آشنایی با دانگ فنگ گلوری 580؛ چینی‌ها همیشه بد نیستند!

آشنایی با دانگ فنگ گلوری 580؛ چینی‌ها همیشه بد نیستند!
علی ناصری
3 سال پیش
867 بازدید
0 0
دانگ فنگ گلوری 580 جدیدترین دستاورد خودروسازان چینی در بازار خودرو ایران محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم این خودرو را از جنبه های مختلف بررسی و نقد کنیم.
به گزارش بازارخودرو، حضور خودروهای خوش رنگ و گمنام چینی در بازار خودرو ایران به قدری زیاد شده است، که با وجود ورود محصولات جدید و باکیفیت، کم‌تر کسی به آن توجه می کند. دانگ فنگ گلوری 580 دستاور جدید چینی ها برای بازار ایران است، خودرویی که به تازگی در جاده های تهران رویت شده است.

چینی ها همیشه بد نیستند!

گرچه ایرانی ها نسبت به کیفیت اکثر خودروهای چینی ناراضی هستند، اما نمی شود تر و خشک را با هم سوزاند و کیفیت آن ها در یک اندازه تلقی کنیم. حضور چینی ها در جاده های ایران سبب شده است تا مصرف کنندگان برای انتخاب محصول موردنظرشان گزینه های متعددی داشته باشند و راحت تر تصمیم بگیرند. گرچه به جز چند شرکت صاحب نام ایرانی، خدمات پس از فروش شرکت های دیگر وارد کننده خودروهای چینی چندان قابل قبول نبوده است. آنچه که رانندگان ایرانی را آزار می دهد و به دغدغه اصلی آن ها تبدیل شده است، دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی این قبیل خودروهاست که چندان آسان نیست و برای رفع تعدادی از این خدمات باید از هفت خوان رستم گذشت.

روند ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران پس از اعمال تحریم‌ها سخت‌تر نیز شده است. برای مثال لیفان X70 تنها خودروی جدیدی بود که طی چندماه اخیر معرفی شد و در آستانه ورود به بازار قرار گرفت. شرکت بزرگ و صاحب نام چینی نیز به دلایل شرایط سخت تحریم ها حاضر به همکاری با کشورمان نیستند و تنها محصولاتی از برندهای کمتر شناخته شده نصیب مشتریان ایرانی می‌شود.


دانگ فنگ گلوری 580 را بیشتر بشناسیم

در چنین شرایطی، شرکتی نامشخص تصمیم گرفته تا DFSK گلوری 580 را به بازار ایران عرضه کند. DFSK یا دانگ فنگ سوکون موتور، شرکتی است که براساس جوینت ونچر مابین دانگ فنگ و Chongqing Sokon شکل گرفته و فعالیت خود را از سال 2003 میلادی آغاز کرده است. این برند زیرشاخه صادراتی دانگ فنگ محسوب می‌شود و در تلاش است تا محصولات خود را وارد بازار اروپا کند. DFSK علاوه بر چین در اندونزی نیز خط تولید راه اندازی کرده است.



اما به خودرو مورد بحث یعنی دانگ فنگ گلوری 580 بپردازیم. این خودرو اصلی‌ترین محصول شرکت DFSK‌ است و برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد. تاکنون نیز دو فیس لیفت بر روی این خودرو اعمال شده و نسخه جدیدی از آن با نام دانگ فنگ گلوری 580 پرو معرفی شده که مشخص نیست به کشور ما عرضه شود یا خیر.

دو نکته جالب در خصوص DFSK گلوری 580 یا دانگ فنگ گلوری 580 وجود دارد، اول آن‌که این خودرو اجازه تردد در انگلستان را دارد و هم‌اکنون نسخه‌های کم کارکرد این خودرو با قیمت تقریبی 17 هزار پوند قابل خریداری هستند. نکته دوم به چیدمان این خودرو مربوط می‌شود، دانگ فنگ گلوری 580 یک کراس‌اوور هفت نفره است و با توجه به کمبود خودروهای این سگمنت در بازار ایران، می‌تواند مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

مشخصات فنی دانگ فنگ گلوری 580 

استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس CVT، مشخصه بارز کراس‌اوورهای چینی جدید است و دانگ فنگ گلوری 580 نیز از چنین رویه‌ای پیروی می‌کند. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات فنی دانگ فنگ گلوری 580 را مشاهده کنید:


 

امکانات رفاهی و ایمنی دانگ فنگ گلوری 580

مجهز بودن به طیف وسیعی از امکانات رفاهی و ایمنی، برگ برنده خودروهای چینی در رقابت با سایر محصولات بوده و همواره از این نقطه قوت برای موفقیت در بازار کشورهای در حال توسعه استفاده کرده‌اند. دانگ فنگ گلوری 580 نیز خودرویی مجهز است و در حد و اندازه سایر محصولات چینی ظاهر می‌شود.

از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به مواردی همچون شش کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دستی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سانروف، کروز کنترل، دوربین عقب و سنسور پارک عقب اشاره کرد. البته این خودرو در تیپ‌های گوناگونی وارد بازار شده و مشخص نیست کدام نسخه‌ از آن به بازار کشورمان عرضه خواهد شد. برای مثال نمونه‌های عرضه شده از دانگ فنگ گلوری 580 به پاکستان تنها مجهز به دو ایربگ هستند.
 

نتیجه گیری و قیمت احتمالی در بازار

دانگ فنگ گلوری 580 در حال حاضر با پایه سه میلیون و 250 هزار روپیه پاکستان در کشور همسایه عرضه می‌شود و نسخه‌های کم کارکرد آن نیز با قیمت پایه 17 هزار پوند در انگلستان قابل خریداری هستند. البته باید توجه داشت که نسخه عرضه شده به بازار انگلستان و پاکستان قطعا متفاوت است و نمونه موجود در بازار انگلستان از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالاتری قرار دارد.

همانند سایر تجربیات ایرانیان با خودروهای چینی، احتمالا نسخه میان رده دانگ فنگ گلوری 580 به بازار ایران عرضه خواهد شد و قیمتی بیش از 600 میلیون تومان برای این خودرو تعیین خواهد شد.

دانگ فنگ گلوری 580 با کدام خودروها رقابت می کند؟

شاید تنها رقیب عمده DFSK گلوری 580 در ایران می‌توانست بیسو T5 باشد، خودرویی هفت سرنشینه با مشخصات فنی نزدیک به رقیب خود از شرکت دانگ فنگ که هیچ‌گاه به بازار ایران عرضه نشد. سایر رقبای حال حاضر دانگ فنگ گلوری 580 را می‌توان خودروهایی همچون ام وی ام X55، چری تیگو 5، جک S5 و لیفان X70‌ دانست که البته هیچ‌کدام از این خودروها هفت سرنشینه نیستند.

بیشتر بخوانید:

 
منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0