تولید تندر 90 با قطعات روسی

تولید تندر 90 با قطعات روسی
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
1,492 بازدید
0 0
مدل تندر 90 ایران به نام لادا در کارخانه روسیه تولید می شود که از نظر فنی تفاوت چندانی با تندر 90 ندارد اما از لحاظ شکل اتاق کمی با آن متفاوت است. بنابراین به نظر می رسد بحث تولید خودروی مشترک تنها دریافت قطعات تندر90 از روسیه است.

به گزارش بازارخودرو به نقل ازاخبارخودرو، بحث همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه این روزها بسیار داغ است و وزیر صمت نیز به بیان نحوه همکاری این دو کشور در حوزه خودرو پرداخت. این در حالی است که تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین خبری از همکاری و تحویل قطعه به ایران نبود اما حالا با تحریم گسترده روس‌ها ازسوی کشورهای غربی آنها به دنبال راهی برای ادامه فعالیت صنایع خود ازجمله صنعت خودرو هستند. به‌نظر می‌رسد قرار است قطعات محصول تندر90 را به ایران ارسال کنند. در همین زمینه با فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

بحث همکاری ایران و روسیه در بخش‌های مختلفی ازجمله صنعت خودرو و قطعه‌سازی مطرح شده است. این همکاری چگونه می‌تواند باشد؟

روسیه در کارخانه آوتوو رنو، مدل تندر۹۰ ایران را به نام لادا تولید می‌کند که از لحاظ اتاق کمی متفاوت است، اما از نظر فنی تفاوت چندانی ندارد. در واقع بحث تولید مشترک خودرو با روسیه تنها تحویل گرفتن قطعات تندر90 از روسیه است نه تولید خودرو مشترک جدید.

آیا عرضه این خودروها به بازار ایران تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

وارد شدن این خودرو (لادا) به بازار خودرو ایران تاثیری بر وضعیت قیمت محصولات در بازار ندارد؛ چراکه مشکل صنعت خودرو ایران ساختاری است. با ادامه مدیریت صنعتی و نگاه سیاسی فعلی به صنعت خودرو هر اقدامی حتی با عنوان تحول در این صنعت بی‌نتیجه خواهد ماند. اگر روسیه، چین، آلمان و سایر کشورهای صاحب‌نام هم وارد صنعت خودرو کشور شوند، نتیجه‌ای جز شرایط مجهول‌ برای صنعت خودرو ایران نخواهد داشت.

چرا این همکاری‌ها تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است؟

این نوع مشارکت‌ در تولید خودرو با برندهای مختلف جهانی سال‌ها جزو شوآف‌های برخی دولتمردان بوده و تاکنون اقدامی در راستای تولید مشترک با برندهای مختلف دنیا انجام نشده است. آنقدر صنعت خودرو کشور نابسامان است که ارزان‌ترین محصول ۲۰سال گذشته یک برند خودروساز اروپایی به‌عنوان یک محصول جدید راهی بازار ایران شود. در واقع اگر قطعه تندر90 مستقیم از خودروسازی داچیا هم وارد شود، زیرسطوح انتظار از صنعت خودرو کشور است.

منبع: اخبارخودرو
ارسال توییت
0