یک تحلیلگر اقتصادی انحصار بازار را دلیل گرانی خودرو در ایران میداند و از آن انتقاد کرد.
به گزارش بازارخودرو و به نقل از رکنا، علی سعدوندی درباره رابطه افزایش قیمت کالاها با احتکار گفت: افزایش قیمت ربطی به احتکار ندارد بلکه در ایران بخش عمده ای از گرانیها به علت موقعیتهای انحصاری است.
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه بیان کرد: باید بین انحصار و احتکار تفاوت قائل شد. ممکن است انحصارگر، احتکارگر نیز باشد اما احتکار نمیتواند عامل افزایش قیمت باشد بلکه نشانه نابسامانی است.
وی اظهار کرد: در کشور ما وزارت صمت خود به عنوان متولی حفاظت از انحصار عمل مىکند و سعی دارد انگشت اتهامش را به سوی مردم بگیرد و توجه را از خود به سمت مردم معطوف کند. مسئولان از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند و این باعث شرمندگی است و آنها باید پاسخگو باشند.
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه احتکار خریداران خودرو باعث افزایش قیمت و احتکار نشده است اضافه کرد: مسئله اساسی این است که بازار خودرو تحت کنترل دو انحصارگر بزرگ است و تا وقتی نگاه ریشهای به مسائل نداشته باشیم، اجازه حل آنها را نمیدهیم. اگر احتکار عامل افزایش قیمت بود، افزایش قیمت موقت بود، سوق دادن ذهن افراد به این مسائل تنها انحراف افکار عمومی و نشانگر بیمسئولیتی و ناکارآمدی است.
وی با بیان اینکه کشورهایی که دولت در آنها هوادار انحصار باشد، انگشتشمار هستند، خاطر نشان کرد: به ندرت میتوان کشوری یافت کرد که صنعت خودرو در اختیار خود دولت باشد. دولت به جای رفاه عمومی به رفاه انحصارگر توجه میکند و ۸۰ میلیون نفر در گروگان هستند تا عده کمی در صنعت خودرو سازی در رفاه و آسایش باشند.
سعدوندی در ادامه افزود: دلیل گرانی خودرو انحصار است و اگر رقابت وجود داشت، حتی در صورت احتکار امکان تولید خودروهای بهتری وجود داشت. ما با انحصارگر برخوردی نداریم و فقط آنها را تقویت میکنیم. واردات باید آزاد شود تا صنعت خودرو تحت فشار قرار بگیرد و کیفیت را بالا ببرد.
وی تصریح کرد: ما به جای توسعه صنعتی شاهد اضمحلال صنعتی هستیم و در همه زمینهها (بورس، بیمه، خودرو و…) از انحصارگر حمایت شده است و تا وقتی شرایط به این شکل ادامه یابد، رانت، فساد و… نیز ادامه خواهد داشت.
این تحلیلگر اقتصادی در پایان توضیح داد: شورای رقابت در این سالها عملکرد مثبتی نداشته است. برای مثال در کشورهای دیگر سازنده خودرو دستساز میتواند خودرو خود را پلاک کند و از آن استفاده کند، ولی در کشور ما خودروهای دستساز پلاک نمیشوند و این سیاستهاى مخرب، اقتصاد ما را مملو از انحصار کرده است.
بیشتر بخوانید: