به گزارش بازارخودرو به نقل از دنیای خودرو ،چند روز قبل با انتشار اسناد مربوط به خودروهای جدید قابل عرضه در بورس کالا، مشخص شد که علاوهبر وانت کارا و شاهین سایپا، پذیرش چهار خودرو دیگر نیز به تصویب رسیده و بهزودی شاهد عرضه این خودروها از طریق بورس کالا خواهیم بود. از میان چهار خودرویی که به تازگی در بورس پذیرش شدهاند، دو محصول متعلق به کرمانموتور بوده و خودروهای جک S5 نیوفیس و جک جی 4 هستند. دو محصول دیگر نیز از شرکت بهمنموتور بوده و خودروهای فیدلیتی پرایم و دیگنیتی هستند. عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالا با تاکید بر اینکه بستر لازم برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده است، اظهار کرد: «هدف این است که با استفاده از بازاری شفاف و رقابتی، خودرو با قیمت منصفانهای بهدست مصرفکننده برسد.» وی ادامه داد: «شرط لازم برای محقق شدن اهداف یادشده، عرضه منظم توسط خودروسازان در بورس و عدم فروش در بازار خارج از بورس است تا بهایجاد بازار متشکل خودرو کمک شود و خریداران با اطمینان از عرضه مستمر خودرو در بورس، رفتارهای هیجانی از خود بروز ندهند.» یعقوبی توضیح داد: «برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی، این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاریهای دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه میکند و مدارک و فرمهای مورد نیاز را تکمیل میکند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، برای مشتری کد صادر میشود. »
نحوه ثبت نام در بورس کالا برای خرید خودرو
او ادامه داد: «در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکتهای کارگزاری کدملی خود را وارد کرده و از سامانه سجام که حاوی رمز است پیامکی دریافت میکند. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار میگیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبتنام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر میشود.» مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران در ادامه گفت: «برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانکها به مشتریان ارائه میشود. در این زمینه، تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی موجود باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه شود و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه انتقال یابد.» او افزود: «شرکت در جلسه معاملاتی صرفا از طریق کارگزاران انجام میشود و آدرس و شماره تماس شرکتهای کارگزاری در سایت بورس کالا درج شده است.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه شکلگیری رقابت صحیح در صنعت خودرو نیازمند توجه به ایجاد تنوع و میزان عرضه در بورس کالاست، افزود: «متاسفانه میزان عرضه و تقاضای خودرو در کشور متعادل نیست و همین امر قیمتگذاری محصولات را دچار اشکال میکند.» علی جدی در ادامه گفت: «برای عرضه خودرو در بورس باید دو موضوع مورد توجه قرار گیرد.
نخستاینکه بهدلیل کمبود احتمالی عرضه، خودروسازان تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار انجام دهند تا رقابت کاذب در بازار شکل نگیرد. موضوع بعدی این است که در تعیین قیمت پایه خودرو برای عرضه در بورس باید دقت لازم صورت گیرد تا در کنار عرضه مستمر و قیمت منطقی و تعادلی، این بار در بستر شفاف بورس، بازاری به دور از التهاب موجود ایجاد شود».
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید دوباره بر این موضوع که تداوم عرضه در بورس از الزامات تعادل بازار خودرو است، خاطرنشان کرد: «باید تلاش شود با رشد تولید داخلی و همچنین واردات، نیاز داخل پوشش داده شود؛ چراکه اگر در بخش عرضه نتوانیم به درستی عمل کنیم، با مواردی همچون اختلاف قیمت نامتعارف، قرعهکشی و فعالیت سودجویان مواجهیم.» با این حال بهنظر میرسد وزارت صمت با ورود خودرو به بورس موافق نیست. در این زمینه برخی خبرگزاریها تصویری از نامه مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به مدیرعامل بورس کالا را منتشر کردند که در این نامه وی درخواست کرده جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شود. در این نامه با اشاره به چهاردهمین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص کالاهای مشمول قیمتگذاری و همچنین یادآوری قیمتگذاری خودرو توسط ستاد تنظیم بازار تاکید شده که در راستای هماهنگی با وزارت متبوع و اقدامات نظارتی، از عرضه خودرو در بورس کالا جلوگیری شود و هرگونه اقدامی در این خصوص صرفا با هماهنگی و استعلام از دفتر صنایع خودرو معاونت صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد. از طرفی برخی کارشناسان صنعت خودرو کشور میگویند تنها در حالتی میتوان انتظار کاهش التهاب بازار خودرو را داشت که خودرو به صورت مداوم در بورس کالا عرضه شود. زیرا در غیر این صورت نمیتوان انتظار داشت که این اقدام جدید دولت بتواند تاثیری روی بازار خودرو کشورمان داشته باشد و سبب کاهش التهاب بازار شود. آنها معتقدند با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت و درنهایت کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد سفتهبازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان از بین برود. در طرف مقابل تعداد دیگری از کارشناسان صنعتخودرو معتقدند عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تاثیر خاصی بر قیمتها در بازار ندارد.
آنها میگویند دولت حاضر نیست ساز و کار قیمتگذاری در بازار را به رسمیت بشناسد. همچنین قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک خواهد بود. درعین حال قیمتهای دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که بورس از آنها تبعیت کند. مخالفان طرح مذکور معتقدند تنها راهکار مدیریت و بهبود شرایط بازار خودرو عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا در بازار است.