به گزارش بازارخودرو به نقل از دنیای خودرو، با افزایش ۴۷درصدی تولید کامل و عبورمستقیم و رشد ۳۰درصدی تحویل خودرو به مشتریان، تعهدات معوق گروه صنعتی ایرانخودرو در روز ۳۱تیرماه امسال به عدد کمنظیر 3هزار دستگاه رسیده، این تعداد در تیرماه سال گذشته حدود ۲۸هزار دستگاه بوده است. بر پایه این گزارش، 2هزار دستگاه از تعهدات معوق مربوط به محصول سمند است که با دریافت مجوز شمارهگذاری این تعداد از تعهدات کسر خواهد شد. همچنین تعداد تولید کامل در گروه صنعتی ایرانخودرو در روز پایانی تیرماه با رشد ۴۷درصدی به تعداد ۱۹۲.۳۹۹ دستگاه رسیده است. تعداد اسناد صادرشده خودرو نیز از ابتدای امسال تا روز ۳۱تیرماه با رشد ۳۵درصدی به ۱۷۸.۸۱۹ دستگاه رسیده است. این عدد در بازه زمانی یادشده در سال گذشته ۱۳۲.۹۴۰دستگاه بوده است.
رشد 30درصدی تحویل خودرو به مشتریان
در همین حال، تحویل خودرو به مشتریان از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰درصدی داشته و از عدد ۱۴۴.۱۸۳ به ۱۸۷.۸۸۵ دستگاه رسیده است. گروه صنعتی ایرانخودرو با تغییر رویکردهای خود و حذف خودروهای ناقص از فرآیند تولید گام مهم و موثری در افزایش عرضه به بازار داشته است. این اقدام در کنار افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه قابل توجهی در فرآیند تولید و همچنین کاهش ضایعات تولیدی داشته است. مجموعه کارکنان و مدیران بزرگترین خودروساز کشور، عزم خود را جزم کردهاند تا با تولید و عرضه محصول کیفی، سبب افزایش رضایتمندی مشتریان شوند و نیاز بازار را تامین کنند. بر این اساس، حرکت چرخ تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو از هشتم مردادماه و با پایان تعطیلات یک هفتهای تابستانی از سر گرفته خواهد شد تا اهداف تعیین شده تا پایان سال با قدرت و همت بالاتری دنبال شود.
تسهیل دسترسی مشتریان به قطعات اصلی
به موازات این اقدامات، شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو نیز بهواسطه تعهدی که به مشتریان خود دارد، همواره بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درحال پایش و ارزیابی تحولات بازار قطعات یدکی است که تا حد امکان بتواند با در اختیار قرار دادن قطعات اصل و باکیفیت و ارائه خدمات استاندارد، ایمنی خودرو و سرنشینان آن را تضمین کند و مشتریان را نسبت به مخاطرات ناشی از استفاده از قطعات موجود غیراصل در بازار آگاه سازد. بابک سلاجقه، مدیرعامل ایساکو در این خصوص گفت: «با وجود حجم فزآینده قطعات تقلبی در بازار، ایساکو در چند سال اخیر در همکاری با مراجع قضایی و سازمانهای ذیربط موفق به کشف چندمرکز زیرزمینی تولید و توزیع قطعات تقلبی، مراکز چاپ برچسب و بستهبندی شبیهسازیشده و غیراصل و همچنین مراکز نوسازی لوازم و قطعات یدکی مستعمل و معیوب شده و اخبار آن را نیز به منظور آگاهی عمومی در رسانهها منتشر کرده است.» وی افزود: «هرچند این شرکت بهعنوان ارائهدهنده خدمات پس از فروش ایرانخودرو و در راستای مسئولیت اجتماعی خود همچنان با تمام توان برای کوتاه کردن دست سودجویان این بازار که جان و مال مردم را به بازی میگیرند، اهتمام میورزد، اما بهدلیل گستردگی شبکههای زیرزمینی امکان جلوگیری کامل از این تقلبها وجود ندارد. بنابراین این مجموعه با ارائه ابزار و راهکارهای مختلف این قابلیت را ایجاد میکند که مردم بتوانند تفاوت کالای تقلبی و اصلی را تشخیص بدهند و کالای اصل بخرند.»
استعلام اصالت قطعات از سامانه جامع تجارت وزارت صمت
به گفته سلاجقه، ایساکو بهمنظور شفافیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی چندین سال است که به راهاندازی سامانه «اصل بخرید» اقدام کرده است تا مصرفکنندگان با بهرهمندی از آن، از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان حاصل کنند. وی یادآور شد: «خریداران قطعات ایساکویی، بهمنظور آگاهی از اصالت قطعه، میتوانند پس از خرید، شماره بارکد درجشده بر روی بستهبندی آن را به شماره «۳۰۰۰۳۱» پیامک کنند و بلافاصله پس از ارسال پیامک از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.» مدیرعامل ایساکو افزود: «باتوجه به اینکه سامانه اصل بخرید ایساکو به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده است، خریدار قطعه پس از ارسال بارکد به سامانه ایساکو، کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهد کرد و میتواند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کند.» وی ادامه داد: «ایساکو تاکنون کد رهگیری ۵۵ گروه از قطعات همچون کیتکلاچ و بلبرینگ را از وزارت صمت دریافت کرده و ۶۰میلیون قطعه این شرکت هماکنون دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است.» سلاجقه تاکید کرد: «خرید قطعات از فروشگاهها و نمایندگیهای مجاز ایساکو، اولین توصیه این مجموعه برای جلوگیری از خرید قطعات غیراصلی و تقلبی است.» وی از اپلیکیشن ایساکو بهعنوان درگاه و خدمتی دیگر برای شناسایی قطعات اصل یاد کرد و افزود: «اپلیکیشن ایساکو، دارای امکانات متنوع و کاربردی است. بهعنوانمثال؛ مشتریان محصولات ایرانخودرو میتوانند با اسکن کد درجشده روی محصول متوجه شوند که این کالا اصل است یا خیر و با استفاده از این سامانه هوشمند دریافت نوبت آنلاین از نمایندگیهای مجاز سراسر کشور امکانپذیر است.» مدیرعامل شرکت خدمات پس ازفروش ایران خودرو ضمن اشاره به اینکه بازدید و نظارت بر فروشگاههای مجاز ایساکو در سراسر کشور بهصورت مستمر انجام میشود، افزود: «فروشگاهها و نمایندگیهای مجاز ایساکو موظفند؛ تنها قطعات اصلی ایساکو را در مجموعه خود به فروش برسانند، در غیر اینصورت طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.» بنابراین گزارش؛ شرکت ایساکو با ۵۶۱ نمایندگی و نزدیک به یکهزار فروشگاه مجاز با گستردهترین شبکه خدمات پس از فروش در سراسر کشور آماده ارایه خدمات استاندارد و باکیفیت به دارندگان محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو است.