دهه 70 زمانیکه پراید وارد ایران شد، اصلا فکرش را نمیکرد که در سال 99 به یک خودروی لاکچری تبدیل شود، یکی از عجایب صنعت خودروسازی سایپا اینکه بدترین و بیکیفیتترین اتومبیلها را با نازلترین قیمت به فروش میرساند، در سال 98 زمزمههای خروج خودروی پراید از چرخه تولید پیش آمد، متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه در بهار 99 حیرتانگیزترین قیمت خودرو را به خود اختصاص داد. مجله بازار خودرو در اینجا به تحلیل جدیدترین قیمت محصولات سایپا میپردازد.
چندی پیش شورای رقایت قیمت جدید خودروها در سه ماهه دوم سال را اعلام کرد. قیمت کارخانه خودروها افزایشی بین ۱۳ تا ۲۵ میلیون تومان داشته است.
با توجه به تغییرات اعمال شده، قیمت جدید محصولات سایپا به شرح زیر است:
خودرو | قیمت قدیم | قیمت جدید |
ساینا | ۶۱٫۲۴۰٫۰۰۰ | ۷۶٫۲۰۰٫۰۰۰ |
کوییک دنده ای | ۷۹٫۴۰۰٫۰۰۰ | ۹۴٫۴۰۰٫۰۰۰ |
تیبا ۲ | ۶۰٫۶۲۰٫۰۰۰ | ۷۷٫۸۰۰٫۰۰۰ |
تیبا ۲ پلاس | ۷۵٫۶۰۰٫۰۰۰ | ۹۰٫۸۰۰٫۰۰۰ |
وانت ۱۵۱ | ۴۸٫۵۴۰٫۰۰۰ | ۶۵٫۴۰۰٫۰۰۰ |
وانت ۱۵۱ آپشنال | ۵۶٫۰۰۰٫۰۰۰ | ۸۱٫۴۰۰٫۰۰۰ |
ساینا پلاس | ۷۸٫۰۰۰٫۰۰۰ | ۹۱٫۲۰۰٫۰۰۰ |
علت تقاضا برای خرید پراید و دیگر محصولات
یکی از مواردی که همیشه در قیمتگذاری خودرو لحاظ میشود قانون عرضه و تقاضا میباشد، حال این سوال مطرح میشود، چنانچه امکان انتخاب بهتری در این رنج قیمت باشد خرید خودروی بیکیفیت صورت میپذیرد؟ مسلما محدودیت در انتخاب، افراد را به خرید گزینه غلط سوق میدهد. سایپا طی سالهای گذشته متاسفانه با بدهیهای بانکی هنگفتی مواجه بوده و از طرفی تحریمهای در کاهش کیفیت محصولات صنعت خودروسازی تاثیر بسزایی داشته و دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند.
علت گرانشدن خودروهای داخلی
قاعدتا تفاوت فاحشی در قیمت خودرو کارخانه نسبت به بازار وجود دارد. قیمت کارخانه مبنا و پایه قیمتی اصلی اتومبیل محسوب میشود، رشد صعودی قیمتهای ارائه شده، بازار را دچار دگرگونی و التهاب کرده است. با توجه به وضعیت موجود در جهان و تاثیر بیماری کرونا در سیستم اقتصادی دنیا، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش غیرمنطقی خودرو بودهایم.
مهمترین علت گرانشدن خودروهای داخلی و محصولات ایران خودرو و سایپا عدم دسترسی به قطعات و محدودیت واردات میباشد. با توجه به کاهش توان خرید و محدودیت پلاک وضعیت معاملات تقریبا نزولی است.
اهمیت افزایش ارز بر بالابردن قیمت خودرو
خودروسازان درصدد داخلی سازی صنعت خودرو هستند و برخی از خودروسازان ادعا می کنند که تا ۹۰ درصد داخلی سازی انجام داده اند. اما از طرف دیگر به بهانه افزایش و نوسان قیمت ارز و افزایش قیمت نهاده های تولید خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند.
با توجه به اینکه تمامی مواد اولیه و مراودات بانکی در خارج از کشور رخ میدهد در سالهای اخیر با وجود تحریمها، تاثیر مستقیم گرانی و فشار بر مصرفکننده اعمال گردید و تغییر قیمت سوخت نیز در افزایش قیمت خودرو بیتاثیر نبود. به طور کلی تورم به صورت عمومی در جامعه حکمفراست.
پیشبینیها حاکی از اینست که قیمت خودرو در سال 99 به سمت بالارفتن سوق مییابد و استراتژی شرکتها برای گران کردن یکپارچه محصولات بر پایه این مثال استوار است: پراید و تیبا هر دو خودروی تولید سایپا میباشد اگر هر دو با هم گران نشوند ترجیح خرید به سمت تیبا انتقال مییابد، اما با بالابردن قیمت هردو توان خرید محدود میشود و خودروی ارزانتر مورد تقاضا قرار میگیرد.
رونقکاری دلالان خودرو
این وضعیت نابسامان فعالیت دلالان را رونق میبخشد و گاها مدیریت بازار در دست افراد سودجو قرار میگیرد. البته نقدینگی بیپشتوانه بانک مرکزی نیز بیتاثیر در روند صعودی قیمتگذاری خودرو نبوده است، این اتفاق تمام بخش های اقتصادی را تحت پوشش قرار میدهد. بسیاری از کارشناسان مقصر تورم روزهای اخیر را بانک مرکزی میدانند، افزایش سه برابری قیمت دلار و تغییرات ناگهانی قیمت بنزین اثرات مخربی به اقتصاد وارد نمود.
مجموعه بازار خودرو در راستای خرید و فروش آنلاین خودرو تمامی اطلاعات روز و موثر برای خرید یا فروش یک اتومبیل مناسب را در اختیار کاربران گرانقدر خود قرار میدهد. جهت هرگونه پرسش با شمارههای مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.
بیشتر بخوانید: