گفته می شود شاسیبلند بی وای دی تانگ توسط شرکت کارمانیا در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو به پیشرانه دو لیتر توربوشارژ، مجهز می باشد.
تابحال تنها نمونه هایی از خودروی بی وای دی تانگ توسط کارمانیا به کشور وارد شده و این شرکت در حال انجام مراحل اولیه برای تولید نسخه تانگ در ایران است، اما به نظر می رسد که زمان زیادی برای کسب مجوزهای لازم و همچنین رسیدن قطعات به خط تولید کارمانیا در پیش باشد.
کراس اوور S6 و سدان F3 اولین محصولات بیوایدی بودند که توسط کارمانیا در ایران عرضه شدند. گروه خودروسازی بیوایدی (BYD) نسبت به سایر شرکتهای فعال در صنعت خودرو چین تازهوارد و کمسابقه محسوب میشود؛ اما با گذشت چهارده سال از تأسیس، رشد قابل قبولی کرده و با توجه به محصولات متنوعی که ارائه میکند، در کشور چین، خودروسازی صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو شناخته میشود.
با عرضه هشت مدل انواع سواری بنزینی و دو محصول هیبریدی و یک خودرو تمامبرقی را شامل میشود که مجموعا با یازده مدل، بی وای دی یکی از ده خودروساز بزرگ چین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۷، بیوایدی چین عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبرید جهان را کسب کرد. گروه بیوایدی در زمینه تولید انواع خودروهای تمامبرقی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گستردهای دارد. این شرکت بعد از تسلا دومین خودروساز برقی جهان از نظر تیراژ تولید است.
در بازار چین، خودروسازانی مثل جیلی و چری و بیوایدی برندهای لوکس محسوب میشوند. البته اصطلاح خودرو لوکس چینی، به محصولی مشابه رولزرویس یا مرسدس بنز اشاره نمیکند؛ بلکه خودرویی نزدیک به تویوتا و لکسوس ازنظر ظاهری و کیفیت مواد داخلی را نشان میدهد. با این اوصاف، بیوایدی تانگ در کلاس خودروهای لوکس چینی طبقهبندی میشود.
از جنبههای گوناگون، بیوایدی تانگ یکی از خودروهای برتر تولید چین در سالهای اخیر بوده است. نسل دوم این محصول سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و تحسین کارشناسان را برانگیخت. تانگ جدید ظاهری جذاب و چشمنواز داشت؛ اما بهدلیل استفاده از موتورهای برقی قدرتمند در نسخه برقی (EV600) شهرت یافت. بیوایدی Tang EV600 از باتری ۸۲٫۸ کیلووات ساعت بهره میبرد و شعاع حرکتیاش ۵۰۰ کیلومتر است و دو موتور ۱۵۰ و ۲۴۰ اسببخاری روی محورهای جلو و عقب دارد. مجموع قدرت دردسترس برای تانگ برقی ۳۸۰ اسببخار با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۴٫۴ ثانیه است؛ البته EV600 مدلی مجهز به تک موتور الکتریکی با قدرت ۱۸۰ اسببخار هم دارد.
شاید این سوال شکل بگیرد که چرا مدلهای برقی یا پلاگین هیبرید بیوایدی تانگ در ایران عرضه نمیشود و نسخه دولیتری روانه بازار خواهد شد. پاسخ ساده است: تانگ پلاگین هیبرید و EV600 در بازار چین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت دارند و درصورت واردات با عوارض و مالیات ایران، احتمالا ۱٫۵ تا ۲ میلیاد تومان قیمت خواهند داشت. با این وضعیت، جذب مشتری برای کارمانیا مشکل خواهد بود.
بررسی طراحی بیرونی و داخلی بی وای دی تانگ
بی وای دی تانگ چهره حذاب و قابل قبولی دارد و به سختی می توان از آن ایراد گرفت. این محصول شباهت واضحی به خودروهای مشهور دنیا ندارد و ضمن حفظ جذابیت مستقل بهنظر میرسد. چراغهای تانگ باریک و هماهنگ با سبک طراحی مدرن هستند. مدل بنزینی جلوپنجرهای بزرگ با خطوط کروم افقی است؛ درحالیکه خطی کشیده از بالای چراغها تا وسط و محل نصب نشان تجاری وجود دارد. حجمدهی سپرها و کاپوت موتور برای بیوایدی تانگ، متعادل و فاقد زیادهروی معمول در خودروهای چینی است.
طراحی و نمای عقب تانگ به کراساورهای ساخت پورشه و لینکلن شباهت نزدیکی دارد. فضای خالی بین چراغها و سپر توی ذوق میزند و نسبتا ساده است. در پایین، ادوات پلاستیک سیاهرنگ برای سپر وجود دارد و جایگاه مناسبی پلاک پیشبینی شده است. تانگ مثل دیگر کراساورهای مدرن دنیا مجهز به بال عقب و آنتن کوسهای و چرخهای ۱۸ تا ۲۰ اینچ تولید میشود.
برخلاف طراحی بیرونی، فضای داخلی بیوایدی تانگ بیشازحد ساده و فاقد تزیینات بهنظر میرسد. نمایشگر ۱۲ اینچ مثل تبلت جدا از سطح داشبورد در وسط نصب شده است. روبهروی سرنشین کنار (شاگرد) بسیار ساده است و نکته خاصی دیده نمیشود و خروجی هوای باریک عمودی وجود دارد. حتی خروجیهای اصلی هوا در وسط داشبورد هم در اقدامی نادر بسیار پایین و نزدیک دسته دنده هستند. مدلهای آپشنال با چرم قهوهای تولید میشوند. در این خودروها، بخشی از فرمان و تودریها چرمی خواهد بود.
بیوایدی تانگ فضای بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و افراد بلندقد فراهم میکند. این خودرو با مدل سهردیفه هم تولید میشود. فضای بار استاندارد ۹۴۰ لیتر است و پس از خواباندن صندلیهای عقب، به ۱،۶۵۵ لیتر میرسد.
پیشرانه و مشخصات فنی بی وای دی تانگ
مدل بنزینی شاسیبلند بیوایدی به موتور دو لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسببخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر مجهز است. اطلاعات دقیقی از تواناییهای فنی تانگ موجود نیست؛ اما میتوان پیشبینی کرد با وزن خالص ۱،۹۰۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.
برخلاف مدل دوموتوره تمامبرقی، تانگ بنزینی فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید میشود. جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک هم بهصورت استاندارد وجود دارد. ناگفته نماند ترمزهای عقب و جلو دیسکی خنکشونده هستند.
امکانات رفاهی و آپشنهای ایمنی بی وای دی تانگ
جزئیات محصول جدید بیوایدی در ایران هنوز مشخص نیست. این کراساوور در بازارهای خارج چین با امکانات متنوع و نسبتا کامل عرضه میشود. سقف پانورامیک، چرخهای ۲۰ اینچ آلومینیوم، تایرهایی با پهنای ۲۴۵ میلیمتر، فرمان برقی، گرمکن و سردکن برای صندلی راننده، تنظیمات برقی برای صندلیهای جلو با سه حافظه، ترمز پارک دکمهای، کروزکنترل، آینه جانبی برقی بههمراه گرمکن، نمایشگر لمسی، دوربین پارک دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ضبط وقایع روبهروی خودرو با حافظه ۳۲ گیگابایت، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، برفپاککن مجهز به حسگر نور، دوربین زیر آینه بغل، سیستم صوتی با ۹ بلندگو همراه رابط بلوتوث و امکان برقراری تماس تلفنی، امکانات ظاهری و رفاهی بیوایدی تانگ در مدل آپشنال هستند.
دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پردهای در طرفین کابین وجود دارد. سیستم حفظ خودرو در شیب (اتوهلد)، کنترل پایداری الکتریکی (EPS)، هشدار خروج از خط و رادار عقب امکانات ایمنی مهم این خودرو هستند.
بی وای دی تانگ در ایران چقدر قیمت می خورد؟
همانگونه که ذکر شد، تانگ محصولی فراتر از خودروهای اقتصادی بازار چین محسوب میشود و طبیعتا در مدل بنزینی، ارزانتر از نسخههای برقی و پلاگین هیبرید است. این کراساور با مشخصات ذکرشده برای بازار روسیه ۲۹ هزار دلار قیمتگذاری شده است. در چنین شرایطی کارمانیا قیمت اولیه این خودرو را یک میلیارد و صد و هشتاد و پنج میلیون تومان اعلام کرده که البته احتمال افزایش قیمت آن به بالای یک میلیارد و دویست میلیون هم وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
نوسان قیمت خودروهای داخلی و خارجی (10 مرداد)