ابهام در تایید مجوز شرکت های واردکننده خودرو !

ابهام در تایید مجوز شرکت های واردکننده خودرو !
سهند جعفری زاد
1 سال پیش
573 بازدید
0 0
با توجه به لیست شرکت های مجاز برای واردات خودرو از سوی وزارت صمت، به نظر می آید که ابهاماتی در تایید این شرکت های واردکننده وجود دارد.

به گزارش بازار خودرو، بر اساس یکی از شرط های آیین نامه واردات خودرو، فقط خودروسازان می توانند امکان واردات خودرو را داشته باشند چرا که تنها آنها می توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند و زمینه انتقال تکنولوژی تنها از خودروسازان بر می آید.

اقتصاد 100 نوشت: با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است و براساس اعلام وزارت صمت هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.

شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا - سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو 12 شرکتی هستند که با احراز شرایط لازم شرایط واردات خودرو را خواهند داشت.


ابهام در تایید شرکت های واردکننده خودرو


با توجه به لیست شرکت های اعلام شده از سوی وزارت صمت ابهاماتی در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو ایجاد شده است. در شرایطی ایرتویا مجوز واردات خودرو گرفته است که این شرکت پرونده باز قضایی دارد و رضایت کلیه مشتریان خود را جلب نکرده است و برای خودروهای فروخته شده تعهد معوق دارد. همچنین صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در 26 مهرماه سال جاری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های «ایرتویا» اعلام کرده بود، در خصوص پرونده ایرتویا و یک شرکت دیگر، تاکنون ۲۳۴ خودرو را تحویل مشتریان شده است و ۱۸۰ نفر از مشتریان در انتظار دریافت خودرو هستند و پرونده ایرتویا به عنوان یکی از پرونده های خاص این دادستانی به صورت هفتگی در دستور کار قرار داشته است. با توجه به عملکرد شرکت ایرتویا در خصوص قراردادهای خود با مشتریان و مشکلات قضایی این شرکت مشخص نیست وزارت صمت بر چه اساسی به این شرکت مجوز واردات داده است. همچنین با توجه به شروط سخت‌گیرانه مصوب در آیین‌نامه واردات خودرو، غایبان واردات خودرو شرکت‌هایی هستند که قبلا فعالیت گسترده و جدی در زمینه واردات و همچنین سابقه همکاری با برندهای شناخته‌شده‌ای را داشتند که اتفاقا خودروهای این برندها در محدوده مجاز واردات جا می‌گیرند.


خودرو اقتصادی از نظر وزارت صمت با توجه به اینکه براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودروی کشور منتشر کرده است، حدود 49 درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند و شرایط تورمی ونوسانات ارزی، مانع از پایین آمده قیمت خودروهای داخلی می‌شود این سوال مطرح می شود که آیا با توجه به قیمت و تعرفه های احتمالی واردات آیا مردم توان خرید خودروهای وارداتی که به اسم خودرواقتصادی را یدک می کشند را دارند.

به عقیده کارشناسان اگر دولت تصمیم بگیرد خودروهای اقتصادی را با تعرفه صفر درصد وارد کند می توان گفت که واردات این خودروها تا حدودی می تواند بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد. به این صورت که اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار عرضه شود قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می تواند تاثیر مناسبی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد و همچنان نمی توان از واژه اقتصادی برای این خودروها استفاده کرد. خودروی اقتصادی تعریف مشخصی دارد و در سراسر دنیا باید بتوان با مجموع حقوق یک سال خودروی اقتصادی خرید اما با توجه به اینکه حداقل قیمت خوردهای وارداتی با تعرفه صفر ۳۹۰ میلیون تومان خواهد بود این خودورهای در رده خودروهای اقتصادی داخل ایران قرار نخواهند گرفت.

منبع: اقتصاد 100
ارسال توییت
0