به گزارش بازارخودرو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۷ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.
بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ این لایحه، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. اقلام وارداتی عبارت است از:
۱. تعداد ۵۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰۰۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی
۲. ۱۰۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده
۳. تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری
۴. تعداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار
۵. تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نو ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت
در همین رابطه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش که از سرگیری واردات خودروچه تاثیری بر قیمتها در بازار خودرو خواهد گذاشت؛ گفت: به طور قطع اگر واردات خودرو از سرگرفته شود قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش پیدا خواهد کرد اما فکر نکنیم که قیمتها نصف خواهد شد.
دادفر در ادامه افزود: خودرو با ارز ۲۳ هزار تومانی وارد خواهد شد و تعرفه واردات نیز ۸۶ درصدی است و مالیات بر عملکرد نیز اضافه شده است و اگر عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر بگیریم در نتیجه شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: از سرگیری واردات خودرو علاوه بر اینکه منجر به تعدیل شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار می شود منجر به کاهش قیمت خودروهای چینی و خودروهای تولید شده در داخل نیز خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که موانع واردات خودرو چه بودهاست افزود: نکته اصلی این است که همه مسئولین در حال حاضر به اهمیت واردات به عنوان یک بازوی تنظیم گر بازار پی بردهاند اما اینکه چگونه می خواهند آن را اجرا کنند مهم است. در حال حاضر عدهای دشمن قسم خورده واردات بوده و هستند و خواهند بود و تمایل ندارند واردات خودرو صورت گیرد. این افراد در جایگاه های مختلفی حضور دارند، در مجلس هستند، در مجمع هستند و در صنایع خودروسازی نیز حضور دارند.
دادفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از واردات خودرو بیشترین سود را بردند؛ گفت: دلالان بیشترین منفعت را از قفل بودن واردات خودرو بردند چراکه خودروهای خارجی ما با دلار ۶۰ هزار تومان به بازار عرضه می شود و پس از آنها بازار این چنینی برای چینی سازها خیلی بازار مناسبی است چراکه بازار انحصاری و بی رقیب است و سوم صنایع تولیدی داخلی با کمبود عرضه و تقاضای بسیار بالا بازار مهندسی شدهای را در اختیار دارند و اینطور می توانند به خواسته خود که افزایش مستمر قیمت ها است ادامه دهند در حالی که بارها گفته اند که ما مخالف واردات خودرو نیستیم اما عملیات چیز دیگری را نشان می دهند.
مهدی دادفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که خودروهای خارجی موجود در بازار به چه شکل با دلار ۶۰ هزار تومانی قیمت گذاری می شوند؛ گفت: با یک بررسی ساده و تقسیم قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار بر قیمت ارزی آنها در خارج از کشور می توان به این موضوع پی برد. مثلاً در حال حاضر خودروی سانتافه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار تهران قیمت خورده است و اگر قیمت این خودرو را تقسیم بر قیمت ارزی مدل ۲۰۲۲ آن در خارج از کشور کنید متوجه خواهید شد که با دلار چند هزار تومانی خودروی مدل پایین را به مردم می فروشند.
برای اطلاع از آخرین قیمت خودروهای خارجی و داخلی در بازار آزاد به بخش قیمت روز خودرو مراجعه کنید.