قیمت تمام شده خودروهای داخلی چقدر است

قیمت تمام شده خودروهای داخلی چقدر است
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
1,628 بازدید
0 0
با توجه به قیمت پیشنهادی خودروسازان داخلی و توقف اعمال قیمت های جدید با دستور مستقیم رئیس جمهور، بازار منتظر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای اعلام قیمت های جدید است.


به گزارش بازارخودرو، قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل را اگر فقط بر مبنای قیمت مواد اولیه و بدون توجه به فناوری آنها که مربوط به دهه ۸۰ میلادی است، در نظر بگیریم، با یک حساب سرانگشتی می بینیم اکثر خودروهای تولید داخل با هزینه ای در حدود ۶ تا ۷ هزار دلار تولید می شوند.

ممکن است بعضی ها بگویند؛ اصلا چرا باید هزینه تولید خودروهای داخلی با دلار محاسبه شود.؟ جالب است بدانید حتی تولید خودرویی مانند سمند که نام خودروی ملی را هم یدک می کشد، همین امروز بیش از ۲ هزار دلار ارزبری برای خودروساز به همراه دارد.

امروز خودروسازان داخلی ادعا دارند، تولید هر خودرو ضرر، هزار تا دو هزار دلاری برای آنها به همراه دارد. و با شرایط فعلی قادر به تولید کافی و تامین نیاز بازار نیستند. از سویی مصرف کننده ای که ماه هاست در انتظار مشخص شدن وضعیت بازار نشسته، تاب تحمل افزایش دوباره قیمت ها را ندارد.

در این بین خودروسازان در تلاش هستند تا با بالا بردن قیمت کارخانه ای خودروهای خود، از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. و برای این کار از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. از به هم ریختن جو بازار و بالا بردن برنامه ریزی شده قیمت ها در بازار آزاد گرفته تا عدم عرضه خودروهای تولیدی به بازار به بهانه های مختلف‌.

از طرف دیگر دولت جدید به سردمداری جناب رئیسی سعی در کنترل اذهان عمومی و جلوگیری از ایجاد جو افزایش قیمت ها و نهایتاً بالا رفتن نارضایتی عمومی از شیوه اداره کشور دارد.

با توجه به اتفاقات اخیر، به نظر می رسد قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی پس از صدور مجوز ستاد تنظیم بازار در حوالی همین قیمت تمام شده با حاشیه سود 5 درصدی تعیین شوند. البته این کار اگر طبق وعده خودروسازان با بالا رفتن تولید و فروش های فوری همراه باشد باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد شد.

ولی واقعیت این است که تنها راه پایین آمدن قیمت خودرو در بازار آزاد اجرای این دو شرط است؛

۱- آزاد شدن واردات خودرو ( حالا با هر شرط و شروطی )

۲- افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی ( به اندازه ای که هر کسی بتونه راحت ثبت نام کنه و خودروی مورد نظرشو توی کوتاه مدت از کارخونه تحویل بگیره).


منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0