به گزاش بازارخودرو و به نقل از اقتصادنیوز، تارا که از پلتفرم پژو 301 حساب میبرد، قرار بود به عنوان دومین محصول مشترک پژو و ایران خودرو حاصل از توافق نامه برجام تولید شود اما با خروج آمریکا و لغو برجام، پژو نیز ایران را ترک کرد و پژو ۳۰۱ هم به تولید انبوه نرسید.
اما مدیران ارشد ایران خودرو مصمم بودند تا آن را داخلی سازی کنند و در شرایط سخت تحریم ها به عنوان پرچم دار راهی جاده ها کنند.
این محصول نوبرانه ایران خودرو اولین حضور مستقل خود را در صورت های مالی این خودروساز که به صورت سه ماه ( فصلی ) منتشر می شود، در گزارش سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تجربه می کند. پیش تر تنها خبر از تولید این محصول در آمار تولید ماهانه ایران خودرو منتشر می شد اما فروش محدودی داشت.
هر چند قرار بود این محصول طی امسال به تولید انبوه برسد اما به نظر می رسد همچنان با تولید انبوه فاصله دارد. آبیهای جاده مخصوص پیش بینی کردهاند از این محصول جدید خود طی سال جاری ۲۰ هزار دستگاه به بازار عرضه کنند.
عرضه ۲۰ هزار دستگاهی تارا با توجه به برنامه فروش حدود ۴۹۹ هزار دستگاهی ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز حساب ویژه ای برای کسب درآمد از ناحیه فروش این خودرو باز نکرده و تنها ۴ درصد از فروش سال جاری خود را به عرضه این محصول جدید اختصاص داده است.
در حالی که تارا حضور محدودی در امسال تجربه میکند با این حال ایران خودرویی ها ظاهراً به گونهای برنامه ریزی کردهاند تا در تولید این محصول زیان نکنند.
صورتهای مالی ایران خودرو نشان می دهد طی فصل بهار سال جاری ۲ دستگاه تارا به بازار عرضه شده است.
هر دستگاه تارا با قیمت ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاکتور شده است. در حالی که آبی های جاده مخصوص برای تولید هر تارا ۱۵۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هزینه کردند. بنابراین به ازا فروش هر دستگاه تارا سود ۹۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی به حساب این خودروساز واریز شده است.
وضعیت مالی شاهین چگونه است؟
شاهین اولین محصول تمام ایرانی خودروسازی سایپا روی پلتفرم اختصاصی ( پلتفرم SP100 ) این شرکت است که پیش تر با نام رهام شناخته می شد.
قرار است نارنجی های جاده مخصوص اولین محصول کراس اوور خودروسازی کشور با نام آریا را نیز روی همین پلتفرم تولید کنند.
اما از آنجایی که سایپایی ها زودتر از ایران خودرو دست به کار شدند تا محصول نوبرانه خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین صورت های مالی این خودروساز نشان می دهد تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع ۳ هزار و ۸۷۰ دستگاه از این خودرو تولید و ۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است.
اما نارنجی های جاده مخصوص شاهین را با زیان تولید می کنند.
در حال حاضر هر دستگاه شاهین با قیمت ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشتریان فاکتور می شود. اما تولید هر دستگاه شاهین حول و حوش ۲۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرج روی دست سایپا می گذارد. بنابراین هر حال حاضر نارنجی های جاده مخصوص هر دستگاه شاهین را به زیان در حدود ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می کنند.
با اینکه تولید شاهین برای این خودروساز زیان تولید می کند اما پیش بینی های مدیران ارشد سایپا نشان می دهد طی سال جاری در مجموع حدود ۶۵ هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهد شد.
با توجه به برآورد فروش ۳۴۱ هزار و ۳۴۰ دستگاهی که مدیران سایپا برای سال جاری داشتند. چنانچه این تعداد شاهین تولید شود و براورد صورت گرفته عملیاتی شود سهم شاهین از سبد فروش این خودروساز حدود ۱۹ درصد خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
نوسان قیمت خودروهای داخلی و خارجی (10 مرداد)
اعلام برندگان پیش فروش طرح عید غدیر ایران خودرو+ ظرفیت