جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو

جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو
علی ناصری
3 سال پیش
500 بازدید
0 0
ایران خودرو نیز پس از سایپا و با تایید شورای رقابت، قیمت محصولاتش در کارخانه را افزایش داد.

مجله بازار خودرو در این مقاله نحوه ارزیابی قیمت محصولات ایران خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از اخبار خودرو آموزش راهکاری سهل و هموار برای رهایی از شیطنت دلالان می‌باشد. متاسفانه هر ساله به خاطر بی‌تدبیری برخی مسئولین مربوطه در صنعت خودروسازی با افت و خیز شدید قیمت خودرو مواجه هستیم و این روند در سال‌های اخیر به حداکثر میزان خود رسیده است.

در ایران اتومبیل به عنوان یک سرمایه ارزش‌گذاری می‌شود و امروز شاهدیم که بعضی از خودروها ارزشی معادل یک ملک مسکونی را دارند. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های خودروسازی محاسبه نرخ خودرو می‌باشد. ایران خودرو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده و تولید‌کننده خودرو در کشور می‌باشد.

بالاخره روز گذشته مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر شد و این شرکت خودروساز توانسته است تا بهای رسمی ۵ محصول خود را افزایش دهد.

 

با توجه به گفته منابع خبری، قیمت جدید ۵ محصول ایران خودرو به شرح زیر است:

خودرو قیمت خرداد ۹۹ قیمت تیر و مرداد ۹۹
۲۰۶ تیپ ۲ ۷۱،۶۰۰،۰۰۰ ۹۰،۶۱۱،۵۰۰
۲۰۶ تیپ ۵ ۸۲،۸۰۰،۰۰۰ ۱۰۳،۴۰۴،۰۰۰
۴۰۵ اس‌ ال ایکس ۶۸،۴۰۰،۰۰۰ ۹۱،۶۰۰،۰۰۰
پارس ال ایکس ۷۹،۸۰۰،۰۰۰ ۱۰۵،۱۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ آی دستی ۹۲،۷۰۰،۰۰۰ ۱۲۲،۵۰۰،۰۰۰
 

فرمول قیمت‌گذاری خودرو

کارشناسان فرمولی را در زمینه محاسبه قیمت خودرو ارائه دادند که با موافقت اکثریت آراء به تصویب رسید، این فرمول براساس قیمت پایه خودرو در سال قبل محاسبه می‌گردد، نرخ تورمی که از سمت بانک مرکزی اعلام می‌شود و با شاخص کیفیت خودرو، قیمت روز وسیله نقلیه مشخص می‌گردد.

  • Pt=( P (Pt-1)+P0+1/2DZ
  • t= زمان
  • Pt= قیمت پایه خودرو
  • Pt-1= قیمت این ماشین در سال گذشته
  • P0= نرخ تورم
  • DZ= میزان کیفیت اتومبیل

قاعدتا براساس این فرمول باید ایران‌خودرو و سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز کیفیت وسایل نقلیه خود را افزایش دهند، البته این اتفاق به ندرت مشاهده می‌شود چرا که وجود تحریم‌ها و واردات ضعیف دستیابی به قطعات با‌کیفیت را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و نداشتن قطعات مناسب، کیفیت و مرغوبیت را با چالش مواجه می‌سازد.

یکی از بهانه‌های افزایش قیمت خودروسازانی همچون ایران‌خودرو و سایپا دخیل‌کردن هزینه‌های غیرمرتبط بر مبلغ خودرو می‌باشد. در صورتیکه باید قیمت‌گذاری خودرو تنها براساس فرمول اشاره شده محاسبه گردد و نباید کیفیت و بهره‌وری خودرو کاهش یابد.

هرگونه خطایی در محاسبه قیمت خودرو خسارات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد، گران‌شدن خودرو بدون دقت و تدبیر خسارات اقتصادی هنگفتی را به بازار می‌زند. در ظاهر خودرو گران می‌شود ولی در باطن چون خودرو در ایران سرمایه به شمار می‌رود تقریبا بقیه کالاها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد مخصوصا تجهیزات مرتبط با اتومبیل به یکباره گران می‌شود.

محاسبه قیمت خودرو نیازمند دانش و مهارت است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سالهاست در محاسبه قیمت خودرو تاثیرگذار بوده، نداشتن نظارت دقیق و اصولی روی قیمت‌های مشخص شده از سمت کارخانه‌ها می‌باشد. البته فاصله قیمت کارخانه با بازار کاملا در سیستم کنونی خرید و فروش خودرو مشهود است. وزارت صنعت باید در این باره اصولی و علمی عمل کند.

نقش واردات بر گرانی قیمت خودرو

کرونا بازار خودرو را نیز درگیر تحولات شگرفی کرده و از طرف دیگر تحریم‌ها فشارهای سنگینی را بر چرخه صنعت تحمیل می‌کند. نداشتن واردات قدرتمند افزایش قیمت خودرو را شکل می‌دهد، چنانچه این روند غیر‌استاندار قیمت خودرو افزایش یابد تا پایان سال 99 هیچ اتومبیلی زیر 100 میلیون تومان در بازار وجود نخواهد داشت. ممنوعیت واردات، روند قیمت‌گذاری خودرو را نیز تغییر می‌دهد.

بررسی قیمت محصولات ایران‌خودرو براساس تقاضا شکل می‌گیرد و چالش مهم برای شرکت‌های خودروساز از جمله ایران‌خودرو نداشتن توان تولید بالا می‌باشد و همین امر موجب شده که برخی از قیمت‌های بازار کاملا به دلخواه شکل گیرد، هرچند که انتقاد اصلی به خودروسازی وارد است.

مجموعه بازار خودرو در مقالات بعدی خود به بررسی جامع‌تر و دقیق‌تر نوسانات قیمت خودرو می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0