به گزارش بازارخودرو، در شرایطی که آرامش نسبی در بازار سکه، طلا و ارز برقرار است، بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری میکند. در دو سال گذشته نرخ ارز تعیینکننده قیمت محصولات خودرویی در بازار بود حال آنکه در سال جدید به نظر میرسد خودرو تبعیتی از ارز ندارد و کاهش انتظارات تورمی نیز قادر به معجزهگری در این بازار نیست.
حال سوالی که مطرح میشود این است که بهرغم بازگشت ثبات نسبی به بازارهای مالی چرا خودرو همچنان بر موج بیثباتی شناور است؟ آنچه مشخص است شیوه عرضه خودرو از سوی تولیدکننده پیش از اعمال تحریمهای بینالمللی، تعیینکننده قیمت نهایی خودرو در بازار بود. به این معنا که اگر خودروساز تولید محصولی را (خواسته یا ناخواسته) کاهش میداد قیمت آن خودرو در بازار روند صعودی به خود میگرفت این در شرایطی است که اگر تیراژ همان محصول افزایش مییافت قیمت آن نیز در بازار کاهشی میشد.
به این ترتیب نوع عرضه از سوی خودروساز و همچنین تقاضای موجود در بازار را میتوان به عنوان مرجع تعیین کننده قیمت خودرو در بازار خواند. این مسیر اما در سه سال گذشته به واسطه کاهش تیراژ خودرو و اوجگیری تقاضای غیرمصرفی تغییر جهت داده به طوری که در این سالها نرخ ارز چراغ راهنمای بازار خودرو بوده است.
به این معنا که هر زمان نرخ ارز روند صعودی به خود میگرفت قیمتها نیز در بازار اوج میگرفت و هر زمان نرخ ارز کاهشی میشد خودرو نیز در سراشیبی قیمت قرار میگرفت. حال این مسیر در سال ۱۴۰۰ بار دیگر تغییر جهت داده به طوری که چراغ نرخ ارز برای خودرو خاموش شده و بار دیگر عرضه، جهتیاب قیمت محصولات خودرویی شده است. به این ترتیب آنچه از ابتدای سال جدید بازار را همراه خود کرده، شیوه عرضه خودروسازان است.
بیشتر بخوانید:
زمان فروش فیدلیتی بهمن موتور به تعویق افتاد
کدام خودروی داخلی محکمترین بدنه را دارد؟