عدم استقبال از طرح پیش فروش سایپا بدون قرعه کشی

عدم استقبال از طرح پیش فروش سایپا بدون قرعه کشی
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
1,834 بازدید
0 0
از تاریخ دوم تیرماه، فروش بدون قرعه کشی محصولات سایپا آغاز شد و چهار خودرو از محصولات سایپا در لاین فروش قرار گرفت اما جالب آنکه مردم استقبالی از طرح فروش این خودروها تا به این لحظه نداشته اند. اما عدم استقبال مردم چه بوده است.

به گزارش بازارخودرو به نقل از تجارت‌نیوز، مشخص نبودن قیمت تمام‌شده خودرو‌های سایپا و حاشیه سود کمتر آن‌ها نسبت به محصولات ایران‌خودرو از دلایل استقبال کم خریداران از طرح فروش بدون‌ قرعه‌کشی محسوب می‌شود.وطرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا با گذشت شش روز از آغاز ثبت‌نام کماکان ادامه دارد.

از دومین روز تیرماه پنج محصول سایپا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شدند که از بین آنها فقط ظرفیت فروش شاهین G تکمیل شده و تا ظهر روز قبل سه‌شنبه هفتم تیر پیش‌فروش کوئیک معمولی، کوئیک S، کوئیک R و ساینا S ادامه داشت.

استقبال کم خریداران از طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا را می‌توانیم از دو منظر بررسی کنیم.

اول اینکه قیمت تمام‌شده این خودرو‌ها مشخص نیست. سایپا علی‌الحساب از متقاضیان این محصولات ۵۰ درصد قیمت خودرو‌ها را دریافت می‌کند و الباقی مبلغ را به‌قیمت روز خودرو‌ها محاسبه می‌کند.

موضوع دوم به حاشیه سود کمتر خرید و فروش محصولات سایپا نسبت به خودرو‌های کارخانه رقیب ارتباط دارد. خرید و فروش پنج محصول عرضه شده در طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا همین الان ۲۵ تا ۳۰ درصد سود دارد درحالی که این رقم برای پژو ۲۰۶ تیپ دو و دنا تیپ یک تقریبا ۱۰۰ درصد است.

مشخص نبودن قیمت تمام‌شده

رقم دریافتی سایپا از متقاضیان حین ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی چیزی حدود ۵۰ درصد از ارزش این خودرو‌ها در کارخانه بود

البته این محصولات به‌قیمت روز تحویل مشتری داده می‌شوند و مشخص نیست قیمت تمام‌شده محصولات سایپا برای خریداران چقدر خواهد بود.

قیمت کوئیک S در کارخانه تقریبا ۱۸۵ میلیون تومان است و از متقاضیان طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا ۹۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

کوئیک R با قیمت ۱۷۸ میلیون تومان در کارخانه فروخته می‌شود و از متقاضیان آن در طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی فعلا ۸۹ میلیون تومان می‌گیرند.

متقاضیان طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی سایپا بابت خرید کوئیک معمولی درحالی علی‌الحساب ۸۴ میلیون تومان می‌پردازند که برای خرید این خودرو از کارخانه باید ۱۶۸ میلیون تومان کنار گذاشت.

همچنین رقم دریافتی علی‌الحساب سایپا از متقاضیان طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی ساینا S درحالی نزدیک ۸۵ میلیون تومان است که قیمت کارخانه ساینا S حدود ۱۶۹ میلیون تومان است.

حاشیه سود کمتر خودرو‌های سایپا نسبت به ایران‌خودرو

متقاضیان محصولات سایپا از روز دوم اقدام به‌ثبت‌نام کردند و به‌جز شاهین G، ظرفیت پیش‌فروش کوئیک S، کوئیک R، کوئیک معمولی و ساینا S تکمیل نشده است.

یکی از دلایل استقبال کم خریداران از محصولات سایپا در طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی می‌تواند حاشیه سود کمتر این مدل‌ها نسبت محصولات ایران‌خودرو باشد.

خرید و فروش مدل‌های عرضه شده در طرح پیش فروش بدون قرعه‌کشی تیرماه سایپا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سود دارد درحالی که این رقم برای برخی محصولات ایران‌خورو مثل پژو ۲۰۶ تیپ دو و دنا تیپ یک به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال توییت
0