به گزارش بازارخودرو و به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی آمارهای منتشر شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد آنها تا پایان نیمه اول سال جاری در تولید محصولات نوبرانه از هدفگذاری خود عقب هستند. ایران خودرویی ها برای تولید و عرضه تارا یک برنامهریزی ۲۵ هزار دستگاهی در نیمه نخست سال را مدنظر قرار دادند.
آمارهای منتشر شده توسط آبیهای جاده مخصوص در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد این خودروساز توانسته تا پایان آخرین ماه از فصل تابستان تولید بیش از ۲ هزار دستگاه تارا را نهایی کند. اما از این تعداد تارای تولیدی نزدیک به هزار و ۳۰۰ دستگاه عرضه شده است.
چنانچه ایرانخودروییها قصد داشتند تا به هدفگذاری خود وفادار بمانند باید تا پایان شهریور ماه امسال حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول نوبرانه خود را تولید و عرضه میکردند. اما تارا در بخش تولید حولوحوش ۸۴ درصد از برنامه خود تا پایان شهریور ماه عقب است. بررسیها نشان میدهد عرضه تارا از هدفگذاری صورت گرفته تا پایان دومین فصل از سال جاری نیز حدود ۹۰ درصد جا مانده است.
حال به سراغ شاهین محصول نوبرانه دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا میرویم. سایپاییها برای سال ۱۴۰۰ پیشبینی کردند که ۶۵ هزار دستگاه شاهین را تولید و به بازار عرضه کنند. چنانچه نارنجیهای جاده مخصوص قصد داشتند به این برنامه وفادار بمانند باید تا پایان شهریور ماه سال جاری حدود ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو را تولید و عرضه میکردند. اتفاقی که البته نیفتاده است. این محصول نوبرانه از هدفگذاری خود در بخش تولید و فروش تا پایان شهریورماه سال جاری به ترتیب حولوحوش ۶۸ درصد و ۷۰ درصد عقب مانده است.
انتظار کاهش قیمت تارا و شاهین با رسیدن به اهداف تولید
به گزارش خودروتک، قیمت شاهین و قیمت تارا در بازار برخلاف خودروهایی مانند دنا پلاس توربو اتومات، پس از عرضه به بازار چندان نوبرانه باقی نماند و مسیر کاهش قیمت این خودروها سریع طی شد. در حال حاضر قیمت شاهین سایپا در بازار 328 میلیون تومان و قیمت تارا (کارتکسی) 370 میلیون تومان در نمایشگاه های خودرو و نه فضای مجازی عنوان می شود. به این ترتیب می توان انتظار داشت که قیمت این دو خودرو با افزایش تولید و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده کاهش بیشتری را نیز تجربه کند.
بیشتنر بخوانید:
تولید پژوپارس ایران خودرو افزایش یافت
بازار خودرو در انتظار نتیجه برجام