به گزارش بازارخودرو، سخنگوی وزارت صمت طی چند روز اخیر اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شده است.
امید قالیباف، علت این ممنوعیت را رفتار فرانسویها در رابطه با خودروسازان ایرانی دانست. در حالیکه خودروسازان فرانسوی در طول دهه 1390 خورشیدی و پس از اعمال تحریمهای بین المللی، بازار خودروی ایران را ترک گفتند و اکنون دولت سیزدهم تصمیم دارد واردات خودروهای فرانسوی از برندهای رنو، پژو و سیتروئن را ممنوع کند. قالیباف در ادامه سخنانش افزود که مجوزهای واردات تنها برای خودروهای کرهای، چینی، ژاپنی و اروپایی غیر فرانسوی صادر شده است.
بیانات سخنگوی وزارت صمت و خبرنگار سابق صدا و سیما در حالی بیان میشود که گویا تیم وزارت صمت دولت سیزدهم هیچ تصوری از واقعیت بازار خودرو ندارند.
نخست آن که مدتها است که واردات خودرو به کشور ممنوع است و با وجود همه وعدههای دولت و مجلس، همچنان یک خودرو وارداتی به کشورمان نرسیده است. پیش از این و بنابر وعدههای دولت، قرار بود تا در اوایل پاییز نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور برسد. بنابراین واردات خودرویی به کشور صورت نگرفته است که براساس آن خودروهای فرانسوی وارد نشوند!
علاوه بر آن خودروسازان فرانسوی تاثیر عمیقی بر صنعت خودروسازی ایران گذاشتهاند. اکثر محصولات فعلی ایران خودرو بر پایه پلتفرمهای فرانسوی توسعه یافتهاند و دو پیشرانه XU7 و TU5 از خانواده موتورهای پژو همچنان به عنوان موتور اکثر خودروهای تولیدی ایران خودرو ایفای نقش میکنند. مسئولان و تصمیم گیران وزارت صمت بایستی درک کنند که صنایع خودروسازی فرانسه به ایران نیازمند نیست! چرا که آنها هماکنون خطوط تولید خود را در کشورهای همسایه ایران یعنی پاکستان و ترکیه راه اندازی کردهاند. این صنایع خودروسازی ایران هستند که به همکاری شرکای فرانسوی نیازمند هستند. عمده برنامه خط تولید خودروسازان ایرانی بر پایه اصول خودروسازی فرانسه بنا نهاده شده است و تغییر آن در شرایط فعلی که خودروسازان دچار زیان دهی هستند، به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این تصمیم وزارت صمت به روزنامه «اعتماد» گفت: به نظر نمیرسد این تصمیم وزارت صمت تاثیر چندانی روی بازار خودرو داشته باشد و آسیبی هم به صنعت خودروی فرانسه نخواهد زد.
این کارشناس بازار خودرو گفت: در گذشته کل صنعت خودروی ایران به فرانسه متصل بود و در طول 40 سال گذشته این ارتباطات ادامه داشت اما قبل از اینکه ایران چنین تصمیمی در مورد ممنوعیت واردات از این کشور بگیرد در واقع فرانسویها بازار خودروی ایران را ترک کرده بودند هر چند پایه و اساس صنعت خودروی ایران فرانسوی است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اینکه قرار بود به عنوان مثال 10 هزار خودرو با رانت و به صورت مهندسی شده از فرانسه وارد ایران شود با این خبر دیگر قرار نیست از این کشور وارداتی صورت گیرد پس میبینیم که این میزان از واردات اصلا در این شرایط اقتصادی ایران تاثیری بر بازار نخواهد داشت.
البته شرکت واردکننده سایپا- سیتروئن در لیست شرکتهای واردکننده بود که باید سیتروئن میآورد که با این تصمیم واردات این خودرو هم لغو خواهد شد.
آیا این تصمیم وزارت صمت به نفع چینیها نخواهد شد؟
فربد زاده: خیر، زیرا بازار خودروی ایران از قبل به چینیها واگذار شده بود و در این مدت به اندازهای چینیها و مونتاژکاران از انحصاری که دراختیارشان بوده خیالشان راحت است که با وجودی که اعلام شد واردات خودرو انجام میشود باز هم قیمت خودروهایشان را افزایش دادند.