جزئیات و چهارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو

جزئیات و چهارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
875 بازدید
0 0
بالاخره انتظارها به سر رسید و واردات خودرو در مرحله اجرایی قرار گرفت. آیین نامه ای که با اما و اگرهای بسیار همراه بوده و موانع و مخالفت های بسیاری را پشت سر گذاشته است. اینکه خودروهای وارداتی آیا با قیمت های اقتصادی و قابل قبول به مردم عرضه می شوند هم سوالی است که بسیاری پرسیدند و سنگ اندازی هایشان نیز به آن ختم می شد. و اما چهارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو ...

به گزارش بازارخودرو، در آخرین ساعات روز پنجشنبه سوم شهریور و در راستای اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رئیس جمهور در ۹ بند ابلاغ شد. و امروز معاون وزیر صمت از چهارچوب اجرایی این آیین‌نامه پرده برداری کرد.

چهارچوب آیین نامه واردات خودرو

بر اساس این گزارش، امروز معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین چارچوب آیین نامه واردات خودرو خبر داد.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: واردات خودرو در راستای تنظیم بازار بوده که آیین نامه آن توسط هیات محترم دولت تصویب شد. منطقی با بیان اینکه بر مبنای قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد، افزود: اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو حایز شرایطی است که باید احراز شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای شرایط زیر را برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد؛

۱. ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود با شرایط زیر:

• به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی الزامی است.)

• تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که لیست آن به تایید مراجع ذیصلاح می‌رسد.

• تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش

• اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش

بر اساس این گزارش، از دیگر شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو؛

۲. داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری؛

۳. داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه؛

۴. ارائه سطح انتقال فناوری در خودرو‌های اقتصادی برای تولید در کشور؛

۵. اعلام مشخصات فنی خودرو قیمت آن است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است:

با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی، متقاضیان تا ۱۹ شهریورماه سال جاری اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیر کل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و اولویت‌ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می‌گردند.

۶. جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می‌توانند اقدام به واردات خودرو نموده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهاد‌های در این بخش تا ۱۹ شهریورماه سال جاری به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می‌شود. به موازات این امر جهت سرمایه گذاری مراحل لازم در سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران توسط متقاضی طی خواهد گردید.

جهت مناطق آزاد پیشنهاد‌ها برای واردات خودروی برقی و نحوه اجرای زیرساخت‌ها تا ۱۹ شهریورماه سال جاری مدیرکل خودرویی وزارت صمت تحویل داده شود.

این مقام مسئول در پایان تاکید داشته است: شرایط واردات سایر خودرو‌ها در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۱ اعلام می‌گردد.

منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0