خبری که قیمت خودروهای وارداتی را کاهشی کرد!

خبری که قیمت خودروهای وارداتی را کاهشی کرد!
سهند جعفری زاد
1 سال پیش
844 بازدید
0 0
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: خودروهای وارداتی علاوه بر چالش های تامین ارز با مشکلات گمرکی و استاندارد هم دست به گریبان هستند..

به گزارش بازارخودرو، واردات خودرو در دولت سیزدهم بار دیگر در دستورکار قرار گرفت. حضور محصولات برندهای جهانی خودروساز در سال 97 به ناگاه ممنوع شد. این اتفاق که در زمان دولت دوازدهم افتاد تا پایان آن ادامه داشت. اولین دور فروش محصولات وارداتی بعد از بیش از چهار سال ممنوعیت در اسفند 1401 برگزار شد. حال خبر می رسد تحویل خودروهای وارداتی فروخته شده به زودی استارت خواهد خورد.

معاون سازمان توسعه تجارت گفت با تصویب طرح دوفوریتی مجلس برای واردات، شرایط ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار تسهیل شده است. براساس تحلیل مهدی ضیغمی لایحه ارسالی دولت به مجلس در ارتباط با تسهیل واردات خودرو از یک طرف و رای مثبت نمایندگان به آن سبب شده تا مسیر واردات خودرو باز شود.

این خبر می تواند تاثیر خود را روی بازار خودروهای وارداتی گذاشته و نمودار قیمت را در این بازار کاهشی کند. افت قیمت محصولات برندهای جهانی خودروساز می تواند نمودار قیمت محصولات داخلی را نیز نزولی کند. از شهریور 1401 بعد از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو بازار با یک شوک قیمتی روبرو شد اما این شوک به تدریج با عملیاتی نشدن ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار و همچنین افزایش نرخ ارز بی اثر شد. اما اگر واردات خودرو به طور عملی وارد فاز اجرایی شود و بازار شاهد ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز مدل 2023 باشد آنگاه ریزش قیمت ها در بازار وارداتی ها استارت خواهد خورد.

البته خودروهای وارداتی علاوه بر چالش های تامین ارز با مشکلات گمرکی و استاندارد هم دست به گریبان بودند. معاون سازمان توسعه تجارت می گوید با تلاش بانک مرکزی و وزارت صمت مشکل تعیین منشأ ارز خودرو حل شده است؛ وزارت صمت با مدل‌های مختلف منابع ارزی در خارج از کشور پیدا کرد که کار دشواری بود. در ارتباط با چالش های گمرک و استاندارد نیز ضیغمی توضیح داد چانگانی که وارد شد همه استانداردهای لازم را دارد اما برای تسریع در واردات، خودروهای سفارش حوزه خلیج فارس را وارد کردیم که روی کمربند عقب این خودروها ای‌مارک هک نشده بود؛ به همین منظور اداره استاندارد اعلام کرد بابت این موضوع نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد به همین منظور تقریباً یک ماه زمان برد تا این مشکل رفع شود.

آن طور که معاون سازمان توسعه تجارت می گوید نشانه تسهیل شدن واردات خودرو به کشور ورود 350 دستگاه چانگان طی سه روز آینده است.

این روند ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز ادامه دارد خواهد بود و در گام بعدی قرار است 800 دستگاه چانگان دیگر نیز در بازه دو هفته آینده وارد شود.

ضیغمی می گوید مدل النترا هیوندایی نیز به درهای خروج گمرک بسیار نزدیک است. اخبار حکایت از ترخیص قریب الوقع دو محصول برند فیات یعنی فیات تیپو و فیات 500 نیز دارد.

پروسه قیمت گذاری خودروهای وارداتی بر اساس اظهارات معاون سازمان توسعه تجارت در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را حال طی شدن است. بعد از طی شدن این مراحل خودروهای وارداتی به مشتریان تحویل داده می شود.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ابراز امیداوری کرد در ادامه این روند شاهد واردات 100 هزار دستگاه خودروی چانگان خواهیم بود.

منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0