قیمت نجومی شاسی بلند 7 نفره جدید بازار ایران

قیمت نجومی شاسی بلند 7 نفره جدید بازار ایران
علی ناصری
3 سال پیش
2,265 بازدید
0 0
رکستون G4 فیس لیفت جدید قرار است با قیمت نجومی توسط رامک خودرو وارد جاده های ایران شود.

به گزارش بازارخودرو و به نقل از تحریریه، رامک خودرو فاز دوم فیس لیفت محصول رکستون G4 را وارد بازار خودرو ایران کرده است که با مدل 1400 تحویل مشتریان می شود. این مدل هفت نفره و با کیفیت قابل قبول را می توان جدیدترین خودروی وارداتی در بازار خودروی داخل دانست که در مقطع کنونی رقیبی ندارد. پیش از این تعداد محدودی از این شاسی بلند آفرود با مدل تا 2018 وارد کشور شده بود که به دلیل تیراژ پایین واردات نتوانست بازار دست دوم مناسبی پیدا کند.

میز بازار تحریریه قصد دارد بدون ورود به مباحث فنی، ورود این خودرو کره ای را از دو زاویه بررسی کند. نخست از منظر قیمتگذاری و دوم از منظر واردات قطعات به جای خودرو ساخته شده و اثر آن بر بازار ارز.

خبرهای غیررسمی از قیمت‌گذاری 3 میلیارد تومانی برای این مدل به گوش می رسد که به معنای قیمتی فراتر از 130 هزار دلار است که شاید بتوان گفت 99 درصد خودروهای تولیدی جهان قیمتی کمتر از این رقم دارند و در میان خودروسازان برجسته جهانی به ندرت می توان مدل هایی با چنین قیمتگذاری پیدا کرد.

اما در بازار ایران خیلی طبیعی است و دیوار انحصار و منع واردات باعث ایجاد چنین فاجعه ای شده است. میانگین قیمت مدل های بنزینی و گازوئیلی این مدل حدود 50 هزار دلار است که فاصله زیادی با قیمت های مطرح شده در داخل دارد.

نکته مهم این است که حتی اگر رامک خودرو قیمت پایینتری هم برای ثبت نام این مدل در نظر بگیرد باز هم قیمت بازار آن به راحتی از 3 میلیارد تومان بیشتر خواهد شد، زیرا مدل 2018 آن هم اکنون بیش از 2 میلیارد تومان قیمتگذاری می شود.

دوم مساله منع واردات به بهانه نبود ارز است. زیرا کشور مشکل کمبود ارز ندارد، بلکه مشکل مدیریت منابع ارزی دارد. سیاست کنونی باعث شده است به جای واردات خودرو، به همان میزان ارز صرف واردات قطعات خودرو برای مونتاژ از برندهای زیر متوسط شود که مونتاژ انجام شده هم اثر بسیار ناچیزی بر اشتغال دارد و فاقد ارزش بررسی است، اما رفاه مصرف کننده را با تعمیق انحصار به نابودی کشیده و قیمتگذاری کالاها و نرخ تورم را شدیدا صعودی می کند.

باید به نظاره نشست و دید که دولت رئیسی چه خواهد کرد و آیا مدیرانی بر وزارت صمت مدیریت می کنند که مانند گذشته در این ابتذال خودرویی ذی نفع بوده و جلوی انحصار را می گیرند، و یا طرف مردم ایستاده و بازار خودرو کشور را رقابتی می کنند.

بیشتر بخوانید:

نیسان Z مدل ۲۰۲۳ رونمایی شد
بوگاتی بولید؛ هیولای خوفناک با شتاب 2 ثانیه‌ای!


منبع: تحریریه
ارسال توییت
0