پژو ۴۰۵ slx را 160 میلیون تومان بخرید!

پژو ۴۰۵ slx را 160 میلیون تومان بخرید!
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
940 بازدید
0 0
طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای پرطرفداری مانند: پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو ۴۰۵ مدل SLX و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار هم در لیست حذفی‌های این شرکت قرار گرفته اند و طی چند ماه گذشته تقریبا تولید آنها متوقف شده است.

به گزارش بازارخودرو، آنگونه که از گزارش های تولید خودروسازان بر می آید، نشان می دهد که ایران خودرو تولید خودروهای پرتیراژ خود را کاهش داده و برخی را حتی به صفر رسانده است. چنین خبری بدون شک در نگاه اول این شرکت را در معرض حملات مردم قرار می دهد که بیش از هر زمان دیگری در برابر این خودروساز قرار گرفته اند. قیمت های بالا، خدمات پس از فروش ناکافی و اصرار بر تولید مدل های 30 سال پیش نمی تواند از ایران خودرو، شرکتی محبوب در نگاه مردم ایران بسازد، اما این همه ماجرا نیست و یک شرکت پراشتباه مانند ایران خودرو هم می تواند در مساله ای تا حدودی ذی حق باشد. 


شورای رقابت در طول 8 سال گذشته و با ریاست رضا شیوا باعث شده است صنعت خودروی کشور به جایی برسد که در معرض فروپاشی قرار گیرد، زیرا قیمتگذاری بی منطق محصولات به گونه ای که خودروساز باید زیر قیمت تمام شده کارخانه بفروشد باعث شده است شرکت های خودروسازی اصلی کشور سیاست موش و گربه بازی را در پیش گرفته و به دهها ترفند برای فرار از زیان بیشتر دست بزنند. 


 آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که پژو 405، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو ۴۰۵ مدل SLX و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار هم در لیست حذفی‌های این شرکت قرار گرفته اند و تقریبا تولید نمی شوند.


برای مثال پژو 405 SLX در سال 1392 تقریبا 29 میلیون تومان قیمت داشته است که هم اکنون شورای رقابت قیمت آن را 108 میلیون تومان تعیین کرده که به معنای 270 درصد افزایش قیمت است. به راستی کدام کالا را می توان یافت که در 8 سال اخیر و به خصوص از سالهای توفانی 1396 تاکنون تنها 270 درصد افزایش قیمت پیدا کرده باشد؟ قطعا کالایی را نمی توان یافت و این قیمت منطقی نیست. چرا؟ زیرا بخش عمده قطعات خودرویی شامل فولاد و پلاستیک ها با قیمت جهانی تعیین می شود و در 8 سال گذشته با جهش 9 برابری قیمت دلار و بی دروپیکری قیمت گذاری فولاد در کشور، تقریبا 10 برابر شده است. در کنار افزایش شدید قیمت مواد اولیه، دستمزد ارزان و انرژی نزدیک به رایگان نیز امتیاز صنعت ایران است که خودروسازان هم از آن بهره مند هستند. 


108 میلیون تومان برای این مدل یعنی تقریبا 4600 دلار که یک بررسی ساده در اینترنت نشان می دهد هیچ مدلی در جهان آنهم با 1100 کیلوگرم وزن نمی توان یافت که چنین قیمتی داشته باشد و ارزانترین خودروهای دنیا از 7500 دلار به بالا قیمتگذاری شده اند. این داده ها به معنای این نیست که می توان پژو 405 را مدلی قابل دفاع دانست، اما نمی توان با یک تصمیم غلط شورای رقابت اوضاع را بدتر کرد. 


طبق ادعای ایران خودرو که ضرر تولید هر خودرو را حدود ۵۰ میلیون تومان عنوان می کند، اگر قیمت کارخانه پژو 405 SLX از 108 میلیون تومان کنونی به 160 تومان افزایش داده شود، قیمت بازار ۲۶۵ میلیون تومانی کنونی محو شده و تک قیمتی در عدد 160 میلیون تومان ایجاد می شود که نتیجه آن امکان خرید این مدل برای اکثر خانوارهای ایرانی با حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت فعلی است. 160 میلیون تومان به معنای تقریبا 7 هزار دلار است که قیمت مناسبی در بازارهای جهانی محسوب می شود. 


ایران خودرو برای فرار از زیان بیشتر مجبور است خودروهای پرتیراژ و ارزان خود را از خط تولید کنار گذاشته و بر تولید مدل های گران مانند تارا، دنا پلاس و ... متمرکز شود. بلایی که سیاست ویرانگر سالهای اخیر شورای رقابت در بوجود آمدن آن بی تاثیر نیست‌.


بیشتر بخوانید:

نه بنزین گران می شود و نه قطعی گاز داریم

منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0