فروش اقساطی خودرو

فروش اقساطی خودرو
علی ناصری
3 سال پیش
976 بازدید
0 0
فروش اقساطی خودرو یکی از روش های رایج برای خرید و فروش خودرو است. گاها این روش توسط افراد، موسسات لیزینگی و بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از رایج‌ترین روش‌های خرید خودرو در ایران می توان به فروش اقساطی خودرو اشاره کرد. البته همانطور که می‌دانید در سایر کشورهای دنیا نیز خرید و فروش اقساطی خودرو مرسوم است، بدین صورت که از طریق تامین اعتباری بخشی از هزینه خودرو، افراد می‌توانند برای خود خودرو خریداری کنند.

 بدین روش دیگر نیازی به  پس‌انداز سالیانه نیست و دیگر نیاز نیست با پس‌انداز شخصی خود خودرو بخرند. آن‌ها می‌توانند از طریق مراکز مالی مثل بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های لیزینگی و یا شرکت‌های تولیدکننده خودرو، اتومبیل مدنظرشان را بخرند زیرا ماهیت این شرکت‌ها تسهیل خرید خودرو برای افراد است.

سه بخش مختلف بانک، لیزینگ و شرکت‌های خودروسازی در خرید اقساطی خودرو در ایران نقش موثری را ایفا می‌کنند. لازم است بدانید که معمولا لیزینگ و شرکت‌های خودروسازی بیشترین تاثیر و نقش در امر فروش اقساطی خودرو را دارند و این طور به نظر می‌رسد که بانک‌ها تمایل چندانی برای بهبود و اثر بخشی نقش خود در امر فروش اقساطی خودرو و خودرو دار شدن مردم ندارند.

نکاتی در این خصوص وجود دارد که در حین عقد قراردادهای خرید خودرو بین خریدار و فروشنده باید لحاظ شود. رعایت این نکات برای هر ارگان و نهاد و شرکتی و یا حتی بعضی از افرادی که به صورت حقیقی اقدام به مشارکت در فروش خودرو می‌کنند الزامی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

گاها در بازار آزاد خودرو، نمایشگاه‌های اتومبیل برای فروش اقساطی خودرو سالانه بیش از 35 درصد سود بابت اقساط خودرو از مشتریان دریافت می‌کنند.

 فروش اقساطی خودرو و بررسی آن از ابعاد گوناگون

از معتبرترین و برترین شرکت‌های این حرفه می‌توانیم از آرمان خودرو یاد کنیم. تخصص آرمان خودرو در امر فروش اقساطی خودرو با تحویل فوری و یک ساعته است. در واقع این تیم تلاش می‌کند شرایط فعلی خرید خودرو برای عموم مردم به آسان‌ترین شکل ممکن تحقق یابد. اما با این حال توجه به نکات مهم در خصوص خرید خودرو به شکل اقساطی الزامی است.

با خرید لیزینگی درواقع گران‌ترین خودروی صفر مدنظرتان را می‌خرید

بهتر است همان اول این موضوع را مورد تحلیل قرار دهید و با دقت حساب کتاب‌ کنید تا قبل از دچار شدن در منجلاب لیزینگ‌ بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

قراردادها با بیشترین منفعت برای فروشنده بسته می‌شود!

توجه داشته باشید که در عقد قراردادهای خرید و فروش اقساطی خودرو تمامی مفاد قرارداد با بیشترین منفعت برای فروشنده اعمال می‌شود و در حقیقت مشتری هیچ نفعی نخواهد داشت. پس توجه کنید که قراردادی را  که تنظیم می‌کنید در محاکم قضایی نیز کمک چندانی به شما نمی‌کند.

خرید وکالتی

تا جای ممکن در قراردادهای خرید خودرو از دریافت وکالت بلاعزلی که فروشنده را از تضمین انتقال اسناد مالکیت معاف می‌کند، بپرهیزید.

توجه داشته باشید اگر قصد خرید خودرو از شرکتی یا فردی به صورت اقساطی دارید، بندی به قرارداد اضافه و ذکر کنید که انتقال سند پس از پایان اقساط در هر شرایطی انجام شود و شرکت طرف قرارداد متضمن به انجام این انتقال باشد.

 همچنین نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در معامله‌های افراد حقیقی وکالت بلاعزل از یک فرد اخذ می‌شود. طبق قانون تجارت، این وکالت فقط در زمان حیات فرد دارای اعتبار است. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید سعی کنید قراردادی منعقد کنید که با عنوان و شرایط اجاره به شرط تملیک خودرو تنظیم شده باشد. بدین صورت طبق قانون تجارت در این زمینه برخورد می‌شود. به طور کلی سعی کنید تا جای ممکن خرید اقساطی مشروط با افراد و شرکت‌های ناشناخته را امتحان نکنید و به این شکل خودرویی را خریداری نکنید.

 فروش اقساطی خودرو و بررسی آن از ابعاد گوناگون

از محضرخانه برای تنظیم قرار دادهای محکم بهره ببرید.

اگر تمامی قراردادها و معاملات و پرداخت‌ها به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد، در صورت بروز مشکل هریک از طرفین می‌توانند با استناد به مدارکی که در این دفاتر ثبت کردند و دفترخانه به آن‌ها تحویل داده ‌است می‌توانند ادعای خود را ثبت کنند.

اگر امکان ثبت اسناد در دفترخانه برای شما وجود نداشت حداقل دست نویس‌های معمولی از قرارداد خود با فروشنده داشته باشید زیرا این یادداشت‌ها نیز تا حدودی معتبر و قانونی هستند. اما به طور کلی  اگر قرارداد اولیه بین شما و فروشنده در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد، یک مرحله از قراردادهای دست‌نویس عادی جلوتر خواهید بود.

بستن قرارداد با یک شخصیت حقوقی در شرکت خودروساز و شرکت لیزینگی

توجه داشته باشید در قرارداد خرید اقساطی خودرو از شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های لیزینگ و حتی معاملات شخصی، طرف قرارداد شما باید شخصیت حقوقی شرکت خودروساز و شرکت لیزینگی باشد. از امضا قرارداد تنظیم شده با سربرگ شرکت ولی با مسئولیت حقیقی جلوگیری کنید. زیرا بدین صورت شرکت مورد نظر شما می‌تواند به راحتی منکر تمام توافقات شما با خودش شود.

اگر قصد دارید با شخص حقیقی معامله کنید، باید توجه داشته باشید که خودرو توسط مالک مورد خرید یا فروش قرار بگیرد و با اشخاصی که ادعای نماینده مالک بودن را دارند معامله نکنید زیرا این افراد می‌تواند در آینده برای شما مشکل ساز شوند.

درج شماره و تاریخ برای اسناد مالی و حقوقی

در اغلب معاملات اقساطی یکی از مواردی که از قلم می‌افتد ثبت و ضبط و دریافت رسید برای اسنادی که بین دو طرف منتقل می‌شود، است. اگر به فروشنده  چک می‌دهید حتما تاریخ و سریال چک را ذکر کنید و از او هم رسید بگیرید. در ضمن به خاطر داشته باشید که قرارداد تنظیم شده هم باید دارای تاریخ و شماره باشد. تمامی موارد ذکر شده را  در یک رسید به فروشنده تحویل دهید و شما نیز یک رسید از او بگیرید.

تعیین مهلت فسخ قرارداد

چنانچه خریدار یا فروشنده هستید دو الی سه روز را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. تا اگر از خرید خود پشیمان شدید و یا دچار هر مشکلی شدید بتوانید پول یا خودرو خود را با کمترین میزان ضرر پس بگیرید.

بررسی دقیق شرایط تبلیغاتی لیزینگ‌ها و شرکت‌های خودروساز

شرکت‌های لیزینگی و شرکت‌های خودروساز در صدد آن هستند که در تبلیغات شرایط فروش را به گونه‌ای مطرح ‌کنند که مشتری مشتاق خرید شود. پس لازم است آگاهانه و با کسب اطلاعات کافی اقدام به خرید خودرو از این شرکت‌ها کنید و فریب تبلیغات را نخورید.

توجه به جریمه‌های مالی قراردادها

معمولا در قراردادهای مالی در خرید اقساطی خودرو میزان جریمه‌های دیرکرد ذکر می‌شود. مثلا به ازای یک روز تاخیر در پرداخت اقساط ماهانه مشتری 30 درصد جریمه خواهد شد. هزینه‌های دیگری نیز برای اعطای تسهیلات یا مالیات و سایر موارد در فرم قرارداد ذکر می‌شود و نیاز است به طور کامل و با دقت آن‌ها را مطالعه کنید.

سایر نکاتی که در مورد شرکت‌های لیزینگی باید بدانید

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که همه این لیزینگ‌ها در تهران متمرکز هستند. ممکن است آن‌ها شعبات دیگری در سایر شهرها داشته باشند. اما به احتمال زیاد، هنگام فروش اقساطی خودرو توسط آن‌ها باید برای تحویل خودرو به تهران مراجعه کنید یا هزینه انتقال از تهران به شهر مورد نظر را بپردازید.

برخی از آن‌ها لیزینگ‌ها به واحدهای تولیدی مانند رایان سایپا و ایرانیان وابسته هستند. در واقع این واحدهای تولیدی به دو خودروساز سایپا و ایران خودرو مربوط است. در ابتدای متن ذکر کردیم که برخی از لیزینگ‌ها نیز بانکی هستند مثل لیزینگ ملت، پارسیان و پاسارگاد. گروه سوم نیز لیزینگ‌های مستقل هستند. لازم است بدانید که لیزینگ‌های بانکی دسترسی بهتری به منابع مالی دارند، فعال‌تر هستند و معمولا طرح‌های متنوع‌تری را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند.

با این تفاسیر یک سوال اساسی مطرح می‌شود و آن این است که وام خودرو را از بانک بگیریم یا از لیزینگ‌ها؟

همانطور که می‌دانید بیمه بدنه ذکر شده در متن قرارداد فروش اقساطی خودرو هزینه‌های بیشتری برای شما در خرید لیزینگی خودرو در پی دارد. یکسری مولفه‌ها هم در گرفتن تسهیلات از لیزینگ‌ها وجود دارد که در نهایت قیمت خودرو را نسبت به نرخ‌های سود وام بانکی بالاتر می‌برد.

طبق قانون به لیزینگ‌ها این اجازه داده شده است تا 3 درصد علاوه بر سود تسهیلات مصوب بانک مرکزی، سود بالاتری از مشتریان خود دریافت کنند.

بنابراین با توجه به این که سود مصوب تسهیلات بانکی چیزی حدود 18 درصد است، نرخ سود تسهیلات لیزینگ‌ها به  21 درصد خواهد رسید.

 فروش اقساطی خودرو و بررسی آن از ابعاد گوناگون

مزایای فروش اقساطی خودرو

فروش اقساطی خودرو برای مشتریان مزایایی هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان این موارد را نام برد.

  • مشتریان هزینه‌ها را به شکل اقساطی می‌پردازند. پس برای بسیاری از افراد ناتوان که در پرداخت کل هزینه به صورت یکجا مشکل دارند، روش خوبی محسوب می‌شود.
  • خودرو در زمان بسیار کوتاهی به مشتری تحویل داده می‌شود. معمولاً یک هفته تا ده روز زمان لازم است.
  • میزان بروکراسی یا رفت و آمد‌های اداری در این روش به کمترین حد ممکن می‌رسد و نیازی به انجام مراحل مختلف نیست.
  • امکان تغییر بندهای قرارداد طبق شرایط خریدار مقدور است.
  • در روش فروش اقساطی خودرو تنوع خدمات بیشتر است.

افرادی که می‌توانند کل مبلغ خودرو را یکجا بپردازند و با مشکلی مواجه نیستند بهتر است از خدمات خرید نقدی خودرو بهره‌مند شوند. در این روش نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافی بابت دریافت سود از مشتری نیست و سند در همان لحظه خرید و پس از پرداخت پول به نام خریدار ثبت خواهد شد. بنابراین خرید نقدی انتخاب بهتری برای کسانی که از نقدینگی کافی برخوردار هستند، است و ما به شدت توصیه می‌کنیم که از فروش اقساطی خودرو تا جای ممکن اجتناب کنید. چون این روش معایب و دردسرهای زیادی را برای شما در پی دارد.

 

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0