از سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع و حتی مناطق آزاد مشمول این ممنوعیت شد، این در حالی است که از سال ۱۳۹۵ واردات خودروهای آمریکایی یا سفارش این کشور در هر صورت به مناطق آزاد و سرزمین اصلی ممنوع شده بود. اما با وجود اینکه در این فاصله پیشنهاداتی در رابطه با ورود خودرو به کشور به دلیل نیاز در مناطق آزاد یا تنظیم بازار داخلی وجود داشت، شرایط ارزی عاملی برای عدم موافقت با این موضوع بود.
این در حالی است که اخیرا و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس، مصوب شد که واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی امکان پذیر باشد.
در رابطه با جزئیات این مصوبه مژگان خانلو - سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه - توضیحاتی ارائه کرده است.
ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی مناطق آزاد به سرزمین اصلی
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ورود خودرو از مناطق آزاد پیشنهاد نمایندگان بود نه دولت، اظهار کرد: بر این اساس جهت تنظیم بازار خودرو این مجوز صادر شده که امکان واردات خودروهای وارداتی غیر آمریکایی مستقر در مناطق آزاد که فقط امکان تردد در محدوده اطراف آن را دارند با پرداخت حقوق ورودی و تعویض پلاک به سرزمین اصلی فراهم شود.
وی افزود: اما طبق مصوبه تلفیق همچنان واردات خودرو به مناطق آزاد است.
به نظر نمی رسد بیش از ۵۰۰۰ میلیارد درآمد ایجاد شود
به گفته سخنگوی ستاد بودجه، با توجه به تعدادی که قابلیت ورود از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را دارند به نظر نمیرسد این ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد، این در حالی است که احتمالا حدود ۱۴ هزار دستگاه امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشد که در این حالت به نظر می رسد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شود.
باید ثبت سفارش باز شود
وی این را هم گفت که طبق پیش بینی صورت گرفته برای ورود خودرو از مناطق آزاد باید ثبت سفارش انجام شد، از این جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سامانه ثبت سفارش به سمت سرزمین اصلی را باز کند.
این واردات به صرفه است؟
خانلو در مورد اینکه آیا چنین وارداتی با توجه به دریافت حقوق ورودی و سایر هزینه های گمرک که می تواند قیمت خودرو را تا دو برابر افزایش دهد، برای مصرف کننده به صرفه است؟ یادآور شد: به هر صورت چند سالی است که واردات خودرو ممنوع بوده و به نظر می رسد اکنون بازار داخلی کشش ورود خودرو را داشته و برای آن تقاضا وجود خواهد داشت، اما این یک مجوز است و تکلیف نشده است از این رو عرضه کننده و خریدار شرایط را خواهند سنجید و در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد و مجبور به انجام آن نیستند.
درآمد واردات از مناطق آزاد به حقوق ورودی خودروهای گمرکی اضافه می شود
اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود که برای سال آینده دولت ۲۰۴۰ میلیارد تومان از محل حقوق ورودی خودرو درآمد کسب کند که در همان زمان شائبه هایی در مورد آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده مطرح شد، آنچه که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد از این حکایت داشت که این حقوق ورودی به معنی آزاد سازی واردات خودرو نیست و در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده است که هنوز در مورد ترخیص آن ها تصمیم گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس حقوق ورودی آن به عنوان یکی از محل های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش بینی شده است.
سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ دراین باره یادآور شد که مصوبه اخیر تلفیق در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد و درآمد دولت از محل دریافت حقوق ورودی این خودروها ارتباطی با آن حقوق ورودی ۲۰۴۰ میلیاردی در لایحه ندارد و هر آنچه که از این محل کسب شود به پیش بینیهای قبلی حقوق ورودی برای درآمد دولت اضافه خواهد شد.
رییس پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت شمارهگذاری خودروهای خارجی را در کشور تشریح کرد.
سردار سیدکمال هادیانفر، درباره شمارهگذاری خودروهای خارجی گفت: امسال ما واردات خودرو نداشتیم که به تبع آن بخواهد خودروی خارجی شمارهگذاری شود. تنها حدود چهار تا پنج هزار خودرو در گمرکهای کشور بود که یا به دلیل تاخیر در ثبت سفارش یا به دلایلی دیگر در گمرک مانده بود که دولت برای اینها یک تصمیماتی را اتخاذ کرد.
وی ادامه داد: در راستای این تصمیمات نیز بررسیها انجام و مشخص شد که حدود دو هزار دستگاه بالای 2500 سیسی بود که اصلا ترخیص نشد. درصدی هم متعلق به خودروهایی مانند سانتافه و ... بود که مشابه آن در کشور زیاد است. این خودروها شمارهگذاری شد.
رییس پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا خودروی لوکسی نیز در میان این خودروها شمارهگذاری شده یا خیر، به ایسنا گفت: هیچ خودروی لوکسی شماره گذاری نشده است.
وی در شماره گذاری خودروهای آمریکایی و مواردی نظیر پورشه، مازراتی و ... نیز اظهارکرد: خودروهای آمریکایی را شمارهگذاری نمیکنیم. پورشه و مازراتی و خودروهایی نظایر آن هم پلاک نمیشوند.
هادیانفر درباره تصاویری که از بعضی خودروهای لوکس با پلاک ایران نیز منتشر میشود گفت: اینها هیچکدام جدید نیست و مربوط به سالهای گذشته است. اما گاهی مثلا تصویری از یک پورش منتشر میشود که پلاک آن شماره جدید خورده است. خب این از قبل بوده و شمارهگذاری شده و حالا چند دست چرخیده و صاحب جدیدش پلاک جدیدی برای آن دریافت کرده است. اما این پلاک با شماره جدید به معنای جدید بودن خودرو یا تازه شمارهگذاری شدن آن نیست.
بیشتر بخوانید: