معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام
علی ناصری
3 سال پیش
651 بازدید
0 0
معاینه فنی خودرو در سال 99 افزایش قیمتی نداشته است. ما در این مطلب شما را به صورت گام به گام با مراحل معاینه فنی آشنا می‌کنیم.

با افزایش روزافزون آلودگی هوا و بعد از اجباری شدن تهیه برگه معاینه فنی خودرو از مراکز مشخص و مورد تایید دولت، آگاهی از مراحل تهیه معاینه فنی و مدارک لازم برای انجام این کار نقش بسزایی در تسهیل روند دریافت برگه معاینه فنی ایفا می‌کند.

به همین خاطر در این مطلب از بازارخودرو تصمیم گرفتیم شما را با معاینه فنی و شرایط و مراحل آن آشنا نماییم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی را می‌توان مجموعه‌‌ای از تست و بررسی سلامت قطعات خودرو و عملکرد استاندارد آن‌ها دانست. کارت معاینه فنی یکی از مهم‌‌ترین مدارکی است که همیشه باید در کیف مدارک رانندگان وجود داشته باشد. اگر برگه معاینه فنی حین رانندگی در اختیار شما نباشد توسط پلیس جریمه می‌شوید.

چه خودروهایی باید معاینه فنی داشته باشند؟

در واقع معاینه فنی مهر تاییدی بر عملکرد استاندارد و سلامت خودرو است. خودروهای داخلی و خارجی که بیش از 4 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد باید تست‌های معاینه فنی را در مراکز معتبر انجام دهند و برگه تایید دریافت نمایند.

اگر برگه معاینه فنی را همراه نداشته باشیم چقدر جریمه می‌شویم؟

شما به عنوان یک راننده باید توجه داشته باشید که در صورت نداشتن معاینه فنی در کلان شهرها به ‌ازای هر بار ثبت شدن این تخلف توسط دوربین یا افسر راهنمایی و رانندگی به میزان 50 هزار تومان جریمه می‌شوید.

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

آیا استعلام معاینه فنی مهم است؟

اکر قصد خرید خودرو دست دوم دارید باید استعلام معاینه فنی آن را قبل از خرید بگیرید زیرا این کار یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از خودرو دست دوم است. استعلام معاینه فنی نوعی ضمانت برای سلامت خودرو محسوب می‌شود. همچنین با استعلام معاینه فنی می‌توانید از مدت اعتبار آن هم آگاه شوید و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید و نسبت به وضعیت سلامت خودرو با خبر باشید.

استعلام معاینه فنی چگونه انجام می‌شود؟

خب سوالی که مطرح می‌شود این است که اعتبار معاینه فنی خودرو را چگونه استعلام بگیریم؟

نام اختصاری سیمفا به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران مربوط می‌شود. امکان استعلام شرایط معاینه فنی را برای خودروهای مختلف در کلیه شهرهای ایران فراهم کرده است.

با مراجعه به سایت سیمفا وارد بخش استعلام گواهی شوید و از منوی بالای صفحه باید شماره Vin خودرو را وارد کنید.

در سایت سیمفا به موارد دیگری مثل لیست مراکز معاینه فنی در سراسر ایران دسترسی خواهید داشت. نحوه گزارش تخلفات مراکز معاینه فنی و اطلاعیه‌های مرتبط با معاینه فنی نیز در دسترس شما قرار خواهید گرفت. شما در سایت سیمفا با استفاده از پلاک خودرو می‌توانید از وضعیت معاینه فنی خودرو خود باخبر شوید.

برای معاینه فنی خودرو چه مدارکی لازم داریم؟

به ‌منظور انجام تست‌‌های مرتبط مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو کارت خودرو یا برگ ‌سبز خودرو است.

نوبت دهی اینترنتی برای مراکز معاینه فنی چگونه انجام می‌شود؟

برای رفاه حال شما راننده گرامی و صرفه‌جویی در زمان دریافت برگه معاینه فنی، برای مراکز معاینه فنی شهر تهران امکان نوبت‌دهی به شکل اینترنتی فراهم شده است.

برای انجام این کار باید به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه نمایید و از قسمت وسط صفحه بر روی نوبت‌دهی اینترنتی کلیک کنید.

پس از اینکه در صفحه جدید نام و نام خانوادگی، شماره پلاک و شماره تلفن همراه خود را وارد کردید، یک کد فعالسازی برای شماره موبایل مورد نظر ارسال می‌شود. بعد از آن می‌توانید مرکز معاینه فنی و تاریخ مراجعه خود را تعیین نمایید.

در پایین صفحه می‌توانید هزینه معاینه فنی را به شکل اینترنتی پرداخت کنید. لازم است بدانید که در صورت پرداخت مبلغ تا ۲۴ ساعت قبل از تاریخ مراجعه می‌توانید مبلغ واریز شده را استرداد نمایید. در غیر این صورت مرکز معاینه فنی خود را مسئول استرداد وجه پرداختی نمی‌داند.

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

مراحل معاینه فنی

بعد از اینکه مرکز معاینه فنی خود را تعیین کردید و مدارک مورد نظر را تهیه و نوبت را ثبت کردید می‌توانید مراحلی را که ذکر می‌کنیم یکی یکی طی کنید تا پس از 9 مرحله بتوانید برگه معاینه فنی را اخذ کنید.

پذیرش خودرو

بعد از ورود به مراکز معاینه فنی، ثبت اطلاعات توسط ناجا و دریافت اطلاعات کارت خودرو صورت می‌گیرد. در واقع این اطلاعات توسط یک دوربین پلاک‌خوان انجام می‌شود و تمام اطلاعات شخصی شما هم در سامانه ثبت می‌شود. تعرفه سال 98 برای معاینه فنی مبلغ 37 هزار تومان بود. این تعرفه در ابتدا از شما اخذ می‌شود.

بررسی ظاهری خودرو

پس از ثبت اطلاعات ظاهر خودرو شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که هر نوع تجهیزات اضافه و غیر استاندارد مثل رینگ اسپورت احتمالا موجب مردودی خودرو شما در همان مرحله اول می‌شود.

سالم بودن شیشه‌ها و آینه‌ها و سالم بودن چراغ‌ها، وضعیت لاستیک‌ها و داشتن کمربند ایمنی و بوق و بررسی دود خروجی از اگزوز خودرو، نداشتن روغن‌سوزی و استاندارد بودن ظاهر خودرو در مرحله اول مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاینه فنی خودرو با تست آلایندگی

در این مرحله خودرو شما در دور آرام قرار دارد تا میزان دود و آلاینده‌های خروجی از اگزوز بررسی شود.

بررسی فنی چراغ‌های جلو

در این مرحله تست میزان انحراف نور خودرو و سطح تحت پوشش بررسی می‌شود و این کار به کمک رایانه قابل انجام است.

تست لغزش جانبی

پس از طی کردن یک کیلومتر میزان انحراف خودرو در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

معاینه فنی خودرو با تست کمک فنر

جالب است بدانید که اکثر تصادفات و حوادث رانندگی در ایران مربوط به کمک فنر است، پس این تست اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا در آن میزان سلامت فنرها و سیستم تعلیق خودرو مورد سنجش قرار می‌گیرد.

بررسی ترمزها

یکی از حیاتی‌ترین مرحله‌ها در میان مراحل معایب فنی مرحله‌ای است که در آن شتاب ترمز و قدرت و کارایی آن مورد بررسی واقع می‌شود. ترمز دستی و ترمز اصلی خودرو در این مرحله تست می‌شوند.

تست سیستم تعلیق

این مرحله سیستم تعلیق همانند تست فنرهای خودرو بررسی می‌شود و جز با اهمیت‌ترین مراحل قرار می‌گیرد.

صادر شدن گواهی

اگر خودرو شما در تمامی مراحل نامبرده پذیرفته شود گواهی معاینه فنی به همراه برچسب معاینه فنی با اعتبار یک سال بر روی خودرو نصب می‌شود. اما اگر خودرو شما نتواند در تست‌های ظاهری و فنی به درستی پذیرفته شود، در برگه علل مردودی ذکر می‌شود و برای رفع نواقص به مراجعه‌ کننده ارائه می‌شود، تا در صدد رفع مشکلات خودرو باشد.

توجه داشته باشید خودروهایی که در آزمون معاینه فنی رد می‌شوند می‌توانند تا 15 روز به رفع عیب خودرو بپردازند و مجدد به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کنند و بدون نوبت قبلی وارد بخش آزمون مجدد شوند.

معاینه فنی خودرو و آشنایی با مراحل آن به صورت گام به گام

 معاینه فنی خودرو و هزینه آن در سال ۹۹

لازم است بدانید که هزینه معاینه فنی مثل سال قبل 37 هزار تومان است و شاهد هیچ گونه افزایش قیمتی تا به الان نبوده‌ایم. همچنین باید بدانید که مبلغ 10 هزارتومان برای آزمون‌های آلایندگی، ایمنی و صوتی موتورسیکلت‌های بنزینی در نظر گرفته شده است.

 

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0