در بازاری که انحصاری باشد رقابتی وجود ندارد. وقتی رقابت نباشد کیفیت پایین می آید و هر آنچه که تولید شود متقاضیان مجبور به خرید هستند چون گزینه دیگری ندارند .
علیرضا رزمحسینی در نشست هماندیشی شب گذشته خود با مدیران رسانههای کشور، کیفیت، تنوع و قیمت خودرو تولید داخل را در شان مردم ایران ندانسته و اظهار کرد: بسته اصلاح صنعت خودرو را ارائه کردهایم که به زودی نهایی میشود. این در حالی است که باید رقبای جدید در حوزه خودروسازی وارد شده و بخش خصوصی نیز بایستی تقویت شود.
وزیر صمت ضمن اشاره به افزایش تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور سایپا و ایران خودرو طی چند ماهه اخیر، گفت: افزایش تولید ۵۰ درصدی در حوزه خودرو پیشبینی شده است که تا پایان سال محقق خواهد شد.
رزمحسینی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود، دو نرخی بودن ارز را ریشه بسیاری از فسادها دانسته که سبب از بین رفتن ثروت ملی میشود و در این رابطه اعلام کرد: در ۲۰ قلم کالایی که ارز ترجیحی دریافت میکنند ثبات نسبی، کاهش قیمت و وفور را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان در این شرایط سخت تحریمی مجاهدان اقتصادی هستند، بیان کرد: ابلاغ سیاستهای جدید صادراتی توسط رئیس جمهور و با هماهنگی بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دولت سبب خرسندی فعالان اقتصادی و حل بسیاری از پروندهها در این حوزه شده است. در این زمینه فعالان اقتصادی که از سال ۱۳۹۸ به بعد در این حوزه مشکل دارند، با مراجعه به سامانه جامع تجارت میتوانند به رفع تعهدات ارزی خود اقدام نمایند.
این مقام مسئول اعلام کرد: با اجرای سیاستهای جدید صادراتی شاهد افزایش ۴۶ درصدی صادرات در مهرماه و ۹ درصدی آن در آبان ماه بودهایم.
وزیر صمت ضمن اشاره به ابلاغیه تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و رسوب شده در گمرکات، گفت: مجموعه این سیاستها سبب وفور کالا و تامین به موقع مواداولیه کارخانهها شده است.
رزمحسینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به علل گرانیها، تصریح کرد: افزایش چند برابری نرخ ارز، رشد نقدینگی و هزینههای کرونا از علل گرانیهای اخیر بوده است. در حال حاضر بورس بهترین جایگاه برای عرضه نقدینگی است. نقدینگیهای موجود در جامعه بایستی به سمت بورس هدایت شود و بنگاهها نیز با استفاده از روشهای نوین تامین مالی از بورس تغذیه کنند.
بیشتر بخوانید:
- افزایش فشار بر شورای رقابت؛ قیمت خودرو در کارخانه باید کاهش یابد
- قیمت گذاری سلیقه ای در بازار بدون مشتری خودرو
- وعده های خودرویی به بن بست رسید/ شعار دردی را دوا نمی کند