صنعت خودرو تعریف شده اما ادعای خودروسازان ضرردهی با این فرمول است .

او یادآور می شود: در فرمول شورای رقابت کیفیت یکی از ملاک های تعیین قیمت است که با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت احتمال کاهش کیفیت نیز وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0