معرفی و بررسی هوندا CR-V eHEV 2025
وقتی صحبت از کراساوورهای خانوادگی به میان میآید، نام هوندا CR-V یکی از نخستین گزینههایی است که در ذهن نقش میبندد. این خودرو سالهاست که با ترکیب هوشمندانهای از کیفیت ساخت ژاپنی، فضای جادار و تکنولوژی روز توانسته جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی به دست آورد. اکنون با عرضهٔ نسخهٔ e\HEV هیبریدی، CR-V وارد مرحلهای تازه شده است؛ مرحلهای که تمرکز آن بر کاهش مصرف سوخت، راندمان بالاتر و تجربهای آرامتر از رانندگی است. ورود رسمی این مدل به ایران نیز باعث شده توجه بسیاری از علاقهمندان و خریداران خودروهای وارداتی به آن جلب شود.
می توان گفت، هوندا CR-V eHEV شاسیبلند پُرفروش هوندا در نسل ششم است که با تکیه بر سیستم هیبریدی دوموتورهی i-MMD، راندمان بالا را با کابینی جادار و تجهیزات ایمنی روز تلفیق میکند. نکتهٔ مهم برای خریداران داخلی اینکه این مدل در ایران عرضه شده است و عرضهٔ اولیهاش توسط واردکنندهٔ رسمی در قالب طرح جانبازان انجام شده است؛ بنابراین شناخت دقیق نسخهٔ وارداتی، مشخصات فنی و امکانات، برای تصمیمگیری خرید در بازار ایران اهمیت دارد.
ورود به ایران
واردکنندهٔ رسمی: شرکت آذریوردسال بهعنوان عرضهکنندهٔ محصولات هوندا در ایران، صفحهٔ اختصاصی CR-V eHEV و مسیرهای فروش و خدمات پس از فروش را منتشر کرده است.
زمان ورود نخستین محموله: اولین محمولهٔ CR-V هیبرید در دی ۱۴۰۳ وارد گمرک ایران شد. این خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۳ رونمایی داخلی داشته و عرضهٔ اولیهٔ آن از طریق سامانهٔ ویژهٔ خودروهای جانبازان انجام شده است. همچنین منبع یادشده تأکید میکند که نسخهٔ وارداتی،هیبرید eHEV و ساخت جوینتونچر Dongfeng-Honda (چین) است. این مدل هماکنون در ایران عرضه شده است و اطلاعیههای جدید فروش و تیراژ، از سوی آذریوردسال اعلام میشود.
تاریخچهٔ مختصر و جایگاه محصول
CR-V از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ یکی از ستونهای سبد شاسیبلند هوندا بوده و در نسل ششم (پلتفرم همخانواده با سیویک جدید) با دو قوای محرکهٔ eHEV (فولهیبرید خودشارژ) و ePHEV (پلاگینهیبرید) در بازارهای جهانی عرضه میشود. در اسناد رسمی اروپا، نسخهٔ eHEV بهعنوان «فولهیبریدِ بدون نیاز به شارژ از پریز» معرفی شده و در برخی بازارها با محوریت Honda SENSING 360 ارتقا یافته است.
طراحی بیرونی
نماى جلو:
- جلوپنجرهٔ عریض با الگوی مشبک
- چراغهای LED باریک یکتکه
- سپرِ خوشتراش با ورودیهای هوا
نمای جانبی:
- خط شانهٔ کشیده
- گلگیرهای عضلانیِ متعادل
- شیشههای جانبی با سطح دید خوب
- فاصلهٔ محوری ۲۷۰۰ میلیمتر که به بهبود جاى پاى عقب کمک کرده است
نمای عقب:
- چراغهای عمودی-افقی بهسبک نسل جدید
- اسپویلر سقفی
- دیفیوزر ظریف
- در تیپهای اروپایی رینگ ۱۸ اینچ با تایر ۲۳۵/۶۰R18 بهصورت کارخانهای نصب میشود
کابین، ارگونومی و کیفیت ساخت (نسخهٔ وارداتی ایران)
زبان طراحی کابین مثل دیگر هونداهای نسل جدید، مینیمال، کاربرمحور و با کلیدهای فیزیکی ضروری است. نسخهٔ وارداتی ایران بر اساس کاتالوگ و اطلاعیههای رسمی، به امکانات زیر مجهز است:
- سقف پانورامیک
- فرمان گرمکن
- گرمکن صندلیها (و در برخی تیپها سردکن جلو)
- صندوق برقی
- کلید ورود
- استارت بدون کلید
- صوتی Bose
- تودوزی چرمی
- حجم صندوق۵۸۷ لیتر (VDA)
- صندلیهای برپا
- باک ۵۷ لیتر
- نمایشگر تمامدیجیتال پشتآمپر ۱۰٫۲ اینچ
نمایشگر مرکزی ۹ اینچ با :
- Honda CONNECT
- Apple CarPlay بیسیم
- Android Auto
- شارژر بیسیم
این مدل در ایران عرضه شده است و سطح تجهیزات دقیق هر سری، مطابق اعلام آذریوردسال و محمولههای ورودی تعیین میشود.
فناوری محرکهٔ هیبریدی eHEV (i-MMD)
قلب فنی CR-V eHEV، ترکیب موتور بنزینی ۲٫۰ لیتری چرخهٔ اتکینسون با دو موتور برقی و گیربکس الکترونیکی e-CVT است. سامانه بهصورت خودکار میان سه حالت EV Drive (حرکت برقی در بار کم)،Hybrid Drive (موتور بنزینی، ژنراتور را میچرخاند و موتور برقیِ محرک، چرخها را میراند) و Engine Drive (اتصال مستقیم موتور در سرعتهای ثابت) جابهجا میشود تا مصرف و آرامش حرکتی بهینه شوند.
خروجیهای کلیدیِ مستند
حداکثر توان موتور بنزینی: ۱۰۹ کیلووات (۱۴۸ اسببخار) / ۱۸۹ نیوتنمتر
حداکثر توان موتور برقی محرک: ۱۳۵ کیلووات (۱۸۴ اسببخار) / ۳۳۵ نیوتنمتر
AWD در تیپهای اروپایی و نسخهٔ وارداتی ایران قابل دسترس است؛ شتاب رسمی برخی تیپهای eHEV حوالی ۹٫۴–۹٫۵ ثانیه اعلام شده است.
ایمنی و کمکراننده
- ترمز اضطراری خودکار (CMBS)
- هشدار برخورد جلو
- کروزکنترل تطبیقی با توقفوحرکت
- دستیار ماندن بین خطوط (LKAS)
- هشدار خروج از جاده (RDM)
- دستیار ترافیک (TJA)
- خوانش علائم (TSR)
- پایش نقطهٔ کور با هشدار ترافیک پشت
- کیسههوای مرکزیِ بینِ سرنشینان جلو
- کیسههوای زانویی جلو، پردهای و جانبی
- در اسناد اروپا، عنوان Honda SENSING 360 برای نسل جدید درج شده است
- ترکیب سنسورهای فعال و سازهٔ ایمن ، CR-V eHEV را به یکی از گزینههای ایمن کلاس خود بدل میکند.
مشخصات فنی و ابعادی
پیشرانه: 2.0L i-MMD Hybrid (eHEV)
گیربکس: e-CVT
محور محرک: AWD
توان/گشتاور موتور بنزینی: ۱۴۸ اسببخار / ۱۸۹ نیوتنمتر
توان/گشتاور موتور برقی: ۱۸۴ اسببخار / ۳۳۵ نیوتنمتر
شتاب ۰–۱۰۰: حدود ۹٫۴–۹٫۵ ثانیه (بسته به تیپ و رینگ)
سرعت نهایی: حدود ۱۸۶–۱۸۷ km/h (معادل ۱۱۶ mph، بسته به تیپ)
مصرف WLTP ترکیبی: ۶٫۷ لیتر/۱۰۰ km (۴۲٫۲ mpg)
ابعاد (میلیمتر): طول ۴۷۰۶ / عرض ۱۸۶۶ / ارتفاع ≈۱۶۸۴ / فاصلهٔ محوری ۲۷۰۰
ارتفاع از زمینِ بیبار: ≈۲۰۰ mm
حجم صندوق: ۵۸۷–۱۶۴۲ لیتر (VDA)
لاستیک و رینگ: ۲۳۵/۶۰R18 ، رینگ ۱۸ اینچ
مصرف سوخت و برد حرکتی
بر اساس دادههای WLTP در وبسایت رسمی هوندا بریتانیا: مصرف ترکیبی ۶٫۷ L/100km و CO₂ ترکیبی ۱۵۱ g/km برای یکی از تیپهای eHEV اعلام شده است.
در تجربهٔ جادهایِ بازارهای منطقهایِ خاورمیانه نیز، تأکید بر کارکرد برقیِ پرتکرار در شهر و سواری بیصدا است (فولهیبریدِ خودشارژ).
برای کاربری شهری-بینشهری، CR-V eHEV مصرف واقعبینانهٔ پایین و لحن حرکتی آرام ارائه میدهد؛ همان ویژگیهایی که برای ناوگان خانوادگی در ایران جذاب است.
خو
جمعبندی برای خریدار ایرانی
اگر شاسیبلندی میخواهید که کیفیت ساخت ژاپنی، کابین جادار، ایمنی اکتیو سطحبالا و مصرف واقعاً پایین را یکجا ارائه کند، هوندا CR-V eHEV در نسل ششم، گزینهای بسیار منطقی است. ورود رسمی به ایران با پشتیبانی آذریوردسال، اطمینان از تأمین قطعه و خدمات را تقویت میکند و نسخهٔ وارداتی—with AWD و پکیج کامل کمکی—عملاً نیازهای خانوادگیِ روزمره تا سفرهای جادهای را پوشش میدهد. به بیان ساده: CR-V eHEV همان «تعادل کلاسیک هوندا» است؛ کماستهلاک، آرام و دقیق.