خودروسازان بم منتظر سرنوشت نامعلوم لیفان

خودروسازان بم منتظر سرنوشت نامعلوم لیفان
علی ناصری
3 سال پیش
968 بازدید
0 0
انتشار خبر ورشکستگی کمپانی لیفان چین، بازار خودروسازان بم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش بازارخودرو و به نقل از اسب بخار، انتشار خبر احتمال ورشکستگی گروه خودروسازی «لیفان» چین، پیش از برگزاری دادگاه و اعلام نتیجه قطعی، باعث داغ شدن بازار گمانه زنی ها شده و حواشی زیادی نیز پیرامون آن شکل گرفته است.

به تازگی در رسانه های چینی اعلام شده که هلدینگ «چونگ کینگ لیفان»، به عنوان بزرگ ترین سهام دار کمپانی «لیفان»، در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است. براساس اطلاعات منتشرشده در رسانه های چینی، این هلدینگ توان پرداخت بدهی های انباشته خود در سال های اخیر را ندارد و طبق اطلاعات مالی موجود، این کمپانی ورشکسته است. پرونده شکایت طلبکاران این کمپانی به دادگاه رفته است و باید دید که مقامات قضایی چین چه تصمیمی در خصوص این کمپانی خواهند گرفت.

همچنین از سال ۲۰۱۹ بسیاری از نمایندگان فروش لیفان از شبکه فروش خارج شدند و دلیل این کاهش فروش همین امر ارزیابی می شود. اما با این وجود تعداد زیادی از خودروهای لیفان در بازار چین و سایر کشورها، از جمله ایران، حضور دارند و بحث نگران کننده در مورد ورشکستگی این کمپانی تأمین قطعات و خدمات پس از فروش این نشان خواهد بود.

این خبر نه تنها مسیر آینده این کمپانی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه آینده «خودروسازان بم» را، به عنوان شریک ایرانی این گروه خودروسازی، در هاله ای از ابهام قرار خواهد داد و در پی آن نگرانی هایی نیز از بابت تأمین قطعات و ادامه فرایند همکاری به وجود خواهد آورد.

در صورت اعلام رسمی ورشکستگی این کمپانی باید دید که وضعیت خودروسازان بم چگونه خواهد شد. حدود دو هفته پیش، «لیفان ایکس ۷۰» (x70)، قبل از شروع پیش فروش آن، در دفتر ساختمان مرکزی این خودروساز به معرض دید عموم درآمد. پیش از این شرکت خودروسازان بم بحث تولید لیفان  X70 را در کارخانه استان کرمان خود دنبال می کرد و قصد داشت این کراس اوور چینی را برای رقابت با خودروهایی مانند جک S3، ام وی ام X33S AT Sport و… آماده نماید.

اما در حال حاضر، مشخص نیست که پس از تصمیم دادگاه سرنوشت تولید این خودرو در ایران به چه صورت درخواهد آمد. این که آیا تولید این خودرو تحت نام تجاری دیگری ادامه خواهد یافت یا خیر هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر، قطعی شدن ورشکستگی این خودروساز نه تنها بازار محصولاتش را  تحت تأثیر قرارخواهد داد، بلکه به نظر می رسد در بازار خودروی ایران نیز باعث سقوط احتمالی قیمت خودروهای لیفان شود. در همین حال، وضعیت این شرکت تأثیر مستقیم و بسزایی در بازار خودروهای کارکرده اش خواهد گذاشت.

انتشار این خبر به نوبه خود موجب خواهد شد که دارندگان لیفان برای کاهش میزان خسارت احتمالی در پی افت قیمت اقدام به فروش خودروهای کارکرده خود کنند. در همین حال، احتمال برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا باز هم باعث افت بیش تر قیمت خودروهای لیفان در ایران خواهد شد. ضمن این که، متضرر شدن دارندگان لیفان در ایران نیز دور از ذهن نخواهد بود.

از سوی دیگر، نحوه تأمین قطعات یدکی مورد نیاز این خودرو در بازار، خود تبدیل به مسئله دیگری خواهد شد. امکان دارد به دلیل عدم  توان تأمین، قطعات با افزایش قیمت مواجه شوند. در این صورت، به نظر می رسد در بازار قطعات یدکی لیفان، هم با رکود و هم با گرانی مواجه شویم.

اما پرسش اساسی و مهم سیاست خودروسازان بم در قبال لیفان و آینده این همکاری است. در شرایط کنونی (تحریم، افزایش هزینه های تولید، کاهش شرکای خارجی و…) مشخص نیست که آیا این گروه خودروسازی برای چنین مواقعی برنامه و جایگزینی دارد و می تواند برند دیگری را به سرعت جایگزین کند و یا اقدام به تولید محصول دیگری کند. طبیعتاً بخشی از سرمایه های شرکت به سوی تولید محصول جدید هدایت شده اند و باید دید خودروسازان بم چگونه می خواهد این مسئله را مدیریت کند.

به نظر می رسد شرایط کنونی اقتصاد ایران و قطعی شدن ورشکستگی لیفان اصلی ترین مؤلفه در ماندگاری خودروسازان بم خواهند بود. این که پرستوهای کرمانی آیا باز هم می توانند تولید کنند یا خیر، مسئله ای است که تنها خود آن ها می توانند اعلام کنند و تنها، این شرکت است که می تواند با موضع گیری رسمی خود در قبال این خبر و تأثیر و تأثرش از آن به گمانه زنی ها پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0