تغییر قیمت کارخانه ای خودرو به بعد از شفاف سازی قیمت تمام شده موکول شود

تغییر قیمت کارخانه ای خودرو به بعد از شفاف سازی قیمت تمام شده موکول شود
سهند جعفری زاد
2 سال پیش
1,599 بازدید
0 0
آیا در شرایط فعلی افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی منطقی است؟!

به گزارش بازارخودرو، این روز ها در شرایطی ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی تشکیل جلسه داده که جزئیات قیمت تمام شده خودرو در کارخانه برای همه پوشیده است.

برای مثال ایران خودرو مدعی است که قیمت تمام شده هر دستگاه پژو پارس حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. ولی مشخص نمی کند که چرا خودرویی با تکنولوژی ۳۰ سال پیش که بیست سال است بر روی خط تولید قرار دارد باید انقدر گران برای سازنده تمام شود.

آیا بهتر نیست که خودروسازان پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای، سازوکار تعیین قیمت تمام شده خودرو را شفاف سازی کنند؟ تا میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینه‌های بالاسری و سربار در قیمت تمام شده مشخص شود...؟!

چرا که بخشی از هزینه تمام شده تولید خودرو مربوط به هزینه های بالاسری و سربار است که خودروسازان باید هرچه سریعتر این هزینه‌ها را حذف کنند نه اینکه آنها را به قیمت تمام شده اضافه کنند و این هزینه‌ها را از مردم دریافت کرد.

برای نمونه چرا باید رئیس امداد خودروی سایپا برای ۵ روز مسافرت کربلا در قالب ماموریت چک ۵۳ میلیون تومنی دریافت کند؟! و این مبلغ به هزینه های شرکت سایپا و در نهایت به قیمت تمام شده خودرو ها اضافه شود...؟!

یا چرا باید نرخ تولید خودرو به ازای هر نیروی کار در خودروسازان داخلی کمتر از ۳ خودرو در سال باشد در حالی که نرخ استاندارد جهانی تولید خودرو بین ۱۲ تا ۱۵ خودرو به ازای هر نیروی کار تولیدی است..؟!!

به خاطر همین چراها و بسیاری چراهای دیگر است که ما تاکید داریم قبل از هرگونه افزایش قیمتی وزارت صمت در وهله نخست باید  ساختار خودروسازان را اصلاح کند و پس از حذف هزینه‌های سربار، در صورتی که فروش خودرو با قیمت‌های کنونی برای خودروسازان زیان‌ده بود، اجازه افزایش قیمت به آنها داده شود.

خودروسازان هم جزئیات هزینه ها و قیمت تمام شده خودروهای خود را مثل تمام خودروسازان دنیا و بطور شفاف در اختیار رسانه ها قرار دهند تا تمام مردم از جزئیات آن آگاه باشند.

در هر صورت در شرایط فعلی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید منطقی نیست و باعث آشفته تر شدن بازار می شود.

نوسان قیمت لحظه ای خودروهای داخلی و خارجی را از بازارخودرو دنبال کنید.

منبع: بازارخودرو
ارسال توییت
0