استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟
علی ناصری
3 سال پیش
878 بازدید
0 0
استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان و صاحبان خودرو است و باید به آن توجه بیشتری شود. ما در این مطلب شما را با انواع روش ها آشنا می‌کنیم.

شما از راه‌های گوناگونی می‌توانید برای استعلام خلافی خودرو اقدام کنید. ما در این مقاله تصمیم داریم راه‌های متعدد آن را کاملا برای شما توضیح دهیم. بهتر است قبل از اینکه روش‌های استعلام خلافی خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، انواع جریمه خودرو را به شما توضیح دهیم.

دریافت انواع خلافی خودرو

به طور کلی چهار دسته جرایم راهنمایی و رانندگی وجود دارد:

الصاقی

 این نوع جریمه خودرو توسط افسر راهنمایی و رانندگی بدون حضور راننده انجام می‌شود. بدین صورت که برگه جریمه روی خودرو قرار می‌گیرد. در این حالت چون راننده حضور فیزیکی ندارد، لذا مشخصات راننده روی برگه جریمه درج نمی‌شود.

دوربینی

در این روش خلافی خودرو توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب‌ شده در معابر ثبت و درج می‌شود.

دوبرگی

اگر افسر راهنمایی و رانندگی به شما که مرتکب خلاف در رانندگی شدید دستور توقف دهد اما شما توقف نکنید خلافی خودرو به صورت دو برگی صادر می‌شود.

تسلیمی‌

اگر برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی به صورت حضوری به راننده تحویل داده شود جریمه تسلیمی نامیده می‌شود. در این نوع جریمه چون گواهینامه توسط افسر مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشخصات راننده متخلف در برگه خلافی خودرو ثبت می‌شود و نوع جریمه خودرو تسلیمی نامیده می‌شود.

لازم است توجه داشته باشید که مالکان خودرو تا 60 روز مهلت دارند برای پرداخت خلافی ماشین به ‌صورت تسلیمی‌ اقدام نمایند. اگر در طی 60 روز مبلغ خلافی خودرو پرداخت نشود این هزینه دو برابر می‌شود. ضمنا اگر مبلغ کل خلافی ماشین به از 1 میلیون تومان بیشتر شود دستور توقف خودرو صادر می‌شود.

با این وجود به ضرورت استعلام خلافی خودرو پی می‌بریم. نکته‌ای که باید به آن بیشتر توجه کنید این است که جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ باید جدی گرفته شود تا بعد از گذشت 60 روز دچار پشیمانی نشوید.

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

استعلام خلافی خودرو از چه روش‌هایی ممکن است؟

قبلا برای دریافت استعلام خلافی خودرو مراجعه به مراکزی مانند پلیس 10+  ضروری بود، اما امروزه روش‌های استعلام خلافی خودرو و پرداخت خلافی متنوعی برای رانندگان فراهم شده است. در حال حاضر رانندگان با استفاده از این روش‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین استعلام خلافی خودرو را دریافت کنند.

مراجعه به پلیس 10+

مرجع حضوری استعلام خلافی خودرو را می‌توان دفاتر پلیس 10+ دانست. هزینه دریافت برگه خلافی خودرو در سال 98 6500 تومان به اضافه 3300 تومان تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات بوده است. برای هر رديف خلافی قابل اعتراض هم مبلغ 300 تومان در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید در صورتی که پرینت لیست جریمه‌های شما از 3 برگ بیشتر باشد برای هر برگ اضافه از شما مبلغ  1500 تومان دریافت می‌شود.

نکته

 افرادی که بالای 1 میلیون تومان مبلغ خلافی خودرو داشته باشند نباید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند. این افراد برای پرداخت کردن مبلغ خلافی باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.

استعلام خلافی خودرو با پلاک

پلیس راهور ناجا این امکان را برای دارندگان خودرو فراهم کرده است تا مالکین خودرو با استفاده از تلفن به اطلاعات خلافی خودرو دسترسی داشته باشند. برای استعلام خلافی خودرو با پلاک لازم است با شماره 88288888 از تلفن‌های ثابت تهران یا 02188288888 از تلفن همراه یا شهرستان‌های خارج از استان تهران تماس حاصل فرمایید.

توجه داشته باشید این شماره تلفن گویا است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این روش فقط می‌توانید از جریمه خودرو خود باخبر شوید و امکان پرداخت جریمه خودرو برای شما وجود ندارد.

با شماره‌گیری عدد 1  استعلام تخلفات رانندگی برای شما مقدور می‌شود و همچنین با شماره‌گیری عدد 2 استعلام صدور گواهینامه و استعلام صدور کارت ماشین برای شما امکان پذیر است.

استعلام خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های موبایل

اگر به دنبال ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی ماشین هستید استفاده از برنامه‌های موبایلی را فراموش نکنید. با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌همراه در میان شهروندان، نرم‌افزارهای موبایلی خلافی خودرو زیادی تولید شده‌اند. با استفاده از این برنامه‌های اندرویدی می‌توانید از نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو و امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD بهره‌مند شوید. انجام این کار حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز قابل انجام است. شما می‌توانید جریمه رانندگی خود را بپردازید و میزان جریمه خلافی خود را صفر کنید.

برخی از این برنامه‌های کاربردی، دوربین‌های کنترل ترافیک، هشدار دوربین‌های کنترل سرعت، هشدار سرعت غیرمجاز و استعلام بیمه شخص ثالث و حتی قیمت گذاری بر روی خودرو را در خود جای داده است.

تفاوت اپلیکیشن‌های ارائه شده در رابط کاربری و خدمات جانبی آن است که هر یک از آن‌ها حس‌های متنوعی را با محیط کاربری خود به کاربران ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید که برخی از این اپلیکیشن‌ها قادرند شما را از هشدار نزدیک شدن به محدوده طرح ترافیک، هشدار عبور از سرعت مجاز، استعلام تصادفات رانندگی، خرید بیمه ثالث و خدمات پلیس و جدول تعرفه‌های جرایم آگاه نمایند.

استعلام پیامکی خلافی خودرو با کد VIN

استعلام خلافی خودرو با استفاده از پیامک هم مقدور است و به آن استعلام خلافی خودرو با کد VIN گفته می‌شود. برای استفاده از این روش کافی است کد 17 رقمی‌ VIN که در پشت کارت خودرو درج شده است را به شماره 1101202020 پیامک کنید.

پس از ارسال کد 17 رقمی پیامکی برای شما ارسال می‌شود و بعد از آن شما باید عدد 9 را ارسال کنید. بعد از ارسال عدد 9 از سوی شما، مبلغ کل خلافی خودرو مورد نظر و تعداد خلافی‌ها و تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود.

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

استعلام خلافی خودرو با استفاده از کد  USSD

برای استعلام خلافی با استفاده از کد  USSD کافی است کد #110* را شماره‌گیری نمایید و پس از وارد شدن به سامانه  پلیس 110 درخواست استعلام خلافی خودرو را بدهید. لازم است بدانید که این روش با روش پیامکی فرق مشهودی ندارد.

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

خلافی خودرو آنلاین

سامانه خلافی خودرو جز اصلی‌ترین و معتبرترین مراجع دریافت خلافی خودرو به شمار می‌آید. اگر می‌خواهید از جریمه خودرو پرداخت نشده باخبر شوید کافی است به آدرس rahvar120.ir  مراجعه کنید و بر روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی کلیک نمایید. سپس برای دریافت خلافی خودرو کد 8 رقمی‌ که در پشت کارت خودرو درج شده را وارد نمایید.

پس از کلیک بر روی جستجو لیستی از جریمه‌های پرداخت نشده همراه با توضیحاتش به شما نمایش داده می‌شود. در انتهای لیست امکان پرداخت جریمه‌ها با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما در نظر گرفته شده است.

چرا استعلام دوره ای خلافی خودرو امری ضروری است؟

اگر شما راننده خودرو هستید باید حداقل هر دو هفته یکبار نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اقدام نمایید. استعلام خلافی خودرو فقط برای مالکان خودرو ضروری نیست بلکه برای افرادی که کار خرید و فروش خودرو را نیز انجام می‌دهند امری ضروری و بسیار مهم است. زیرا برای سند زدن و به نام کردن خودرو به برگه عدم خلافی نیازمند خواهند شد.

همانطور که می‌دانید پرداخت خلافی خودرو امری ضروری است و اگر از پرداخت به موقع سر باز زنید با افزایش آن روبرو خواهید شد. این تبعات عبارتند از توقیف خودرو و دو برابر شدن مبلغ خلافی.

لازم است بدانید که راه گریزی برای عدم پرداخت خلافی با توجه به شیوه‌های نوین ثبت تخلفات رانندگی برای شما وجود ندارد. در صورتیکه مبلغ جریمه‌های رانندگی شما زیاد است می‌توانید خلافی خودرو را به صورت تک تک بپردازید.

نحوه تقسیط جریمه و خلافی خودرو

قسط بندی کردن جریمه و خلافی خودرو برای خودروهایی که توقیف شده‌اند و یا توقیف نشده‌اند به صورت مجزا و با شرایط متفاوت قابل انجام است. برای کمک به رانندگانی است که خلافی سنگینی یعنی بیشتر از یک میلیون تومان دارند روش قسط بندی کردن روش مناسبی به نظر می‌رسد. طرح تقسیط جرایم رانندگی فقط برای خودرو سواری نیست و شامل همه وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت،‌ خودروهای سبک، کامیون، ‌اتوبوس و ... می‌شود.

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

برای اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن خلافی باید چه اقدامی انجام دهیم؟

نحوه اعتراض به خلافی خودرو

دو فرآیند برای رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است.

شما در فرایند اول نسبت به قبض جریمه اعتراض می‌کنید.

برای ثبت اعتراض لازم است به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه نمایید و موضوع شکایت خود را در مطرح کنید، تا اعتراض شما مورد بررسی قرار بگیرد

شما در فرایند دوم نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض می‌کنید.

استعلام خلافی خودرو با چه روش‌هایی قابل انجام است؟

در این صورت ابتدا باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و در خواست اعتراض ‌دهید، درخواست شما از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و اجرائیات طبق قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت موضوع را رسیدگی می‌کنند و پاسخ می‌دهد. این رسیدگی معمولا در طی چند ساعت پاسخ داده می‌شود. در این مرحله اگر متقاضی قانع شد جریمه را می‌پردازد. اما اگر قانع نشد، اقدام بعدی مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور است، که در این واحد نیز یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را مورد بررسی قرار می‌دهند و حکم نهایی در این خصوص را قاضی صادر می‌کند. لازم است بدانید که رای او  قطعی است و امکان اعتراض وجود ندارد.

 

منبع: بازار خودرو
ارسال توییت
0