فروش خودرو
android
android
ios
ورود کاربران

ios

اعتراض به مدیریت ژن‌های خوب در صنعت خودرو

اعتراض به مدیریت ژن‌های خوب در صنعت خودرو

1 بازدید
دسته بندی : سیاسی,سیاست داخلی,سیاسی,سیاست داخلی

دیروز سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس از انتصاب مدیران ژن خوب در صنعت خودرو بر مبنای لابی‌گری انتقاد کرد.

همزمان محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا، با انتقاد از جذب مدیران توصیه‌ای و ژن‌های خوب در صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چند نماینده مجلس، آقازاده یا ژن خوب توصیه‌شده‌ در شرکت‌های خودروسازی‌ مشغول به‌کار هستند؟ به ایلنا گفت: متأسفانه در شرکت‌های خودروسازی افرادی براساس اصول جذب نشده‌اند و این شرایط وقتی سخت‌تر می‌شود که افراد جذب‌شده در رده‌های مدیریت قرار بگیرند.

او با اشاره به ساختار مدیریت در گروه سایپا توضیح داد: زیر‌مجموعه سایپا 69شرکت داریم و اگر هر کدام 5نفر هیأت‌مدیره داشته باشند، حداقل تعداد اعضای هیأت‌مدیره 345نفر می‌شود. سروش در عین حال تأکید کرد: در حال اصلاح ساختار و نفرات هیأت‌مدیره شرکت‌ها هستیم تا مدیران بازنشسته از شرکت منفک و برخی شرکت‌ها منحل، ادغام یا واگذار شوند.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس چه گفت؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که سخنگوی کمیسیون اصل۹۰‌مجلس روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایسنا به حضور افراد مؤثر سیاسی و ژن خوب در هیأت‌مدیره خودروسازها هشدار داد. بهرام پارسایی گفت: یکی از شرکت‌های خودروسازی فهرست اعضای هیأت‌مدیره خود را آن هم در لایه‌های اول منتشر کرده که تعداد آنها ۲۱۲ نفر است.

این تعداد آن هم با حضور افراد ذی‌نفوذ مثل تعدادی از نمایندگان ادوار، معاون وزیر، برخی اساتید دانشگاه، اقتصاددانان و افرادی از وزارتخانه‌های مختلف جای نگرانی دارد. او افزود: وجود این تعداد افراد در هیأت‌مدیره یک شرکت خودروسازی هزینه تمام‌شده خودرو را بالا می‌برد زیرا این افراد حقوق می‌گیرند و امکانات و کارمندانی در اختیار دارند. همچنین هیأت‌مدیره‌ها در واقع منبعی برای جذب نیروهای مؤثری هستند که به نوعی نمک‌گیر شده و مشکلات، فسادها و اجرا‌نشدن تعهدات شرکت‌ها به واسطه این ارتباطات و لابی‌ها پوشش داده می‌شود.

او افزود: حضور این افراد در هیأت‌مدیره خودروسازان فرصتی را برای برقراری ارتباط و سرپوش گذاشتن بر‌سوء‌مدیریت‌ها، زیان‌ده‌بودن و پاسخگو‌نبودن به ملت ایجاد می‌کند. اما این صحبت‌ها بدون پاسخ نماند، چنان که دیروز عصر، مرتضی آقایی، مدیر ارتباطات ایران‌خودرو هم در واکنش به پارسایی، گفت: در اعلام این فهرست هیچ‌گونه ملاحظه و لایه‌بندی انجام نشده و این فهرست شفاف و کامل مشتمل بر 212نفر اعضای هیأت‌مدیره گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

تحمیل هزینه سوء‌مدیریت به مشتریان خودرو

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری نفوذ مدیران سیاسی صاحب‌نفوذ و ژن خوب در صنعت خودرو را ناشی از تعامل دو‌سویه این افراد با خودروسازان دانست و گفت: دولت بیش از آنچه سهم دارد، در مدیریت این شرکت‌ها دخالت می‌کند.  دولت در این شرکت‌ها سهامداری نمی‌کند زیرا اگر سهام دولت در صنعت خودرو را 14.5درصد تلقی کنیم، سهم دولت از هیأت‌مدیره این شرکت‌ها به اندازه یک کرسی هم نیست اما نقش دولت در همه ارکان این شرکت‌ها عملا بیش از این میزان است. سعید باستانی‌ دخالت مدیران سیاسی و ژن خوب را ناشی از تعامل دو‌سویه دولت و خودروسازان دانست و گفت: این شرایط موجب‌شده تا هم دولت تمایل داشته باشد که بیش از حد مورد نظر در این شرکت‌ها دخالت کند و هم بخش خصولتی تمایل دارد حضور دولت در هیأت‌مدیره این شرکت‌ها ادامه یابد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هزینه‌ مدیریت دولتی در خودروسازی بسیار بالاست به‌طوری که زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا به‌ترتیب به 10و 8هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: مشکل اصلی حضور افراد ذی‌نفوذ سیاسی و ژن خوب در مدیریت شرکت‌های خودروسازی است، که موجب می‌شود قیمت خودرو گران تمام شود و در نهایت ‌افزایش قیمت تمام‌شده به مشتریان خودرو تحمیل می‌شود.

منبع خبر : khabarfoori.com

اخبار بیشتر