آغاز تولید خودروهای برقی در داخل کشور در نیمه اول سال 1403

آغاز تولید خودروهای برقی در داخل کشور در نیمه اول سال 1403
سهند جعفری زاد
5 ماه پیش
367 بازدید
0 0
تا پایان سال، ۱۰۰هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ شروع به فعالیت می کنند.

به گزارش بازارخودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تولید خودروهای برقی و ورود تاکسی های برقی به کلان شهرها توضیحاتی دادند. وی با بیان اینکه "دولت بنا دارد تا پایان امسال ۱۰۰هزار تاکسی برقی را در شهرهای بزرگ عرضه کند" گفت: دو سه نمونه خودروی برقی داخلی داریم که شاید در نیمه اول سال آینده به بازار عرضه شوند.

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقش و سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت کشور پرداخت.وی در پاسخ به این سوال که : ما کجای این قصه هستیم، ما که می‌گوییم یعنی ایران، صنعت ایران؟

گفتند: توضیح می‌دهم، اول می خواهم این فضا را بوجود بیاورم که یک تحولی دارد شکل می گیرد. ما داریم حرکت می کنیم از یک جهان ساده به یک جهان فوق العاده پیچیده تر،‌ این پیچیدگی ها را اگر در درون خودمان بتوانیم هضم کنیم، ما هم در دنیا به جای این که دنبال کننده باشیم می توانیم پیشرو باشیم. خوشبختانه ظرفیت های کشور، ظرفیت های بسیار خوبی است، گرچه ما به لحاظ منابع هم در وضعیت نسبتاً خوبی هستیم اما از جنبه منابع انسانی به نظر می رسد که اینجا ظرفیت ها قابل توجه تر باشد و ما خوشبختانه در این بخش برای گفتن حرف داریم، دانشگاه های خوبی داریم، جوانان آموزش دیده خوبی داریم، ظرفیت های خوبی داریم.

به هر حال آنچه که می خواهد اتفاق بیافتد و یا بعداً اتفاق خواهد افتاد بحث کاربردی تر شدن هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما خواهد بود و بعد رابطه انسان با این هوش مصنوعی. اکنون ماشین ها دارند می روند به سمت ماشین های خودران و ماشین های هوشمند، در همین نمایشگاه هم تعدادی ماشین ایرانی عرضه کردیم که سطحی از هوشمندی در اینها وجود داشت، شما اکنون در زندگی روزمره تان هوشمندی را هم می بینید، در همین تلفن همراهتان می بینید که هوشمندی وجود دارد و در زندگی های آینده که مثلاً ما حالا می توانیم مثال هایی از آن را هم بزنیم این وضعیت را می بینیم گرچه در این جلسه فکر نمی کنم شما بخواهید وارد جزئیات شوید.

علی‌آبادی افزود: البته ما در یک دوره تاریخی قرار گرفتیم که می توانیم دو تا مسئله را با هم حل کنیم، این که ما بیاییم ماشین های سنتی مان، ماشین هایی که با سوخت های فسیلی را بهبود بدهیم، حتماً این کار را باید بکنیم چون یک دوره ای طول خواهد کشید تا این که این ماشین ها به ماشین های جدید تبدیل شوند ولی نباید روی این بخش سرمایه گذاری گسترده بکنیم مثلاً ما برویم به روی موتورهای احتراق داخلی به طور گسترده سرمایه گذاری کنیم، موتورهای با راندمان بالاتر بسازیم، به نظر من حتی اگر می شود اینجا در این مرحله وارد هم بکنیم ایرادی هم ندارد چون این دوره سپری خواهد شد. دنیا دارد وارد یک دوره تازه می شود، خودروهایی که قبلاً به آنها خودروهای آینده می گفتیم داریم می بینیم، همین روزهای آینده ان شاءالله مردم ما در سطح تهران هم می بینید خودروهایی که با خودروهای قبلی فرق می کنند، خودروهای برقی را و بعد خودروهای هوشمند را، خوشبختانه خودروسازان داخلی ما هم این پیام را دریافت کردند و ما امیدوار هستیم که در سال آینده بتوانیم سطحی از هوشمندی را در خودروهای تولید داخل داشته باشیم. اما خودروهای برقی که خودروهای آینده هستند این فرصت را به ما می دهند که ما این تحول را از یک جایی شروع کنیم که دنیا تازه شروع کرده و خیلی عقب نیفتادیم در اینجا و با توجه به ظرفیت های دانش بنیانی که داریم من امیدوارم که فاصله چندانی پیدا نکنیم بلکه جلو هم بیافتیم، می توانیم به ضرس قاطع بگویم که ما جزو پیشتازان بودیم زمانی که این بحث های تئوری مطرح بود، من خودم یادم می آید، در دانشگاه ما جزو کشورهایی بودیم که بیشترین مقالات را در این زمینه داشتیم و حرف داشتیم برای گفتن و دوره های مثلاً مربوط به اینها در دانشگاه های ما سوابقش خیلی دور نیست از کشورهای پیشتاز و پیشرو، مثلاً شما ببینید، در رشته درس محرک های غیر متداول بیش از 20 سال است که در دانشگاه ما تدریس می شود در حالی که همین موضوع، مربوط می شود به محرک های آینده، بنابر این من می توانم به شما این را بگویم که ما در مسیر تحول قرار داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم خیلی زود تاکسی ها را در تهران برقی کنیم، حمل و نقل عمومی را برقی کنیم، از این محل هم یک تأثیر روی محیط زیست بگذاریم و ان شاءالله اثر زیست محیطی را مردم ببینند.

علی آبادی در خصوص زمان راه اندازی پروژه خودروهای برقی گفت:اکنون شروع شده، ما اکنون نصب شارژرها را شروع کردیم داریم زیرساخت را توسعه می دهیم، از شاید همین هفته اول آذر ماه که اکنون در آن هستیم تاکسی ها به تدریج چون باید فرهنگ سازی شود، چون یک فرهنگ تازه با خودش می آورد. باید آموزش های لازم به مردم داده شود، یک پیوست فرهنگی برای این تهیه شده که از همین روزها تلویزیون شروع می کند به آموزش به مردم که چه جوری با این پدیده کنار بیایند چون نمی شود ما یک دفعه وارد یک اتفاق بشویم که بعد برای مردم دردسر درست کند، باید گام به گام هم مردم را آموزش دهیم، هم آماده کنیم. دولت بنا دارد که 100 هزار تاکسی برقی را در سطح شهر بزرگ خیلی زود، یعنی تا پایان همین امسال عرضه کنیم ، به هر حال تحول نسبتاً بزرگی است، یک اقدام بزرگ تحولی است بایستی زیرساختش را متناسباً توسعه داد، همزمان تأمین ارز لازم برای این ماشین ها که اکنون خوشبختانه تأمین شده و دارد وارد می شود و بعد خودروسازان مان دارند آماده می شوند برای این که اینها را تولید کنند و ما اکنون تقریباً دو سه نمونه خودروی داخلی داریم که در نمایشگاه اخیر عرضه کردیم که اینها دارند مراحل آخر تست هایشان را پشت سر می گذارند و من فکر می کنم ان شاءالله اوایل سال آینده شاید در نیمه اول سال ما عرضه اینها را هم داشته باشیم. بنابر این در یک فضای نسبتاً خوب هستیم در قیاس منطقه، اصلاً در کشورهای منطقه ما به غیر از برخی کشورهای منطقه، فاصله چشمگیری با ما دارند در این موضوع و در مقایسه با دنیا هم وضعیت چندان بدی نداریم به لحاظ علمی لااقل، این را مطمئناً به لحاظ فناوری در وضعیت بسیار خوبی هستیم ولی به لحاظ صنعتی و تجاری باید کار کنیم. اکنون وزارت صمت سیاست کلی اش این است که بتواند در این جهت ان شاءالله تشویق کند. بیش از 30 شرکت داخلی دارند تلاش می کنند ما را همراهی کنند و این به نظرم پتانسیل نسبتاً خوبی است.

علی آبادی در ادامه به سوال هایی در مورد سوخت خودروها و قیمت آنها توضیحاتی دادند


سوال: ساخت خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می کردند در گذر زمان فراز و فرودهایی داشت و خیلی راضی کننده نبود، اکنون هم همین طور است و در این زمینه تقریباً داریم مماس با دانش جهانی حرکت می کنیم چون از زمانی که این موضوع در دنیا هم هست خیلی سال نگذشته است یعنی دانش، دانش نوینی است، در این زمینه چکار کردیم، یعنی چقدر با شرکت های دانش بنیان همکاری کردیم که بتوانیم این را عملیاتی کنیم؟

علی‌آبادی: اکنون اگر بخواهم مقایسه کنم، شما اگر هم اکنون خودروهای جدید خودروسازان داخلی ما را ببینید حال چه خودروهایی که مثلاً سهم ساخت داخل شان بالای 60 - 70 درصد است چه خودروهایی که در حدود 50 درصد است نگاه کنید می بینید که فاصله خیلی زیادی، ندارند از دنیا اگر چه ممکن است با بهترین های دنیا قابل مقایسه نباشند اما با متوسط دنیا قابل مقایسه هستند. مصرف سوخت به شاخص کمتر از 8 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیدیم، این اساساً محل سرمایه گذاری بیشتر و جدید ندارد، چرا؟ چون دنیا هم دارد از این حوزه خارج می شود. اکنون شما اگر نروژ را مطالعه کنید می بینید بیش از 80 درصد خودروهایشان برقی شده است یا مثلاً چین، من اخیراً برای مأموریتی رفته بودم شانگهای تقریباً همه حمل و نقل عمومی شان برقی شده و حمل و نقل مردم هم بالای 30 - 35 درصد پلاک خودروها، پلاک سبز است یعنی پلاک خودروهای برقی است. ما باید به نظرم بیشتر انرژی مان را مصرف کنیم برای این که از این پدیده عقب نیافتیم، یعنی اینجا ما با دنیا فوری همراه شویم و این اتفاق اکنون خوشبختانه در کشور کلید خورده، وزارت صمت با تمام قوا دارد تلاش می کند که این حرکت را در کشور جا بیندازد. لذا وقتی از من می پرسند که خودروهای بنزینی چه می شوند؟ می گویم خودروهای بنزینی در برنامه دارند جلو می روند و پیشرفت شان هم خوب است، ما آنها را هم دنبال می کنیم، چون به هر حال اگر این تحول بخواهد شکل بگیرد 10 سال طول می کشد و لذا در خلال این 10 سال بایستی ما روندها را آنجا بهبود دهیم ولی سیاست مان نباید تمرکزاً بر این باشد که اینها را حتماً داخلی کنیم، نه، چون این فرآیند گذراست،‌ باید برویم به سمت آن قسمت هایی که برای ما خلق فناوری می کند و می تواند اثرات دیگری داشته باشد یا از سرریز فناوری در جاهای دیگر آنجا استفاده کنیم اما تمرکز خودمان را معطوف کنیم به خودروهای آینده، خودروهایی هستند که نه دیگر آینده به آن معنا دور، نه خیلی نزدیک که چه بسا چند سال دیگر، در اروپا مثلاً شما 5 یا 6 سال دیگر اصلاً خودروهای بنزینی دیگر نمی بینید، اکنون روندها این طوری است که دارند می روند به این سمت، چون نه محیط زیست به شما اجازه می دهد، بحث های گرمایش زمین و حرارتی که اینها تولید می کنند.


سوال: قیمت اینها چه طور خواهد شد و در مورد باصطلاح بحث های خودروهایی که سوخت فسیلی دارند، بالاخره چه سیاستی را دنبال می کنید؟

علی‌آبادی: چالش اصلی در خودروهای برقی ذخیره سازی انرژی است که این چالش در دنیا پیگیری می شود کما این که بعداً هم پیگیری خواهد شد یعنی فرآیند مستمری است، برای این که دانسیته انرژی و چه وزنی و چه حجمی هنوز فاصله قابل توجهی با سوخت های فسیلی دارد گرچه اکنون خیلی خوب شده، اکنون مثلاً ما در ایران رسیدیم به 230 وات به ازای هر کیلوگرم که این رقم رکود بسیار بالایی است، مثلاً بهترین رکوردها حدود 200 - 190 - 165 وات بر هر کیلوگرم است که ما خوشبختانه داریم به این رکورد می رسیم. سرمایه گذاری قابل توجهی را در ساخت باتری شروع کردیم در کشور، که به زودی رونمایی خواهد شد، مردم ما خواهند دید، منتها تحولات فقط به سمت باتری نیست،‌ به سمت هیدروژن است به عنوان ذخیره انرژی، دانشگاه های ما می توانند از این فرصت استفاده کنند، از همین جا من دارم اعلام می کنم در همین همایش ها هم اعلام شد که استقبال می کنیم از تیم های پژوهشی که در این زمینه فعالیت بکنند نه به صورت مقطعی، به صورت مستمر، یعنی ما آمادگی داریم بعضی دانشگاه ها را اینجا وزارت علوم هم در این همایش حضور داشتند و آقای دکتر زلفی گل فرمایشاتی داشتند و ما اکنون با بعضی از دانشگاه ها داریم به صورت زیربنایی کار می کنیم برای این که در حوزه ذخیره سازی انرژی برای همراه با ماشین، همراه با وسیله نقلیه بتوانیم از راه حل های خودی استفاده کنیم، راه حل های بومی استفاده کنیم، راه حل هایی که مال ما هستند، راه حل هایی که طراح و مبتکرش خودمان هستیم. من به شدت امیدوار هستم، من فکر می کنم که اگر همه با هم همراهی کنند چون این واقعاً نیاز به یک همراهی ملی دارد، اگر چنانچه اینجا کسی ساز مخالف بزند فقط زمان از دست ما گرفته خواهد شد، باید با یک هماهنگی کامل که خوشبختانه اراده دولت است، اراده سایر دستگاه های ملی مثل مجلس، مثل قوه قضائیه است، مردم هم که قطعاً استقبال می کنند از تحولات سازنده. من به شدت امیدوار هستم، به امید خدا ما در این بخش پیشرفت های خیلی خوبی خواهیم داشت. در بخش خودروهای سنتی هم همین طور برنامه های خوبی دنبال می شود، سرمایه گذاری تازه در آن بخش ها نباید کرد باید از روش های به حساب میانبر برای دستیابی به فناوری های بالا برای بهبود خودروهایی که تولید می کنیم، استفاده کنیم ولی تمرکزاً روی خودروهای آینده کار کنیم، از جمله ویژگی های خودروی برقی این است که لنت کمتری مصرف می کنند، روغن مصرف نمی کنند، فیلتر هوا مصرف نمی کنند، کل قطعات متحرک شان یک چیزی حدود 600 قطعه بیشتر نیست در حالی که در موتور احتراقی این مثلاً دو سه هزار قطعه است و خیلی فرق است. تعمیرات خیلی کمتر می شود و هزینه ها خیلی کم می شود، بعضی مشاغل البته باید تغییر کنند، مشاغل تازه ایجاد می شود، تحول شیرینی است، به نظر من تحولی است که طعمش خیلی زود زیر دندان مردم می رود.

سوال: قیمت ها چه طور است؟

علی‌آبادی: باتری های این خودروها نسبتاً گران است، دولت برای این که فشار زیادی به مردم نیاید از اهرم تعرفه استفاده می کند،‌ برای تاکسی ها که اساساً سهم قابل توجهی از تاکسی ها را دولت پرداخت می کند که آن سهم باتری است، تقریباً 10 هزار و 500 دلار وزارت نفت از محل سوخت صرفه جویی شده، اینجا کمک می کند که خیلی زود هم خودش بهره مند می شود از آن، ­در مورد خودروهای مردم، خودروهایی که داده می شود فعلاً چیزی که دارد انجام می شود تعرفه است که تقریباً ما داریم تعرفه را به کمترین مقدار ممکن می بریم که با تعرفه بتواند مساعدت خیلی بزرگی برای مردم صورت بگیرد، اگر خودروسازی این خودرو را بسازد که اصلاً تعرفه ندارد اما برای وارداتش فعلاً در این مقطع ما داریم تعرفه را می بریم به سمت حداقل.




منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0