عرضه فیات 500 و فیات تیپو در بورس کالا

عرضه فیات 500 و فیات تیپو در بورس کالا
سهند جعفری زاد
1 سال پیش
1,176 بازدید
0 0
فیات با دو مدل تیپو و 500 نخستین خودروساز اروپایی در دور جدید واردات خودرو به ایران خواهد آمد.

به گزارش بازارخودرو به نقل از دیجیاتو، سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه اخیر خود ضمن اشاره بر سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا و احتمال تغییر یا عدم تغییر این روند، از واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا پیش از پایان سال جاری خبر داد. به گفته این مقام مسئول، فیات نخستین برند اروپایی برای واردات خودرو است که در آینده نزدیک وارد کشور می‌شود. گفتنی است برخی منابع، از مدیران خودرو به‌عنوان عرضه‌کننده خودروهای فیات در ایران نام می‌برند؛ شرکتی که در طول حدود بیست سال فعالیت، تنها روی عرضه خودروهای چینی از برند چری متمرکز بوده است. اما آن‌طور که از شواهد امر پیداست، پارسیان موتور که پیش از این در زمینه واردات مدل‌های تجاری فیات فعال بوده، حالا تصمیم گرفته است تا دو مدل سواری (فیات 500 و فیات تیپو) از این خودروساز را نیز عرضه نماید.

فیات یکی از برندهای محبوب ایتالیایی است که هم‌اکنون عضوی از هلدینگ چند‌ملیتی استلانتیس (فیات کرایسلر، پژو و سیتروئن) محسوب می‌شود. با توجه به اولویت دولت مبنی بر ورود خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت و همین‌طور با توجه به ضوابط مندرج در آیین‌نامه واردات خودرو، احتمال می‌رود دو مدل فیات ۵۰۰ و فیات تیپو توسط واردکنندگان در اختیار خریداران ایرانی قرار گیرد.

فیات ۵۰۰ در نسخه پایه دارای موتور ۰.۹ لیتری توربوشارژ است که قدرت آن به ۱۰۵ اسب بخار می‌رسد. این خودرو از گیربکس دستی استفاده می‌کند و قیمتی حدود ۲۰ هزار دلار دارد. از طرف دیگر، تیپو به پیشرانه ۱ لیتری توربوشارژ مجهز بوده و قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار است. تیپو ارزان‌تر از فیات ۵۰۰ است و با قیمت ۱۶ هزار دلار معامله می‌شود.

اگرچه فیات نخستین برند اروپایی برای واردات خودرو است، ولی به گفته سخنگوی وزارت صمت، محموله‌های بیشتری از سوی اروپا، ژاپن و کره جنوبی در آینده نزدیک وارد بازار ایران می‌شوند.

درحال‌حاضر تنها یک محوله متشکل از ۲۲ خودروی کیا توسط کوشا موتور وارد کشور شده، درحالی‌که بودجه ۱ میلیارد یورویی برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است.


وزارت صمت وعده داده است که تا پایان سال جاری، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده و در بورس کالا به مزایده گذاشته شوند. البته مکانیزم و صلاحیت عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا درحال بررسی است و درصورت لزوم، تغییراتی در این زمینه و اصلاحاتی در بندهای آیین‌نامه اعمال خواهد شد

منبع: دیجیاتو
ارسال توییت
0