به گزارش بازارخودرو به نقل از همشهری آنلاین، انتظار میرود واردات خودروهای خارجی از شهریورماه آغاز شود که میتواند بازار خودرو را در روزهای آینده متاثر کند. به دنبال رشد پرشتاب قیمت خودرو از سال۱۳۹۷ تا اواخر سال قبل، دولت برنامههای مختلفی را برای ایجاد تعادل در بازار خودرو آغاز کرد.
وزارت صنعت از یک طرف تلاش کرد تا میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهد و از طرف دیگر مکانیسم عرضه و تقاضا را از طریق سامانه یکپارچه اصلاح کند. به موازات این رویداد، وزارت صنعت طرحی را تدوین کرد که براساس آن واردات خودرو با تعرفه پایین امکانپذیر میشود.
چند ماه پیش آییننامه این طرح تدوین و به هیأت دولت ارسال شد تا پس از تأیید از سوی هیأت دولت امکان واردات فراهم شود؛ حالا آن طور که مقامهای مسئول خبر دادهاند این طرح در هیأت دولت تصویب شده که بهمعنای صدور مجوز نهایی برای واردات خودرو است و میتوان انتظار داشت طبق وعده قبلی مسئولان وزارت صنعت، واردات خودرو ازجمله خودروهای اقتصادی ارزانقیمت از شهریور ماه آغاز شود.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت پیش از این گفته بود: براساس برنامهریزی انجام شده، تا شهریور۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود؛ با این حال اجرایی شدن آن منوط به تصویب آییننامه واردات خودرو در هیأت دولت است.
تصویب آییننامه واردات خودرو
آن طورکه معاون امور مجلس رئیسجمهور دیروز خبر داد هیأت دولت پنجشنبه شب پیشنهاد وزارت صنعت درباره واردات خودرو را تصویب و نهایی کرده است.
سیدمحمد حسینی با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن افزود: دولت آییننامهای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همهجانبهنگری صورت گیرد و بهطور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.
او تأکیدکرد: جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صنعت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد. او اما اشارهای به متن و جزئیات آییننامهای که در دولت تصویب شده نکرد و هنوز مشخص نیست واردات خودرو قرار است با چه مکانیسمی انجام شود.
جزئیات احتمالی آییننامه
اگرچه هنوز متن نهایی آییننامه واردات خودرو بهصورت رسمی منتشر نشده است، اما ۲ هفته پیش این آییننامه برای بررسیهای بیشتر به مجلس ارسال شد و اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس در چند هفته گذشته درباره متن آن نشان میدهد که احتمالا قرار است واردات خودرو در ۲ سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری انجام شود و تمرکز اصلی آن بر واردات خودروهای ارزانقیمت است تا از این طریق بخش زیادی از نیاز سالانه بازار خودرو پوشش داده شود. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده بهصورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گرانتر تعرفه بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.
جلال رشیدیکوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس پیش از این در اینباره گفته بود: دسته اول این خودروها، خودروی اقتصادی است که حقوق ورودی این خودروها جمعا ۱۰درصد، شامل ۴درصد حقوق گمرکی و ۶درصد سود بازرگانی است.
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در اینباره گفته بود: نرخ تعرفه در آییننامه مذکور، طبق آییننامههای قبلی همچنان پلکانی است، اما برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار و حدود ۶ تا ۸هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ الی ۲۰درصد است.
این سخنان احتمالا به معنای آن است که قیمت خودروهای وارداتی رقمی در حدود ۳۰۰میلیون تومان خواهد بود. حتی چنانچه طبق این طرح خودروهای ۶تا ۸هزار دلار وارد کشور شود میتوان انتظار داشت خودروهای خارجی با رنج قیمت ۲۰۰ تا ۲۷۰میلیون تومان نیز به بازار عرضه شود.
نرخ تعرفه واردات خودروها یکی از مهمترین موضوعات این آییننامه است چرا که اثر زیادی بر قیمت نهایی دارد. به زعم کارشناسان چنانچه نرخ تعرفه پایین درنظر گرفته شود میتواند نیاز اقشار کمدرآمد را آن طور که مدنظر دولت است، تامین کند. معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت بارها اعلام کرده که هدف از تدوین این آییننامه واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کمدرآمد جامعه است.
این موضوعی است که نمایندگان مجلس هم بر آن تأکید داشتهاند. به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از اهداف این آییننامه، واردات خودروهایی است که نیاز تمام اقشار درآمدی را پوشش دهند.
گمانهزنیها از سایر مفاد این آییننامه ۱۰بندی همچنین حاکی از آن است که احتمالا طبق نظر دولت، واردات خودروهای بالای ۲۰هزار دلار ممنوع شده و در عین حال خودروسازان داخلی مکلفاند خودروهای اقتصادی وارداتی را بعد از مدتی در کشور تولید کنند. انتظار میرود با آغاز واردات، بازار خودرو ظرف روزهای آینده تحت تأثیر این تصمیم مهم دولت قرار بگیرد