کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن
علی ناصری
3 سال پیش
1,021 بازدید
0 0
کارشناسی قیمت خودرو کارکرده از موارد مهمی است که خریداران و فروشندگان خودرو باید به آن توجه کنند. در این مطلب با مهمترین عوامل آشنا می‌شوید.

تحولات قیمتی که در حال حاضر برای خودرو‌ها به وجود آمده است از عوامل گوناگونی نشات می‌گیرد. این عوامل بر بازار خودرو‌های خارجی نیز تاثیرگذار است و مسیر بازار خودرو‌های داخلی و حتی خودروهای کارکرده را نیز متلاطم می‌کند. از آنجایی که در روزهای اخیر هیچ قیمتی برای خرید و فروش خودرو اعلام نمی‌شد ضرورت و اهمیت کارشناسی قیمت خودرو کارکرده بیش از پیش برای خریداران و فروشندگان خودرو آشکار شد.

البته وجود دست‌های پشت پرده در بازار خودرو‌ها و اختلال در آن بی تاثیر نیست. به عبارتی بهتر است بگوییم عده‌ای با بهره گیری از مسیرهای نامبرده، در حال افزایش قیمت در بازار خودرو هستند. افزایش قیمتی را که هم اکنون در بازار خودرو شاهد هستیم، ما را به یاد افزایش قیمت در سال گذشته می‌اندازد. در واقع در سال گذشته ما با افزایش قیمت ناگهانی در بازار ارز، طلا، سکه و مسکن روبرو بودیم. برخی از عوامل به صورت ثابت و مشخص بر قیمت خودرو دست دوم تاثیر گذار است. این عوامل شامل تعویض شدن قطعات و خط و خش روی بدنه و بیمه و… است. ما در این مطلب شما را با پارامترهای موثر بر تعیین قیمت خودرو و چگونگی کارشناسی قیمت‌ خودرو کارکرده آشنا می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید تعیین قیمت خودرو امری تخصصی است و بهتر است با دید کارشناسی و دقیق به این موضوع نگاه کرد. دلالان زیادی در این بازار مشغول به فعالیت هستند و معمولا برای کسب سود شخصی یا برای منفعت رسانی به یکی از طرفین معامله امر قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند. اگر شما بخواهید خودرو خود را بفروشید و یا برای خرید یک خودرو دست دوم اقدام نمایید با این بازار در ارتباط خواهید بود. بنابراین لازم است در مورد نحوه کارشناسی قیمت‌ خودرو کارکرده اطلاعات کافی داشته باشید. بدین ترتیب هنگام معامله کاملا آگاهانه و با دانش لازم پیش خواهید رفت و احتمال ضرر و زیان را به حداقل خواهید رساند.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

طول عمر مفید خودرو

سن و طول عمر مفید خودرو از جمله عوامل موثر بر کارشناسی قیمت‌ خودرو کارکرده است. خورو نیز مانند وسایل مصرفی یک عمر مفید دارد. زمانیکه عمر مفید خودرو به سر می‌رسد دیگر آن خودرو برای شما هزینه‌زا خواهد بود. عمر مفید هر خودرو با سایر خودروها متفاوت است. هرچه خودرو قدیمی‌تر و به اصطلاح مستهلک‌تر شده باشد قیمت آن نیز پایین‌تر خواهد بود. لازم است در مورد سن خودرو و قوانین مربوط به آن بیشتر بدانید تا با نحوه کارشناسی قیمت‌ خودرو کارکرده بهتر آشنا شوید. بدین ترتیب شما نیز می‌توانید از نحوه کارشناسی قیمت خودرو کارکرده آگاه شوید و به محاسبه قیمت خودرو مورد نظر بپردازید.

اگر شما قصد فروش خودروتان را دارید باید بدانید اگر از عمر خودرو شما تنها یک سال گذشته باشد حدود 7 درصد از قیمت خودرو کم می‌شود. اگر 2 سال پیش خودرو خود را خریده باشید حدود  14درصد از قیمت آن کسر می‌شود و چنانچه 3 سال از خرید خودرو شما می‌گذرد تقریبا 20 درصد از قیمت خودرو کاسته می‌شود. همچنین برای خودرویی که 4 سال کارکرده است تقریبا 25 درصد و برای 5 سال حدود 30 درصد از قیمت خودرو کسر می‌شود.

ظاهر خودرو

معمولا اولین موردی که برای خریدار جلب توجه می‌کند ظاهر خودرو است. اگر خودرو شما دارای خط و خش، تو رفتگی، شیشه‌های ترک خورده باشد و یا صندلی‌ها دچار پارگی یا پوسیدگی باشند و در داخل یا خارج خودرو شکستگی وجود داشته باشد بر قیمت گذاری و کارشناسی خودرو دست دوم تاثیر گذار خواهد بود. اگر خودرو مورد نظر شما قیمت بالاتری داشته باشد تاثیر هر کدام از موارد ذکر شده بر کاهش قیمت بیشتر می‌شود.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

همانطور که می‌دانید تعویض قطعات یا رنگ‌آمیزی بدنه ماشین نیز بر کارشناسی قیمت خودرو تاثیرگذار است. اکثر خریداران به درب صندوق عقب و گلگیرها و همین‌طور درب‌ها، کاپوت، سقف ماشین توجه می‌کنند. به طور میانگین رنگ‌شدگی بدنه خودرو حدود 3 تا 5 درصد بر قیمت خورو در بازار تاثیر دارد.

تشخیص رنگ‌آمیزی و صاف‌کاری شدن خودرو مورد نظر شما کاری دشوار تلقی می‌شود. پس بهتر است تشخیص این مورد را به کارشناس مربوطه واگذار نمایید. کارشناسان با استفاده از دستگاه‌هایی خاص می‌توانند به درستی رنگ‌آمیزی و صاف‌کاری شدن خودرو را تشخیص ‌دهند.

بیمه

بیمه از جمله عواملی است که در کارشناسی قیمت خودرو کارکرده تاثیرگذار است و از عوامل موثر بر قیمت خودرو دست دوم است. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو و مدت زمان باقی مانده از بیمه و سنوات تخفیف بر قیمت خودرو تاثیر دارد.

اگر تخفیف بیمه بیشتر باشد قیمت خودرو دست‌ دوم نیز بیشتر است. چنانچه از زمان بیمه خودرو شما کمتر از 5 ماه باقی مانده باشد و یا خودرو شما بیمه نباشد تقریبا 2 میلیون تومان از ارزش واقعی خودرو شما کم می‌شود.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

تصادف و کارشناسی قیمت خودرو کارکرده

تصادفات سنگین یا نیمه سنگین از جمله عوامل موثر بر کارشناسی قیمت خودرو کارکرده است. اگر خودرو شما در یک تصادف سنگین آسیب زیادی دیده باشد قیمت خودرو کارکرده شما به میزان زیادی کم می‌شود. یکی از عواملی که نشان دهنده تصادف سنگین است و در کارشناسی قیمت خودرو کارکرده تاثیرگذار است رنگ شدن سقف ماشینی است. اگر تصادفی باعث آسیب به سقف، شاسی و ستون خودرو شود کاهش شدید قیمت خودرو را در پی دارد.

میزان کارکرد خودرو

از مهمترین معیارها برای  کارشناسی قیمت خودرو کارکرده میزان کارکرد خودرو مورد نظر از زمان تولید تا زمان فروش است. بدین ترتیب میزان مسافت طی شده برحسب کیلومتر بررسی می‌شود. هر چه یک خودرو مسافت بیشتری را پیموده باشد مستهلک‌تر می‌شود و عمر قطعات آن نیز کوتاه‌تر می‌شود. در نتیجه قیمت خودرو موردنظر با افت بیشتری همراه است.

هرچند ممکن است برخی افراد با بهره‌گیری از یکسری روش‌ها، میزان کارکرد خودرو را تغییر دهند. طوری که آن را کمتر از حد واقعی نشان ‌دهند. هدف آن‌ها از این کار این است که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. اما اگر شما برای کارشناسی قیمت خودرو کارکرده از افراد متخصص و کارشناس خودرو استفاده می‌کنید جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا آن‌ها راه‌هایی برای پی بردن به تغییر یا عدم تغییر میزان کارکرد خودرو می‌شناسند.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

آپشن‌های خودرو

آپشن‌های کارخانه‌ای فابریک ارزشمند هستند. در مورد نحوه کارشناسی قیمت خودرو کارکرده لازم است بدانید در صورتیکه خارج از کارخانه و به صورت دستی آپشنی بر روی خودرو نصب شده باشد، نمی‌تواند منجر به افزایش قیمت خودرو شود. اگر در کارکرد آپشن‌ها نقصی صورت بگیرد هنگام محاسبه قیمت خودرو دست دوم نوع نقض لحاظ و از قیمت خودرو کاسته می‌شود.

قطعات یدکی

وفور یا کمبود قطعات یدکی و لوازم جانبی یک خودروی دست دوم، می‌تواند در قیمت گذاری اثرگذار باشد. معمولا خودروهای دست دوم خودروهایی هستند که با احتمال بیشتری به تعمیر نیاز دارند. هرچه میزان دسترسی به قطعات آسان‌تر باشد، امتیازی مهم هنگام کارشناسی قیمت خودرو کارکرده برای یک خودرو محسوب می‌شود.

قیمت پایه خودرو در بازار

در هنگام خرید و فروش و کارشناسی قیمت خودرو کارکرده به قیمت صفر کیلومتر آن خودرو نیز توجه می‌شود. در حقیقت قیمت خودروی کار کرده تابعی از قیمت خودروی صفر کیلومتر است و این امر کاملا منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر در نقش خریدار و فروشنده هستید حتما زمان انجام معامله از قیمت‌های روز خودرو مورد نظر آگاه باشید تا در آینده متضرر و پشیمان نشوید.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

وضعیت فنی و کارشناسی قیمت خودرو کارکرده

یکی از عوامل بدیهی و تأثیرگذار بر نحوه کارشناسی قیمت خودرو کارکرده وضعیت فنی خودرو مورد نظر است. به‌طور کلی وضعیت فنی خودرو به میزان دقت مالک قبلی در رانندگی و مراقبت از خودرو توسط او بستگی دارد.

مشکلاتی مثل سوختن واشر سرسیلندر، روغن‌سوزی، شنیده شدن صدای ناهنجار سیستم تعلیق، خارج شدن دودی سفید رنگ از اگزوز خودرو، اختلال در عملکرد سیستم تهویه، عدم تنظیم جلوبندی و وجود نقص در سیستم ترمز از جمله مشکلاتی هستند که بر قیمت خودرو موثر هستند.

توجه داشته باشید تعمیر و اصلاح برخی مشکلات خودرو مثل ایربگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی نقایص موتوری، صفحه کلاچ و برف پاک کن به صرف هزینه و زمان زیادی نیازمند است و باید هنگام کارشناسی قیمت خودرو کارکرده به این مشکلات توجه کرد و هزینه‌های تعمیرات را از قیمت خودرو کم کرد. از مهم‌ترین وظایف کارشناسان خودرو بررسی موتور، جلوبندی و گیربکس وسیله نقلیه است. بدین ترتیب آن‌ها بهتر می‌توانند به کارشناسی قیمت خودرو کارکرده بپردازند.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

نوع خودرو و کارشناسی قیمت خودرو کارکرده

برخی از خودروها نسبت به سایر خودروها از محبوبیت بیشتری در بازار و در میان افراد جامعه برخوردار هستند. البته برخی از خودروها فقط در یک برهه‌ زمانی خاص طرفداران بیشتری دارند و رفته رفته از میزان جذابیت آن‌ها کاسته می‌شود. همانطور که می‌دانید بعضی از خودروها در شرایط عادی کم‌طرفدارتر هستند. این موضوع دلایل گوناگونی دارد و شامل کیفیت خودرو، قیمت آن، اخبار و تبلیغات و ... می‌شود. به طور کلی بر اساس اقبال عمومی خریداران خودرو، افت قیمت برخی از خودروها نسبت به سایر خودروها بیشتر است و برای کارشناسی قیمت خودرو کارکرده باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

تعدد مالکان قبلی خودرو

هرچه تعداد مالکان قبلی خودرو بیشتر باشد از قیمت نهایی خودرو کارکرده کاسته می‌شود. زیرا این امر به نحوه استفاده و نگهداری هر مالک و دقت و سلیقه او بستگی دارد. معمولا این عامل نیز هنگام کارشناسی قیمت خودرو کارکرده مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

کارشناسی قیمت خودرو کارکرده و پارامترهای مهم و قابل توجه آن

 

 

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0