موج کاهش قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

موج کاهش قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟
علی ناصری
3 سال پیش
544 بازدید
0 0
در شرایط فعلی نمی توان میزان کاهش قیمت خودرو را پیش بینی کرد.

به گزارش بازارخودرو، با بالا رفتن احتمال پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا، جو روانی در جامعه ایجاد شده که از روز گذشته (پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹) باعث کاهش قیمت ارز و طلا شده است. از این رو شاهد هستیم که از صبح امروز تعداد آگهی های فروش خودرو در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و موج کاهش قیمت خودروها در بازار هم آغاز شده است.

در گزارش های قبلی این رسانه اعلام شد که موج کاهش قیمت خودروها از امروز مورخ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ در آگهی های خرید و فروش خودروها آغاز شده است.. در این میان کارشناسان بازار خودرو نیز می گویند که در صورت ادامه دار بودن کاهش قیمت ارز و طلا، قطعا موج کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد ادامه خواهد داشت.

اما این سوال مطرح می شود که قیمت خودروها تا چه حدی کاهش پیدا می کند؟

پیش از پاسخ به این سوال باید به عوامل کاهش قیمت خودروها دقت کرد. افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا موج روانی کاهش قیمت ها را به راه انداخته و امروز رفتار فروشندگان خودرو در راستای همین جو عمومی جامعه است. بدیهی است که اگر پیروزی بایدن قطعی شود، مجددا شوک کاهشی جدیدی به بازار خودرو وارد می شود. اما مهم اینجاست که بایدن در اظهار نظرهای خود، رفتاری متضاد با توقع های عموم جامعه ایرانی نداشته باشد و به ناگاه بدتر شدن شرایط را برای مشتریان ایرانی ترسیم نکند. زیرا این کاهش قیمت فعلا به خاطر احتمال هایی از آینده اقتصاد ایران آغاز شده است و بدیهی است که هرگونه صحبت و یا واکنشی در مورد رویکرد دولت جدید آمریکا با ایران، می تواند نقش موثری در توقف کاهش قیمت ها و یا تشدید آن داشته باشد.

با این حال فعلا در شرایط کاهش قیمت خودروها به سر می بریم و بسیار مهم است که خریداران و مشتریان در بازار آزاد رفتار منطقی داشته باشند. به عبارت ساده تر تا زمان تثبیت قیمت ها معامله ای را در روند کاهشی نداشته باشند و بگذارند تا قیمت خودروهای مختلف پس از کاهش قیمت ثابت باقی بماند. امروز نمی توان پیش بینی کرد که پس از طی چند روز این اتفاق می افتد، اما می توان به طور قطع گفت که اگر تقاضای مصرف کنندگان در بازار خودرو افزایش پیدا کند، فرایند کاهش قیمت ها کُند و یا متوقف خواهد شد.

در این میان بسیار مهم است که رسانه ها، گزارش شفافی را از روند کاهش قیمت خودروها به مخاطبان خود ارائه دهند و اتحاد عمومی در اطلاع رسانی چنین رویدادی تشکیل شود. بدیهی است که اگر در بحث اطلاع رسانی کاهش قیمت خودروها، برخی رسانه ها به سمت جو سازی بروند، سطح مطلوب و قابل پیش بینی این رخداد حاصل نخواهد شد.

قطعا در شرایط فعلی نمی توان میزان کاهش قیمت ها را پیش بینی کرد. زیرا متغییرهای بسیاری در این ماجرا نقش دارند. اما اگر برخی متغییرها را ثابت نگه داریم و یا بازه تغییراتشان را محدود کنیم، می توانیم با در نظرگیری یک شرایط تئوری به محدوده قیمت جدید برخی خودروها در بازار آزاد برسیم. بدیهی است که رسانه اسب بخار مانند بسیاری از مراجع خبری دیگر، در سال های فعالیت خود رفتار آماری بازار خودرو را ثبت نموده و بانک اطلاعاتی را در مورد قیمت خودروها در بازه های زمانی مختلف گردآوری کرده است.

حال اگر نگاه کارشناسان اقتصادی را ملاک قرار دهیم و بگوییم که وضعیت اقتصادی ایران در هفته های آتی به شرایط اردیبهشت تا تیر ۱۳۹۹ باز می گردد و از سویی قیمت جدید خودروها در کارخانه را در نظر بگیریم و روابط نسبی محصولات مختلف را اعمال کنیم، می توانید برای خودروهای مختلف قیمت جدیدی را در بازار آزاد در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0