ورود کاربران


عبور از قانون مديران عامل اصلی گرانی خودرو + سند/ چرا سازمان بازرسی رسيدگی نمی‌کند؟!

عبور از قانون مديران عامل اصلی گرانی خودرو + سند/ چرا سازمان بازرسی رسيدگی نمی‌کند؟!

24 بازدید
دسته بندی : اقتصادی,خودرو,اقتصادی,خودرو

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، این روزها آشفته بازار فروش خودرو در صدر نقل قول های روزانه مردمی قرار دارد. اینک دیگر فتح کانال 50 میلیون تومانی قیمت پراید در نظر مردم غیرممکن نیست!! اما سوال اینجاست آیا واقعاً ارزش واقعی خودروهای داخلی ( ولو در این فضای ملتهب اقتصادی)  این قیمت های نجومی است؟ چرا علی رغم اختصاص وام 10 هزار میلیارد تومانی در هفته های اخیر به شرکت های ایران خودرو و سایپا و وعده وزیر صنعت مبنی بر کنترل قیمت خودرو، قیمت خودرو همچنان در حال رکورد زنی است؟ و مهم ترین سوال اینکه آیا ارتباطی بین عدم صلاحیت مدیران خودروساز در کنترل بازار فروش خودرو وجود دارد؟ چرا نهادهاي نظارتي مانند «سازمان بازرسی کل کشور» در مقابل التهاب بازار خودرو كه عمدتاً ناشي از «بي تدبيري مديران شركت هاي خودروساز» است سكوت نموده است؟

تابستان امسال و با متلاطم شدن بازار اقتصادی کشور، پس از ارز، طلا و مسکن، خودرو به عنوان یکی از جذاب ترین دارایی ها به منظور حفظ ارزش سرمایه تلقی می شد. پس از آغاز افزایش قیمت های نجومی اتومبیل، مدیران خودروساز و مدیران وزرات صنعت، با درک نادرست از واقعيت بازار، با انجام پیش فروش های گسترده سعی در سرکوب تقاضای خودرو بین متقاضيان را داشتند. غافل از اینکه ثبت نام چند ده هزار خودرو به هیچ وجه نمی تواند پاسخ گوی تقاضای چند میلیونی برای ثبت نام خودرو باشد!

حمید جهانیار کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار خبر فوری در مورد وضعیت بازار خودرو کشور گفت: «عدم نظارت بر صلاحیت ثبت نام کنندگان» و «عدم شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو» در پيش فروش هاي انجام شده، بی تدبیری دیگری بود که از سوی «مدیران فروش شرکت های خودروساز» صورت گرفت.

وی ادامه داد: این راهکار با استفاده از ساده ترین ابزار فناوری اطلاعات مانند «اشتراک اطلاعات ثبت نام کنندگان خودرو» بعلاوه «دریافت اطلاعات مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور» به سادگی قابل احصا بود. اما گویا التهاب و سوداگری در بازار و در نتیجه افزایش قیمت خودرو، به نفع خودروسازان بود ، چرا که باعث افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو و بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات بی کیفیت آن ها بطور رسمي می شد.

جهانیار افزود: تکانه های این پدیده، در این روزها که موعد تحویل خودروهای ثبت نامی فرا رسیده است در حال نمایان شدن است. افرادی که حجم قابل توجهی از ثبت نام های خودرو را با هدف سوداگری انجام داده اند هم اکنون از افزایش قیمت خودرو شادمان هستند؛ غافل از اینکه این افزایش قیمت به معنی کاهش ارزش سایر دارایی های آنهاست!!

وی دلیل افزایش قیمت خودرو پیز دیگری است و می گوید : اما به زعم کارشناسان بازار خودرو، علت اصلی افزایش قیمت خودرو در این روزها موضوع دیگری است. شرکت‌های خودروساز با «فروش عمده خودرو» به نمایندگی‌ها، فرصت دلالی و گران‌فروشی را برای برخی نمایندگی‌‌هاي خاص بوجود آورده‌اند بطوریکه نمایندگی‌ها با خرید عمده از خودروسازان، خود مدیریت بازار را به عهده می‌گیرند و با عرضه قطره‌چکانی خودروهای خریداری شده به بازار، قیمت‌ها را به دلخواه افزایش می‌دهند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در مرداد ماه سال جاری و در اوج التهاب بازار، در حالی که خودروسازان از تحویل خودروهای ثبت نامی و ارائه طرح های پیش فروش به مردم خودداری می کردند مديران فروش ایران خودرو، آرام و دور از چشم رسانه ها اقدام به ارائه سبد میلیاردی به نمایندگی های ایران خودرو نمود. اين برنامه فروش در حالي بود كه بهار امسال، بارها اعلام شده بود شركت ايران خودرو فروش كارتكسي به نمايندگي هاي خود را متوقف كرده است.

وی افزود : در این طرح پیش فروش که از آن به عنوان «فروش کارتکسی» یا «فروش سبد میلیاردی» ایران خودرو به نمایندگی ها یاد می شود هر یک از نمایندگی های ایران خودرو تا سقف 40 میلیارد تومان خودرو با موعد تحویل بهمن 97 می توانست ثبت نام نمايد. با در نظر گرفتن میانگین قیمتی 40 میلیون تومان به ازای هر خودرو، هر نمایندگی می توانست حدود 1000 خودرو ثبت نام کنند.

جهانیار با اشاره به300 نمایندگی شرکت ایران خودرو گفت: عجیب تر این که در این طرح پیش فروش سود مشارکت برای نمایندگی ها 20 درصد در نظر گرفته شده بود در حالی که ایران خودرو در طرح های پیش فروش عادی خود که برای عموم مردم ارائه می شود، گاهاً سود مشارکت در تولید را 12 درصد اعلام می نماید. بررسی های میدانی بازار نشان می دهد که در حال حاضر برخی از نمایندگی ها خاص ایران خودرو قیمت بازار را تعیین می نمایند.

وی در پایان گفت: حال سوال اینجاست که چرا ایران خودرو در شرایطی که بازار تشنه تحویل خودرو و طرح پیش فروش خودرو برای متقاضیان حقیقی بود اقدام به فروش سبد میلیاردی به نمایندگی های خود نموده است؟ آیا این بخش نامه که از سوی مديران فروش ایران خودرو صادر شده است چیزی جز التهاب بیشتر بازار و انحصارطلبی نمایندگی ها را بدنبال داشته است؟ آیا اتخاذ این تصمیمات اشتباه چیزی جز ضعف مدیریتی و عدم شایستگی در بدنه مدیران ایران خودرو بوده است؟

بر اساس این گزارش سوال بعدی اینجاست که سازمان بازرسی کل کشور که همواره مدعی است نمایندگان خود را در شرکت های خودروساز مستقر نموده است چرا تا کنون هیچ پرونده ای علیه این تخلفات و تخلفات بسیاری دیگر از مدیران ایران خودرو تشکیل نداده است؟ چرا این سازمان بر بخش نامه های فروش ایران خودرو که یکی از عوامل اصلی التهاب بازار خودرو است نظارتي ندارد؟ چرا این سازمان با مدیران ضعیف ایران خودرو که با سياست هاي اشتباه و عدم شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو اقدام به پیش فروش خودرو و در نتیجه افزایش تعهدات شرکت و آشفتگی بازار خودرو نموده اند برخورد نمی کند؟

 

اخبار بیشتر