با ارزش‌ترین خودروهای بازار ایران که با کمتر از 500 میلیون می توان خرید

با ارزش‌ترین خودروهای بازار ایران که با کمتر از 500 میلیون می توان خرید
علی ناصری
3 سال پیش
1,355 بازدید
0 0
در این مطلب سعی شده خودروهای باکیفیتی که در بازار فعلی ایران با کمتر از 500 میلیون تومان می شود سوار شد را معرفی کنیم.
امروزه با توجه به تحریم های گسترده ایران و افزایش چشمگیر قیمت خودروها یکی از دغدغه های بزرگ مصرف کننده ها پیدا کردن خودرویی با کیفیت و در عین حال دارای استانداردهای لازم و همچنین قیمت معقول در بازار است. در این مطلب سعی شده خودروهای با کیفیتی که در بازار فعلی ایران با کمتر از پانصد میلیون تومان میشود سوار شد را معرفی کنیم. رده قیمتی که در تسخیر خودروهای چینی و تولیدات داخلی نه چندان با کیفیت و عموما دارای ارزشی پایینتر از قیمت واقعی خود هستند.

1- آوانته در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۱ توسط ” کرمان موتور ” در ایران مونتاژ شد و فیس لیفت نسل دوم هیوندای الانترا محسوب می شود. این خودرو با موتور دو لیتری ۱۴۳ اسب بخاری خود، هم در مدل دنده ای و هم در مدل اتوماتیک دارای شتاب و کشش مناسبی بوده و راحتی و نرمی، در کنار استهلاک بسیار پایین و کیفیت بالای قطعات از نقاط قوت این سدان کره ای محسوب می شود. این مزایا هیوندای آوانته را در بین خودروهای این رده قیمتی و حتی کمی گرانتر، به یک گزینه ایده آل و بی دردسر برای خرید تبدیل می کند.

2- بدون شک خوش نام ترین محصول رنو در ایران را باید ” مگان ” دانست. نسل دوم این خودرو ابتدا به صورت وارداتی و سپس به شکل مونتاژی بین سالهای ۸۵ تا ۹۱ از سوی ” پارس خودرو ” در ایران عرضه شد. مگان در سه تیپ ۲۰۰۰ اتوماتیک، E1 1600 دستی و E2 1600 دستی در بازار ایران حضور دارد. هر چند دنده اتوماتیک این خودرو کمی تنبل است ولی تعویض دنده های نرم و بی صدایی دارد و نسبت به دیگر جعبه دنده های اتوماتیک، کم تر دچار نقص فنی می شود. همچنین مگان با پنج ستاره ایمنی از سازمان ایمنی اروپا یکی از ایمن ترین سدان های بازار ایران محسوب می شود. این خودرو در مدلهایE1  و E2 با موتور 1600 لیتری 115 اسب بخاری و دنده دستی و در مدل اتومات با موتور 2000 لیتری 132 اسب بخاری به بازار عرضه شد. که هر سه نمونه جزو کم اصطحلاک ترین و با کیفیت ترین خودروها در بازار خودروهای کارکرده هستند.

3- سراتو نسل اول یا سراتو LD، در برهه کوتاهی وارد بازار کشور شد. این خودرو به عنوان یک سدان جمع و جور خانوادگی، نتوانست در آن سال ها از پس مگان و مزدا ۳ به عنوان دو رقیب جدی بر آید. از همین رو تعداد سراتو‌های LD موجود در ایران به نسبت نسل بعدی که در سایپا تولید شد بسیار کم تر است. اما اگر به سراغ مالکان همین تعداد محدود بروید، خواهید دید که بیش تر آن ها با گذشت چند سال همچنان از خودروی خود رضایت کافی دارند و به هیچ وجه حاضر به تعویض یا فروش آن نیستند. نقطه قوت این خودرو همچون تمام محصولات کیا، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین معروف است. سراتو LD با وجود چهره ساده و قدیمی ای که دارد، از امکانات رفاهی مناسبی همچون سانروف و کروز کنترل برخوردار است. اما نقطه قوت اصلی این خودرو، موتور قدرتمند آن است که از یک پیشرانه 2 لیتری و جعبه دنده اتوماتیک تشکیل شده است. جالب است بدانید پیشرانه این خودرو در حقیقت همان پیشرانه ۱۴۳ اسب بخاری نصب شده در آوانته های تولید ایران است و از پلتفرمی مشترک با آوانته نیز بهره می برد.

4- صحبت از خوبی های تویوتا برای همگان امری مبرهن است. خودرویی که در نسل‌های مختلف افتخارات زیادی مانند کم استهلاک ترین، پرفروشترین و ترین های دیگری را به دوش می کشد. در واقع این خودرو به کیفیت بالا و استهلاک پایین در بین تمام مردم جهان زبان زد است. نسل نهم کرولا نیز با موتور ۱۸۰۰ و ۱۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس اتومات و دستی در مدل های XLI و GLI بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وارد کشور شد. این خودرو نقطه ضعف خاصی ندارد و قطعه های فنی این خودرو با توجه به اشتراک زیاد با دیگر محصولات تویوتا و حتا تعدادی از خودرو‌های چینی، هنوز با اندکی جست و جو یافت می شوند. اما باید حواس تان باشد که با این خودرو کم تر تصادف کنید! چرا که قطعه های ظاهری آن تا حدودی کم یاب است. با این حال هنگام خرید کرولای دست دوم باید دقت و حوصله فراوان به خرج داد. هر چند به نظر نگارنده، داشتن یک خودروی بی دردسر در کلاس جهانی ارزش صرف این زمان را دارد.

5- مزدا ۳ در حقیقت همان نسل جدید مزدا ۳۲۳ است که پیش از آن توسط گروه بهمن به تولید می رسید. مونتاژ نسل اول مزدا ۳ از سال ۸۶ در ایران کلید خورد. در سال ۸۹، بهمنی ها نسل دوم مزدا ۳ را هم با سر و صدای فراوان به خط تولید خود آوردند که هنوز تولید می شود. هر چند مزدا ۳ جدید این روز‌ها در محدوده قیمت ۱ میلیارد تومان دست نیافتنی شده است. اما نسل قدیم این خودرو همچنان در مدل های کارکرده، توانایی راضی نگه داشتن صاحب خود را دارد. از ویژگی های مثبت مزدا ۳، فرمان پذیری بالا، کیفیت ساخت مطلوب و تجهیزات به روز و چهره تهاجمی آن است. اگر با ارتفاع پایین کف خودرو از سطح زمین و قیمت بسیار بالای قطعات تزیینی آن کنار بیایید، یک خودروی ایده آل برای خانواده های کم جمعیت به شمار می رود. جالب است بدانید مزدا ۳ با موتور دو لیتری ۱۴۷ اسب بخاری خود در هر دو نمونه با جعبه دنده اتومات و دستی هنوز هم که هنوز است، از پرشتاب ترین خودروهای کشور  محسوب می شود.

6- ریو خودرویی بود که کیا موتورز آن را سال 2000 میلادی به‌عنوان جایگزین پراید رونمایی کرد. داستان حضور ریو در ایران به سال 83 برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که دو سال از عرضه نسل اول آن می‌گذشت و فیس‌لیفت جدیدی در 2002 رونمایی شده بود. این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری ۱۰۰ اسب بخاری ساده بهره می برد که در کنار هماهنگی خوب با گیربکس ۶ سرعته دستی سرعت و شتاب قابل قبولی را برای آن فراهم می کرد. در واقع نقطه قوت اصلی ریو های مونتاژی نسبت به رقبای هم‌رده سرعت و شتاب و کشش عالی در کنار نرمی و راحتی سواری آن بود. ریو آپشن‌ خاصی نداشت ولی دوام و اقتصادی‌ بودن خودرو بر شهرت آن افزود. ریو در کنار نمونه های وارداتی محدود، به مدت هشت سال و تا سال ۹۱ در سایپا تولید شد و ایام موفقی را تجربه کرد. امروزه با گشتی در بازار می توان نمونه های کارکرده و سالم این خودرو را با قیمت مناسبی خریداری کرد.

7- ” ورنا ” نام دیگر اکسنت، سدان کوچک و اقتصادی هیوندای است که نسل دوم آن از سال ۸۳ تا ۹۰ توسط کرمان موتور در ایران به تولید رسید. ورنا از نظر فنی شباهت بسیاری به برادر خوانده خود، کیا ریو دارد. ورنا در ایران با دو موتور ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری عرضه شد که به ترتیب با جعبه دنده های دستی و اتوماتیک به فروش رسیدند. ورنا خودرویی در کلاس سدان جمع و جور خانوادگی و بسیار بی دردسر است که از حداقل امکانات رفاهی و ایمنی بهره می برد. استهلاک و مصرف سوخت پایینی دارد و غیر از چک کردن آب، روغن و بنزین دغدغه دیگری برای صاحب خود به همراه ندارد. هر چند ورنا به خاطر طراحی کسل کننده در بازار از محبوبیت کم تری نسبت به آوانته و حتی ریو برخوردار است. با این حال نمونه های اتوماتیک این خودرو هنوز هم یکی از کم استهلاک ترین و بهترین گزینه ها برای سفرهای درون شهری هستند.

بیشتر بخوانید:
منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0