رونمایی رسمی از ایران خودرو تارا؛ جزئیات نسخه اتوماتیک اعلام شد

رونمایی رسمی از ایران خودرو تارا؛ جزئیات نسخه اتوماتیک اعلام شد
علی ناصری
3 سال پیش
1,301 بازدید
0 0
ایران خودرو در رونمایی رسمی از خودرو جدید تارا ویژگی های نسخه اتوماتیک آن را اعلام کرد.
به گزارش بازارخودرو، پس از بازدید وزیر صمت از مجموعه ایران خودرو و افتتاح خط تولید «تارا»، این خودروساز اینفوگرافی را در مورد تارا اتوماتیک منتشر کرد.

با اینکه هنوز تصاویر رسمی از ایران خودرو تارا اتوماتیک وجود ندارد و حتی تصاویر رسمی از کابین این سدان جدید منتشر نشده است، اما می بینیم که این خودروساز سعی دارد تا با معرفی هرچه بیشتر نمونه اتوماتیک تارا و یا همان پروژه K132، توانمندی و ارتقا در تولید را به نمایش بگذارد. البته در کنار این تلاش ها، رویدادهای رخ داده در مراسم معرفی تارا به وزیر صمت تا حدی جو رسانه ای را از نگاه فنی به این خودرو دور کرده و برخی رخدادهای حاشیه ای را به تیتر اخبار تبدیل کرده است.

در مراسم ایران خودرو، اعلام شد که تارا در نمونه دنده ای و اتوماتیک با پیشرانه TU5 پلاس به بازار می آید و بعدها خانواده پیشرانه EF7 بر روی آن نصب خواهد شد. پیش از این گفته می شد که پروژه K132 با موتور EC5 به تولید انبوه خواهد رسید و بردن نام TU5 پلاس در مراسم امروز، سوال هایی را در فضای مجازی برای مخاطبان ایجاد کرد.

در پاسخ به این سوال ها باید گفت که TU5 پلاس همان EC5 به حساب می آید و بسیاری از ویژگی های EC5 گروه PSA در آن دیده می شود. اما باید بدانیم که TU5 پلاس پیشرانه ای جدید نیست و چند سال قبل در پی ارتقا فنی پیشرانه TU5 توسط مهندسان ایران خودرو، تولید شده است. البته که در آن سال ها این موتور به تولید انبوه نرسید و حال امروز می بینیم که این پیشرانه مشابه به EC5، وارد مدار تولید شده است. TU5 پلاس مانند EC5 به زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز بوده و برخی از اجزای داخلی آن تغییر کرده است. با توجه به مشخصات فنی ایران خودرو تارا که در سایت این خودروساز و همچنین در اینفوگرافی جدید این محصول موجود است، پیشرانه TU5 پلاس قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۲ نیوتن متر تولید می کند و این قدرت توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد.

تارا اتوماتیک در بحث ظاهری رینگ های بزرگتری نسبت به نسخه دنده ای دارد و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی بر روی آن نصب می شود. همچنین سانروف بر روی این نسخه از تارا وجود دارد. ۴ کیسه هوا، استارت دکمه ای، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، سنسور نور و باران، آینه های تاشو برقی، تهویه الکتریکی و اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی با قابلیت اشتراک گذاری صفحه تلفن همراه، سنسور پارک و دوربین عقب، سامانه کنترل پایداری و پیش گیری از هرزگردی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت برفی و اسپرت جعبه دنده، قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده و… از جمله امکانات ایران خودرو تارا اتوماتیک است.

پروژه K132 ایران خودرو که در نهایت با نام تارا به بازار معرفی شده است، بر مبنای پلتفرم PF1 گروه PSA و سازه پژو ۳۰۱ طراحی و ساخته شده است. این اتفاق باعث شده تا تارا و ۳۰۱ شباهت های ظاهری بسیاری را در بخش کابین و نمای بیرونی داشته باشند. اما تغییر الگوی چراغ های جلو و عقب، قالب درها، کاپوت، درِ صندوق عقب، سپرها، غربیلک فرمان و… باعث شده تا در نگاه اول پروژه K132 آنچنان باطن ۳۰۱ را افشا نکند. همچنین مهندسان ایران خودرو سعی کرده اند تا با نصب امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک و صندلی های جلوی برقی (صندلی راننده ۴ حالته برقی و دو حالته دستی، صندلی شاگرد دو حالته برقی و دو حالته دستی) ارزش افزوده بیشتری را نسبت به پژو ۳۰۱ به مشتریان خود ارائه دهند.

هنوز به صورت رسمی قیمتی برای ایران خودرو تارا دنده ای و اتوماتیک اعلام نشده است و تنها در ماه های گذشته پیش فروش این خودرو انجام گردیده است. مدیران ایران خودرو می گویند که تولید انبوه این خودرو از پایان سال جاری آغاز می شود و در ابتدای سال ۱۴۰۰، تارا به دست مشتریان خواهد رسید. با این حال به گفته برخی مدیران این خودروساز، تارا قیمتی بیشتر نسبت به دنا پلاس دارد و به این ترتیب در آینده نزدیک، تارا دنده ای و تارا اتوماتیک به عنوان گران ترین سدان های ملی کلاس C بازار شناخته خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0