به گزارش بازارخودرو و به نقل از سایپانیوز، سلیمانی درباره تحویل خودروی شاهین و روندی که در این بخش وجود دارد، گفت: از روز شنبه هفته جاری تولید خودروی شاهین به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده است و این در حالی است که هفتههای گذشته میزان تولید این خودرو کمتر از ۱۰۰ دستگاه در روز بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از ابتدای سال جاری گروه خودروسازی سایپا به سمت صفر شدن معوقات خودروهای خود حرکت کرده و در تلاش است که با افزایش تولید خودروی شاهین و ورود محصولات جدید از نیمه دوم سال جاری، صنعت خودرو را متحول کند.
سید جواد سلیمانی در حاشیه آغاز به کار مرکز جدید واکسیناسیون صنعت قطعه سازی درخصوص آخرین میزان معوقات گروه خودروسازی سایپا و اینکه چه زمانی معوقات این مجموعه به صفر نزدیک میشود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶ هزار دستگاه خودرو معوق داریم که امیدوارم با برنامه جامع و دقیقی که در این بخش دیده شده از ۱۰ شهریورماه این معوقات به صفر برسد و خودروها به روز تحویل مشتریان شود.
وی با پیش بینی اینکه با ادامه روند افزایشی تولید خودرو دیگر شاهد تعهد معوق نخواهیم بود، تصریح کرد: بیش از دو سال طول کشید تا مجموعه سایپا بتواند ۳۰۰ هزار دستگاه خودرویی که در مدیریتهای گذشته معوق شده بود را تحویل دهد. صفر شدن معوقات خودرویی از هفته آینده، اقدام مهمی است که با تلاش و همت مهندسان و کارگران خط تولید سایپا و قطعه سازان به دست میآید.
سلیمانی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار و اینکه عنوان میشود کاهش عرضه شرکتهای خودروسازی منجر به رشد صعودی قیمتها شده است، خاطرنشان کرد: بیان کاهش عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروسازی مساله انحرافی است؛ بحث افزایش نرخ ارز، رشد قیمت نهادههای تولید و سایر مسایل جانبی باعث شده که قیمت خودرو در بازار تحت الشعاع قرار گیرد و به سمت افزایش حرکت کند و این امر تنها در مورد خودرو اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کند تا عرضه و تقاضا به تناسب برسد و دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود؛ بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۲۵ درصدی داشته است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره قیمت گذاری خودرو در شواری رقابت و اینکه این امر تا چه حد باعث ضرر و زیان شرکتهای خودروسازی میشود، تصریح کرد: قیمت خودرو بر اساس نرخ تورم تعیین میشود، اما مشکل این است که پس از افزایش نرخ تورم و فشارهایی که بعضی از مولفههای اقتصادی وارد میکند، نسبت به قیمت خودرو تجدید نظر میشود، این در حالی است که باید در همان زمان که نرخ تورم افزایشی میشود، قیمت خودرو بازنگری شود تا شرکتهای خودروسای با ضرر و زیان روبرو نشوند.
وی در خصوص رشد تولید در سال جاری نیز اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی که در زمینه تولید صورت گرفت از ابتدای سال جاری حدود ۴ درصد بیشتر از برنامه ابلاغ شده تولید خودرو صورت گرفته و از نظر تحویل خودرو هم افزایش ۲۵ درصدی و بیشتر از برنامه مصوب، ثبت شده است.
سلیمانی درباره تحویل خودروی شاهین و روندی که در این بخش وجود دارد، گفت: از روز شنبه هفته جاری تولید خودروی شاهین به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده است و این در حالی است که هفتههای گذشته میزان تولید این خودرو کمتر از ۱۰۰ دستگاه در روز بود؛ این امر نوید بخش آن است که مشکلی در تامین و تدارک قطعات مورد نیاز خودروی شاهین نداریم و تحویل این خودرو به مشتریان نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه تحریم و فضای اقتصاد باعث شد که روند تامین قطعات خودرو با چالشهایی مواجه شود، افزود: با همکاری و همدلی تمام بخشها روند تامین قطعات بهبود یافته است و با افزایش تولید محصولات و ورود محصولات جدید به خط تولید سایپا، محصولات قدیمی کنار گذاشته خواهند شد.
سلیمانی گفت: این امر کمک میکند تا ضمن تامین خواستههای مردم، بازار خودرو متحول شود؛ بر این اساس امیدوارم که در ۶ ماهه دوم سال جاری، محصولات جدید سایپا شامل شاهین اتومات، آریا و اطلس، تجاری سازی و به بازار عرضه شود.
بیشتر بخوانید:
انتقاد شدید از طرح واردات در ازای صادرات خودرو
آغاز پیش فروش بدون محدودیت سایپا+جزئیات ثبت نام