به گزارش بازارخودرو یک هفته پیش یعنی چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ شهریورماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
باز یادآور می شویم که در ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند بهازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با بر چسب انرژی ب (B) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سهستاره و بالاتر بر اساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
بر اساس تبصره یک واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.
این طرح اگرچه به شورای نگهبان ارسال شده و برخی نیز درخصوص مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در روزهای اخیر اظهارنظر کردهاند، اما همین گمانهزنیها و شایعات نیز بر بازار تاثیرگذار شده و نخستین اثر خود را با راکد شدن هرچه بیشتر بازار نشان داده است.
اکنون خریداری در بازار وجود ندارد و اگر هم کسی فروشنده باشد، مجبور است خودروی خود را کمتر از آن قیمتهایی که در سایتها درج میشود به فروش برساند. اکنون بیشتر خریداران دست نگهداشته اند تا نتیجه کار و مشخص شدن وضعیت واردات خودروها را شاهد باشند و اینکه بالاخره شاهد حضور خودروهای مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در سطح جادهها و خیابانها خواهیم بود یا خیر؟
ولی تاثیر همین مباحث افت دستکم ده ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی و داخلی بوده. بهطور مثال بی ام و ۷۳۰ کارکرده که پیش از این حدود ۶ میلیارد تومان قیمت داشت، این روزها با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان زیر این قیمت قابل خریداری است.
امروز در فضای مجازی و سایتهای خودرویی هر دستگاه سانتافه (شاسی بلند هیوندایی کرهجنوبی) مدل ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر حدود ۲ میلیارد تومان و همین مدل با کارکرد بیش از ۵۰ هزار کیلومتر یک میلیارد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. هر چند فروشندگان واقعی با صد تا دویست میلیون پایینتر از این قیمت ها هم راضی به فروش هستند.
همچنین هر دستگاه تیگوان (شاسی بلند شرکت فولکسواگن آلمان) با مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر از ۲ میلیارد و ۸۰۰ تا ۳ میلیارد تومان، با کارکرد ۳۰ هزار کیلومتر، ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر ۲.۲ میلیارد تومان قیمت خورده است.
رنو تالیسمان پرطرفدار فرانسوی نیز از ۱ میلیارد و هشتصد میلیون تا ۲ میلیارد تومان در مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر و یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مدل ۲۰۱۷ با کارکرد ۳۰ هزار کیلومتر از سوی فروشندگان قیمتگذاری شده است.
با این حال، «اسد کرمی» نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران در این زمینه گفت: باوجود مطرح شدن موضوع واردات خودرو در هفتههای گذشته، تاکنون بازار آنچنان که باید دستخوش تغییر قیمت نشده است.
وی گفت: به نظر میرسد با توجه به صحبتهای ضد و نقیضی که از گوشه و کنار از سوی مسوولان شنیده میشود، در مجموع «بازار در حالت انتظار به سر میبرد» که در نهایت چه اتفاق خواهد افتاد؟
کرمی معتقد است: آزادسازی واردات آنطور که از سوی مجلس تبیین شده، شاید در درازمدت بیشتر بر قیمتها تاثیرگذار شود.
برخی دیگر از کارشناسان بازار نیز میگویند: با شرایطی که در طرح ساماندهی صنعت خودرو و بهویژه واردات خودرو در قبال صادرات خودرو، قطعه و نیرومحرکه اعلام شده، کمتر شخص حقیقی یا حقوقی قادر به واردات خودروی خارجی است و حتی آماری که از صادرات خودروهای داخلی به کشورهای همسایه و دیگر کشورها در سامانه کدال موجود است (حدود ۵۰۰ خودرو در پنج ماهه امسال) بسیار اندک است.
آنان تصریح کردند: حتی افرادی که ارز در خارج از کشور دارند، باید خاک این کار را خورده باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند، این در حالی است که تعداد چنین افرادی نیز انگشتشمار است.
به گفته یکی از فعالان بازار، در گذشته حتی میتوانستیم از کشورهای اطراف و بهویژه از دبی به صورت نقدی خرید کنیم و خودرو بیاوریم، اما امروز حتی شرایط از سوی فروشندگان خارجی نیز دشوار شده و حتما باید پول از حساب شخصی خریدار به حساب فروشندگان برود، در حالی که در گذشته اینطور نبود.
در دسته مونتاژیها نیز هر دستگاه جک اس۳ کرمانموتور کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۰۰ میلیون تومان، هایما اس۷ ایرانخودرو در مدل های مختلف از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان.
اما قربانیان خبر واردات خودرو را کراس اوور های تازه وارد بازار می توان دانست. فیدلیتی و دیگنیتی که با قیمت های نجومی یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ در بازار عرضه می شدند کاهش قیمت ۲۰۰ میلیونی را تجربه کرده اند. امروز فیدلیتی در مدل ۵ و ۷ نفره از ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان و دیگنیتی از یک میلیارد تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار یافت می شود.
پرچمدار جدید کرمان خودرو یعنی کی ام سی K7 نیز طی روزهای گذشته حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و کاهش قیمت ۲۵۰ میلیونی را تجربه کرده است.
مدلهای صفر کیلومتر این خودرو که به قیمتی بالای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون رسیده بود امروز با قیمت کمتر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون در بازار عرضه می شود.
برای مشاهده قیمت خودروهای داخلی و خارجی به بخش قیمت روز خودرو مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: