معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن

معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن
علی ناصری
3 سال پیش
1,780 بازدید
0 0
معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن موضوع این مقاله است. اگر می‌خواهید در مورد این خودرو بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

سایپا شاهین یا رهام یک خودرو ایرانی است. این خودرو در نمایشگاه خودرو شیراز در سال  1397 معرفی و به بازار عرضه شد. خودروسازی سایپا برای معرفی این خودرو از شخصیت‌های زیادی در مراسم رونمایی دعوت به عمل آورد. کسانی که در این مراسم حضور داشتند عبارتند از: استاندارد استان فارس، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و مدیران گروه خودروسازی سایپا. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این خودرو با بازار خودرو همراه باشید.

سایپا شاهین بر پایه پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. به گفته شرکت خودرو سازی سایپا، رهام از نظر تجهیزات رفاهی عملکرد مطلوبی دارد و از نظر فنی نیز به یک موتور 1500 سی سی 4 سیلندر مجهز شده و 108 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

معرفی خودرو شاهین سایپا و نکات مثبت آن

از نکات مثبت شاهین می‌توان به پیشرفت در طراحی ظاهری توسط سایپا و آپشن‌های بیشتر در مقایسه با سایر محصولات سایپا اشاره کرد. این اتومبیل شیک و زیبا قصد دارد جایگزین خودروهایی مانند، رنو تندر پلاس، پژو پارس، دنا، پژو ۲۰۶ اس دی، جک J4 و برلیانس H330 و جیلی جی سی ۶ اکسلنت شود.

معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن 

این شرکت خودروسازی مدعی شده که شاهین (رهام) در آزمون‌های ایمنی اروپایی موسسه یورو انکپ، 3 ستاره ایمنی را کسب کرده است. لازم است بدانید که این رقم قابل قبولی در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود. طراحی زیبا و اصولی غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت این خودرو از جمله نقاط قوت طراحی داخلی کابین سایپا شاهین محسوب می‌شود.

معرفی خودرو شاهین سایپا به عنوان خودرویی ایرانی

مدیران سایپا اعلام کرده‌اند که تمامی مراحل طراحی و توسعه رهام در ایران و توسط مهندسین ایرانی انجام شده است. این شرکت خودروسازی مدت زمانی طولانی برای طراحی پلتفرم خاص خود به نام SP100 صرف کرده است و در آخر این پلتفرم را در شاهین (رهام) به کار برده است.

زمان و هزینه‌ی زیادی توسط مهندسان سایپا، برای پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 صرف شده است. طبق ادعای این شرکت خودروساز این پلتفرم امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را دارد تا در آینده از نظر بدنه و شاسی هم شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. در حقیقت با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن 

معرفی خودرو شاهین سایپا و ویژگی‌های ظاهری و فنی

طبق اعلام سایپا بدنه شاهین با استفاده از فولاد با استحکام بالا ساخته شده است تا موجب افزایش ایمنی این خودرو شود. در نمای جلو سایپا شاهین ترکیب نسبتا خوبی از چراغ‌ها، جلو پنجره و ورودی‌های هوای بر روی سپر به چشم می‌خورد. چراغ‌های عقب شاهین شبیه چراغ‌های کوییک به نظر می‌رسد و از طرفی هم شبیه چراغ‌های عقب هوندا سیویک است.

تلاش این خودروساز داخلی برای شاهین را می‌توان در تجهیزات رفاهی و آپشن‌ها در حد قابل قبول دانست. آپشن‌های این خودرو با توجه به نوع و تیپ خودرو متفاوت است. در حقیقت رهام را در 6 تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد و هر کدام از آن‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در مدل سوپرلوکس شاهین تجهیزاتی چون کروز کنترل، فرمان برقی، مالتی مدیا، 6 عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، ورود و استارت بدون کلید، سانروف و تنظیم برقی صندلی وجود دارد.

شاهین دارای موتور 1500 سی سی 4 سیلندر نیز هست که 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک و یا دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. جالب است بدانید که این همان موتوری است که به عنوان موتور جدید در خودروهای سری برلیانس استفاده شده است و اتفاق جدیدی در زمینه فنی این خودرو رخ نداده است. فضای داخلی این محصول برای نشستن چهار سرنشین با قد متوسط، کافی است. نفر پنجم را اگر کودک در نظر بگیرید، احتمالا پس از نشستن در کابین شاهین دچار تنگنای خاصی نمی‌شوید. صندوق عقب سایپا شاهین فضایی نسبتا وسیع و جاداری دارد و برای قرار دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره مناسب به نظر می‌رسد.

معرفی خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن 

پیش فروش و بازاریابی شاهین

قبل از شیوع ویروس کرونا در ایران، سایپا قصد داشت تا در اسفند ۹۸ محصولات جدیدش را برای سال ۱۳۹۹ رونمایی کند. از طرفی نیز قرار بود نمونه نهایی و قابل عرضه شاهین نیز معرفی شود. اما شیوع ویروس کرونا باعث اختلال در فرایند معرفی و عرضه محصولات جدید سایپا از جمله شاهین شد. در نهایت شرکت سایپا تصمیم گرفت از طریق رسانه‌های جمعی مراحل معرفی و بازاریابی این خودرو جدید را به صورت مجازی انجام دهد.

قیمت خودرو جدید شاهین

قیمت نهایی شاهین با تجهیزات ذکر شده در این مطلب هنوز کاملا مشخص و قظعی نیست. اما پیش بینی می‌شود باتوجه به شرایط بازار فعلی و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای، احتمالا شاهین دنده‌ دستی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان به دست ثبت‌نام‌کنندگان برسد.

 

 

 

 

 

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0